tcic1 Startet 2.September.2024 Link til dette innlegget Startet 2.September.2024 Skal demontere deksel for å sette opp timing til dieselpumpe da denne skal leveres for overhaling . Den sitter bom fast , får løsnet litt i overkant men nede sitter den fast mot bunnpanne . Er det noe triks her . Alle bolter skal være ute . Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.September.2024 Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 Kjenner ikke din motor inngående men kan kanskje sette deg på sporet til du får hjelp av en kjenner. Det er ganske vanlig at et slikt deksel posisjoneres med styrepinner, dette fordi det er veldig viktig at dekselets utdreining for leppetetningen på veivakselen sentrerer skikkelig. Nødvendig toleranse kan ikke oppnås med frie skruehull. Rød pil: Om du tar et bilde på skrå opp mellom dekselet og bunnpanna kan du kanskje se en støpeforsterkning som indikerer en styrepinne. Samme på det andre hjørnet. Gul pil: Har du en segerring rundt akseltappen kan det indikere at du har en hylse tredd inn på akselen som du kan trekke ut og få god klaring til å løfte opp dekselet også trekke det ut/ mot deg. Pakningssement på bunnpannen og bak deksel, kan gjøre at dekselet sitter godt... til og med veldig godt Sitér dette innlegget Link to post
tcic1 Svart 3.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2024 dieselfan skrev for 8 timer siden: Kjenner ikke din motor inngående men kan kanskje sette deg på sporet til du får hjelp av en kjenner. Det er ganske vanlig at et slikt deksel posisjoneres med styrepinner, dette fordi det er veldig viktig at dekselets utdreining for leppetetningen på veivakselen sentrerer skikkelig. Nødvendig toleranse kan ikke oppnås med frie skruehull. Rød pil: Om du tar et bilde på skrå opp mellom dekselet og bunnpanna kan du kanskje se en støpeforsterkning som indikerer en styrepinne. Samme på det andre hjørnet. Gul pil: Har du en segerring rundt akseltappen kan det indikere at du har en hylse tredd inn på akselen som du kan trekke ut og få god klaring til å løfte opp dekselet også trekke det ut/ mot deg. Pakningssement på bunnpannen og bak deksel, kan gjøre at dekselet sitter godt... til og med veldig godt Tusen takk , da skal jeg sjekke ut dette . mvh tcic1 tcic1 skrev for 19 timer siden: Skal demontere deksel for å sette opp timing til dieselpumpe da denne skal leveres for overhaling . Den sitter bom fast , får løsnet litt i overkant men nede sitter den fast mot bunnpanne . Er det noe triks her . Alle bolter skal være ute . Sitér dette innlegget Link to post
tcic1 Svart 3.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2024 Da har vi dreid motoren slik at merkene Nesten passer sammen . Det er 1 tann feil slik jeg ser det ?? Har dreid flere ganger men dette er det nærmeste jeg kom . Ser det greit ut ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.September.2024 Link til dette innlegget Svart 3.September.2024 Flott at du fikk av dekselet, men hva var det som gjorde susen? (greit at du deler det siden det tross alt var derfor du startet tråden ) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.September.2024 Link til dette innlegget Svart 3.September.2024 dieselfan skrev 5 minutter siden: Flott at du fikk av dekselet, men hva var det som gjorde susen? Ja, må si jeg savnet akkurat den delen... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tcic1 Svart 3.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2024 Det gikk greit å fjerne alle bolter . Vi fikk delt dekselet i overkant og satte mellom 2 plast kiler . Tok en tvinge satte den i press på dekselet og der vi hadde skjært ut i plata foran slik at motor løfta seg noe. Brukte tapet kniv mot bunnpanne og fikk inn en flat trekker på begge sider . Brukte en gummi hammer og banket på dekselet og da løsnet det . Dekselet må opp da det sitter i tapper i bunnpanne . Resten gikk noenlunde greit med å få ut pumpa . Måtte løsne et rør , solonid ( stopper ) og den store bolten på der pumpa sitter og løsne bolten som er festet til akslingen på pumpa . Da kom den ut ,,,, endelig .. Sitér dette innlegget Link to post
tcic1 Svart 3.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2024 Jeg trenger noen enkelt pakninger ,, rundt deksel , mot bunnpanne , der pumpa sitter osv . Hvem har slike ting jeg kan bestille fra . Googler litt men der finner jeg bare hele sett . Sitér dette innlegget Link to post
tcic1 Svart 4.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 Har fått ordnet pakninger . Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.September.2024 Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 Og hvor fikk du pakninger fra? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tcic1 Svart 8.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 De kjøpte vi på boat supply . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.