Jump to content

Yamaha 50hk 3syl 87modell vil ikke starte


Jensen09

Recommended Posts

Hei! Har nå prøvd å litt forskjellig men får ikke liv i motoren min, så tenkte å høre her om det var noen med noe gode råd.

 

Har en Yamaha 50hk 3sylindret 87modell 50DEO 6H5

 

ifølge tidligere eier gikk motoren fint fjor, før den plutselig ville dø, og ikke fått start siden. Den går veldig fint rundt på starteren men ingen tegn til liv. 

 

 

 

jeg har nå overtatt stafett pinnen, og dette er nå det jeg har prøvd

 

Tatt av svinghjul for å pusse litt på magnetene og se at ting så greit ut. Dette hjalp ingenting.

 

byttet cdi boks, og fikk fremdeles ikke noe gnist, men så surret jeg litt med hvilken rekkefølge kablene sto i frem til coilene, den ene siden er nummerert med 1.2.3 men ikke andre siden, så jeg glemte meg litt der. Men når jeg snudde de rundt slik at coil 1 er nederst og 2 er midten og 3 er oppe, fikk jeg gnist. Men ingen tenning fremdeles på motor. Og noen ganger er det gnist nå, og andre ganger ikke. Virker som det kommer å går litt.

 

Prøvd å kikke over alle kabler, men ser Ingen åpenbare brudd noe sted

 

prøvd og kikke over alle steder jeg ser det er jording kontakt, og tatt av disse og pusset litt og sprayet med wd40

 

 

sjekket at bensin kommer frem til forgassere når jeg drar på el start

 

prøvd start gass, fortsatt ingen tegn til liv

 

———————-


tidligere eier sier dette er gjort, men kan ikke bekreftes

 

byttet stator

 

byttet tennplugger (disse ser helt nye ut)

 

byttet en tennplugg ledning 

 

 


så.. noen som har noen råd hvor jeg kan gå videre? Prøve ny stator? Tilfeldvis noen som har manualen og vet hvem coil som er 1 2 og 3?

 

mvh

 

Link to post

Prøv å koble fra dødmannsknapp/stoppknapp. Den sviver på brudd, hvis du har en bryter som gir kontakt når den ikke skal får du ikke gnist. At det ikke er tegn til liv på startgass tyder på at det er dårlig stell med gnist. Blir pluggene våte når du kjører starter og holder choken inne? Er det knusktørt da får du ikke suppe heller.

Link to post
subwoofer skrev 4 minutter siden:

Prøv å koble fra dødmannsknapp/stoppknapp. Den sviver på brudd, hvis du har en bryter som gir kontakt når den ikke skal får du ikke gnist. At det ikke er tegn til liv på startgass tyder på at det er dårlig stell med gnist. Blir pluggene våte når du kjører starter og holder choken inne? Er det knusktørt da får du ikke suppe heller.

Sjekket dette med dødmannsknapp, får litt gnist på plugger med den på, og når jeg tar den av, så er det null gnist. Dette tyder vell på at den fungerer? Har også prøvd å koble fra hvit kabel i motoren som går til dødmannsknapp, men gjør ingen forskjell..

 

Jeg synes ikke de blir spesielt våte, men de blir vell små fuktige, og de lukter veldig bensin, men blir ikke våt på fingeren hvis jeg tar på den nei, det gjør jeg ikke, men synes det er litt vanskelig å se hvor våt den er når den er helt ny uten sot.


 

dieselfan skrev 6 minutter siden:

Første jeg gjør når jeg overtar en motor med forgasser/ere er å drenere de skikkelig og rense tanken. Selv om ditt problem nå trolig er strømrelatert er greit å ikke dra dysene fulle av vann og shit. 

Ja enig med deg, har renset tank og byttet bensinslange og gått over dette, men kun renset en forgasser, skal gå over de to andre imorgen👍🏻

Link to post

Har brukt sykt mange timer på feilsøke en identisk motor for 25 år siden... 

Den hadde gnist som kom og gikk, den tente på en syl av og til, men bare ett slag.. 

 

Veldig mange timer senere... Woodruf kilen til svinghjulet var klippet... Kostet 7kr den gangen. Hver eneste elektriske komponent var da byttet  :crazy:

 

Helt dønn sikker på at kilen er der :cool:

 

 

 

Link to post

Gitt at kilen til svinghjulet er på plass...

 

At du får gnist i vanlig atmosfære med en tennplug betyr ikke at det gnistrer når det er kompresjon tilstede inne i motoren. Prøv i luft med en gammel tennplugg som du gir alt for stort gap ved å bøye ut elektroden endel. Skal fortsatt komme gnist.

Link to post
dieselfan skrev for 10 timer siden:

Har brukt sykt mange timer på feilsøke en identisk motor for 25 år siden... 

Den hadde gnist som kom og gikk, den tente på en syl av og til, men bare ett slag.. 

 

Veldig mange timer senere... Woodruf kilen til svinghjulet var klippet... Kostet 7kr den gangen. Hver eneste elektriske komponent var da byttet  :crazy:

 

Helt dønn sikker på at kilen er der :cool:

 

 

 

Jeg forstår ikke helt hva du mener med at den er klippet? Men hvis jeg skjønner riktig, så er dette den løse lille kilen som må på plass for at svinghjulet skal stå fast på den konede tappen man skrur den fast i? Isåfall er den der👍🏻 dobbelsjekket til og med.

tror muligens noen har tatt i litt og slått litt hardt kanskje når de skulle ha av svinghjulet, for hvis man kikker sideveis på den når man drar på starteren, så ser man at den er litt skjev, hele svinghjulet vagler litt på en måte, kan dette være nok?

 

Hønsø skrev for 9 timer siden:

Gitt at kilen til svinghjulet er på plass...

 

At du får gnist i vanlig atmosfære med en tennplug betyr ikke at det gnistrer når det er kompresjon tilstede inne i motoren. Prøv i luft med en gammel tennplugg som du gir alt for stort gap ved å bøye ut elektroden endel. Skal fortsatt komme gnist.

Ja dobbelsjekket denne Kilen, hvis det er den samme vi snakker om som jeg prøvde å forklare over her?

 

Her får jeg ikke gnist nei, men kan også være at den tennpluggen var defekt, dette vil jeg også prøve på nytt ikveld!

 

 

 

Sinvano skrev for 1 time siden:

Hvis du skrur ut pluggene og ser inn i plugghullet, ser stemplene sotete ut?

Ikke noe spesielt synes jeg, det er jo ikke nytt, men syns det ser ganske tørt og fint ut, ser ikke ut som sot jeg ville fått bort med en finger, men heller mørke over tid pga det de blir utsatt for.. 

Tidligere eier sier også at han sjekket kompresjon på alle sylinderne og de viste gode verdier, og like verdier 

 

tusen takk for all hjelp hittil alle som har svart ! Setter veldig pris på det

 

en ting til jeg kan nevne, er at den delen under svinghjulet (statoren?) er ganske løs sideveis, men virker som den skal det også? Når jeg gir gass så vrir den seg, men tipper dette er funksjonen også?

Link to post

Rette plugger her er såvidt jeg husker, NGK BR8HS-10

 

Jensen09 skrev for 1 time siden:

tror muligens noen har tatt i litt og slått litt hardt kanskje når de skulle ha av svinghjulet, for hvis man kikker sideveis på den når man drar på starteren, så ser man at den er litt skjev, hele svinghjulet vagler litt på en måte, kan dette være nok?

dette hørtes ikke helt bra ut..   

Riktig verktøy for å ta av svinghjul er en ters som vist nedenfor - bruker man en vanlig 2 eller 3 armet med klør så er nok sjansen veldig stor for å dra svinghjulet skjevt


99688000058_0_m_650_1100.JPG

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 42 minutter siden:

Rette plugger her er såvidt jeg husker, NGK BR8HS-10

 

dette hørtes ikke helt bra ut..   

Riktig verktøy for å ta av svinghjul er en ters som vist nedenfor - bruker man en vanlig 2 eller 3 armet med klør så er nok sjansen veldig stor for å dra svinghjulet skjevt


99688000058_0_m_650_1100.JPG

Da skal du ikke se bort ifra at han som har bøyd svinghjulet er undertegnende.. jeg brukte en slik klo med 2 armer, og mutterdrager på batteri på bolten for å stramme til, kan ha vært uheldig det ja..  tenker du at det kan skade motoren?

 

subwoofer skrev for 2 timer siden:

Idiotspørsmål herfra: du har byttet plugger, men byttet du til riktige plugger? Men man pleier jo gjerne å få start hvis de er i nærheten.

Supert at du spør! Men ja er sikker, for rett under raden med tennplugger er det originale klistremerket som sier hvilke plugg som skal brukes, og det stemmer overens 👍🏻

Link to post
Jensen09 skrev for 5 timer siden:

Jeg forstår ikke helt hva du mener med at den er klippet? Men hvis jeg skjønner riktig, så er dette den løse lille kilen som må på plass for at svinghjulet skal stå fast på den konede tappen man skrur den fast i? Isåfall er den der👍🏻 dobbelsjekket til og med.

Beklager sent svar. Du har forstått meg riktig👍

Klippet kile: dersom mutteren til svinghjulet ikke er dratt til med riktig moment, kan skjærspenningene bli for store på kilen. Kilen kan da bli klippet i to. Delene kan sitte igjen i sporene og det er ikke så lett å se at noe er feil. Når konen er uten riper og slagskader, så får veivaksel og svinghjul perfekt kontakt ved rett moment på mutteren. Da opptar konen 99% av kreftene, og kilen sikrer bare rett posisjon av svinghjul i forhold til veivaksel. Det er viktig for at kisten skal komme på rett tidspunkt. 

Din motor har variabel fortenning, for tenningen styres av hvor mye gass du gir. Derfor ser du tenningsplaten under svinghjulet beveger seg når du gir gass.

 

Om du fortsetter å bruke svinghjulet du har, må du være helt sikker på at det ikke subber noe sted under svinghjulet... 

 

Anbefaler at du ikke bruker muttertrekkeren til å stramme mutteren på veiv/svinghjul. 

Det er greit å skru ut mutteren med muttertrekkeren, bare du er 110% sikker på at den står i "løsne" modus... 

Link to post
Jensen09 skrev for 3 timer siden:

tenker du at det kan skade motoren?

er det blitt synlig kast i svinghjulet når du tørner motor så vil jeg si det allerede er skade

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
dieselfan skrev for 4 timer siden:

Beklager sent svar. Du har forstått meg riktig👍

Klippet kile: dersom mutteren til svinghjulet ikke er dratt til med riktig moment, kan skjærspenningene bli for store på kilen. Kilen kan da bli klippet i to. Delene kan sitte igjen i sporene og det er ikke så lett å se at noe er feil. Når konen er uten riper og slagskader, så får veivaksel og svinghjul perfekt kontakt ved rett moment på mutteren. Da opptar konen 99% av kreftene, og kilen sikrer bare rett posisjon av svinghjul i forhold til veivaksel. Det er viktig for at kisten skal komme på rett tidspunkt. 

Din motor har variabel fortenning, for tenningen styres av hvor mye gass du gir. Derfor ser du tenningsplaten under svinghjulet beveger seg når du gir gass.

 

Om du fortsetter å bruke svinghjulet du har, må du være helt sikker på at det ikke subber noe sted under svinghjulet... 

 

Anbefaler at du ikke bruker muttertrekkeren til å stramme mutteren på veiv/svinghjul. 

Det er greit å skru ut mutteren med muttertrekkeren, bare du er 110% sikker på at den står i "løsne" modus... 

litt usikker på hva du mener med løsne modus… håper ikke dette er noe jeg har hoppet over

den spretter iallfall av når jeg bruker en sånn avdrager

 

klipps på plass, legger ved et par bilder

 

ivar skrev for 4 timer siden:

er det blitt synlig kast i svinghjulet når du tørner motor så vil jeg si det allerede er skade

Æsj da, håper ikke jeg har gjort for mye skade nedover med tanke på at den bare er kjørt på starteren, prøver nå å få tak i nytt svinghjulIMG_0924.jpeg.a28f627a49591ed8da9424bdc5b684e5.jpegIMG_0925.jpeg.ba6f9e5ac7cd81be7f5f0deda0f67a6b.jpegIMG_0922.jpeg.6bc82b307ac1d9f57d8b3725c4e50f6a.jpeg

IMG_0926.jpeg

Link to post

her på BP er det et dokumentarkiv, med div opplastede manualer.  Tror det skal være til 50D også.   Der finner du iallefall koblingssskjema samt ohm verdier for div spoler slik at de kan sjekkes 


https://baatplassen.no/i/forum/51-motorer/

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Jensen09 skrev for 1 time siden:

usikker på hva du mener med løsne modus…

En muttertrekker kan stilles inn på:

links/skru opp/løsne eller

rex/skru til/stramme/

 

Poenget var at dersom du bruker batterimuttertrekkeren din så  må du være HELT sikker på at du ikke drar til hardere, det kan skade konen 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...