Jump to content

Valg av båthenger til 14 fot åpen båt for å kjøre 345 meter på offentlig vei.


Erik

Recommended Posts

Erik skrev 10 minutter siden:

Er det noen som har erfaring med den Biltema hengeren i praksis ?  Både på kvalitet og ang hvor godt det fungerer ved opptak/utsett ?

Har ikke erfaring med akkurat den hengeren i praksis nei, men slik den er konstruert, der rullene står rett på akslingen, medfører dette at du må kjøre hengeren lengre ut i sjøen enn om hengeren har rullene lengre bak akslingen. Den største fordelen med dette er at du blir flink å skifte hjullager😁 Ellers er det ikke den greieste løsningen, dessverre. I tillegg mangler hengeren vinsj, noe som kan være en fordel å ha.

Med mindre hengerbehovet er rimelig prekært hadde jeg nok fulgt med på finn litt utover høsten, du skal ikke se bort fra at det legges ut bedre egnede hengere i nærheten til en grei pris etter som været surner til. 

Link to post
Erik skrev 5 minutter siden:

Er det noen som har erfaring med den Biltema hengeren i praksis ?  Både på kvalitet og ang hvor godt det fungerer ved opptak/utsett ?

Den er jo hyggelig i pris, men det må fungere for å være verdt pengene uansett.

Jeg har ikke erfarng med denne, men ser på bildet at det er et drag og to bolter ttt  ved hverandre som forbinder det ti len bred aksel, uten noe som helst skråstak fra drag til aksel.

 

Det betyr at hvis du rygger mot en kant eller lignende så får du et stort moment inne ved midten av akselen som skal overføres til en bolt der inne og dens innfestning, da ser jeg for meg at det  skal lite til for å ødelegge noe. Denne opplagshengeren fra Biltema virker rett og slett skrøpelig.

 

Og husk at selv om det er kort strekning på offentlig vei så er det fortsatt like ulovlig. Kjenner ikke strekningen, men får inntrykk av at det er i bymiljø hvor mange vil se hva du driver på med og sjansen øker for at noen sier ifra om ulovlig kjøring. Bøter er en ting, men prikker som kan koste førerkortet er nok gjerne verre. Vet ikke hvordan prikkbelastningen evt er for å kjøre med uregistrert henger etter bil, men verdt å ta med i vurderingen.

 

Ny henger er dyrt og brukte er overprisede i forhold til hva som er igjen, men hvis de fortsetter å være det så vil jo verditapet bli minimalt. Den store svakheten med brukte hengere er at de sannsynligvis er druknet og lett kan få lagerhavari, som kan være ganske kritisk om det skjer i høy fart, men du har vel en kort lavhastighetsvei, så da vil det ikke være fullt så ile for deg som for dem som skal kjøre 300 km i et strekk hvor også varmgang er et tema.

 

Har selv vært med som passasjer med lagerhavari hvor hjulet med deler av navet rett og slett kunne løftes rett av akselen. Dette ble oppdaget i lav fart på vei med fartsgrense 30, men etter at den var kjørt flere hundre km på E18 inkludert mye motorvei. Så litt flaks i uflaksen der.

 

Har selv for mange år siden kjøpt båt med gammel sliten henger og byttet ut hengeren med helt ny henger så jeg slipper usikkerheten med lager osv og hvordan behandlign det har fått, dessuten ville jeg ha bremser så jeg kunne kjrøe is 80 istedenfor 60 på motorveien (dette argumentet er blitt borte med nye regler som gjør at folk kutter ut bremser). Gammel henger i dårliig stand, men likevel veldig lettsolgt for 4000 kr (kom kjapt henvendseler fra 6 stk som ville kjøpe den for prisen jeg hadde annonsert den til, så kunne nok solgt den noe dyrere ser jeg i ettertid). Min henger har gått opptil 4000 km iåret og hvertfall minst 1000 km hvert eneste år, så iløpet av sine 16 år har den nok gått godt over 20.000 km totalt, så da synes jeg det var verdt å kjøpe ny henger, og den gamle ville uansett vært for spinkel for den båten eg senere kjøpte (brker samme hengeren til begge båtene).

Link to post
19 fot skrev 8 minutter siden:

Tredal har noen voldsomme priser på hjullager ifølge en bekjent som hadde Tredal-boggihenger med utslitte lager og bremser. Der kom lager og bremser på 16.000 kr

Mulig det også var andre ting som måtte skiftes? Utslitte eller varmgåtte nav for eksempel? Bremsene vil nok også trekke opp prisen litt. De fleste hengere jeg har skiftet hjullagre på (uavhengig av merke) har hatt rimelig standardiserte og rimelige hjullagre. De er ikke gratis, men ikke i nærheten av de prisene du her nevner. Var kanskje arbeidet inkludert i prisen?

 

Ser blant annet hos Nettotrailer og Valeryd at hjullagrene til Tredal ikke virker så veldig avskrekkende i pris. Nå har jeg ikke handlet hos disse, men har stort sett kjøpt hjullagrene hos enten hoffleverandøren (Biltema) eller Mekonomen. Men både pris og arbeidet som må til er forhåpentligvis preventivt nok til at man spyler hengeren oftere etter den har dyppet seg litt😄

Link to post
Fantino skrev for 6 timer siden:

En kan vel dra den hengeren lovlig med traktor eller motorredskap om du skulle ha tilgang til noe slikt:

 

 

IMG_3198.jpeg

Slik jeg tolker reglene du henviser til så må traktoren eller motorredskapet være uregistrert for at det skal være lov å trekke uregistrert henger på offentlig vei. Det finnes mange traktorer, men de har gjerne skilt og er dermed like ubrukelige som bilen til å trekke den uregistrerte hengeren på offentlig vei.

 

Når det trekkes ting uten skilt på offentlig vei er det gjerne enten folk som ikke følger regelverket (risikabelt) eller så er det tilhengerredskap som feks lift som er laget for å gjøre en jobb og ikke for å frakte ting. En opplagshenger (eller annen henger uten skilt) er laget for å frakte ting og kan dermed ikke brukes lovlig på offentlig vei.

 

Sånn reint sikkerhetsmessig så synes jeg det virker forsvarlig å trekke ting uten skilt etter bil i lav fart, men så var det regelverket da, og det kan ofte tvinge frem dårligere løsninger når folk tvinges til å gjøre ting lovlig.

 

Ved kjøp av henger med skilt så husk også på at summen av tillatt totalvekt på bil og henger ikke mo overskride 3500 kg, eler at tillatt totalvekt på henger ikke må være over 750kg hvis trådstarter har bare førerkort klasse B. Min bil feks har tillatt totalvekt 3100 kg og kan dermed kun trekke hengere med tillatt totalvekt inntil 750 kg hvis fører bare har førerkort kalse B. Selv har jeg BE (og CE) og kan dermed trekke 3,5 tonn etter bilen min.

Link to post
Hakkannen skrev 10 minutter siden:
19 fot skrev 24 minutter siden:

Tredal har noen voldsomme priser på hjullager ifølge en bekjent som hadde Tredal-boggihenger med utslitte lager og bremser. Der kom lager og bremser på 16.000 kr

Mulig det også var andre ting som måtte skiftes? Utslitte eller varmgåtte nav for eksempel? Bremsene vil nok også trekke opp prisen litt. De fleste hengere jeg har skiftet hjullagre på (uavhengig av merke) har hatt rimelig standardiserte og rimelige hjullagre. De er ikke gratis, men ikke i nærheten av de prisene du her nevner. Var kanskje arbeidet inkludert i prisen?

 

Ser blant annet hos Nettotrailer og Valeryd at hjullagrene til Tredal ikke virker så veldig avskrekkende i pris. Nå har jeg ikke handlet hos disse, men har stort sett kjøpt hjullagrene hos enten hoffleverandøren (Biltema) eller Mekonomen. Men både pris og arbeidet som må til er forhåpentligvis preventivt nok til at man spyler hengeren oftere etter den har dyppet seg litt😄

Dette var priser for kun deler, men inkludert bremser. et ikke hvor mye som var for lager og hvor mye som var for bremser, men totalsummen tilsa hvertfall at det ikke var neon vits å bytte disse delene når man kan kjøpe nytt. Dette var en  henger tilhørende en bedrift som brukte hengeren mye, så kvaliteten var forsåvidt god, men alt slites jo ut etterhvert.

Link to post
Hakkannen skrev 22 minutter siden:
Erik skrev 32 minutter siden:

Er det noen som har erfaring med den Biltema hengeren i praksis ?  Både på kvalitet og ang hvor godt det fungerer ved opptak/utsett ?

Har ikke erfaring med akkurat den hengeren i praksis nei, men slik den er konstruert, der rullene står rett på akslingen, medfører dette at du må kjøre hengeren lengre ut i sjøen enn om hengeren har rullene lengre bak akslingen. Den største fordelen med dette er at du blir flink å skifte hjullager😁

Plassering av bakre rulle er et viktig poeng for levetid på hjullager. Har  selv hatt det som et viktig kriterie ved kjøp av båthenger og har bakre rulle godt over meteren bak akselen på hengeren min. Dette gjrø at jeg kan rygge bakre rulle langt ut uten å få bremsene nedi vannet. Har som prinsipp at det er ok med våte dekk og bittelitt vann på felgen, men at bremsene skal holdes tørre. Samtidig er det jo et ønske at rullene skal langt ut så båten ikke skraper i bunnen mer enn nødvendig, selv på slake båtramper. Dette ville spesielt vært viktig om jeg ikke hadde byttet ut forrige bilen min da den etterhvert fikk mindre trekkraft pga dårligere batteri og det dermed sannsynligvis etterhvert ville vært umulig å bruke bratte ramper med den størrste båten min (sist gang jeg dro opp båten som veier under et tonn så var det full gass opp båtrampa og jeg seig såvidt oppover, så jeg tenkte at neste høst kommer jeg meg nok ikke opp den båtrampa med den bilen, så den ble byttet ut).

Link to post

Så en vanlig tilhenger med innsats på hjul. Sto en liten båt på den (ca 14 fot)

Han rygget til dekkene nådde vannkanten, og dyttet deretter innsats og jolle ut i vannet.

Det gikk et par uker før jeg så han ta opp jollen.

Samme oppskrift, rygge til vannkanten og dytte ut innsatsen.

Jeg var ganske nysgjerrig, så måtte jo se litt på oppsettet.

Han hadde to små ruller, med et wire hjul imellom festet i rammen rett under den bakre lemmen.

Og når han skulle ha båten opp, stroppet han båten fast i innsatsen og vinsjet hele greia opp i hengeren.

Måtte slå en prat av med han, og det viste seg å være en Biltema tralle uten hjul, men med kjøl ruller sveiset på undersiden.

Hengeren var en gammel tredal med forlenget stag, og han hadde bygget hele greia selv.

"Ren båthenger er for dyrt, og jeg vil gjerne kunne fiske andre steder i landet og jeg trenger en varehengere, så da ble det slik."

Alle deler inkludert henger hadde kostet mindre enn 10K

 

Kunne det være en ide?

Link to post
19 fot skrev 1 time siden:

totalsummen tilsa hvertfall at det ikke var neon vits å bytte disse delene når man kan kjøpe nytt.

Enig, men en slik totalsum (for det som i utgangspunktet burde være rimelige servicedeler) hadde jeg også tenkt meg om et par ganger😅

 

subwoofer skrev 1 time siden:

Hjullagere fra hoffleverandøren vil jeg ikke ta i med ildtang. 

 Nå er det noen år siden sist jeg kjøpte hjullager hos hoffleverandøren, men de jeg fikk da var produsert i Tyskland og fungerte som de skulle😊 Men du har for så vidt et poeng, tidligere, midt på 90-tallet, kjøpte jeg Biltema-lagre som ikke varte imponerende lenge (husker ikke om det sto produksjonsland eller ikke). Det kan samtidig nevnes at jeg muligens ikke hadde helt teken på å pakke dem skikkelig med fett den gangen, eller montering generelt. Erfaringen kom etter hvert. 

Link to post
pappa_wolf skrev for 2 timer siden:

Så en vanlig tilhenger med innsats på hjul. Sto en liten båt på den (ca 14 fot)

Da jeg hadde kun 15 fots båt på 400 kg og en bil uten lasteplan vurderte jeg også om jeg skulle klare meg med kun en henger.

Trengte både å frakte båten og diverse varehenger-ting som feks lass med vedkubber hjem fra skogen.

 

Vurderte da en litt annen kombinasjonsløsning med båthenger med kasse oppå. Ei kasse kan man jo lett lage selv og så bare vinsje den på ved behov.

 

Jeg synes også båthenger var veldig dyrt i forhold til hva den bestod av, så jeg vurderte å kjøpe aksel og bremsepåløp og lage selv, men da jeg spurte om pris så fikk jeg til svar at det ville blitt problematisk å få registrert, og det er nok riktig.

 

Konklusjonen ble at brukte båthengere var veldig overpriset i forhold til å skulle ha den siste delen av hengerens levetid, så jeg ville heller ha ny enn brukt da jeg skulle bytte til en med bremser (og økt fartsgrense) for turer på 300 km hver vei til Sørlandet.

 

Hadde en gammel båthenger uten bremser som jeg vurderte å kappe draget på og sette på kasse på for å ha den som rimelig varehenger (varehengeren går mest lokalt, så der var ikke behovet like stort for bremser og høy nyttelast å den tiden. Men etter å ha innsett hvor vilt høye priser det var på eldre båthengere så fant jeg ut at jeg kunne selge  år gammel båthenger uten bremser med 600 kg tillatt totalvekt for 4000 kr og kjøpe splitter ny Brenderup varehenger med 1000 kg tillatt totalvekt og bremser for 8000 kr, så da fant jeg ut at det var verdt den lille differansen å bytte til en ordentlig og splitter ny varehenger dengang i 2008.

 

Så 2008 ble det året jeg kjøpte 3 tilhengere, hvorav 2 splitter nye (og solgte den brukte som fulgte med båten jeg kjøpte).

 

Nå er det litt mindre bruk for varehenger ettersom jeg har kjøpt pickup, men det er faktisk endel ganger jeg bruker den når det enten er litt lang last eller noe som er litt grisete å ha oppi planet eller hvis jeg skal ha med meg mer ved enn jeg får plass til oppi lasteplanet. Dessuten er det kjekt med varehenger når jeg står litt unna og kaster veden oppi. For det hender det dundrer en vedkubbe inn i sida på hengeren når jeg kaster fra lang avstand, og det er helt ok. Men det hadde ikke vært like ok i siden på en ny bil med pen lakk, så da må jeg ofte kaste vedkubbene nesten bort til bilen og så ta et nytt kast for å hive dem oppi planet. Dessuten er det jo en fordel med varehenger at man kan laste opp og så parkere hengeren og så ta den med seg videre siden uten å måtte kjøre rundt med lasta i mellomtiden. Også er jo kassa i hengeren lenger enn lasteplanet på bilen så det er jo kjekt når lange ting skal fraktes, pluss at det er greierre å ha lange overheng fremover på en henger enn på en pickup hvor det vil gå rett i hytta. Men jammen er det kjekt med pickup likevel, jeg bruker lasteplanet ofte og kan holde fartsgrensa på lovlig vis og det er mye greiere å kjøre i 110 enn 80 km/t på motorvei.

Link to post
pappa_wolf skrev for 13 timer siden:

Så en vanlig tilhenger med innsats på hjul. Sto en liten båt på den (ca 14 fot)

Han rygget til dekkene nådde vannkanten, og dyttet deretter innsats og jolle ut i vannet.

Det gikk et par uker før jeg så han ta opp jollen.

Samme oppskrift, rygge til vannkanten og dytte ut innsatsen.

Jeg var ganske nysgjerrig, så måtte jo se litt på oppsettet.

Han hadde to små ruller, med et wire hjul imellom festet i rammen rett under den bakre lemmen.

Og når han skulle ha båten opp, stroppet han båten fast i innsatsen og vinsjet hele greia opp i hengeren.

Måtte slå en prat av med han, og det viste seg å være en Biltema tralle uten hjul, men med kjøl ruller sveiset på undersiden.

Hengeren var en gammel tredal med forlenget stag, og han hadde bygget hele greia selv.

"Ren båthenger er for dyrt, og jeg vil gjerne kunne fiske andre steder i landet og jeg trenger en varehengere, så da ble det slik."

Alle deler inkludert henger hadde kostet mindre enn 10K

 

Kunne det være en ide?

Ja, det hørtes besnærende ut, men jeg fikk ikke helt tak i detaljene i patent med wiren mellom rammen og henger/vinsj.

Men handler da om å enten å modifisere en Biltema henger til å passe oppi en vanlig registrert henger, eller evt å lage en ramme løsning til ferdig innsats, og så skyve det hele ut bak hengeren for opptrekk/utsett av båt.  En vanlig henger har jo heller ikke hjulene helt bak som en båthenger, og med overheng fra rammen i tillegg så kommer man jo ett stykke ut over sjøen, så da kan det kanskje fungere ganske greit likevel ?

Det finnes eventuelt også tipp hengere, som med fastmontert innsats kanskje kunne gitt grei vinkel på opptak/utsett , men da får man kanskje problemer med plassering av en vinsj?

 

mons skrev for 2 timer siden:

For å kjøre henger uten å sette i kontakten til lysene er bota 5-8000. Uten fungerende lys er den nok større, du blir anmeldt og får bruksforbud (får ikke kjøre hjem). Synes ikke det er en vanskelig vurdering.

Hvis bota er opp mot pris differansen på ordentlig registrert henger så er det jo ikke så lurt å drive med uregistrert henger på vei da nei. 

Så Biltema hengeren på vei er kanskje ikke veien å gå da, men det er som sagt en gang/sykkel sti på siden dersom jeg hadde hatt lovlig trekkutstyr som var lov der.

 

Nå har jeg sjekket lager-status i morges, og  Bauhaus er utsolgt lokalt for båt-hengeren, så akkurat nå er ikke den aktuell likevel :worry:  

Men Biltema er også utsolgt lokalt for sin nå, og det står utgått, så mulig den ikke kommer inn igjen heller.

 

Så da er jeg plutselig helt uten dags aktuelle kandidater igjen.  Blir å følge med på finn fremover ...

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
23 hours ago, Erik said:

Ja, det hørtes besnærende ut, men jeg fikk ikke helt tak i detaljene i patent med wiren mellom rammen og henger/vinsj.

Men handler da om å enten å modifisere en Biltema henger til å passe oppi en vanlig registrert henger, eller evt å lage en ramme løsning til ferdig innsats, og så skyve det hele ut bak hengeren for opptrekk/utsett av båt.  En vanlig henger har jo heller ikke hjulene helt bak som en båthenger, og med overheng fra rammen i tillegg så kommer man jo ett stykke ut over sjøen, så da kan det kanskje fungere ganske greit likevel ?

Det finnes eventuelt også tipp hengere, som med fastmontert innsats kanskje kunne gitt grei vinkel på opptak/utsett , men da får man kanskje problemer med plassering av en vinsj?

 

Hvis bota er opp mot pris differansen på ordentlig registrert henger så er det jo ikke så lurt å drive med uregistrert henger på vei da nei. 

Så Biltema hengeren på vei er kanskje ikke veien å gå da, men det er som sagt en gang/sykkel sti på siden dersom jeg hadde hatt lovlig trekkutstyr som var lov der.

 

Nå har jeg sjekket lager-status i morges, og  Bauhaus er utsolgt lokalt for båt-hengeren, så akkurat nå er ikke den aktuell likevel :worry:  

Men Biltema er også utsolgt lokalt for sin nå, og det står utgått, så mulig den ikke kommer inn igjen heller.

 

Så da er jeg plutselig helt uten dags aktuelle kandidater igjen.  Blir å følge med på finn fremover ...

 

Så vidt jeg kunne se, hadde han kappet 15-20 cm ut av bakkanten på tilhengeren, rett under lemmen. Og montert to smale kjølruller med et wirehjul i midten. Alt var montert slik at det stakk ca 5 cm ut i bakkant av hengeren.
Han hadde et vinsjtårn montert forrest på draget, og når wiren var dratt ut, hvilte den i wirehjulet. Slik at når han vinsjet opp innsatsen med båten på, ville wiren løfte båten/rammen opp til kjølrullene og over kanten på tilhengeren.

Var det bedre forklart?

Link to post
Erik skrev On 8.9.2024 at 18.45:

 

 

Er det noen som har erfaring med den Biltema hengeren i praksis ?  

 

Ikke med denne hengeren,  men hadde en såkalt sjøsettingstralle fra biltema, og hvis denne hengeren er i samme kvalitet gjør du lurt i å styre unna. Særlig var felgene av elendig kvalitet. Til tross for omhyggelig spyling etter hver bruk, rustet de så man omtrent kunne  "høre stålmarken tygge". Etter et par år var de helt ødelagt. 

Link to post
Korsfjord skrev for 2 timer siden:

Ikke med denne hengeren,  men hadde en såkalt sjøsettingstralle fra biltema, og hvis denne hengeren er i samme kvalitet gjør du lurt i å styre unna. Særlig var felgene av elendig kvalitet. Til tross for omhyggelig spyling etter hver bruk, rustet de så man omtrent kunne  "høre stålmarken tygge". Etter et par år var de helt ødelagt. 

Da tror jeg den utgår. Ser også ut for å være utgått fra Sortimentet, i hvert fall lokalt her hos oss..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
pappa_wolf skrev for 4 timer siden:

Så vidt jeg kunne se, hadde han kappet 15-20 cm ut av bakkanten på tilhengeren, rett under lemmen. Og montert to smale kjølruller med et wirehjul i midten. Alt var montert slik at det stakk ca 5 cm ut i bakkant av hengeren.
Han hadde et vinsjtårn montert forrest på draget, og når wiren var dratt ut, hvilte den i wirehjulet. Slik at når han vinsjet opp innsatsen med båten på, ville wiren løfte båten/rammen opp til kjølrullene og over kanten på tilhengeren.

Var det bedre forklart?

 

Ja, jeg tror jeg forstod, og det høres tøft ut, men litt komplisert å få bygget seg tilsvarende da..

 

Jeg fant også bilder fra en gammel tråd her på båtplassen fra 2006 om liknende patenter, der var det bilde av en litt enklere patent og vanlig henger.

 

En liten varehenger, helst med utenpåliggende hjul (= lav) og langt drag og ett hjemmelaget rammeverk for å få bakerste rulle langt ut og lavt, så kan det kanskje fungere med en slik kombo løsning uten bevegelig krybbe oppi også .

baathenger.JPG

 

Det er dukket opp noen brukte hengere også i området som ikke ser så verst ut, men jeg har kommet på en annen utfordring, og det er at jeg ønsker å lagre hele ekvipasjen inne i garasjen, så det hele bør ikke bygge dramatisk mye mer enn 5 meter langt hvis jeg skal slippe å flytte snekker benken min inne i enden...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Jeg hadde kjøpt Biltemahengeren. Den holder lenge. Bare spyl godt av den med ferskvann etter bruk. Spesielt hjulene. Og denne konstruksjonen er jo så enkel og lett at du greit kan ta av hjulene og påføre grease en gang i året.

 

De få meterene du må kjøre på vei virker det som du har kontroll på, med hensyn til trafikkmengde de forskjellige tidene på dagen.

Ulovlig. Javel. Men du setter ikke liv og helse i fare verken for deg selv eller andre. Begår du ikke andre ulovligheter enn dette, kan du sove godt om natta

 

Motoren (9,9HK) er jo ikke tyngre enn at du kan løfte den av før du tar opp båten. Og deretter rygger du hengeren langt ut i sjøen og drar båten opp på hengeren for hånd. Trenger ikke vinsj. (Går fint uten å ta av motoren også).

Draget på Biltemahengeren kan du enkelt demontere når du har kommet inn i garasjen.

 

Forstår det slik at dette ikke er noe du kommer til å gjøre akkurat hver dag, og om du ikke klarer å få til dette må du være en meget tafatt og hjelpeløs person.

 

 

 

Link to post
J-Å skrev for 4 timer siden:

Det er kanskje ikke så lett å finne båthengere med fleksibelt drag. Men hvis du støtter opp båten når den er på plass, så kan du gjerne demontere baugstøtten og skyve hengeren lengst mulig innunder båten

Jeg har studert dette på de aktuelle kandidater, og også båthengere jeg har passert i området i det siste. Jeg tror ikke jeg har sett en som har justerbart drag enda, så det begrenser seg nok litt i alternativene i så fall.

Samtidig er mange av de jeg ser på oppgitt til under 5 meter, så jeg må bare finne en som ikke er for stor tror jeg.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Jannmar skrev for 4 timer siden:

Jeg hadde kjøpt Biltemahengeren. Den holder lenge. Bare spyl godt av den med ferskvann etter bruk. Spesielt hjulene. Og denne konstruksjonen er jo så enkel og lett at du greit kan ta av hjulene og påføre grease en gang i året.

 

De få meterene du må kjøre på vei virker det som du har kontroll på, med hensyn til trafikkmengde de forskjellige tidene på dagen.

Ulovlig. Javel. Men du setter ikke liv og helse i fare verken for deg selv eller andre. Begår du ikke andre ulovligheter enn dette, kan du sove godt om natta

 

Motoren (9,9HK) er jo ikke tyngre enn at du kan løfte den av før du tar opp båten. Og deretter rygger du hengeren langt ut i sjøen og drar båten opp på hengeren for hånd. Trenger ikke vinsj. (Går fint uten å ta av motoren også).

Draget på Biltemahengeren kan du enkelt demontere når du har kommet inn i garasjen.

 

Forstår det slik at dette ikke er noe du kommer til å gjøre akkurat hver dag, og om du ikke klarer å få til dette må du være en meget tafatt og hjelpeløs person.

 

 

 

Jeg var på nippet til å konkludere den veien selv, men i mellomtiden er det kommet denne meldingen på mine lokale varehus på denne : Hylleplass: UTGÅTT

Så da slipper jeg den fristelsen foreløpig.

 

Ang ta av motor , så har jeg ett rygg problem som gjør at jeg nok må ha hjelp med det og tenker å ha motor fast på båten, selv når den skal ferskvannskjøres/vedlikeholdes.
Hyppighet henger sammen med om jeg får fast plass på sjøen til den, hvis ikke/frem til da blir det hver gang.

Det sagt, den Biltema hengeren får man pidestall og vinsj til, så det hadde nok kunne fungert , hvis jeg hadde fått tak i.
 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Erik skrev for 11 timer siden:

Ang ta av motor , så har jeg ett rygg problem som gjør at jeg nok må ha hjelp med det og tenker å ha motor fast på båten, selv når den skal ferskvannskjøres/vedlikeholdes.

 

Beklager så mye den siste setningen. Jeg burde jo ha tenkt på at det er forskjellige ting, som normalt lett lar seg gjøre, som kan være vanskelig eller umulig grunnet fysiske plager. Men som jeg også skriver: Det går helt fint uten å ta av motoren også, da det bare er vekten av en 9,9 Hk det her er snakk om.

Link to post
Jannmar skrev for 20 timer siden:

 

Beklager så mye den siste setningen. 

Helt ok, ingen sure miner :saint:

Tafatt og hjelpeløs er egentlig en god beskrivelse av hvordan man føler seg når man ikke lenger kan gjøre ting som var helt naturlige å bale med før.

Men man må bare prøve å finne nye måter og strategier for å få det løst det for å kompensere. Som feks å trille ting man før bar.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...