Jump to content

Hente 28 fot uten motor Horten-Fredrikstad, slepe eller montere påhengsmotor?


SVJupiter

Recommended Posts

Hei båtfolk. Jeg vurderer å kjøpe meg en motorbåt men motor er tatt ut. Så jeg lurer egentlig på om det er mulig å sette på en påhengsmotor bare for å frakte båten fra Horten til Fredrikstad da jeg skal ligge i havn der. Skal sette inn motor i båten iløpet av vinteren så hva tror dere? Er det fult mulig å sette på en påhengsmotor for den lille turen?

045_1794739400.jpg

 

Kommentar fra moderator:
Tittelen, som var "Slepe eller påhengsmotor?", er redigert av moderator.
Gjetter på at båten er 28 fot..
Alle må vennligst gjøre seg kjent med reglene før man poster.
Link to post

Dersom du egentlig er hjelpeløs og 5 av 10 setninger starter med "jammen" så glem det. 

 

Kan du snekre og sveise så fjerner du trappa bak og bruker de fire feste hullene til å feste en brakett til påhenger som du lager av 2"x4" en bit 20mm+ finer og ett 40x40mm firkantrør ala BT. 

Har båten aksel, så ta av propell.

Har båten drev så ville jeg stått over. 

Den påhengeren som er best egnet heter Yamaha FT9.9 HighTrust. Ikke så vanlig men OVERLEGEN i skyvekraft. Den har ekstra lang stamme. Den gir den hemmelige båten din ca 7 knop. 

Jeg har brukt slike motorer til å skyve 20tonn med siste 25 åra.

 

Du kan jo sette på en 15hk Johnsen jollemotor også så får du litt erfaring med forskjellen på HighTrust og ALT annet. 

 

 

Link to post

Jeg har en 5hk langstammet Mercury 2t som nødmotor på en 38' seilbåt. Klarer ca. 4.5 knop i vindstile. Da går motoren på 4500 rpm. En lettere propell hadde nok hjulpet noe. Jollen går 14 knop med samme motor. Da er turtallet 5800. 

 

Det finnes mange forskjellige faste og nedfellbare braketter i båtbutikkene. Hvis det ikke er for høyt, så blir vel det enkleste en fast brakett oppå platformen.

 

 

 

 

Link to post
SVJupiter skrev for 3 timer siden:

Er det fult mulig å sette på en påhengsmotor for den lille turen?

Selvfølgelig mulig. Bare vær obs på at med lang båt vil bølger gjøre at det kan bli propell I lufta og dukkert på motoren. Men alt kommer snart på været den aktuelle turen.

 

Om det er enklest å slepe eller bruke påhenger kommer mye an på hva dere og andre i omgangskretsen har tilgang på av båt og andre ting. Største jeg har slept er vel 30 fots trimaran. Den hadde 2 påhengsmotorer, men ingen av dem var pålitelige.

 

Hadde det vært meg hadde jeg nok slept da jeg har tilgang til båter. Men jeg har båtene mine litt andre steder.

 

Brukernavnet var veldig likt en seilbåt i tørrdokk-tråden. Er deg dere eller bare en rein tilfeldighet?

Link to post
quantumduck skrev 16 minutter siden:

Ja, fillern, det har du rett i! 400% skivebom er vel kanskje heller ikke flisespikkeri :lol: Men tabellen er i nautiske, så det skal bli rett med drøye 6t.

Sjømil er en måleenhet som har gått ut av tiden. Nautisk mil er det som brukes k dag. Tidligere kalt kvartmil, da det er 1/4 av en sjømil. 

 

Når det gjelder overfarten mistenker jeg at det fort blir mye styr å rigge til med påhenger, men det er selvsagt mulig. Tror jeg ville alliert meg med en kompis og slept den over. Men lag til hanefot, og bruk to store strekkavkastere i gummi på denne. Har sett pullerter bli røsket av pga rykkene fra dønninger. Bruk også langt tau, da får du ikke så kraftige rykk. 

Link to post

For noen år siden kjørte jeg min Windy 23 hjem med en 8 hk motor. Jeg klarte et sted mellom 2,5 og 3 knop før propellen  begynte å suge luft . Hadde jeg fått motoren litt dypere kunne det sikkert gått bedre, men jeg tror det er bedre for deg å slepe båten, hvis du ikke har tid å.vente på en helt vindstille dag. Husk også å følge med på marinetraffic, da du kan få problemer å komme deg vekk fra en ferge eller lasteskip i separasjonssonen.44A73A7F-D74B-4CE0-83D7-D3FBB8BFC233.jpeg.fbffe35a8f10fbf2f2ac6f32a979c115.jpeg

Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

Men lag til hanefot, og bruk to store strekkavkastere i gummi på denne. Har sett pullerter bli røsket av pga rykkene fra dønninger. Bruk også langt tau, da får du ikke så kraftige rykk. 

Strekkavlastere i gummi vil vel ha ganske kort forlengelse sammenlignet med elastiditrten i rt langt tau, men er jo godt egnet til fortøyning der man bare kan bruke korte tau.

 

Ellers kan man jo bruke daumann midt på tauet, det vil fjære en god del på en skånsom måte. Har selv en gang brukt en dreng på ca 6 kg midt på et tsu som var kanskje 30 meter eller deromkring. Da lå vel dreggan ca en meter under vann.

 

På mine båter ved som sleper foretrekker jeg å bruke begge pullertene bak for å fordele kreftene. For å beholde svingegendkspene bruker jeg et tau på ca 6-8meter fra babord pullert til styrbord pullert vis en trinse som er festet til tauet som sleper. Dette ligger klart i begge båtene mine.

 

Hadde ikke dette klart da jeg plutselig skulle slepe en Cobra 860 med 15-foteren, så da måtte jeg ta det rolig fordi jeg fikk all belastning på en pullert. Slepte inn hele Galtesund og inn til Arendal sentrum.

 

Hvis båten som slepes skjener fra side til side bør den bremses eller styres bak. Typisk hjelper det mye å senke motoren de gangene det er påhengsmotor på båten som slepes. Et lite drivanker bak kan sikkert gi samme effekten.

Link to post
dieselfan skrev 43 minutter siden:

Hadde dere begge blitt med skulle jeg tatt den om Skagen i motvind :cool:

:lol: :lol: :lol:

Men vi tar det som et kompliment :thumbsup:

 

kan ellers melde om at forholdene for slep over fjorden er ideelle nå. Vi ligger ute på et av favorittstenene våre, og det er helt dørgende stille. Alle feriefolk har reist hjem, og vi har plassen for oss selv. Akkurat blitt nr 2 i yatzy 😄

 

 

19 fot skrev 2 minutter siden:

På mine båter ved som sleper foretrekker jeg å bruke begge pullertene bak for å fordele kreftene.

Det var jo nettopp derfor jeg anbefalte hanefot. 

Deler forøvrig ikke din pessmisme om store kraftige strekkavlastere i gummi. Når du monterer dem i 45° i en hanefot øker strekket og forlengelsen i gummien. Dødmann på slepetau har jeg prøvd, det anbefaler jeg ikke. 

 

Link to post
El barco de Sol skrev 10 minutter siden:

Du har fått mange gode tips. For mange år siden hadde jeg påhengsmotor på 31 fots seilbåt. Uten seil og i bølger var motor vekselsvis over vann og under vann. Hva med å ta båten på lastebil?  Trygg transport og er vel ikke veldig kostbart?

 

Jeg hadde 25 fot seilbåt med påhengsmotor i flere år, det fine med seilbåt er at bruker seilene når det blåser :wink:  En bekjent opplevde at gummibøssingen i propellen røyk. Han kunne selvsagt seile, men tok båten inn til løftekranen i marina med 2,3Hk påhenger på en 12 tonns båt, festet påhengeren med noen plankebiter på badestigen. Fort gikk det ikke da. Har du gummijoile med en ok påhenger kan du surre den midtskips og bruke den som fremdrift. Når det er sagt vet jeg ikke om jeg ville hatt en liten påhenger som eneste form for fremdrift for å krysse fjorden, så er det mulig med slep ville jeg vel valgt det. bTW. Ofte bedre løsning også med større båt å feste båtene sammen side om side enn å slepe med trosse fra baugen etter min mening, men du må fendre godt.  

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...