Jump to content

For stram dynamoreim?


Silverton

Recommended Posts

Byttet v-reim forrige dagen (Mercruiser 4.2d)

Det var et annet merke enn den originale Quicksilver/Mercruiser reimen, men skulle ha samme dimensjon.

Jeg synes egentlig den ble veldig stram.. har det noen negative konsekvenser hvis den er i strammeste laget?

Kunne bevege den kanskje 5 mm frem og tilbake..

 

Den gamle reimen som ikke var mer enn 2 år, var gått mer eller mindre i oppløsning. Gummien var tynnslitt og hadde laget et fint dekke av svart gummistøv rundt på både dynamo, vannpumpe og på området rundt, så lurer litt på om den også har vært "for stram" og derfor blitt slitt ekstra fort..

Link to post

Hvis det ikke er noen patent med fjærbelastet strammehjul eller oppgitt moment på strammemekanisme har jeg sett i enkelte manualer at multi-V reim skal kunne presses ca 5 mm på lengste spenn, vanlig V-reim ca 10 mm. Begge skal kunne vris 90 grader på lengste spenn. Nedesida er vel økt slitasje i lagre på komponentene som reima driver. 

Link to post
Silverton skrev for 3 timer siden:

Gummien var tynnslitt og hadde laget et fint dekke av svart gummistøv rundt på både dynamo, vannpumpe og på området rundt, så lurer litt på om den også har vært "for stram" og derfor blitt slitt ekstra fort..

Høres mer ut som denne reima har vært for slakk....de skjer nettopp dette.
Utslitt og mye reimstøv

Link to post

Takk for god input - det gir jo mening at reimstøvet kommer fra en FOR SLAKK reim ... reimen var jo vitterlig slakk og støv var det nok av. 

 

Satser på det funker fint som det er nå med den nye reimen. Den slakker vel litt etterhvert de første timene når den er ny, har jeg lest.

 

Som med alt annet i båt.. det er vel bare å "følge med" :) 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...