Jensen09 Startet 9.September Del på Facebook Startet 9.September Hei! Har nå prøvd å litt forskjellig men får ikke liv i motoren min, så tenkte å høre her om det var noen med noe gode råd. Har en Yamaha 50hk 3sylindret 87modell 50DEO 6H5 ifølge tidligere eier gikk motoren fint fjor, før den plutselig ville dø, og ikke fått start siden. Den går veldig fint rundt på starteren men ingen tegn til liv. jeg har nå overtatt stafett pinnen, og dette er nå det jeg har prøvd Tatt av svinghjul for å pusse litt på magnetene og se at ting så greit ut. Dette hjalp ingenting. byttet cdi boks, og fikk fremdeles ikke noe gnist, men så surret jeg litt med hvilken rekkefølge kablene sto i frem til coilene, den ene siden er nummerert med 1.2.3 men ikke andre siden, så jeg glemte meg litt der. Men når jeg snudde de rundt slik at coil 1 er nederst og 2 er midten og 3 er oppe, fikk jeg gnist. Men ingen tenning fremdeles på motor. Og noen ganger er det gnist nå, og andre ganger ikke. Virker som det kommer å går litt. Prøvd å kikke over alle kabler, men ser Ingen åpenbare brudd noe sted prøvd og kikke over alle steder jeg ser det er jording kontakt, og tatt av disse og pusset litt og sprayet med wd40 sjekket at bensin kommer frem til forgassere når jeg drar på el start prøvd start gass, fortsatt ingen tegn til liv ———————- tidligere eier sier dette er gjort, men kan ikke bekreftes byttet stator byttet tennplugger (disse ser helt nye ut) byttet en tennplugg ledning så.. noen som har noen råd hvor jeg kan gå videre? Prøve ny stator? Tilfeldvis noen som har manualen og vet hvem coil som er 1 2 og 3? mvh Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 9.September Del på Facebook Svart 9.September Tror du kan finne manualen i arkivet her på forumet 👍 Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 9.September Del på Facebook Svart 9.September Prøv å koble fra dødmannsknapp/stoppknapp. Den sviver på brudd, hvis du har en bryter som gir kontakt når den ikke skal får du ikke gnist. At det ikke er tegn til liv på startgass tyder på at det er dårlig stell med gnist. Blir pluggene våte når du kjører starter og holder choken inne? Er det knusktørt da får du ikke suppe heller. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.September Del på Facebook Svart 9.September Første jeg gjør når jeg overtar en motor med forgasser/ere er å drenere de skikkelig og rense tanken. Selv om ditt problem nå trolig er strømrelatert er det greit å ikke dra dysene fulle av vann og shit. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen09 Svart 9.September Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September subwoofer skrev 4 minutter siden: Prøv å koble fra dødmannsknapp/stoppknapp. Den sviver på brudd, hvis du har en bryter som gir kontakt når den ikke skal får du ikke gnist. At det ikke er tegn til liv på startgass tyder på at det er dårlig stell med gnist. Blir pluggene våte når du kjører starter og holder choken inne? Er det knusktørt da får du ikke suppe heller. Sjekket dette med dødmannsknapp, får litt gnist på plugger med den på, og når jeg tar den av, så er det null gnist. Dette tyder vell på at den fungerer? Har også prøvd å koble fra hvit kabel i motoren som går til dødmannsknapp, men gjør ingen forskjell.. Jeg synes ikke de blir spesielt våte, men de blir vell små fuktige, og de lukter veldig bensin, men blir ikke våt på fingeren hvis jeg tar på den nei, det gjør jeg ikke, men synes det er litt vanskelig å se hvor våt den er når den er helt ny uten sot. dieselfan skrev 6 minutter siden: Første jeg gjør når jeg overtar en motor med forgasser/ere er å drenere de skikkelig og rense tanken. Selv om ditt problem nå trolig er strømrelatert er greit å ikke dra dysene fulle av vann og shit. Ja enig med deg, har renset tank og byttet bensinslange og gått over dette, men kun renset en forgasser, skal gå over de to andre imorgen👍🏻 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.September Del på Facebook Svart 9.September Har brukt sykt mange timer på feilsøke en identisk motor for 25 år siden... Den hadde gnist som kom og gikk, den tente på en syl av og til, men bare ett slag.. Veldig mange timer senere... Woodruf kilen til svinghjulet var klippet... Kostet 7kr den gangen. Hver eneste elektriske komponent var da byttet Helt dønn sikker på at kilen er der ? Sitér dette innlegget Link to post
Hønsø Svart 9.September Del på Facebook Svart 9.September Gitt at kilen til svinghjulet er på plass... At du får gnist i vanlig atmosfære med en tennplug betyr ikke at det gnistrer når det er kompresjon tilstede inne i motoren. Prøv i luft med en gammel tennplugg som du gir alt for stort gap ved å bøye ut elektroden endel. Skal fortsatt komme gnist. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 10.September Del på Facebook Svart 10.September Hvis du skrur ut pluggene og ser inn i plugghullet, ser stemplene sotete ut? Sitér dette innlegget Link to post
Jensen09 Svart 10.September Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September dieselfan skrev for 10 timer siden: Har brukt sykt mange timer på feilsøke en identisk motor for 25 år siden... Den hadde gnist som kom og gikk, den tente på en syl av og til, men bare ett slag.. Veldig mange timer senere... Woodruf kilen til svinghjulet var klippet... Kostet 7kr den gangen. Hver eneste elektriske komponent var da byttet Helt dønn sikker på at kilen er der ? Jeg forstår ikke helt hva du mener med at den er klippet? Men hvis jeg skjønner riktig, så er dette den løse lille kilen som må på plass for at svinghjulet skal stå fast på den konede tappen man skrur den fast i? Isåfall er den der👍🏻 dobbelsjekket til og med. tror muligens noen har tatt i litt og slått litt hardt kanskje når de skulle ha av svinghjulet, for hvis man kikker sideveis på den når man drar på starteren, så ser man at den er litt skjev, hele svinghjulet vagler litt på en måte, kan dette være nok? Hønsø skrev for 9 timer siden: Gitt at kilen til svinghjulet er på plass... At du får gnist i vanlig atmosfære med en tennplug betyr ikke at det gnistrer når det er kompresjon tilstede inne i motoren. Prøv i luft med en gammel tennplugg som du gir alt for stort gap ved å bøye ut elektroden endel. Skal fortsatt komme gnist. Ja dobbelsjekket denne Kilen, hvis det er den samme vi snakker om som jeg prøvde å forklare over her? Her får jeg ikke gnist nei, men kan også være at den tennpluggen var defekt, dette vil jeg også prøve på nytt ikveld! Sinvano skrev for 1 time siden: Hvis du skrur ut pluggene og ser inn i plugghullet, ser stemplene sotete ut? Ikke noe spesielt synes jeg, det er jo ikke nytt, men syns det ser ganske tørt og fint ut, ser ikke ut som sot jeg ville fått bort med en finger, men heller mørke over tid pga det de blir utsatt for.. Tidligere eier sier også at han sjekket kompresjon på alle sylinderne og de viste gode verdier, og like verdier tusen takk for all hjelp hittil alle som har svart ! Setter veldig pris på det en ting til jeg kan nevne, er at den delen under svinghjulet (statoren?) er ganske løs sideveis, men virker som den skal det også? Når jeg gir gass så vrir den seg, men tipper dette er funksjonen også? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 10.September Del på Facebook Svart 10.September Idiotspørsmål herfra: du har byttet plugger, men byttet du til riktige plugger? Men man pleier jo gjerne å få start hvis de er i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.September Del på Facebook Svart 10.September Rette plugger her er såvidt jeg husker, NGK BR8HS-10 Jensen09 skrev for 1 time siden: tror muligens noen har tatt i litt og slått litt hardt kanskje når de skulle ha av svinghjulet, for hvis man kikker sideveis på den når man drar på starteren, så ser man at den er litt skjev, hele svinghjulet vagler litt på en måte, kan dette være nok? dette hørtes ikke helt bra ut.. Riktig verktøy for å ta av svinghjul er en ters som vist nedenfor - bruker man en vanlig 2 eller 3 armet med klør så er nok sjansen veldig stor for å dra svinghjulet skjevt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jensen09 Svart 10.September Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September ivar skrev 42 minutter siden: Rette plugger her er såvidt jeg husker, NGK BR8HS-10 dette hørtes ikke helt bra ut.. Riktig verktøy for å ta av svinghjul er en ters som vist nedenfor - bruker man en vanlig 2 eller 3 armet med klør så er nok sjansen veldig stor for å dra svinghjulet skjevt Da skal du ikke se bort ifra at han som har bøyd svinghjulet er undertegnende.. jeg brukte en slik klo med 2 armer, og mutterdrager på batteri på bolten for å stramme til, kan ha vært uheldig det ja.. tenker du at det kan skade motoren? subwoofer skrev for 2 timer siden: Idiotspørsmål herfra: du har byttet plugger, men byttet du til riktige plugger? Men man pleier jo gjerne å få start hvis de er i nærheten. Supert at du spør! Men ja er sikker, for rett under raden med tennplugger er det originale klistremerket som sier hvilke plugg som skal brukes, og det stemmer overens 👍🏻 Sitér dette innlegget Link to post
Jensen09 Svart 10.September Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September Legger ut link til bilder av motoren, om noen ser noe som skurrer? https://postimg.cc/gallery/fTdw3xR Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 10.September Del på Facebook Svart 10.September Du kan laste opp bilder rett til forumet, enklere for alle parter. Så slipper du klønet med PostImage og liknende tjenester som flytter lenker og endrer vilkår etter eget forgodtbefinnende. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.September Del på Facebook Svart 10.September Jensen09 skrev for 5 timer siden: Jeg forstår ikke helt hva du mener med at den er klippet? Men hvis jeg skjønner riktig, så er dette den løse lille kilen som må på plass for at svinghjulet skal stå fast på den konede tappen man skrur den fast i? Isåfall er den der👍🏻 dobbelsjekket til og med. Beklager sent svar. Du har forstått meg riktig👍 Klippet kile: dersom mutteren til svinghjulet ikke er dratt til med riktig moment, kan skjærspenningene bli for store på kilen. Kilen kan da bli klippet i to. Delene kan sitte igjen i sporene og det er ikke så lett å se at noe er feil. Når konen er uten riper og slagskader, så får veivaksel og svinghjul perfekt kontakt ved rett moment på mutteren. Da opptar konen 99% av kreftene, og kilen sikrer bare rett posisjon av svinghjul i forhold til veivaksel. Det er viktig for at kisten skal komme på rett tidspunkt. Din motor har variabel fortenning, for tenningen styres av hvor mye gass du gir. Derfor ser du tenningsplaten under svinghjulet beveger seg når du gir gass. Om du fortsetter å bruke svinghjulet du har, må du være helt sikker på at det ikke subber noe sted under svinghjulet... Anbefaler at du ikke bruker muttertrekkeren til å stramme mutteren på veiv/svinghjul. Det er greit å skru ut mutteren med muttertrekkeren, bare du er 110% sikker på at den står i "løsne" modus... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.September Del på Facebook Svart 10.September Jensen09 skrev for 3 timer siden: tenker du at det kan skade motoren? er det blitt synlig kast i svinghjulet når du tørner motor så vil jeg si det allerede er skade Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jensen09 Svart 10.September Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September dieselfan skrev for 4 timer siden: Beklager sent svar. Du har forstått meg riktig👍 Klippet kile: dersom mutteren til svinghjulet ikke er dratt til med riktig moment, kan skjærspenningene bli for store på kilen. Kilen kan da bli klippet i to. Delene kan sitte igjen i sporene og det er ikke så lett å se at noe er feil. Når konen er uten riper og slagskader, så får veivaksel og svinghjul perfekt kontakt ved rett moment på mutteren. Da opptar konen 99% av kreftene, og kilen sikrer bare rett posisjon av svinghjul i forhold til veivaksel. Det er viktig for at kisten skal komme på rett tidspunkt. Din motor har variabel fortenning, for tenningen styres av hvor mye gass du gir. Derfor ser du tenningsplaten under svinghjulet beveger seg når du gir gass. Om du fortsetter å bruke svinghjulet du har, må du være helt sikker på at det ikke subber noe sted under svinghjulet... Anbefaler at du ikke bruker muttertrekkeren til å stramme mutteren på veiv/svinghjul. Det er greit å skru ut mutteren med muttertrekkeren, bare du er 110% sikker på at den står i "løsne" modus... litt usikker på hva du mener med løsne modus… håper ikke dette er noe jeg har hoppet over den spretter iallfall av når jeg bruker en sånn avdrager klipps på plass, legger ved et par bilder ivar skrev for 4 timer siden: er det blitt synlig kast i svinghjulet når du tørner motor så vil jeg si det allerede er skade Æsj da, håper ikke jeg har gjort for mye skade nedover med tanke på at den bare er kjørt på starteren, prøver nå å få tak i nytt svinghjul Sitér dette innlegget Link to post
Jensen09 Svart 10.September Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September Litt løse kabler, siden jeg ikke finner noe lurt sted å koble disse, har jeg tatt utgangspunkt i at de er til ekstrautstyr som feks tilt? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.September Del på Facebook Svart 10.September her på BP er det et dokumentarkiv, med div opplastede manualer. Tror det skal være til 50D også. Der finner du iallefall koblingssskjema samt ohm verdier for div spoler slik at de kan sjekkes https://baatplassen.no/i/forum/51-motorer/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 10.September Del på Facebook Svart 10.September Jensen09 skrev for 1 time siden: usikker på hva du mener med løsne modus… En muttertrekker kan stilles inn på: links/skru opp/løsne eller rex/skru til/stramme/ Poenget var at dersom du bruker batterimuttertrekkeren din så må du være HELT sikker på at du ikke drar til hardere, det kan skade konen Sitér dette innlegget Link to post
Jensen09 Svart 10.September Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September Åja hehe, da forstår jeg! 👍🏻 Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 10.September Del på Facebook Svart 10.September Første bilde av kabler er vel tilt opp og ned mest sannsynlig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.September Del på Facebook Svart 10.September muttertrekker er vel heller ikke helt optimalt å bruke på veiv på en slik 2-takter - veiva er bare presset sammen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
19 fot Svart 10.September Del på Facebook Svart 10.September Jensen09 skrev On 9.9.2024 at 20.55: Har nå prøvd å litt forskjellig men får ikke liv i motoren min, så tenkte å høre her om det var noen med noe gode råd. Har en Yamaha 50hk 3sylindret Ikke prøv denne metoden hvertfall, for det ser litt farlig ut: Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 10.September Del på Facebook Svart 10.September Lettstarta, det ska’n ha! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.