Jump to content

Bytte batterier - AGM eller bly

Goddis77

Recommended Posts

En med samme båt som meg bygget om til Lit. i forfjor, mener det kom på ca 13K for 150Ah med ny lader og div ombygginger som leverandør anbefalte.

Jeg feiget ut med 2x100 AGM til ca  3800 totalt. Ligger sjelden mer enn 2 dager uten at motoren startes. Får se igjen med neste bytte om noen år. 

Goddis77 skrev On 7.9.2024 at 9.36:

Hvis jeg skulle gjort noe annet måtte jeg tilpasset batterikassene, sjekket og muligens gjort noe med laderen, pluss sett på dynamoen.

Dette er faktorer som jeg også har sett litt svart på i forbindelse med overgang til lithium. Det har vært mye skremselspropaganda her på forumet angående hvor vanskelig det er å bytte til lithium, og jeg må innrømme at jeg er en av de som trodd at både laderegulator til dynamo og landstrømslader må være veldig spesielle greier. 

Men i år satte jeg inn mitt diy lithumbatteri, og tenkte bare at jeg får ta en ting om gangen.  Dersom det ble et problem med alt for høy belastning på dynamo, så fikk jeg heller stenge av batteriet og kjøre direkte på blybatteriene inntil videre. Lanstrømslader er en 40A Mascotlader som aldri har hørt om lithium, men om den ikke kunne brukes så tenkte jeg at jeg bare får sett inn en enda eldre 20A lader jeg har liggende her hjemme som kan justeres på spenning. 

Men etter å ha satt inn lithium viste det seg at det ikke ble noen problemer i det hele tatt. Dynamoen er tydeligvis så lat at den ikke jazzer seg opp i utide. Den gir nå mer strøm på alle turtall og selv ved høy SOC, men ikke så mye at det er noe problem. Typisk rundt 40-50A. Landstrømsladeren har jeg så langt ikke testet, og det er av den enkle grunn at med lithium ombord så får man nok strøm med et solcellepanel. Solcellepanelet ble forøvrig byttet i sommer, fra 45 til 110W, byttet da samtidig solcelleregulator. Men siden vi monterte lithium i sommer så har ikke landstrømmen vært plugget inn annet enn for å støvsuge en eller to ganger. Det til tross for at kjøleskapet står på til enhver tid. 

Frykten for komplikasjoner er nok noe overdrevet. 

Hulda skrev On 11.9.2024 at 9.27:

Så da klasket jeg inn 30 kg, 400 Ah lithium- for å ha litt å gå på. Og ut forsvant et 225 Ah blybatteri til 60 kg.

Blir jo litt feil å sammenligne disse batteriene da, men det vet du jo.

Ut går i prinsippet rett over 100 utnyttbare Ah, og inn går 4 ggr så mye.

Hvor mye veier 800Ah med blybatterier som vil tilsvare 400Ah lithium, ca 250kg?

Det har nok heller ikke så mye å si for sedate Hulda, men for min balje vil det ha en betydning. Enda mer for planende motorbåtene.

Hulda skrev for 2 timer siden:

Skal man skape lesverdige innlegg, må man forenkle og generalisere :-)

Men 220 Ah startbatteri med kork veier ca. 60 kg. Så da er det bare å gange opp.

Ett bidrag til.
Kastet ut barskapet som veide flere hundre kilo med innhold fordi man oppnår samme nytten med svært få gram kjøpt av den lokale dealeren

Komodo skrev On 11.9.2024 at 14.53:

Men etter å ha satt inn lithium viste det seg at det ikke ble noen problemer i det hele tatt. Dynamoen er tydeligvis så lat at den ikke jazzer seg opp i utide. Den gir nå mer strøm på alle turtall og selv ved høy SOC, men ikke så mye at det er noe problem. Typisk rundt 40-50A. Landstrømsladeren har jeg så langt ikke testet, og det er av den enkle grunn at med lithium ombord så får man nok strøm med et solcellepanel.

Har akkurat samme erfaringen etter at jeg byttet til Litium i vår. Landstrømmen er nå akkurat kommet på, men bare for å holde lunk i båten når høsttemp. siger på. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...