Konas båt Startet 11.September Del på Facebook Startet 11.September Da er oppdrag å bytte cuttless lager og pakkboks i gang. Her er bilder av prosessen då langt, og noen spørsmål. 11. juni var sink ny og propell blank og fin. Etter 30 timer drift i sommer og 6 uker landlige i høst har den grodd godt synes eg. Får tråle forum ein gang til etter gode tips for å minske groe på propell. Heimelaga propellavdrager. 12 mm stålplate fra skraphandleren og 16 mm gjengestang fra biltema. Husk å la propellmutter sitte på. Smøre godt på gjengene. Stramme suksessivt til det smeller. Sitter den veldig godt, stramme og vente. Fra stevnlager siden. Etter propell bytte i fjor visste eg at sporkilen satt godt fast, men etter å ha fått gode tips i ein annen tråd var det lett å få den ut. Settskruer til å holde cutless lager. Den eine kom lett etter at nøkkelhul var renset. Den gjenstridige stakk heldigvis langt nok utt til at den kunne taes med vise grip tang. Skal sette inn nye skruer med hode og torx spor. I håp om å kunne lure aksling ut og forbi roret, løsnes den fra drivledet. Litt rust på klemring. Siden den måtte være tørr mot aksling for å få nok friksjon ble den heller ikkje smurt etter montering. Fikk tips av leverandør om å bruke tecktyl på, burde kanskje ha gjort det. Får pusse bort rust og tektylere den ved montering. Det gikk ikkje å ta aksling ut bakover. Drivledd demonteres i håp om at aksling kan trekkes langt nok inn til at den kommer innenfor cuttless lager. Aksling kommer heller ikkje langt nok inn. Mye aksel grease i hylsen. Kan bli greit å få renset hylserør. Da ser det ut som roret må av for å få ut aksling slik at det kan gjøres reint i hylse og bytte cutless lager. Hvordan er rotfestet bygget opp? Er det bare å løsne boltene og ta ror ut av flyndren? Vil roraksling sige ned? Gummi i cutless lager virker forkalkninger. Slark ca 0,6 mm. Flaten på aksling som har gått i lager ser grei ut. Diameter ok. Pakkboks har ein simmering og glideflater. Noen som veit hvilket merke det er? Pakkboks fra siden. Kan alle stevndeler være fra byggeår? Da blir det handletur og få kjøpt inn ny simmering til pakkboks, bolter til drivledd, propellmutter og sink, slangekkemner. Lurte på å bytte heile pakkboks men både den og aksling ser bra ut. Har kjøpt Tor Marine kompositt cutless. Er den 45 eller 44,45? Har begge så får den som ikkje passer selges. Anbefalinger til grease for pakkboks? Har i dag ein boks med rød grease fra Maritim. Kommer tilbake med bilde av den. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.September Del på Facebook Svart 12.September Med brakett er det som vist i tråden under mulig å få ut cutlesslageret med akslingen i. Når det sitter rett på hylsen er det vel noe verre. Men kanskje mulig med et splittet eller helt rør som skyves utenpå akslingen gjennom hylsen? https://baatplassen.no/i/topic/148139-skifte-cutlesslager-uten-å-demontere-aksel/ Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 12.September Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September Hylsen er bare 40-42 mm innvendig. Og man får ikkje langt nok rør inn i mitt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 12.September Del på Facebook Svart 12.September Jeg har skiftet ut simmeringer og cutlesslager til en 40 mm aksel på min forrige båt. Det skal være to simmeringer i pakkboksen da det ikke skal være grease i hylserøret. Vannet i hylserører skal kjøle pakkboksen. Husk på å få med rustfrie fjærer til simmeringer. Propellanlegget kan være laget av bl.a. Bosvik eller West Mekan. Her er et redigert utdrag fra prosjekttråden: Deformert simmering. I tillegg var aktre simmering fullstendig utslitt. Det er ikke mye igjen av cutlesslageret. Fundere på hva som har ødelagt dette selv om 29 år og 4350 timer sier sitt. Da cutlesslageret erfaringsmessig står godt fast i stevnflensen fant jeg ut at det enkleste var å dele lageret med et baufilblad for å få dette ut. Gummien var så løs at jeg klarte å fjerne denne før jeg delte messingforingen. Demontert lager. Nye deler innkjøpt i dag, total kostnad kr. 1761,- innkjøpt hos Brammer, Best Marine og Maritim i Bergen. Planlegger å få montert nye deler, vasket og polert skroget og bunnsmurt båten i løpet av påsken. Fikk gjort ferdig jobben med propellanlegget i løpet av påsken. Montering av nytt cutlesslager. Det viste seg at det var en relativ tran pasning i stevnflensen og lageret måtte drives inn med en liten slegge. Anbefaler at lageret fryses før montering, dette vil forenkle monteringen Prøving av propellaksel. Det var 55 mm avstand mellom lager og propellboss. Jeg bestemte derfor at jeg skulle kappe 15 mm av akselen slik at slitespor i pakkboks kom foran de nye simmeringene. Kapping av propellaksel. La et papirark rundt akselen og merket rundt kanten av dette for å få et vinkelrett kutt.Saget et spor langs merket før jeg sagde gjennom akselen. Passet også på å fjerne grader på akselenden slik at simmeringer ikke skulle bli skadet ved montering av pakkboksen. Pakkboks montert. Satte først inn akselen, så langt frem som det viser på bildet, og monterte pakkboksen etterpå for å unngå skade på simmeringer. Aksel ferdig montert, Skruer i klemflens ble trukket til med moment i to omganger iht. monteringsanvisning fra Aquadrive. Slitespor i aksel i forkant av pakkboks har god avstand til simmering. Ny greasekopp med slange ble montert for å slippe å ta opp dørk over pakkboks når jeg skal smøre. Ved prøvekjøring etter sjøsetting viste det seg at pakkboksen ble så varm at det ikke gikk an å ta på denne. Demonterte greaseslange fra pakkboksen for å sjekke om det var for mye grease der samt at slangeklemmer på gummislangemellom pakkboks og hylserør ble løsnet for å fjerne luft i hylserøret. Det viste seg at dette var effektivt og pakkboksen ble ikke varm på neste tur med båten. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 12.September Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September @Fiks Takk for sitatet fra din prosjekt tråd. Ja det var simmering i begge ender på pakkboks Begge simmeringer er montert med leppe/fjær bakover. Tanken er vel at man får dobbel tetting mot vann, men når den bakre blitt slitt vil deg lettere komme fett i hylserør. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.September Del på Facebook Svart 12.September Konas båt skrev for 3 timer siden: det var simmering i begge ender på pakkboks Begge simmeringer er montert med leppe/fjær bakover. Sikker på at det ikke sitter tre simmerringer der? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Konas båt Svart 12.September Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September @Komodo Det kom bare ut to simmeringer. Mot motor. Mot hylse. Så etter handleturen på Maritim vil eg ha ein simmering i reserve. 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.September Del på Facebook Svart 12.September Konas båt skrev 11 minutter siden: Det kom bare ut to simmeringer. Ok. Så det sitter ikke to foran, og en i bakkant altså? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Konas båt Svart 12.September Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September Nei, ikkje to tetninger. Bare ein i hver ende og glideflate. Det som gir skygge/rand er utspring for grease. Sitér dette innlegget Link to post
Husky Svart 12.September Del på Facebook Svart 12.September Det ser ut som Bosvik sin pakkboks og de har bare to tetninger. Sitér dette innlegget mvh Espen Link to post
Jannmar Svart 12.September Del på Facebook Svart 12.September Konas båt skrev for 19 timer siden: Da er oppdrag å bytte cuttless lager og pakkboks i gang. Fantastisk flott tråd. Utrolig flott illustrert og forklart. Veldig mye nyttig informasjon. Lærebok av første klasse. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 13.September Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September ,Takk @Jannmar. Da har eg kommet litt videre. Startet dagen med å legge simmeringene i saltvann for å sjekke at fjæren er rustfri. Samme gjøres alt av rustfrie bolter og muttere. Denne har eg tenke ein del på, og løsningen kom. Startet med å løsne boltene som holder ror til rorstamme. Tok ut 3 stk, de fremste og bak på babord side. Så full sving til styrbord. Og, hurra, aksling kan trekkes rett ut. Opptur 🥳🥳🥳 (Tørket av mest mulig grease på innsiden først.) Eit 911 mm langt trofé. Litt slitasje fra pakkboks. Men den kommer ikkje på nøyaktig same plass, og den er glatt og fin, den minste diameter målt med skyvelære var 0.05 mindre enn aksling. Holder den tett noen år så blir det ny aksling neste gang. Radikale slitesterk etter kaltavleiringer i cuttless lageret og. Men samme som for pakkboks. Får holde noen år. Mye kalk. Så til dagens håp. 16 mm gjengestang trees inn utenfra. Pipe som passer akkurat i hylse. Den kommer ut til cuttless. Stor 46 mm pipe, skive og mutter på utsiden. Men eneste som kommer ut er gummien. Hylse og fôring hadde samme diameter. Nedtur. Så det ser ut til at morgendagen kommer til å innebære saging om ikkje ein natts søvn bringer andre ideer. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 14.September Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September Videre i arbeidet. Natten brakte ingen nye ideer så løsningen ble å sage. Begge snitt gjennomsaget. Trekker de ut med ein arm fra ters og hammer. Det tok 1,5 times innsats. Det som skapte problem var at salgslistene ikkje var 180⁰ på hverandre og det eine var skjeivt i tillegg. Det gjorde at eine delen forsatt knepp. Baksiden. Verktøy brukt i arbeidet. Visst man sager med baufil blad. Målt til 45 mm. Cutless. Fase entrekant litt og fjerne merkelapp. Legge i fryser ein times tid. Rense hylserør og stevnlager for grease og sagspon. 16mm gjengestang kom til bruk for å rense rør. Litt tæring innvendig i hylserør. Cutless gikk greit ca. halvveis, med hammer 1/4 til. For siste biten måtte gjengestanga brukes. Cutless på plass. Sitter godt. Settskruene blir vel mer til pynt. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15.September Del på Facebook Svart 15.September Du verden for en bruksanvisning. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Konas båt Svart 15.September Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September Takk @Faxen Her kommer fortsettelsen. Å tre inn akslingen gikk lett. Fuktet med litt vann. Slå inn kilen. Pusse litt rust på innerring klemnav. Sjekke begge endene på CV120 powertrain. Simmeringer på plass i pakkboks. Viktig at de står rett vei. Veldig greit med kamera på telefonen. Er ikkje slangemenneske nok til å kunne bøye meg ned for å se om den er rein og klar for montering. Prøvemontere. Ved første øyekast såg opprettin bra ut. Merke plassering ute. Borer inn 3 mm i plasten for skruen. [ Settskruene erstattes med sekskantskuer, her M6 x 12. Skive under og skrudd heilt inn, derfor boret opp. Litt tynn olje på kon. Propell på. Strammet til ca. 100Nm. Låse blekk og settskrue. Husk å brette opp låseblekket. Renset festet mellom tog og stamme. Tilpasse nye bolter. I slike tilfeller der to plater boltes sammen liker eg å ha ugjenget parti gjennom platene, derfor tilpasset delgjengede bolter framfor ferdige 35 mm. Det skal holde, Loctite for smøring og låsing, strammet til 44 Nm. Byttet også ror sink. Dette er etter 3 måneder. Gikk for annen mutter og sink på aksling da denne er billiger og lettere å bytte. Måtte kappe ned sink da eg ikkje ville sage ut av ror i denne omgang, tar det til våren. Er kanskje litt liten avstand til ror, 12mm, men kommer det borti er det uansett noe som er galt, propellen bør ikkje gå så mye bak ved bakking. Da eg var ferdig ute, såg eg at motor og aksling ikkje var heilt på linje. Måtte løfte motor 1,7 mm i bakkant. Det var litt arbeid, ikkje i tid men i krefter i ubekvem arbeidsstilling da motorlabbene var trekt godt til, men heldighvis ikkje til 200Nm som står i manualen. Pipe for gjennomgående stang er fint nr man må holde imot slik at man ikkje vrir motorlabben. Strammet det eg var god for med forlenget fastnøkkel og satte på kontramutter. Gamle gummihylse måtte tørkes rein for gammel grease. Den måtte gjenbrukes. Den er ikkje morken og er uten sprekker. Da eg bestillte delene hadde eg målt hylserøret til 46.5 mm. Den eg hadde bestilt var oppgitt til 47 mm, men var sikkert 48 mm og tynn i godset. Hadde den vert 47 mm og meir gummi aktig hadde det nok vert mulig å få den tett. Drivleddet må demonteres for å få på gummihylse og pakkboks. Fylle pakkboks med grease. Pakkboks trees på og inn i gummihylsen. CV120 powertrain monteres tilbake. Klemnav innerring. Erfaring og tips fra leverandør samt spørsmål i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/174011-cv120-drivledd-hvor-smøre-klemnav-ved-montering/?do=findComment&comment=2460596 gir at vi her renser klemflater mot aksling heil for olje og fett, i dag med aceton. Utvendig kon smøres fint med tynn olje. Ytterring smøres på begge flater da indre flate glig mot kon og yttre glit i kopp på drivleddet. Delene settes sammen, litt olje på skruene. Eg setter splittene slik, hadde det vert noen forskjell om de hadde vært på samme sted? Trangt å sette inn klemnavet.. Og vanskelig få inn. Vasket aksling med aceton. Båtshakeklips og vannpumpetang var god redskap for å få aksling på plass. Træ tilbake gummihylse og pakkboks og stramme slangeklemmer før det blir glemt. Mot motor strammet eg så godt som mulig inntill videre da eg manglet kråkefot til mutteren, skal strammes til 69Nm. Bak er knotete, momentnøkel, 5mm unbrako bits og kråkefot. Strammes til 35Nm, eg går til nesten 40Nm. 12.9 skruene har 45Nm som maks i tabellen. Ferdig. Da er det godt med strekk, bøy og tøy. Da var det å sette båten på vannet, lufte gummihylsen, teste lensepumpen med å fylle litt vann i kjølen. Sjekke for lekkasjer. Alt virket tett, koblet startbatteriet i serie med forbruk for ekstra kapasitet, ryddet slippen, sjekket igjen for lekkasje, testet lensepumpen med vann i kjølen. Sjekket igjen for lekkasje, gikk hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 16.September Del på Facebook Svart 16.September Du verden for en lærebok i skiftning av cutless lager. Meget imponert. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Komodo Svart 16.September Del på Facebook Svart 16.September Suveren beskrivelse av utført arbeid Angående cutlesslager, det er nok mulig å trekke det ut, men det kan kreve litt spesialverktøy. Jeg har ved en anledning skrellet vekk gummien og gjenget opp innvendig med en stor rørgjengetapp. Da kunne jeg skru inn en blindplugg som jeg kunne bruke til å trekke ut lageret med. Må da dreie ei hylse som passer utenpå stevnlageret og som cutlesslageret går inni. Også lurt å varme litt på stevnlageret, for det kan fort være at det er brukt litt loctite ved montering. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Konas båt Svart 16.September Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September Det nye lageret har meir gods og mindre gummi. Da skal pipe og gjengestang metoden fungere. Uansett vil det nok være lettere å sage i kompositt enn messing/bronse. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 17.September Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September Mandag var dagen for å teste at jobben var gjordt ordentlig. Skuta var fortsatt flytende og det var tørt på undersiden av pakkboks og gummihylse. 👍👍 Setter merke på aksling ved splitt i klemnavet og mellom gir og powertrain. Lett å se om noe glipper. Propellaksel går lett og fint, roterer lenge etter at gir er i nøytral og båten siger fremover. Temperatur på pakkboks like etter oppstart. 17,4⁰C. 34,8⁰C etter ein stund på 2400 o/min. Stabilt der men sank fort til under 30⁰C ved mindre gasspådrag. Er fornøyd med temperaturen, pakkboksen er tross alt fullpakket med grease, og badetemperaturen er minst 14⁰C. Som altid etter verkstedopphold høres nye lyder og nye vibrasjoner føles. "Var det slik sist, er den lyden ny, skranglel luka slik?" Det eineste som skal undersøkes litt videre er vibrasjon i pakkboks. På 1000 o/min er den grei. Ved 2400 o/min er det ein del. Siden motor ikkje er ferdig innkjørt ble ikkje maks fart testet. Har kjent på pakkboks før under gange og kjent og ikkje kjent vibrasjon, men husker ikkje turtallsområdet den gang. Men føler ingen vibrasjon når eg kjenner på aksling og utgående ende på powertrain. (Ekstra forsiktig når man tar på rorterende deler.) Skal undersøke med måleur og kanskje stroboskop. Alt fortsatt tett etter ferden fra slipp til hjemmehavn. Turen ble avsluttet med de tre obligatoriske bildene som etter hver tur lagres i loggen. Motorrom med stengt diesel kran til venstre, og frakoblet batteri til høyre, for anledningen parallellkoblet med forbruk for økt kapasitet til lensepumpen, hadde det sist vinter. Trur eg skal kalle det vinter kobling av batteri. Greit om dekk drenering fryser tett og det kommer regn brått, for da er det ein mulighet for at vann renner inn i motorromet. Stengte skroggjennomføringer. God fortøyd. Oppsummering. Siden jobben var tenkt mye på over lang tid var det ingen større overraskelser. Den størrste var at motor måtte heves litt i bakkant. Så er det å ha deler klar. Litt vanskelig nå første gang, men hadde det meste. Var lurt å ha begge aktuelle størrelser cutless lager siden de var så like. Siden det var 30 X 45 mm som passet, kommer det snart eit billig 30 X 44,45 mm cutless lager på finn.no. Største nedtur var innkjøpt gummihylsa som var litt for stor, kommer på finn.no den og. Innkjøp gjengestang og piper kom til nytte som pressverktøy, det var tiltenkt rollen som utpresser, men viste seg like viktig som innpresser. Neste gang kan den brukes begge veier om eg finner den igjen når den tid kommer. Ha godt utvalg i verktøy. Det tar tid. Medlemskap i den lokale båtforeningen i hjemmehavn kommunen. Takk til de som kan skaffe erstatning når din egen momentnøkkel ryker ein søndag formiddag. Takk for tilbakemeldingene her på forumet. Takk til tålmodig kone og barn som godtar at mann/far er borte heile helga. Til slutt vil eg bare klappe meg sjølv på skuldra og si: Godt jobba. 🙂🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September Flott tråd! Jeg kastet ut den innvendige fettsmurte pakkboksen i min Grinde seilbåt og erstattet den med en variant av Volvokondom. Hva er grunnen til at du ikke gikk over til en slik løsning som jo er mye er mye brukt, helt vedlikeholdsfri og mindre "greasete"? Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 18.September Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September @Lazyjack Grunnen til at det ikkje blei montert kondom er flere. Fettsmurt har fungert i 45 år. Vi har hatt båten i to år, drift for førstegang i år. Og den har vert potte tett. Lekkasjen var bare under drift nå i det siste. Nøyaktig diameter på hylserør var ukjent. Viste den var rundt 45-47 mm, viste seg å være 46 mm. Har ikkje funnet noen 30/46 mm kondom. Kommer til å bytte aksling om 1-2 år. Kan og da få propellen litt nærmere roret og sink på aksling istedenfor bak propellen. Anser pakkboks for å være litt mer robust mot tråkk, og det kan være greit siden eg ikkje er ferdig med montering av kabler, tank, etc. i motorrommet. Det viktigste i denne omgang var å få nytt cutless før motor er ferdig innkjørt og vi skal teste fullt pådrag, og å få bort lekkasjen under gange. Men det er ønskelig med noe som krever mindre vedlikehold og tar mindre plass mellom hylse og powertrain, og er lettere å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.September Del på Facebook Svart 19.September rojoh skrev On 13.9.2024 at 13.07: Da startet motoren omsider og går fint. Takk for alle gode råd her Konas båt skrev for 11 timer siden: @Lazyjack Grunnen til at det ikkje blei montert kondom er flere. Fettsmurt har fungert i 45 år. Vi har hatt båten i to år, drift for førstegang i år. Og den har vert potte tett. Lekkasjen var bare under drift nå i det siste. Nøyaktig diameter på hylserør var ukjent. Viste den var rundt 45-47 mm, viste seg å være 46 mm. Har ikkje funnet noen 30/46 mm kondom. Kommer til å bytte aksling om 1-2 år. Kan og da få propellen litt nærmere roret og sink på aksling istedenfor bak propellen. Anser pakkboks for å være litt mer robust mot tråkk, og det kan være greit siden eg ikkje er ferdig med montering av kabler, tank, etc. i motorrommet. Det viktigste i denne omgang var å få nytt cutless før motor er ferdig innkjørt og vi skal teste fullt pådrag, og å få bort lekkasjen under gange. Men det er ønskelig med noe som krever mindre vedlikehold og tar mindre plass mellom hylse og powertrain, og er lettere å bytte. Takk for utfyllende svar 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 22.September Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September Da har vi hatt ein lengre tur med båten og temperaturen på pakkboksen ligger på 48⁰C. Det er lurt å måle med termometer for å få ein objektiv måling. Eg har lett tilgang og bruker IR termometer, ved vanskelig tilkomst hadde eg tatt eit ute termometer og tapet føleren til pakkboksen. Det er også mindre vibrasjoner enn før på marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
Minegensjø Svart 17.Oktober Del på Facebook Svart 17.Oktober Imponerende arbeid og godt dokumentert tråd. Har tilsvarende oppsett unntatt powerflens, så her var det mye å lære! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.