btt Startet 1.September Del på Facebook Startet 1.September Hei, på bensin motorer justeres en tenningen og ved for lav tenning blir motoren slapp ved gasspådrag , vil det være slik på en diesel motor også , er jo ofte en sensor som bestemmer dette på nyere motorer. Den er i noen tilfeller justerbar, vil diesel motor bli treg ved for sen/feil innsprøyting punkt? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.September Del på Facebook Svart 1.September Det er ikke så lett å se den røde tråden i det du skriver. Kan du dele hva du skal bruke infoen til, så er det kanskje lettere for oss å hjelpe deg. Husk at "en dieselmotor" er veldig lite spesifikt, og at det i båt i dag finnes mange ganske forskjellige dieselteknologier i bruk, noen mer følsomme enn andre... Forkammerdiesel, direkteinnsprøytet, direkteinnsprøytet med ECU, Common Rail Gen1, Common Rail pizo 2000bar, for å nevne noen. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 2.September Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September Beklager, det er snakk om en pumpe dyse diesel med ECU styring. Veivaksel sensor er justerbar. Denne får da signal til ECU. Vil en diesel motor bli slapp som en bensin motor ved feil justert veivaksel sensor ? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 2.September Del på Facebook Svart 2.September Tror jeg skjønner hvor TS vil hen, og det korte svaret er ja, innsprøytningstidspunkt har mye å si for ytelsen til en dieselmotor. Hvordan det justeres derimot, det varierer veldig med hva slags innsprøytningssystem som sitter på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 2.September Del på Facebook Svart 2.September btt skrev 16 minutter siden: Veivaksel sensor er justerbar. Que, hva slags motor (merke, modell) snakker vi om her? Normalt sitter VR-sensoren på et dertil bestemt sted, ikke noe rom for justering der. Eventuelt avvik fra nominell avlesning vil være en setting i ECU, samme som for en datasprut til bensinmotor. Det kan være mange grunner til at motor blir slapp, men at veivakselsensoren har flyttet på seg er normalt ikke en, det skal normalt mye til at det kan skje. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 2.September Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September Hei, denne kan justere ca 2 cm og sitter på kamaksel så diameter er ikke mer en 20 cm. senor har vært demontert tidligere og jeg har ingen indikasjon på posisjon . Alt jeg merker er at motor er slapp fra tomgang ved rask pådrag. Har 2 motorer så er vesentlig forskjell. Denne motoren har også høyere forbruk. Også noe røyk fra denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 2.September Del på Facebook Svart 2.September Verkstedhåndbok, verkstedhåndbok, verkstedhåndbok... Høres ut som du trenger en fullstendig grunnjustering av hele motoren, hvordan det skal gjøres finner du i nevnte bok. Ikke anta at noe som helst er riktig hvis det har vært skrudd på av sleggemekaniker eller andre som ikke vet hva de driver med. Spesialverktøy kan være nødvendig. Vil du ha mer spesifikk hjelp må du fortelle merke og full modellbetegnelse på motoren du vil ha hjelp med. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 2.September Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September hei, jeg skal dette og har både verkstedhåndbok og i gang med dette. spørsmålet var om en diesel motor blir slapp ved rask gasspådrag ved feil justert slik som en bensin motor blir :) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.September Del på Facebook Svart 3.September btt skrev On 1.9.2024 at 22.50: Den er i noen tilfeller justerbar, vil diesel motor bli treg ved for sen/feil innsprøyting punkt? Et klart ja. En moderne høytrykk Common Rail er meget følsom mhp korrekt timing. Anbefaler at du leser av eksostemperatur dersom du har en følelse av at timingen er feil og du fortsetter å bruke båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.