Jump to content

Justering av « tenningspunkt» dieselmotor


btt

Recommended Posts

Det er ikke så lett å se den røde tråden i det du skriver.

Kan du dele hva du skal bruke infoen til, så er det kanskje lettere for oss å hjelpe deg.

Husk at "en dieselmotor" er veldig lite spesifikt, og at det i båt i dag finnes mange ganske forskjellige dieselteknologier i bruk, noen mer følsomme enn andre...
Forkammerdiesel, direkteinnsprøytet, direkteinnsprøytet med ECU, Common Rail Gen1, Common Rail pizo 2000bar, for å nevne noen.
 

Link to post
btt skrev 16 minutter siden:

Veivaksel sensor er justerbar.

 

Que, hva slags motor (merke, modell) snakker vi om her? Normalt sitter VR-sensoren på et dertil bestemt sted, ikke noe rom for justering der. Eventuelt avvik fra nominell avlesning vil være en setting i ECU, samme som for en datasprut til bensinmotor. Det kan være mange grunner til at motor blir slapp, men at veivakselsensoren har flyttet på seg er normalt ikke en, det skal normalt mye til at det kan skje.

Link to post

Hei, denne kan justere ca 2 cm og sitter på kamaksel så diameter er ikke mer en 20 cm. 
senor har vært demontert tidligere og jeg har ingen indikasjon på posisjon . Alt jeg merker er at motor er slapp fra tomgang ved rask pådrag. Har 2 motorer så er vesentlig forskjell. Denne motoren har også høyere forbruk. Også noe røyk fra denne motoren. 

Link to post

Verkstedhåndbok, verkstedhåndbok, verkstedhåndbok...

 

Høres ut som du trenger en fullstendig grunnjustering av hele motoren, hvordan det skal gjøres finner du i nevnte bok. Ikke anta at noe som helst er riktig hvis det har vært skrudd på av sleggemekaniker eller andre som ikke vet hva de driver med. Spesialverktøy kan være nødvendig.

 

Vil du ha mer spesifikk hjelp må du fortelle merke og full modellbetegnelse på motoren du vil ha hjelp med.

Link to post
btt skrev On 1.9.2024 at 22.50:

Den er i noen tilfeller justerbar, vil diesel motor bli treg ved for sen/feil  innsprøyting punkt? 

Et klart ja.
En moderne høytrykk Common Rail er meget følsom mhp korrekt timing.

Anbefaler at du leser av eksostemperatur dersom du har en følelse av at timingen er feil og du fortsetter å bruke båten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...