Jump to content

Bytter cuttless lager og simmering i pakkboks på Enes 25 1979 årgang.


Konas båt

Recommended Posts

Da er oppdrag å bytte cuttless lager og pakkboks i gang.

Her er bilder av prosessen då langt, og noen spørsmål.

 

20240911_175349.jpg.a97a9acf27e21b52eed289667620772a.jpg

 

11.  juni var sink ny og propell blank og fin. Etter 30 timer drift i sommer og 6 uker landlige i høst har den grodd godt synes eg. Får tråle forum ein gang til etter gode tips for å minske groe på propell.

 

 

20240911_180417.jpg.82ca38884a76402483b6ff03959943cd.jpg

 

Heimelaga propellavdrager.

12 mm stålplate fra skraphandleren og 16 mm gjengestang fra biltema.

 

 

20240911_181309.jpg.329a254d0ad09134b53c0614ef62da3e.jpg

 

Husk å la propellmutter sitte på.

Smøre godt på gjengene.

Stramme suksessivt til det smeller.

Sitter den veldig godt, stramme og vente.

 

 

20240911_181312.jpg.4312f0b7e31d08a3618ec332e776458c.jpg

 

Fra stevnlager siden.

 

 

20240911_182707.jpg.bb6a5c7fa303185ca46d356386dc4c18.jpg

 

Etter propell bytte i fjor visste eg at sporkilen satt godt fast, men etter å ha fått gode tips i ein annen tråd var det lett å få den ut.

 

 

20240911_183424.jpg.a294ecef9190c6d46147fcb363a6711f.jpg

 

Settskruer til å holde cutless lager.

Den eine kom lett etter at nøkkelhul var renset.

Den gjenstridige stakk heldigvis langt nok utt til at den kunne taes med vise grip tang.

Skal sette inn nye skruer med hode og torx spor.

 

 

20240911_191335.jpg.1ce5d348d70da699e9656bbd489e8876.jpg

 

I håp om å kunne lure aksling ut og forbi roret, løsnes den fra drivledet.

 

 

20240911_192849.jpg.d70ddc07dad57516932421f026f9d288.jpg

 

Litt rust på klemring. Siden den måtte være tørr mot aksling for å få nok friksjon ble den heller ikkje smurt etter montering.

Fikk tips av leverandør om å bruke tecktyl på, burde kanskje ha gjort det.

Får pusse bort rust og tektylere den ved montering.

 

 

20240911_193159.jpg.b8fc12ae7699f903554d6e5e208e9215.jpg

 

Det gikk ikkje å ta aksling ut bakover.

 

 

20240911_194349.jpg.1e598b60a2078409b525b0d4c74dcae7.jpg

 

Drivledd demonteres i håp om at aksling kan trekkes langt nok inn til at den kommer innenfor cuttless lager.

 

 

20240911_194934.jpg.28bed32756d73c02da73146c8f9bffed.jpg

 

Aksling kommer heller ikkje langt nok inn. Mye aksel grease i hylsen.

Kan bli greit å få renset hylserør.

 

 

20240911_195833.jpg.5ab51004934d557eacb1f250fe837ee4.jpg

 

Da ser det ut som roret må av for å få ut aksling slik at det kan gjøres reint i hylse og bytte cutless lager.

 

Hvordan er rotfestet bygget opp?

 

Er det bare å løsne boltene og ta ror ut av flyndren? Vil roraksling sige ned?

 

 

20240911_202519.jpg.7d370068467f39b04e2ada5451f9bc4e.jpg

 

Gummi i cutless lager virker forkalkninger.

Slark ca 0,6 mm.

 

20240911_202623.jpg.c532ca163277ad91d0c21f2d744fecb2.jpg

 

Flaten på aksling  som har gått i lager ser grei ut. Diameter ok.

 

 

20240911_192755.jpg.b97b07343760aafb9159955c69abdd75.jpg

 

Pakkboks har ein simmering og glideflater.

Noen som veit hvilket merke det er?

 

 

20240911_192744.jpg.db25975c164cbfd500b309db14c36331.jpg

 

Pakkboks fra siden.

 

Kan alle stevndeler være fra byggeår?

 

Da blir det handletur og få kjøpt inn ny simmering til pakkboks,

bolter til drivledd,

propellmutter og sink,

slangekkemner.

 

Lurte på å bytte heile pakkboks men både den og aksling ser bra ut.

 

Har kjøpt Tor Marine kompositt cutless.

Er den 45 eller 44,45? Har begge så får den som ikkje passer selges.

 

Anbefalinger til grease for pakkboks?

Har i dag ein boks med rød grease fra Maritim. Kommer tilbake med bilde av den.

 

20240911_192744.jpg

Link to post

Jeg har skiftet ut simmeringer og cutlesslager til en 40 mm aksel på min forrige båt. Det skal være to simmeringer i pakkboksen da det ikke skal være grease i hylserøret.

Vannet i hylserører skal kjøle pakkboksen. Husk på å få med rustfrie fjærer til simmeringer. Propellanlegget kan være laget av bl.a. Bosvik eller West Mekan.

 

Her er et redigert utdrag fra prosjekttråden:

 

 

58ed55860663b_Overhalingpropellhylse5.jpg.9ea6b177d03e58449a59e5e2447ccb6d.jpg

Deformert simmering. I tillegg var aktre simmering fullstendig utslitt.

 

58ed557f4b82d_Overhalingpropellhylse4.jpg.d48db0684fa37bd4367f042465198641.jpg

Det er ikke mye igjen av cutlesslageret. Fundere på hva som har ødelagt dette selv om 29 år og 4350 timer sier sitt.

 

Da cutlesslageret erfaringsmessig står godt fast i stevnflensen fant jeg ut at det enkleste var å dele lageret med et baufilblad for å få dette ut.

Gummien var så løs at jeg klarte å fjerne denne før jeg delte messingforingen.

 

58ed55dc8f131_Overhalingpropellhylse6.jpg.c30caeb302ab56caf91b6cc89db515f3.jpg

Demontert lager.

 

58ed55e0ba494_Overhalingpropellhylse8.jpg.6c6a0658a1aaf698d8c78e3638dfc3f3.jpg

 

Nye deler innkjøpt i dag, total kostnad kr. 1761,- innkjøpt hos Brammer, Best Marine og Maritim i Bergen.

 

Planlegger å få montert nye deler, vasket og polert skroget og bunnsmurt båten i løpet av påsken.

 

Fikk gjort ferdig jobben med propellanlegget i løpet av påsken.

 

58f52a7cdf50a_Overhalingpropellhylse9.jpg.4254d32fb81d17aeeba7f1a43a5c553c.jpg

Montering av nytt cutlesslager. Det viste seg at det var en relativ tran pasning i stevnflensen og lageret måtte drives inn med en liten slegge. 

Anbefaler at lageret fryses før montering, dette vil forenkle monteringen

 

 

58f52a7c38331_Overhalingpropellhylse10.jpg.3e2db3bc4e372fc9fd8cc999791c272f.jpg

Prøving av propellaksel. Det var  55 mm avstand mellom lager og propellboss. Jeg bestemte derfor at jeg skulle kappe 15 mm av akselen slik at slitespor i pakkboks kom foran de nye simmeringene.

 

58f52a7b800a6_Overhalingpropellhylse11.jpg.17a83d8c36472112daf40d2f73772b99.jpg

Kapping av propellaksel. La et papirark rundt akselen og merket rundt kanten av dette for å få et vinkelrett kutt.Saget et spor langs merket før jeg sagde gjennom akselen.

Passet også på å fjerne grader på akselenden slik at simmeringer ikke skulle bli skadet ved montering av pakkboksen.

 

58f52e295cc12_Overhalingpropellhylse14.jpg.ca7cce86d3ba2897bb25679c0d9a41a6.jpg

Pakkboks montert. Satte først inn akselen, så langt frem som det viser på bildet, og monterte pakkboksen etterpå for å unngå skade på simmeringer.

 

58f52a7a43c4f_Overhalingpropellhylse13.jpg.2932ae82f069732fe13bfbbfa396f325.jpg

Aksel ferdig montert, Skruer i klemflens ble trukket til med moment i to omganger iht. monteringsanvisning fra Aquadrive. Slitespor i aksel i forkant av pakkboks har god avstand til simmering.

 

58f52a7ad2373_Overhalingpropellhylse12.jpg.671be6707204f06f53cf2544a3cecb23.jpg

Ny greasekopp med slange ble montert for å slippe å ta opp dørk over pakkboks når jeg skal smøre.

 

Ved prøvekjøring etter sjøsetting viste det seg at pakkboksen ble så varm at det ikke gikk an å ta på denne. Demonterte greaseslange fra pakkboksen for å sjekke om det var for mye grease der samt at slangeklemmer på gummislangemellom pakkboks og hylserør ble løsnet for å fjerne luft i hylserøret. Det viste seg at dette var effektivt og pakkboksen ble ikke varm på neste tur med båten.

 

 

Link to post

,Takk @Jannmar.

Da har eg kommet litt videre.

 

 

20240913_080611.jpg.48e25f5770aa9989a500370f5c240023.jpg

 

Startet dagen med å legge simmeringene i saltvann for å sjekke at fjæren er rustfri.

Samme gjøres alt av rustfrie bolter og muttere.

 

 

Screenshot_20240913_211504_Gallery.jpg.cc1b5f17c90b776eee184643d61a13da.jpg

 

Denne har eg tenke ein del på, og løsningen kom. Startet med å løsne boltene som holder ror til rorstamme.

Tok ut 3 stk, de fremste og bak på babord side.

Så full sving til styrbord.

 

 

20240913_183532.jpg.a40ebd81bbe376f56a2e33e35bfde251.jpg

 

Og, hurra, aksling kan trekkes rett ut. Opptur 🥳🥳🥳 (Tørket av mest mulig grease på innsiden først.)

 

 

20240913_184330.jpg.fbbd03e6566c6d84166812ccd4a4971a.jpg

 

Eit 911 mm langt trofé.

 

 

20240913_184717.jpg.abe50eb494a49930992834022301be40.jpg

 

Litt slitasje fra pakkboks.

Men den kommer ikkje på nøyaktig same plass, og den er glatt og fin, den minste diameter målt med skyvelære var 0.05 mindre enn aksling.

Holder den tett noen år så blir det ny aksling neste gang.

 

 

20240913_184615.jpg.c5a3f1de44fa7245f8c1e11fc85c45f2.jpg

 

Radikale slitesterk etter kaltavleiringer i cuttless lageret og. Men samme som for pakkboks. Får holde noen år.

 

 

20240913_185642.jpg.12eef57e8c98bb016bff70ca84f7df63.jpg

 

Mye kalk.

 

 

20240913_191703.jpg.373f88d837d56c9ec239a5372fe1c1df.jpg

 

Så til dagens håp.

16 mm gjengestang trees inn utenfra.

 

 

20240913_191944.jpg.bc5fa065ebe154735484b0d349ffef4a.jpg

 

Pipe som passer akkurat i hylse.

Den kommer ut til cuttless.

 

 

20240913_192542.jpg.d76856e11268e40955890e35097c624b.jpg

 

Stor 46 mm pipe, skive og mutter på utsiden.

20240913_195142.jpg.f3dc6da7d4143e7e914b74d689aaad3d.jpg

 

Men eneste som kommer ut er gummien.

Hylse og fôring hadde samme diameter.

Nedtur.

 

 

20240913_200554.jpg.9ffdb24b5e74b5ab2e916be02375e89e.jpg

 

Så det ser ut til at morgendagen kommer til å innebære saging om ikkje ein natts søvn bringer andre ideer.

 

 

 

 

Link to post

Videre i arbeidet.

 

20240914_142444.jpg.95892abe78afc55b30c883083ccc830d.jpg

 

Natten brakte ingen nye ideer så løsningen ble å sage.

 

 

20240914_155303.jpg.ad00c6c7fa2725e9d8d92d09730ec863.jpg

 

Begge snitt gjennomsaget.

 

 

20240914_155525.jpg.1bf846df1c1bd5dd305181b7fbccd4c8.jpg

 

Trekker de ut med ein arm fra ters og hammer.

 

 

20240914_155659.jpg.a95977ff6113b2e68b7bba1f9dc916dd.jpg

 

Det tok 1,5 times innsats.

Det som skapte problem var at salgslistene ikkje var 180⁰ på hverandre og det eine var skjeivt i tillegg. Det gjorde at eine delen forsatt knepp.

 

 

20240914_155705.jpg.a5008e51d46ef29102730dbf826f65e7.jpg

 

Baksiden.

 

 

20240914_160208.jpg.c5bd33bcf9c6c7c725557f1469b8faaa.jpg

 

Verktøy brukt i arbeidet.

 

 

20240914_160218.jpg.34737bc3af5c13a87310fef6678c2c9b.jpg

 

Visst man sager med baufil blad.

 

 

 

20240914_161533.jpg.ac2306beb476ce351f96d3589be658e1.jpg

 

Målt  til 45 mm.

 

 

20240914_161704.jpg.0bf0c6b60f3f52c9005ed535295b694c.jpg

 

Cutless.

 

 

20240914_162406.jpg.cca5c5fc82001a02b078c76c635ffd53.jpg

 

Fase entrekant litt og fjerne merkelapp.

 

 

20240914_162434.jpg.590c31caa8b6ee765519feab825df014.jpg

 

Legge i fryser ein times tid.

 

 

20240914_164324.jpg.9367e21eddae1e7167d247bffbd9faa9.jpg

 

Rense hylserør og stevnlager for grease og sagspon.

 

 

20240914_164356.jpg.7b83898770a694912e7a85dd4514dff8.jpg

 

16mm gjengestang kom til bruk for å rense rør.

 

 

20240914_164823.jpg.1c7fd60ff35d2b4c9861c07b77c9f660.jpg

 

Litt tæring innvendig i hylserør.

 

 

20240914_183052.jpg.844aa572f9c535a6a9149bb8c0e4b2bb.jpg

 

Cutless gikk greit ca.  halvveis, med hammer 1/4 til.

For siste biten måtte gjengestanga brukes.

 

 

20240914_184849.jpg.8ea3aabdb6b094199e3dbf2b249e5c30.jpg

 

Cutless på plass. Sitter godt. Settskruene blir vel mer til pynt.

 

Link to post

Takk @Faxen

Her kommer fortsettelsen.

 

20240915_114432.jpg.0654227f41a236a2593ef653ba54fb80.jpg

 

Å tre inn akslingen gikk lett. Fuktet med litt vann.

Slå inn kilen.

 

 

20240915_120024.jpg.bf56ea92a881e1e1cd282a542fb6b95d.jpg

 

Pusse litt rust på innerring klemnav.

 

 

20240915_121107.jpg.78b1d350f59348471ffd3fe04b4a7d6c.jpg20240915_121058.jpg.3d03af46e95f4d564a8e6b778bb8c29d.jpg

 

Sjekke begge endene på CV120 powertrain.

 

 

20240915_120200.jpg.1d0e78892408c6b9a9dcbe69868f1c6b.jpg

 

Simmeringer på plass i pakkboks.

Viktig at de står rett vei.

 

 

20240915_121540.jpg.2d213ec21725a839dd5e9f5efadc379a.jpg

 

Veldig greit med kamera på telefonen.

Er ikkje slangemenneske nok til å kunne bøye meg ned for å se om den er rein og klar for montering.

 

 

20240915_123810.jpg.5cc76721d4f1d109651c60b33bdf5e80.jpg

 

Prøvemontere.

Ved første øyekast såg opprettin bra ut.

 

 

20240915_124536.jpg.508d648882b6c0c55046e614f07ce717.jpg

 

Merke plassering ute.

 

 

20240915_125306.jpg.20ce2f786242e36482dfce899ad0ea6e.jpg

 

Borer inn 3 mm i plasten for skruen.

 

 

[20240915_125506.jpg.f3650a503b4e354d510714a77dbb58b9.jpg

 

Settskruene erstattes med sekskantskuer, her M6 x 12.

Skive under og skrudd heilt inn, derfor boret opp.

 

 

20240915_125730.jpg.3eb5f6362ec13fe9be5e0c31bb0b9808.jpg

 

Litt tynn olje på kon.

 

 

20240915_131525.jpg.0c232176ae73840e910d7372e4333099.jpg

 

Propell på. Strammet til ca. 100Nm.

Låse blekk og settskrue.

Husk å brette opp låseblekket.

 

 

20240915_134007.jpg.458e11a5633c05c896dcb5f270c099b1.jpg

 

Renset festet mellom tog og stamme.

 

 

20240915_134855.jpg.de4d5f0d0be7f164626943f5df9e9041.jpg

 

Tilpasse nye bolter.

I slike tilfeller der to plater boltes sammen liker eg å ha ugjenget parti gjennom platene, derfor tilpasset delgjengede bolter framfor ferdige 35 mm.

 

 

20240915_142955.jpg.e6a558430146c00af7ba3ec9a98396ed.jpg

 

Det skal holde, Loctite for smøring og låsing, strammet til 44 Nm.

 

 

20240915_144401.jpg.b96b4312061edf4c0a22f90411cbdcdf.jpg

 

Byttet også ror sink. Dette er etter 3 måneder.

 

 

20240915_151104.jpg.43145624893116748ed5e5949e506183.jpg

 

Gikk for annen mutter og sink på aksling da denne er billiger og lettere å bytte.

Måtte kappe ned sink da eg ikkje ville sage ut av ror i denne omgang, tar det til våren. Er kanskje litt liten avstand til ror, 12mm, men kommer det borti er det uansett noe som er galt, propellen bør ikkje gå så mye bak ved bakking.

 

 

20240915_155359.jpg.d5af9a2cc06ba5847ddce655fd3583a4.jpg

 

Da eg var ferdig ute, såg eg at motor og aksling ikkje var heilt på linje.

 

 

Track_0ddb29cf-e978-4c43-8a29-e4fec8278443.jpg.910ede8c48c2a45da68f015852750463.jpg

 

Måtte løfte motor 1,7 mm i bakkant.

Det var litt arbeid, ikkje i tid men i krefter i ubekvem arbeidsstilling da motorlabbene var trekt godt til, men heldighvis ikkje til 200Nm som står i manualen.

 

 

20240915_161716.jpg.4c67fa8c26332c51fddf856df341d9ee.jpg

 

Pipe for gjennomgående stang er fint nr man må holde imot slik at man ikkje vrir motorlabben.

Strammet det eg var god for med forlenget fastnøkkel og satte på kontramutter.

 

 

20240915_163014.jpg.898bc788cf47cca4045e1d0130c2f965.jpg

 

Gamle gummihylse måtte tørkes rein for gammel grease.

Den måtte gjenbrukes. Den er ikkje morken og er uten sprekker.

Da eg bestillte delene hadde eg målt hylserøret til 46.5 mm. Den eg hadde bestilt var oppgitt til 47 mm, men var sikkert 48 mm og tynn i godset.

Hadde den vert 47 mm og meir gummi aktig hadde det nok vert mulig å få den tett.

 

 

20240915_163520.jpg.dc4eb896addbfeaa35038bebea85d89b.jpg

 

Drivleddet må demonteres for å få på gummihylse og pakkboks.

 

 

20240915_164143.jpg.ec94fca5c2feb023ca6c1ec2155cbec4.jpg

 

Fylle pakkboks med grease.

 

 

20240915_164458.jpg.be9dedd06f73a23f2782ec7f02bd74e2.jpg

 

Pakkboks trees på og inn i gummihylsen.

 

 

20240915_172802.jpg.79356eff6221f9ed448798b7df212703.jpg

 

CV120 powertrain monteres tilbake.

 

20240915_172248.jpg.09b996e79faff9c64bfeca3d3f5b6046.jpg

 

Klemnav innerring.

Erfaring og tips fra leverandør samt spørsmål i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/174011-cv120-drivledd-hvor-smøre-klemnav-ved-montering/?do=findComment&comment=2460596

 

gir at vi her renser klemflater mot aksling heil for olje og fett, i dag med aceton.

Utvendig kon smøres fint med tynn olje.

 

 

20240915_172253.jpg.7ee94706dcf245db42955dfd14529a4b.jpg

 

Ytterring smøres på begge flater da indre flate glig mot kon og yttre glit i kopp på drivleddet.

 

 

20240915_172546.jpg.ccc503a3cd82fa59b1ac1cc9ef7977dc.jpg

 

Delene settes sammen, litt olje på skruene.

 

 

20240915_172548.jpg.8cf064a7188e5cc4a4cb51a76946928b.jpg

 

Eg setter splittene slik, hadde det vert noen forskjell om de hadde vært på samme sted?

 

 

20240915_172908.jpg.8045f9e1e5cb62c26d61e6a9c7221452.jpg

 

Trangt å sette inn klemnavet..

 

 

20240915_172959.jpg.0c1a5941ab1b15eb9b90bdbbd1d7dadd.jpg

 

Og vanskelig  få inn.

Vasket aksling med aceton.

Båtshakeklips og vannpumpetang var god redskap for å få aksling på plass.

 

 

20240915_173050.jpg.18a857212de07aa63674aabe9997c8e0.jpg

 

Træ tilbake gummihylse og pakkboks og stramme slangeklemmer før det blir glemt.

 

 

20240915_175221.jpg.93eb7409c77ae70c1389c9ed18ac7be4.jpg

 

Mot motor strammet eg så godt som mulig inntill videre da eg manglet kråkefot til mutteren, skal strammes til 69Nm.

 

 

20240915_180512.jpg.84cd4fa2ed9f8035ebe2ccc93d6e85ed.jpg

 

Bak er knotete, momentnøkel, 5mm unbrako bits og kråkefot.

Strammes til 35Nm, eg går til nesten 40Nm. 12.9 skruene har 45Nm som maks i tabellen.

 

 

20240915_180937.jpg.4dddc1f3cf5ad8b599d4a109e892495b.jpg

 

Ferdig.

Da er det godt med strekk, bøy og tøy.

 

Da var det å sette båten på vannet, lufte gummihylsen, teste lensepumpen med å fylle litt vann i kjølen.

Sjekke for lekkasjer.

Alt virket tett, koblet startbatteriet i serie med forbruk for ekstra kapasitet, ryddet slippen, sjekket igjen for lekkasje, testet lensepumpen med vann i kjølen.

Sjekket igjen for lekkasje, gikk hjem.

 

 

 

 

Link to post

Suveren beskrivelse av utført arbeid :thumbsup: 

 

Angående cutlesslager, det er nok mulig å trekke det ut, men det kan kreve litt spesialverktøy. Jeg har ved en anledning skrellet vekk gummien og gjenget opp innvendig med en stor rørgjengetapp. Da kunne jeg skru inn en blindplugg som jeg kunne bruke til å trekke ut lageret med. Må da dreie ei hylse som passer utenpå stevnlageret og som cutlesslageret går inni. Også lurt å varme litt på stevnlageret, for det kan fort være at det er brukt litt loctite ved montering. 

Link to post

Mandag var dagen for å teste at jobben var gjordt ordentlig.

 

Skuta var fortsatt flytende og det var tørt på undersiden av pakkboks og gummihylse. 👍👍

 

 

Screenshot_20240918_002207_Gallery.jpg.fbba37515c83a456d437ea63b4263137.jpg

 

Setter merke på aksling ved splitt i klemnavet og mellom gir og powertrain.

Lett å se om noe glipper.

 

Propellaksel går lett og fint, roterer lenge etter at gir er i nøytral og båten siger fremover.

 

 

Track_f156dba8-0537-4fb3-94fa-3aca9b6d4652.jpg.356202299a656ecd162e1a55fab8550b.jpg

 

Temperatur på pakkboks like etter oppstart. 17,4⁰C.

 

 

Track_3e02bba3-af55-49ee-a629-481f929d92ae.jpg.31ca94ea2cf8e669304e76995e29a10b.jpg

 

34,8⁰C etter ein stund på 2400 o/min.

Stabilt der men sank fort til under 30⁰C ved mindre gasspådrag.

 

Er fornøyd med temperaturen, pakkboksen er tross alt fullpakket med grease, og badetemperaturen er minst 14⁰C.

 

 

Som altid etter verkstedopphold høres nye lyder og nye vibrasjoner føles.

"Var det slik sist, er den lyden ny, skranglel luka slik?" 

Det eineste som skal undersøkes litt videre er vibrasjon i pakkboks.

På 1000 o/min er den grei. Ved 2400 o/min er det ein del.

Siden motor ikkje er ferdig innkjørt ble ikkje maks fart testet.

Har kjent på pakkboks før under gange og kjent og ikkje kjent vibrasjon, men husker ikkje turtallsområdet den gang.

Men føler ingen vibrasjon når eg kjenner på aksling og utgående ende på powertrain.

(Ekstra forsiktig når man tar på rorterende deler.)

Skal undersøke med måleur og kanskje stroboskop.

 

Alt fortsatt tett etter ferden fra slipp til hjemmehavn.

 

 

Turen ble avsluttet med de tre obligatoriske bildene som etter hver tur lagres i loggen.

 

Track_f7ff1f01-985f-4400-9834-b59d069abbc7.jpg.b071cea3617ed8fe00bfc1f55dd45ca5.jpg

 

Motorrom  med stengt diesel kran til venstre, og frakoblet batteri til høyre, for anledningen parallellkoblet med forbruk for økt kapasitet til lensepumpen, hadde det sist vinter. Trur eg skal kalle det vinter kobling av batteri.

Greit om dekk drenering fryser tett og det kommer regn brått, for da er det ein mulighet for at vann renner inn i motorromet.

 

 

Track_f23b2892-767a-4f0a-aebd-f7a5ef18cf7e.jpg.e3c67ffcae1f9c9b664dc3231544eb40.jpg

 

Stengte skroggjennomføringer.

 

 

Track_6631f996-5486-4ba8-9ef2-2db863af7af3.jpg.8989bf03974b6ed868a2db9b04aa72f4.jpg

 

God fortøyd.

 

Oppsummering.

Siden jobben var tenkt mye på over lang tid var det ingen større overraskelser.

Den størrste var at motor måtte heves litt i bakkant. 

Så er det å ha deler klar. Litt vanskelig nå første gang, men hadde det meste.

Var lurt å ha begge aktuelle størrelser cutless lager siden de var så like. Siden det var 30 X 45 mm som passet, kommer det snart eit billig 30 X 44,45 mm cutless lager på finn.no.

Største nedtur var innkjøpt gummihylsa som var litt for stor, kommer på finn.no den og.

Innkjøp gjengestang og piper kom til nytte som pressverktøy, det var tiltenkt rollen som utpresser, men viste seg like viktig som innpresser. Neste gang kan den brukes begge veier  om eg finner den igjen når den tid kommer.

Ha godt utvalg i verktøy.

Det tar tid.

Medlemskap i den lokale båtforeningen i hjemmehavn kommunen.

Takk til de som kan skaffe erstatning når din egen momentnøkkel ryker ein søndag formiddag.

Takk for tilbakemeldingene her på forumet.

Takk til tålmodig kone og barn som godtar at mann/far er borte heile helga.

 

Til slutt vil eg bare klappe meg sjølv på skuldra og si:

 Godt jobba. 🙂🙂

Link to post

@Lazyjack

Grunnen til at det ikkje blei montert kondom er flere.

Fettsmurt har fungert i 45 år.

Vi har hatt båten i to år, drift for førstegang i år.

Og den har vert potte tett.

Lekkasjen var bare under drift nå i det siste.

Nøyaktig diameter på hylserør var ukjent.

Viste den var rundt 45-47 mm, viste seg å være 46 mm.

Har ikkje funnet noen 30/46 mm kondom.

Kommer til å bytte aksling om 1-2 år.

Kan og da få propellen litt nærmere roret og sink på aksling istedenfor bak propellen.

Anser pakkboks for å være litt mer robust mot tråkk, og det kan være greit siden eg ikkje er ferdig med montering av kabler, tank, etc. i motorrommet.

Det viktigste i denne omgang var å få nytt cutless før motor er ferdig innkjørt og vi skal teste fullt pådrag, og å få bort lekkasjen under gange.

Men det er ønskelig med noe som krever mindre vedlikehold og tar mindre plass mellom hylse og powertrain, og er lettere å bytte.

 

 

 

Link to post
rojoh skrev On 13.9.2024 at 13.07:

Da startet motoren omsider og går fint. 

Takk for alle gode råd her :clap:

 

Konas båt skrev for 11 timer siden:

@Lazyjack

Grunnen til at det ikkje blei montert kondom er flere.

Fettsmurt har fungert i 45 år.

Vi har hatt båten i to år, drift for førstegang i år.

Og den har vert potte tett.

Lekkasjen var bare under drift nå i det siste.

Nøyaktig diameter på hylserør var ukjent.

Viste den var rundt 45-47 mm, viste seg å være 46 mm.

Har ikkje funnet noen 30/46 mm kondom.

Kommer til å bytte aksling om 1-2 år.

Kan og da få propellen litt nærmere roret og sink på aksling istedenfor bak propellen.

Anser pakkboks for å være litt mer robust mot tråkk, og det kan være greit siden eg ikkje er ferdig med montering av kabler, tank, etc. i motorrommet.

Det viktigste i denne omgang var å få nytt cutless før motor er ferdig innkjørt og vi skal teste fullt pådrag, og å få bort lekkasjen under gange.

Men det er ønskelig med noe som krever mindre vedlikehold og tar mindre plass mellom hylse og powertrain, og er lettere å bytte.

 

 

 

Takk for utfyllende svar 👍

Link to post

Da har vi hatt ein lengre tur med båten og temperaturen på pakkboksen ligger på 48⁰C.

 

Det er lurt å måle med termometer for å få ein objektiv måling.

Eg har lett tilgang og bruker IR termometer, ved vanskelig tilkomst hadde eg tatt eit ute termometer og tapet føleren til pakkboksen.

 

Det er også mindre vibrasjoner enn før på marsjfart.

 

Track_c9d42979-7a30-4769-b64a-ac9fd1da7370.jpg.f6cdc9257e686bb9bd58ad89cb42837f.jpg

Link to post
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...