Arbeidsmann Startet 8.September.2024 Link til dette innlegget Startet 8.September.2024 3YM20'n starter lett, ryker ikke fra eksosen, ingen varsler, i fri gir kan turtallet økes uten at det er noen tegn til vibrasjoner eller lyder. Motoren har normal kraft ved kjøring i saltvann. Det er ikke olje i kjølvannet. Det er ikke kjøleveske i oljen. Symptom: Når båten kjøres i saltvann og man øker turtallet til ca2000 eller noe kommer det litt lyd og vibrasjoner, ikke bankelyd. Nylig skiftet saltvannspumpe, den gamle hadde en knekt skovel som jeg ikke fant i pumpa. Båten har stått stille et år hos forrige eier. Det kommer kjølvann ut av eksosen men kanskje ikke nok, litt usikker. Er det slik at akslingen smøres av kjølvannet og at det ikke er nok gjennomstrømning ved høyere turtall? Propellen? Andre ting? Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Det er lettere å bedømme hvis du tar,et lydopptak eller video. Groe på propellen er en mulig årsak, hvis båten har lagt ute. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Sjekka motorlabbane? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.September.2024 Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Du gjør et poeng av at vibrasjoner oppstår når motoren kjøres i saltvann, er det annerledes i ferskvann? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 10.September.2024 Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Jeg gjetter som alltid på høsten når noen lurer på nye lyder, vibrasjoner, manglende fart og turtall; sjekk båt, drev, aksler, propell osv. for groe og løse/manglende sinkanoder.... Sitér dette innlegget Link to post
Arbeidsmann Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Det har ikke noe med forskjell på salt og fersk vann Sitér dette innlegget Link to post
Arbeidsmann Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Sink anoden er ikke skrudd helt fast så vidt jeg husker, litt løs. Kan det bety noe? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Kan du dele litt mer om båttype, drivlinje-løsning fra motor til propell, plassering av sinkanode, mulig groe på båten osv. ? Sitér dette innlegget Link to post
Arbeidsmann Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Åpen plastsnekke 22fot, 3ym20 med girkasse på 4 labber, strak aksling, ser ut til å være nedkjølt av vann fra sjøvannspumpa, propell, sinkanode skrudd aksialt (i forlengelsen av) akslingen med en 6mm skrue sentrert på akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Arbeidsmann Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 ingen groe på båt eller ror Sitér dette innlegget Link to post
Arbeidsmann Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 litt skade ytterst på propell blad oppdaget nå i kveld at opphenget av ytterrør til aksling etter girkasse kunne beveges 1cm opp/ned Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Akslingen er vanligvis opplagret i et cutlesslager ute. Inne som regel i girkassen (eller i et ekstra lager ved girkassen), gjerne med en fleksibel kobling. Mellom disse lagerpunktene er tetningen ofte montert fleksibelt med en liten slangestuss eller gummibelg mot hylsen. Hvis akslingen kan beveges opp/ned her uten mye kraft, så er det altså enten slark i cutlesslageret ute, i koblingen ved girkassen, eller i selve thrustlageret i/ved girkassen. Ligner det på denne løsningen? https://baatplassen.no/i/topic/175905-bytter-cuttless-lager-og-simmering-i-pakkboks-på-enes-25-1979-årgang/ Sitér dette innlegget Link to post
Arbeidsmann Svart 17.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Synes ikke det er noe særlig slakk inne ved koblingen mot girkassen. Det er en slags rumle subbelyd, hørt noe tilsvarende men mindre lyd fra en lik båt når det er mye sjø på skrå bakfra og man rir bølgende bakfra. Sitér dette innlegget Link to post
Arbeidsmann Svart 17.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Sitér dette innlegget Link to post
Arbeidsmann Svart 17.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Arbeidsmann skrev On 11.9.2024 at 23.50: litt skade ytterst på propell blad oppdaget nå i kveld at opphenget av ytterrør til aksling etter girkasse kunne beveges 1cm opp/ned Er det selve hylserøret som kan beveges, eller er det akslingen som beveges ved at gummibelgen flekser? Sitér dette innlegget Link to post
Arbeidsmann Svart 3.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 gummibelgen flekser ikke så mye, det var vel feste til hylsteret som var dårlig festet og hylserøret som beveget seg, etter festing av hylsteret går den lenger opp i turtall før de samme lydene kommer..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.