Jump to content

Bytte batterier - AGM eller bly


Goddis77

Recommended Posts

Har  i dag følgende batterier i båten:

 

START

20200725_190955.jpg.af4b0f45eed76a9798dbe3d65a81c5b0.jpg.8a5862959d95ed72187dec55c4f76505.jpg

 

FORBRUK

20200725_192416.jpg.410577ef0999f4b98a70bc25a944b2ee.jpg.b7b0e0d451c5a22b3c6b805669c2c4f2.jpg

 

20200725_192425.jpg.5be02a5340cedb228f380e6973ccf240.jpg.c367f81303b1d841d50ca712eb5ecaff.jpg

 

BAUGPROPELL

IMG_1436.jpg.8069b31256a682da4a4ecc8c36b06623.jpg

 

Alt er AGM batterier i dag.

 

Som nevnt i tråden her røk forbruks batteriene i dag. Disse er en del år gamle (var i båten når vi kjøpte den i 2020), så det var ikke uventet til slutt.

Vet heller ikke alder på start batteriet, så det er nok modent det også tipper jeg. Baug propell batteriet er fra 2021.

 

Har lest en del på innlegg her om både bly som en kan måle og etterfylle selv, eller AGM som jeg har i dag. Lithium er over mitt budsjett, så det er uaktuelt.

Jeg må også måle plassen batteriene er i dag om hvor mye plass jeg har å gå på der.

 

Vi ønsker mer Ah enn det vi har i dag, så jeg tipper 140-150Ah per forbruksbatteri?

Står en eldre Perkins 6354 motor i båten som drar en del ved oppstart, så jeg tenker at noe mindre enn 1000CCA (må sjekke om det jeg har er 800 eller 1000) bør jeg ikke ha tenker jeg.

 

Lader i båten er en Quick SBC 300 NRG+ batterilader.

 

Hva tenker folket. Noen gode tips til batterityper, og gjerne til sted som selger til fornuftig pris (bor i Bergen).

 

 

 

Link to post
Goddis77 skrev for 1 time siden:

Har lest en del på innlegg her om både bly som en kan måle og etterfylle selv, eller AGM som jeg har i dag.

Ja skrukork batterier og T Ford har fortsatt sin tilhengerskare selv om det tynnes i rekkene.
Denne gang velger jeg ikke å være med på batteridiskusjon her inne(tror jeg) fordi hva som kommer ut av den er gitt på forhånd.
Så en ting til...to av batteriene dine er ikke AGM men bly/syre

Link to post

Vet ikke om jeg orker å begynne med ny lader etc ved å gå over til lithium.

Så denne teksten her på sparelys.no:

 

AGM og GEL batterier kan også brukes i båt og bobil. Men det er viktig at dynamo er tilpasset lading av GEL og AGM batterier. Dersom dynamo ikke er tilpasset lading av slike batterier, vil de raskt bli ødelagt og miste sin kapasitet. Dynamo kan tilpasses, ved å sette på egen styringselektronikk for dynamo, f.eks. Java sea Top Charge TC-TO

 

Burde jeg muligens tittet på ekstern regulator på dynamo mens jeg holder på?

 

Link to post
Goddis77 skrev for 3 timer siden:

Vi ønsker mer Ah enn det vi har i dag, så jeg tipper 140-150Ah per forbruksbatteri?

Men hvor skal du ha plass til de?
Eneste jeg vet om som kan passe er Sønak SR650 men det er jo noen cm høyere enn SR550 som du har.
En annen ting er att SR650 har utgått så om de passer så må du kjøpe raskt før de blir skjeldnere enn hønsetenner
 

Edit. når sant skal sies vet jeg ikke om SR650 har utgått eller om det har brent på dass der de produseres men de er vanskelige å få tak i.

Måtte leite litt i våres og ser det fortsatt er svart hav her og der men tror ikke andre har så kompakte batterier med 142 AH

Link to post
pipe skrev for 2 timer siden:

Men hvor skal du ha plass til de?
Eneste jeg vet om som kan passe er Sønak SR650 men det er jo noen cm høyere enn SR550 som du har.
En annen ting er att SR650 har utgått så om de passer så må du kjøpe raskt før de blir skjeldnere enn hønsetenner
 

Edit. når sant skal sies vet jeg ikke om SR650 har utgått eller om det har brent på dass der de produseres men de er vanskelige å få tak i.

Måtte leite litt i våres og ser det fortsatt er svart hav her og der men tror ikke andre har så kompakte batterier med 142 AH

 

Ser at SR650 blir for høye. Lengde og bredde hadde gått, men ikke høyde.

Rommene som batteriene står i er større enn batteri kassene, men har ikke så mye å gå på i høyden.

Er litt mye kabler i det ene rommet pga at det ligger noen releer som jeg ikke har turt å fjerne enda + shunten ligger der :)

IMG_4948.jpg.45bd13f8cce0d84795ea1d294b0c8564.jpg

 

IMG_4949.jpg.3c614f5fa089590dca3bd2e15cd85d37.jpg

 

 

Link to post

Lurer nesten på om 2 stk SR550 hadde vært like greit å skaffe jeg nå - https://www.batteri24.no/products/sr550-sonnak-dual-bat-og-fritidsbatteri-115ah-tilbud

De her kan hentes 200m fra der jeg bor. Da hadde vi fått bruke båten neste helg, og heller tenkt på oppgraderinger til vinteren.

Hvis jeg ender opp med det, så skipper jeg start batteriet foreløpig. Start og baugpropell er samme type batteri, så da har jeg "reserve" der hvis det trengs.

 

Eller så kan jo disse litium batteriene her puttes rett inn i kassene nesten - https://www.sparelys.no/lithium-bobilbatteri#tab-1

Er ikke varme på de, men det ikke om det er nødvendig?

 

Må en bytte lader da forresten? Vil ikke Quick laderen kunne håndtere dette?

Link to post
Goddis77 skrev for 5 timer siden:

Litium ser for meg ut som en dobling eller tripling av budsjett her. Hvis dere klarer å motargumentere det kan jeg sikkert overtales, men har ikke overflod av penger heller.

Tja, har du sjekket ut diy tråden til @Dreuf? 4 280Ah celler i serie og en BMS. Burde kunne konkurrere med bly på pris. 

 

Ser forresten at snakker om bly eller AGM. AGM batterier er også blybatterier.

 

 

Goddis77 skrev for 5 timer siden:

Ved litium blir det fortsatt AGM på start regner jeg med, ny lader (?), fremdeles behov for ekstern regulator på dynamo?

Jeg har foreløpig ikke gjort noe med verken dynamo eller lader. Men det hører med til historien at jeg følger kontinuerlig med på lasdestrøm og ladespenning. 

Link to post

Var oppe og snakket med folk på Sønnak i dag. De ligger rett oppi veien her for meg.

Endte opp etter den samtalen med 2 stk av denne her - https://www.batteri24.no/products/ep600-exide-dual-agm-start-og-forbruksbatteri-95ah. Lavere Ah men mer watt. Disse passer rett i kassene og jeg kan bruke båten igjen til helgen :)

Så da er det AGM på alle batteriene, så får vi se om det vil duge fremover.

Hadde dette vært slutten på sesongen hadde jeg nok brukt mer tid på dette her, men vi er ikke beriket med finvær her hos oss, så vi får utnytte det når vi kan :) 

 

Link to post
Komodo skrev for 15 timer siden:

Tja, har du sjekket ut diy tråden til @Dreuf? 4 280Ah celler i serie og en BMS. Burde kunne konkurrere med bly på pris. 

 

Ser forresten at snakker om bly eller AGM. AGM batterier er også blybatterier.

 

 

Jeg har foreløpig ikke gjort noe med verken dynamo eller lader. Men det hører med til historien at jeg følger kontinuerlig med på lasdestrøm og ladespenning. 

Nå har ikke jeg sjekket ut tråden til Dreuf på en stund, men hvilken sum havner man på for en 280Ah pakke nå, alt inkludert?

 

Hadde vært gøy å bygge selv, men når batteriene mine konket ut i sommer så ble tiden for knapp.

Bestilte derfor 2stk 230Ah "trollingbatterier" fra LiTime Tyskland, levert til postkontoret i Strömstad på 3 dager. 200A BMS, 600A i 5 sekunder.

 

Havnet på 12.500,- alt inklusiv. for begge batteriene.

 

At det skal lade så mye raskere enn med blybatterier som man ofte hører om erfarer ikke jeg, mine 590Ah med Sønnak tok også unna det batterilader og dynamo kunne levere. For annet forhold ladestrøm/kapasitet så stemmer det nok bedre...

Link to post
index skrev for 20 timer siden:

Jeg ville heller gått for Biltemas tilsvarende enn de Sønnak Dual batteriene.  Jeg har hatt fem av dem, og synes de taper seg veldig fort. 

 

Jeg hadde BT sitt AGM batteri i bilen og det dauet raskere enn noe annet batteri jeg har eid,
Så jeg hadde styrt unna.
Riktig nok aner jeg ikke forrige eier sitt bruk for en ting er sikkert og det er att en vær idiot kan ødelegge selv de beste batterier

Link to post
Lars Hansen skrev for 19 timer siden:

Nå har ikke jeg sjekket ut tråden til Dreuf på en stund, men hvilken sum havner man på for en 280Ah pakke nå, alt inkludert?

Det vet jeg ikke, for prisene har sikkert forandret seg. Husker ikke en gang hva jeg betalte for cellene mine. Men det er visst en kar (firma) i Stavangertraktene som selger slike celler til en god pris. De har også BMS, så da kan du velge om du handler den der eller fra Ali. Så trenger du litt materialer til å lage en kasse, noen ledninger, kabelsko og et par terminaler. Sistnevnte kjøpte jeg på Biltema. Men sluttsummen avhenger nok i stor grad av hvilken BMS du velger. Jeg kjøpte den største fra Daly på 500A, den kostet litt, men du får ikke tilsvarende på drop-in batterier. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...