Jump to content

Bytte batterier - AGM eller bly


Goddis77

Recommended Posts

Jeg kjøpte fire av disse og Daly 200A BMS fra Ali i april i år. (Ca 1300 for BMS) Hadde egentlig tenkt å kjøpe to nye bly/syre Dual SR350 som jeg var godt fornøyd med. Prisen på tilbud hadde steget til over 1500, så da sjekket jeg lithium. Jeg bygget inn dette i en batterikasse fra BT. Lading går raskt og greit med Mitsubishi-laderen i min Penta D1-30. Den starter ladingen med 60-80A selv om spec tilsier 115A. Ladingen stopper ved 14,2V og det er helt bra. Jeg byttet ellers fra 1,2,1+2 -bryter til separate brytere og 50mm2 kabling, og det kostet jo også litt, selv om det kommer utenom lithium-budsjettet. Har også byttet til Argofet batteriseparator. 

Det har vært en annen verden enn med blybatteriene tidligere. 

Link to post

Litiumbatteri er ikke noe serlig dyrere en bly, når du sammenligner tilgjengelig amp.h og pris..

Gå til Bergen batteriservice Åsane eller Minde. De gir deg grei forklaring på montering. Jeg kunne bruke dynamoen på mine Yanmar, uten noe ekstra utstyr.

Brukte også ladere, samme som du har, uten problemer. Måtte kun bytte mppt fra solcellepanelet.

Må si at det eneste jeg angrer på ang. Litiumbatteri...er at jeg ikke gjorde det for lenge siden ..😉

Link to post
Pedaltom skrev On 3.9.2024 at 16.17:

Jeg kjøpte fire av disse og Daly 200A BMS fra Ali i april i år. (Ca 1300 for BMS) Hadde egentlig tenkt å kjøpe to nye bly/syre Dual SR350 som jeg var godt fornøyd med. Prisen på tilbud hadde steget til over 1500, så da sjekket jeg lithium. Jeg bygget inn dette i en batterikasse fra BT. Lading går raskt og greit med Mitsubishi-laderen i min Penta D1-30. Den starter ladingen med 60-80A selv om spec tilsier 115A. Ladingen stopper ved 14,2V og det er helt bra. Jeg byttet ellers fra 1,2,1+2 -bryter til separate brytere og 50mm2 kabling, og det kostet jo også litt, selv om det kommer utenom lithium-budsjettet. Har også byttet til Argofet batteriseparator. 

Det har vært en annen verden enn med blybatteriene tidligere. 

Hei.

 

Skifte kan gå greit, men kan òg medføra arbeid og utgifter. I fjor tok agm-batteria mine kvelden. Dei var 12-14 år så eg kan ikkje klaga på levetida. 

Elektrikaren feilkopla og brant eit laderele. 

Han rådde til å levere dynamoane på service. Dei gjorde ein feil slik at eitkvart kom saman inne i den eine dynamoen slik at den blei glovarm etter ti minutt motorgaange. 

=To nye dynamoar, men det betalte eg ikkje for. 

Pga at lithiumbanken helst skal ha lågare spenning når den er fullada blei det to DC DC-ladarar. 

Eg skifta og solcelleregulatoren, men det var berre for åfå ein med blåtann. 

Landstraumsladaren lot seg omprogrammera. 

Det er ok å ha god tid på ein slik jobb.

 

Me segla Bergen - Fair Isle - Lerwick- Bergen med ein dynamosom ikkje lada, og  ein dynamo som blei glovarm etter kort tid. 

Dvs. at den eine motoren berre kunne brukast til hamnemanøver. 

 

Då er det godt å ha ein forbruksbank med god kapasitet. 220 ah. Etter 32 timar overfart med autopilot, ais, VHF, kartplottar og lanterner var banken nede i 50 %.

 

Link to post
pipe skrev On 2.9.2024 at 16.58:

Jeg hadde BT sitt AGM batteri i bilen og det dauet raskere enn noe annet batteri jeg har eid,
Så jeg hadde styrt unna.
Riktig nok aner jeg ikke forrige eier sitt bruk for en ting er sikkert og det er att en vær idiot kan ødelegge selv de beste batterier

I Vifa har nok kombinasjonen av lader på siden i fjor og 2 batterier med forskjellige karakteristikker tatt livet av batteriene. Så 20 hesters Lister petter var litt tungstartet når jeg forsøkte meg med enten ett 70 Ah med 560 CCA, eller 73 Ah med 550 CCA. Jeg hadde jo allerede kastet ut batteribryter type "1 - 2 - 1+2". Så jeg forsøkte med et 9 år gammelt Biltema AGM (80-700) som de siste årene har stått stille i prosjekt, med ett lite solcellepanel koblet til. Tok det med ut i båten, og den startet meget lett.

 

Så idag ble det ett 75 Ah Marin & Leisure til start. Forbruk blir ett 100 Ah LiFePo4

 

Lading vil skje med Solcelle, muligens vindgenerator, og litt dynamo. Og Victron Cyrix-li-ct som skillerele.

 

 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Chiefengineer skrev for 22 timer siden:

 

Regnestykket ditt mot Lithium kunne da umulig ha lønt seg?

 

Lithium Batteri: LiFePO4 12V 100Ah, Ultra Power, BLUETOOTH - Kr 4495 (sparelys.no)

Jeg kjøpte 2stk 230Ah fra LiTime Tyskland i sommer, kom på 12.600,- totalt levert postkontoret i Strömstad. 100Ah koster ca 3.000,-

Har ikke Bluetooth, men det har jeg på batterimonitoren...

Link to post
Lars Hansen skrev for 2 timer siden:

Jeg kjøpte 2stk 230Ah fra LiTime Tyskland i sommer, kom på 12.600,- totalt levert postkontoret i Strömstad. 100Ah koster ca 3.000,-

Har ikke Bluetooth, men det har jeg på batterimonitoren...

 

Nei det er det jeg tenker, et skikkelig "kvalitetsbatteri" fra f.eks. Varta eller Sønnak (bly/AGM) koster jo fort 3-4 lapper og gir ikke hverken de samme fordeler eller energimengder som disse Lithiumbatteriene.

 

Det er egentlig et enkelt valg, prisene er nå kommet så langt ned på Lithium at det er langt mer fordelaktig å installere en slik pakke istedet for å fornye basert på gammel teknologi. 

Link to post

Sønnak AGM batteriene er kjøpt og er allerede montert i båten. De holder til rett oppi gaten her. Kostet 2500 kr stykket.

Har nå satt vedlikeholdsladeren til AGM, da denne stor på bly fra før. Har et BEP voltsensititivt rele som kobler sammen batteriene ved lading.

 

Hvis jeg skulle gjort noe annet måtte jeg tilpasset batterikassene, sjekket og muligens gjort noe med laderen, pluss sett på dynamoen.

Da hadde det blitt et lengre prosjekt som hadde gjort at båten ikke hadde kunnet brukes i denne perioden.

 

Ved neste runde kan jeg forhåpentligvis ta dette før batteriene konker helt, og dermed planlegge bedre :) 

 

Link to post
Hulda skrev for 2 timer siden:

 Forskjellen mellom AGM og batterier med væske er vel kun at AGM kan snus opp/ned og at de er mer sensitive for overlading enn batterier med kork og mulighet for etterfylling av vann?

Jeg forstår det slik at det viktigste for å unngå overlading av AGM er at de ikke blir stående mer en noen timer med "absorbtion voltage".  Men de skal gjerne opp på denne spenningen (typisk 14.8 V)  en kort periode, før laderen går ned til "float" (typisk 13.5V).  Min lader gir også batteriene en kort "absorbtion" lading hver 14. dag.

 

AGM er derfor gjerne litt ugunstig, hvis en ofte har lange motorøkter. Siden dynamoen da typisk vil gi godt over 14V. Da bør en vel enten ha en dynamoregulator som setter ned spenningen til float, eller en tre-trinns DC-DC lader.

Link to post
Chiefengineer skrev On 7.9.2024 at 9.09:

Nei det er det jeg tenker, et skikkelig "kvalitetsbatteri" fra f.eks. Varta eller Sønnak (bly/AGM) koster jo fort 3-4 lapper og gir ikke hverken de samme fordeler eller energi

mengder som disse Lithiumbatteriene.

Ja viktig å justere på sannheten slik att det passer inn.
Men kjenner meg absolutt igjen når jeg skal rettferdiggjøre egne valg for meg selv på andre områder.
Men ikke tvil om Lithum batteriene sine fordeler men det er nå en gang slik att ikke alle trenger det beste til sitt bruk.
For egen del vil jeg si att litium batterier koster 3+ gangeren og når jeg ikke ligger over natta på "skjæra" klarer jeg meg meget fint med ett 115Ah bly syre som forbruk. 
Se da gjorde jeg det også,tok utgangspunktet i kr 1590,- som jeg 

betalte for Sønak 115AH på Mekonomen i fjor selv om man neppe finner disse til den prisen i år.
Poenget er egentlig att det beste ikke nødvendigvis er det beste for alle.
 

Link to post
pipe skrev for 2 timer siden:

For egen del vil jeg si att litium batterier koster 3+ gangeren og når jeg ikke ligger over natta på "skjæra" klarer jeg meg meget fint med ett 115Ah bly syre som forbruk. 

Ja, du har rett I det. De store fordelene med lithium er nok for oss som bruker båten til overnatting. Men det gjør vel TS.

 

pipe skrev for 2 timer siden:

Se da gjorde jeg det også,tok utgangspunktet i kr 1590,- som jeg 

betalte for Sønak 115AH på Mekonomen i fjor selv om man neppe finner disse til den prisen i år.

Ja, tregangeren+ er vel å ta i. Og når du drar fram den laveste prisen du klarer å finne på blybatteri, så må du gjøre det samme med lithium. Da blir det diy med hjemmesnekret kasse og BMS fra Ali. 

Link to post
pipe skrev for 2 timer siden:

Ja viktig å justere på sannheten slik att det passer inn.
Men kjenner meg absolutt igjen når jeg skal rettferdiggjøre egne valg for meg selv på andre områder.
Men ikke tvil om Lithum batteriene sine fordeler men det er nå en gang slik att ikke alle trenger det beste til sitt bruk.
For egen del vil jeg si att litium batterier koster 3+ gangeren og når jeg ikke ligger over natta på "skjæra" klarer jeg meg meget fint med ett 115Ah bly syre som forbruk. 
Se da gjorde jeg det også,tok utgangspunktet i kr 1590,- som jeg 

betalte for Sønak 115AH på Mekonomen i fjor selv om man neppe finner disse til den prisen i år.
Poenget er egentlig att det beste ikke nødvendigvis er det beste for alle.
 

 

Du kan kjøpe et Lithium 100 Ah for 4 tkr fra Sparelys. Du må ha et 200 Ah bly/AMG batteri for å nyttiggjøre deg samme energimengde. 

 

Hvor finner du et slikt batteri til kr. 1333.?

Link to post
pipe skrev for 10 timer siden:

Gjorde ikke noe særlig inntrykk att svært mange ikke trenger å tappe 100 ah av batteribanken skjønner jeg.
 

 

Jeg hadde litt av samme bakstreverske tankegang som deg da jeg skulle bytte ut batteribanken men landet heldigvis på Lithium.

Du skjønner ikke fordelene med Lithium før du har hatt en slik bank om du sitter med bly/AGM som eneste referanse. 

Link to post

Noe som må vurderes er jo bruk man har av båt ang ka batterier man bør ha

 

Kjører man fra stikkkontakt til stikkkontakt så vil eg påstå man trenger ikkje noe lithium bank. Klarer seg fint med noen billige blybatterier da

 

Liker man seg i uthavn så kommer man ikkje utenom lithium batterieri dag.  I dei fleste tilfeller kan dei monteres rett inn uten noen kostbare ombygginger 

Link to post

Det var jo et interessant postulat. Hulda bruker under seil i snltt 15 Ah. På en vanlig 12 timers seilas fra stikk til stikk blir forbruket 180 A. Det vil si at jeg må drasse med meg >360 Ah blybatteri. I motsatt fall greier jeg meg med 200 Ah lithium. Så da klasket jeg inn 30 kg, 400 Ah lithium- for å ha litt å gå på. Og ut forsvant et 225 Ah blybatteri til 60 kg.

 

Slike vektbesparelser er essensielle for fartspotensialet til 17 tonn Hulda, der vi kutter av skaftet på tannbørstene for å spare vekt.

Link to post
Captain A skrev 23 minutter siden:

 

 

Liker man seg i uthavn så kommer man ikkje utenom lithium batterieri dag.  I dei fleste tilfeller kan dei monteres rett inn uten noen kostbare ombygginger 

Det blir vel å dra det litt langt.

Har vært på 3 uker ferie i år uten å ta frem landstrømskabelen. Ligger lett 5-7 dager uten problemer med 2 store kjølebokser i drift + alt annet ombord, og da er det innholdet i tanker eller kjøleboks som krever kjøring og ikke batteribanken. Det er jo noe som heter solceller også.

Blir kanskje Lithium på meg en dag også, men det er jo ikke slik at bly plutselig ikke fungerer lenger, så det kan godt modnes en stund til.

Link to post
1 hour ago, Captain A said:

Noe som må vurderes er jo bruk man har av båt ang ka batterier man bør ha

 

Seiler man fra stikkkontakt til stikkkontakt så vil eg påstå man trenger ikkje noe lithium bank. Klarer seg fint med noen billige blybatterier da

 

Liker man seg i uthavn så kommer man ikkje utenom lithium batterieri dag.  I dei fleste tilfeller kan dei monteres rett inn uten noen kostbare ombygginger 

Helt klart! selv har jeg ikke bobåt og når jeg er på tur ligger jeg i havn med landstrøm. Funker helt fint med billige blybatterier. Ellers er motor i drift når forbrukerne er på. ligger skjelden lenge med noe særlig forbruk uten landstrøm. Hadde jeg hatt større bobåt med varmtvansbereder induksjonsovn og elektrisk ditt og datt ville jeg nok tenkt annerledes. Uansett strøm har jeg lite peiling på så rekner med at den originale instalasjonsfilosofien fra Askeladden, klarer seg for meg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Det var jo et interessant postulat. Hulda bruker under seil i snltt 15 Ah. På en vanlig 12 timers seilas fra stikk til stikk blir forbruket 180 A. Det vil si at jeg må drasse med meg >360 Ah blybatteri. I motsatt fall greier jeg meg med 200 Ah lithium. Så da klasket jeg inn 30 kg, 400 Ah lithium- for å ha litt å gå på. Og ut forsvant et 225 Ah blybatteri til 60 kg.

 

Slike vektbesparelser er essensielle for fartspotensialet til 17 tonn Hulda, der vi kutter av skaftet på tannbørstene for å spare vekt.

Ser eg ordla meg litt feil, redigerte innlegg mitt nå

Link to post
Gullfisk skrev 1 time siden:

Det blir vel å dra det litt langt.

Har vært på 3 uker ferie i år uten å ta frem landstrømskabelen. Ligger lett 5-7 dager uten problemer med 2 store kjølebokser i drift + alt annet ombord, og da er det innholdet i tanker eller kjøleboks som krever kjøring og ikke batteribanken. Det er jo noe som heter solceller også.

Blir kanskje Lithium på meg en dag også, men det er jo ikke slik at bly plutselig ikke fungerer lenger, så det kan godt modnes en stund til.

Klart bly fungerer, men tråden handlet vel om batteri bytte og da bør lithium seriøst vurderes

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...