Korsfjord Startet 1.September Del på Facebook Startet 1.September Holder på med bytte av impeller på en 2006 mercury 50 Hk firetakter. Har kommet så langt at ny impeller er satt inn, og pumpehus montert på plass. Drivaksel er veldig tung å rotere nå, jeg er usikker på om den var det før demontering. Min far, som var med.på operasjonen, mener den gikk lett. Er det normalt? Skulle man hatt noe smøring inne i huset? Og av forskjellige grunner ble det usikkerhet om retning på impellerbladene kom riktig vei. Er det krise? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.September Del på Facebook Svart 1.September Det følger ofte med en liten tube med fett når man kjøper ny impeller, hvis ikke kan du smøre litt vaselin på vingene ved montering. Er ikke dette brukt vil drivakslingen kunne oppleves treigere ja, impellerbladene har ikke slitt seg til enda og består av seig gummi, da striker det litt hvis ikke disse er smurte. Når det gjelder retningen på vingene, avhengig av hvordan impellerhuset er utformet vil de på en ny impeller kunne snu seg etter rotasjonsretningen av seg selv hvis de har plass nok til dette (som regel gjør de det), men det bør også nevnes at enkelte impellerhus kan være såpass trange at feil retning kan skade vingene, eventuelt føre til at disse ikke klarer snu seg skikkelig. Hvordan impelleren er utformet (formen vingene) har innvirkning på dette. Hvis drivakslingen føles nesten som den står fast hadde jeg garantert åpnet opp igjen, fettet og sørget for at vingene ligger den rette veien, hvis de ikke gjorde dette fra før. Går drivakslingen rundt, bare litt treigere enn før, kan det som sagt gå seg til slik at vingene snur seg. Spørsmålet er om det er verdt å ta risikoen og ikke åpne opp igjen for en sjekk? Når det gjelder dette med usikkerheten om hvordan ting har blitt gjort underveis har jeg (etter smarttelefonen kom) lært meg til at det er bedre å ta et bilde for mye enn for lite😅 Har reddet meg mange ganger når jeg har gjort ting der jeg ikke har rutinen inne fra før, anbefales😊 Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 1.September Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September Ja, neste gang blir det bilder😊 jeg helte nedi litt matolje i pumpehuset, da gikk det straks bedre. Ved nærmere ettersyn tror jeg at vingene kom rett vei. Vegrer meg litt for å ta det opp igjen, da ryker kanskje de nye pakningene? De er jo satt inn med pakningssement som nå er herdet. Man blir litt usikker når man er uerfaren. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.September Del på Facebook Svart 1.September Enig, pakningene ryker fort hvis de er blitt limt, så hvis akslingen etter smøringen nå går bedre hadde jeg senket skuldrene og latt impelleren få være😊 Stort sett vil jo vingene snu seg etter rotasjonsretningen, det gjelder i alle fall for de fleste impellere og impellerhus jeg har vært borti, men siden jeg har hørt om tilfeller der dette ikke har skjedd (og jeg kjenner ikke din motor) tenkte jeg det var på sin plass å likevel nevne risikoen, selv om den er liten😅 Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 1.September Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September Gikk fint, motoren kjøler nå som bare juling. MEN: den går ikke i gir, hverken forover eller akterover, hva har vi gjort feil? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.September Del på Facebook Svart 1.September Kjekt den kjøler bra igjen😊 Festet dere «giroverføringsstaget» igjen? Ut fra hva du beskriver kan det virke som dette enten er justert feil nå (bør festes/skrus fast samme sted som det var) eller at fester/skruer glipper slik at staget ikke får til å sjalte mellom girene. Nå kjenner jeg ikke din motor, men vanligvis gires det ved å skyve eller trekke i dette staget, og da er det greit om plasseringen i sammenkoblingen (den du løste da dere tok ned undervannshuset) er på samme sted. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 1.September Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September Det var ikke noe stag som måtte løsnes da vi tok ned undervannshuset. Men det er et drev, som minner om drivakslingen langt bak på undervannshuset. Det er også en tapp fremme på stammen som måtte passe inn i et hull på undervannshuset. En av disse er sikkert sentral her. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 1.September Del på Facebook Svart 1.September Hakkannen skrev 1 time siden: Nå kjenner jeg ikke din motor, men vanligvis gires det ved å skyve eller trekke i dette staget, og da er det greit om plasseringen i sammenkoblingen (den du løste da dere tok ned undervannshuset) er på samme sted. Jeg kjenner heller ikke trådstarters motor (Mercury har jeg kun eid i 2 måneder for noen år siden). Men på min Yamaha Pro-V 100 fra 1997 så mener jeg å huske at girstaget vris rundt ved giring. Kanskje samme opplegg hos trådstarter? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.September Del på Facebook Svart 1.September Korsfjord skrev for 1 time siden: Men det er et drev, som minner om drivakslingen langt bak på undervannshuset. Det er også en tapp fremme på stammen som måtte passe inn i et hull på undervannshuset. En av disse er sikkert sentral her. Da har du sannsynligvis overføring som skal vris (framfor skyve/trekke). Mulig dette er fjærbelastet, og derfor ble skjøvet tilbake hvis du ikke traff tennene riktig. Ville søkt på Youtube etter impellerbytte på akkurat din motormodell, vil tro dette med giroverføringen blir tatt opp der, gjerne de har noen tips? 19 fot skrev 44 minutter siden: på min Yamaha Pro-V 100 fra 1997 så mener jeg å huske at girstaget vris rundt ved giring. Ut fra trådstarters beskrivelse skal vi ikke se bort fra det nei😊 Grunnen til jeg skreiv vanligvis skyv/trekk er fordi alle motorene jeg har hatt, bortsett fra en hauggammel Johnson fra 60-tallet (som hadde vrioverføring), har vært slik. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.September Del på Facebook Svart 1.September Noen motorer har push-pull girspak og denne må løsnes i en kobling en eller annen plass, enten bak et deksel eller mellom stamme og girhus når det er dradd litt fra hverandre. Høres ut som om TS sin motor har vriløsning og da er der kobling på akslingen med splines. Disse pleier å være asymetriske slik at de bare går sammen en vei. Hvordan kjennes girspaken ut, har den normal motstand eller er den løsere enn vanlig? Mye mulig girspaken ikke har truffet i rette hullet om den er lettere enn normalt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Korsfjord Svart 1.September Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September SveinHa skrev 1 time siden: Hvordan kjennes girspaken ut, har den normal motstand eller er den løsere enn vanlig? Mye mulig girspaken ikke har truffet i rette hullet om den er lettere enn normalt. I følge han som var ombord var girspaken tung å betjene. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.September Del på Facebook Svart 1.September SveinHa skrev for 5 timer siden: Høres ut som om TS sin motor har vriløsning og da er der kobling på akslingen med splines. Disse pleier å være asymetriske slik at de bare går sammen en vei. Korsfjord skrev for 4 timer siden: I følge han som var ombord var girspaken tung å betjene. Det er mulig å få den mekanismen som @SveinHa nevner over, sammen uten at delene entrer, da er symtomene tung eller nesten låst spak. Pakningssement på impellerhus?? sto det i monteringsanvisningen? Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 1.September Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September dieselfan skrev 2 minutter siden: Pakningssement på impellerhus?? sto det i monteringsanvisningen? Noen monteringsanvisning hadde jeg ikke. Men husket at det var beskrevet i en YouTube-video jeg så da jeg skulle bytte impeller på en annen motor for noen år siden. Noe jeg også fikk bekreftet på et FB-forum den gangen. Så når jeg hadde det fra flere kilder,.så tenkte jeg det var det man skulle gjøre. Gasket sealer fra Biltema. Er det helt feil å bruke dette? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.September Del på Facebook Svart 1.September Korsfjord skrev 14 minutter siden: husket at det var beskrevet i en YouTube-video jeg så da jeg skulle bytte impeller på en annen motor for noen år siden. Noe jeg også fikk bekreftet på et FB-forum den gangen. Så når jeg hadde det fra flere kilder,.så tenkte jeg det var det man skulle gjøre. Da skjønner jeg at du gjorde det valget. Selv har jeg bare brukt det eller sett det brukt om det er tæring som kan fylles opp. Om din motor har plastikk hus ville jeg ikke brukt noe, om ikke Mercury sier at det skal brukes. Min erfaring er at feks Ravns svarer på et kort spørsmål som dette på strak arm, dersom du har motorkode og serienummer klart. En yankie i trusa er po**er ikke mye til kilde om det er noe som er viktig... og motoren din er viktig. Skal du skru selv så invester i vekstedhåndbok, den svarer også i helgene... også har den ikke 5 uker sommerferie... Det er rett og slett helt feil å spare penger på viktig info. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 1.September Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September dieselfan skrev 4 minutter siden: Da skjønner jeg at du gjorde det valget. Selv har jeg bare brukt det eller sett det brukt om det er tæring som kan fylles opp. Om din motor har plastikk hus ville jeg ikke brukt noe om ikke Mercury sier at det skal brukes. Min erfaring er at feks Ravns svarer på et kort spørsmål som dette på strak arm, dersom su har motorkode og serienummer klart. En yankie i trusa er po**er ikke mye til kilde om det er noe som er viktig... og motoren din er viktig. Skal du skru selv så invester i vekstedhåndbok, den svarer også i helgene... også har den ikke 5 uker sommerferie... Det er rett og slett helt feil å spare penger på viktig info. Ja, jeg var kanskje litt rammet av Dunning/Kruger-effekten her, siden jeg hadde gjort jobben før. Da så jeg ikke behovet for en verkstedsmanual. Jeg fant for øvrig frem til vekstedsmanualen da jeg byttet registerreim på en annen motor i våres. Men ellers er jeg helt på linje med.deg, man skal være kritisk til det man kan lære på YouTube-akademiet, uansett tema. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.September Del på Facebook Svart 1.September Korsfjord skrev 7 minutter siden: jeg hadde gjort jobben før. Da så jeg ikke behovet for en verkstedsmanual. Jeg fant for øvrig frem til vekstedsmanualen da jeg byttet registerreim på en annen motor i våres. Det er lett å være meg, sitte i sofaen med en varm god kopp, tørre klær, mett og god... også være etterpåklok Om det er en slags trøst så har jeg sikkert 50 mislykkede forsøk på å montere på girhus/undervannshus. Minn meg på det om jeg blir for høy... Tror du må inn i VHB nå for å finne fasit på hva du skal gjøre med girhuset ditt, jeg hadde nok demontert ved den minste tvil... skal ikke mye feil til for å skape følgefeil... og jeg hater å ligge utpå og drive Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 1.September Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September Jeg er en godt voksen mann som jobber med å bli litt mer selvhjulpen når det kommer til reparasjoner av tekniske ting. Man kan ikke få til ting eller lære noe uten å prøve😊 Så må man gjerne tåle å gå på en smell av og til, og innse at ting ikke var helt som det man trodde man kunne i hodet😉 Må nok ned igjen med UV-huset ja...båten skal ikke til havs før det er sikkert at alt fungerer, jeg lover😊 Sitér dette innlegget Link to post
0916 Svart 3.September Del på Facebook Svart 3.September I manualen til denne motoren står det at gear velgeren skal stå forover når du demonterer undervannshuset. Tviler på at den har mye å si hva den står i, men det som er viktig er at den står i samme posisjon når du monterer igjen som når du demonterer. Det er en aksling som vris på, så hvis den står forover når du demonterer og i f.eks fri når du setter sammen igjen er du ute å kjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 3.September Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September Ja, note to self er å gjøre litt grundigere undersøkelse i forkant, da hadde jeg nok fått med meg tipset om å sette gearvelgeren i forover før demontering. Da hadde man også kunnet vri til drivakselen ved å tørne propellakselen ved montering for å få det hele i riktig posisjon. Har nå lært noe nytt, om ikke annet. Skal se videre på motoren i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 4.September Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September dieselfan skrev On 1.9.2024 at 20.39: Det er mulig å få den mekanismen som @SveinHa nevner over, sammen uten at delene entrer, da er symtomene tung eller nesten låst spak. Det var nok det som hadde skjedd, at delene ikke hadde entret skikkelig. Hadde UV-huset nede igjen i dag, og sjekket at alle overføringer fungerte før vi skrudde alt sammen igjen. Nå ser det ut til at alt er OK. Spaken kjennes ut som før, gir griper inn når det skal. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September Så hyggelig av deg med en slik tilbakemelding Holder på å rydde opp etter et forbaska regnvær, men nå kjennes det ut som solskinn Ikke første gangen at @SveinHa har satt noen på sporet her inne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.