Konas båt Startet 1.September.2024 Link til dette innlegget Startet 1.September.2024 Har startet å planlegge oppgradering av det elektriske anlegget på konas Enes 25 i vinter. Det innebærer mye kvalitetstid tid her på forumet for å lese seg opp på kabler,, kabelsko, dimensjonering etc. Alt det gamle er fjernet så det blir å legge alt på nytt. Nye LED lanterner og interiør lys. Separate topolte hovdbrytere fra BEP på start og forbrukskrets (start og forbruk skal bli heilt separert). Det vil bli ein tre deling i oppsettet. Styreposisjon inne. Sentral inne styrbord for utgang. Styreposisjon ute. Hvilke funksjoner må være hvor? Tenkte i utgangspunktet å ha flere funksjoner inne og ute som f.eks. lanterner og horn, men, etter mye grubling over trekking av kabler, og utfordringer med å dele funksjoner er eg kommet frem til følgende utgangspunkt for nødvendige funksjoner: Styreposisjon inne: Viskere, horn og USB og 12v uttak, interiørlys forpigg. Sentral ved utgang: Lanterner, interiør lys kabin og toalett, lensepumper, kjøleboks, ladepunkt for Bærbar VHF, voltmeter forbrukskrets. Inngang og regulator for solpanel til forbrukskrets. Styreposisjon ute: Horn, uttak for USB og 12v. Begge styreposisjonene har fullt motorkontrollpanel med turteller, voltmeter, oljetrykk målet og kjølevanntemperatur samt alarm. Hovedbrytere plasseres ved utgang slik at de er lett å nå både uten- og innenfra i ein nødsituasjon. Det gir litt lenger kabel for startstrøm spesielt siden det blir 2 polet bryter, men får kompensere med å øke tverrsnitt til 70mm². Starter har 420A peak i dag med korte 35mm² kabler. Mulig det blir ein sikring ved batteri på 500A siden det er litt kabellengde til hovedbryter. Forbruksbatteri får litt lenger strekk, så 35 eller 50 mm² til hovedbryter og 200A sikring ved batteri. Dette oppsett vil gi minst kabling da sentral blir på innsiden av styreposisjon ute, det må bare trekkes strøm fram til styreposisjon inne og kortest strekk fra sentral til lanterner og solpanel. Da kan solpanel lading kunne kobles til inn hovedbryter. Til bryterpanel vurderes Biltema sine Berøringspanel https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/elektriske-installasjoner-for-bat/bryterpanel/beroringspanel-2000043693 Plassering batteri. Ønsket i utgangspunktet å ha begge batteri under trappen foran motor for lett tilgang. Da ville det være enkelt koble forbruks batteri til start i nødsfall men det er ikkje plass. Så det blir startbatteri under trapp og forbruk på babord side i motorrom, eller motsatt. Og lage eit kabelsett for nødstart. Setter pris på tilbakemeldinger og problemstillinger eg har oversett. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Det høres da ut som en interessant og nyttig tråd. Vil si at noe av det viktigste når man skal bygge opp noe, det er et brukbart koblingskkjema, som viser hvordan tingene skal fungere. Synes Lars på forum her sin Trudelutt er et eksempel som kan brukes som inspirasjon. Det er jo også mulig å dele opp i mindre skjemaer, som viser hvert sitt delsystem. https://www.trudelutt.com/skjema/skjema.pdf Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Du får jo relestyrt hovedstrømsbryter. Da kan du utløse fra førerplassen og korte ned hovedkablene, men det blir jo en "dings" til som kan havarere... Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 1.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 @Arne2Koblingsskjema er ein god ide. Lars H sitt er jo veldig bra, og gir god inspirasjon. @dieselfanRelestyrt hovedbryter er ein tanke, men vil holde dingsenivået lavt, spesielt på motor krets. Berøringspanel på forbrukskretsen er litt dingsete men letter instalasjonen og er lett å lage ein jumper for bruk i nødsituasjon eller erstatte om de skulle svikte. Det mest kritiske vil vel være lensepumpene men de har også nivåbryter. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Har ikke så mange formeninger om selve oppsettet da jeg ikke har så mye erfaring på slike installasjoner. Men kan komme med et lite generellt tips mange ofte overser når de skal strekke nye kabler og ting gjerne skal være pent og ryddig. Og det er tilstrekkelig slakk/lengde på kabler bak overflatemonterte paneler, lys og diverse dingser man ikke har god tilgang til fra baksiden. Når man installerer nytt, er ofte det meste demontert, og da er det lett å glemme at akkurat denne dingensen vil være fryktelig vanskelig å bytte fordi det bare er 5cm slakk på ledningen... Også bak paneler og dingser med god tilgang på baksiden, så er det lurt med litt slakk. Problemet er ofte at når noe ryker, så finnes det ikke lenger en indentisk enhet å erstatte med. Ytre mål vil gjerne passe, men kabelterminaler eller innebygget kabel kan gjerne ha en helt annerledes plassering eller lengde, og dermed risikerer man å måtte skjøte. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 1.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 @PolarLiGodt poeng som er lett å glemme. Det er ein av grunnene til at det hadde vert knotete å fikse på det gamle anlegget. Har husket det på det nye motorpanelet ved inne styringen. Slik at panelet lett kan taes ut for kobling og test. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 PolarLi skrev for 6 timer siden: kan komme med et lite generellt tips mange ofte overser når de skal strekke nye kabler og ting gjerne skal være pent og ryddig. Og det er tilstrekkelig slakk/lengde på kabler bak overflatemonterte paneler, lys og diverse dingser man ikke har god tilgang til fra baksiden. Der reddet du meg... holder på å gjøre klar en jeep og dette hadde jeg ikke tatt høyde for... takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.