HiWard Startet 10.September.2024 Link til dette innlegget Startet 10.September.2024 Jeg har en Isotemp Slim 20 varmtvannsbereder som varmes opp av kjølesløyfa til motor. Har ikke stengeventiler på sløyfa til bereder. Nå som vinteren rykker nærmere vil jeg etter hvert starte forberedelser til opptak, blant annet tømming av ferskvannssystemet, inkludert bereder. Er det et problem å kjøre rundt med en tom bereder hvor det ikke er noe vann å varme opp? Berederen er utstyrt med overtrykksventil. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Lazyjack Svart 10.September.2024 Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Ser ingen problemer med det så lenge du ikke setter spenning på det elektriske varmeelementet om tanken har slikt. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 10.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Takk for svar. Det elektriske varmeelementet er ikke tilkoblet. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Foe Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Jeg ville koblet fra slangen i inntaket av vann i berederen, slik at du er sikker på at berederen er tømt for vann. Hvis overtrykksventilen ikke funker, vil tanken kunne sprekke der elektronikken og varmeelementene stikker inn. Jeg opplevde dette i fjor med min 10 år gamle isoterm. Derfor ny vinterrutine i min båt. Jeg kommer til å sørge for helt tom tank og samtidig stenge kjølevannsinntaket til berederen. Særlig i overgangen til hoppende kulde-varmegrader. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Er kjølevannet til motoren frostsikkert, så er også det samme vannet i berederen frostsikkert. Den kretsen er ikke noe å balle med. Om berederen kjøres tom for det vannet som kommer ut av vannkranen, spiller heller ingen trille. Hulda tilbragte en vinter på land for rundt 15 år siden. Den eneste nødvendige konserveringen av berederen, var å åpne springen og blåse kretsen tom for vann. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Hulda skrev 7 minutter siden: Er kjølevannet til motoren frostsikkert, så er også det samme vannet i berederen frostsikkert. Den kretsen er ikke noe å balle med. Om berederen kjøres tom for det vannet som kommer ut av vannkranen, spiller heller ingen trille. Hulda tilbragte en vinter på land for rundt 15 år siden. Den eneste nødvendige konserveringen av berederen, var å åpne springen og blåse kretsen tom for vann. Kjølevannet til motor er frostsikkert, det er jeg sikker på. Spørsmålet var vel egentlig om berederen eller annet kan ta skade av at det ikke er noe vann i den som kan varmes opp når man kjører motor. Kjølesløyfa til motor holder mellom 70-80C, så luften i berederen vil jo etter kort tid få samme temperatur og utvide seg (mer enn vann etter hva jeg forstår). Da skal jo overtrykksventilen åpne på et gitt trykk, gitt at den fungerer som tenkt. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Foe Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Problemet er når båten ligger på sjøen med temperaturer under Null. Kjører du da med åpent kjølevann fra motor og litt ferskvann i bereder kan det bli ganske varmt i berederen. Da er du avhengig av at ventilen funker. Gjør den ikke det, går berederen i stykker på grunn av trykkøking i ferskvann. Helt enig i metoden til Hulda når båten er på land og ikke benyttes. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Nå kommer det i stor grad an på type båt. Hulda er en 'stor' båt der berederen er plassert i et superisolert motorrom der temperaturen i minusgrader ute i stor grad blir styrt av temperaturen i sjøen. Så en natt med 10 blå i luften vil kanskje gi en plussgrad eller to i motorrommet. En 26 fot plastbåt vil oppleve kuldesjokket langt mer voldsomt. Man må tenke selv over sin egen situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Foe skrev 28 minutter siden: Problemet er når båten ligger på sjøen med temperaturer under Null. Kjører du da med åpent kjølevann fra motor og litt ferskvann i bereder kan det bli ganske varmt i berederen. Da er du avhengig av at ventilen funker. Gjør den ikke det, går berederen i stykker på grunn av trykkøking i ferskvann. Helt enig i metoden til Hulda når båten er på land og ikke benyttes. Jeg ser den. Under vinterkonservering pleier jeg å koble fra slangene til både kaldt vann (inn) og og varmt vann (ut) fra berederen og så koble disse sammen mens jeg kjører giftfri frostvæske gjennom hele ferskvannsystemet. Om jeg lar disse stussene på berederen stå åpne har jo ventilen ingen funksjon da det likevel er åpent inn til berederen. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Komodo Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 HiWard skrev for 4 timer siden: Kjølevannet til motor er frostsikkert, det er jeg sikker på. Spørsmålet var vel egentlig om berederen eller annet kan ta skade av at det ikke er noe vann i den som kan varmes opp når man kjører motor. Kjølesløyfa til motor holder mellom 70-80C, Ja, i prinsippet så skjer det jo ikke noe annet enn at rørene i varmesløyfa blir 80 grader varme, noe de skal tåle. HiWard skrev for 4 timer siden: så luften i berederen vil jo etter kort tid få samme temperatur og utvide seg (mer enn vann etter hva jeg forstår). Da skal jo overtrykksventilen åpne på et gitt trykk, gitt at den fungerer som tenkt. Ja, det er riktig. Så det du i prinsippet gjør er å bygge om en trykkbeholder godkjent for vann, til en trykkbeholder for gass (luft), og det er ikke å anbefale. Overtrykksventilen skal jo teoretisk åpne ved et visst trykk som du sier, men den er ikke beregnet og godkjent for luft. Sett derfor inn en kuleventil slik at du kan stenge av denne kretsen når du har tømt berederen for vann, det er ikke rare jobben. Når det er sagt så er det jo begrenset hvor høyt gasstrykk du vil klare å få i berederen da både oppvarmingen er begrenset, og det er en begrenset luftmengde som kan utvide seg. Jeg ville uansett ha satt på en stengeventil. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HiWard Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Komodo skrev 6 minutter siden: Når det er sagt så er det jo begrenset hvor høyt gasstrykk du vil klare å få i berederen da både oppvarmingen er begrenset, og det er en begrenset luftmengde som kan utvide seg. Jeg ville uansett ha satt på en stengeventil. Er det da vanlig å sette stengeventil på begge sider (tur og retur) av kjølesløyfa til motor? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Komodo Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Vet ikke, men jeg har bare en. Den stenger sirkulasjonen i sløyfa. Men jeg har jo også en liten ventil på selve motoren, der jeg henter ut vann. Stenger jeg den, så stenger jeg imidlertid for defrosteren også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dude Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Skjønner ikke problemet. Om du skal tømme "ferskvannssystemet" er det vel bare å la kraner stå åpne. Da vil trykket i tanket utlignes både ved kulde og varme. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 HiWard skrev for 8 timer siden: Kjølesløyfa til motor holder mellom 70-80C, så luften i berederen vil jo etter kort tid få samme temperatur og utvide seg (mer enn vann etter hva jeg forstår). Da skal jo overtrykksventilen åpne på et gitt trykk, gitt at den fungerer som tenkt. Det enkleste er å la varmtvannskrana stå åpen, tanken er jo tom. Er det en lukket beholder gjelder de fysiske lovene ( de gjelder forsåvidt generelt) P1 V1/T1 = P2 V2/T2 gir P2= P1 T2/T1. Tetter du tanken og varmer opp fra 20 grader til 90 grader så må du sette inn i Kelvin og får P2= P1 x 1,23. så ved havoverflaten blir maks trykk 1,23 bar. Når åpner sikkerhetsventilen? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Code0 skrev 23 minutter siden: Når åpner sikkerhetsventilen? 7 bar i følge manualen til berederen. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 dude skrev for 4 timer siden: Skjønner ikke problemet. Om du skal tømme "ferskvannssystemet" er det vel bare å la kraner stå åpne. Da vil trykket i tanket utlignes både ved kulde og varme. Jeg gjør det, men berederen må dreneres manuelt likevel. Så har vi vel i denne tråden landet på at det ikke er noe problem å la berederen være tom så lenge man stoler på sikkerhetsventilen, eventuelt kobler fra en slange og/eller lar en kran stå åpen. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Komodo skrev for 6 timer siden: Vet ikke, men jeg har bare en. Den stenger sirkulasjonen i sløyfa. Men jeg har jo også en liten ventil på selve motoren, der jeg henter ut vann. Stenger jeg den, så stenger jeg imidlertid for defrosteren også. Det burde jo i teorien holde med en. Så lenge kjølevæsken blokkeres i ene enden vil den ikke sirkulere i den delen av sløyfa. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Code0 Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 HiWard skrev 3 minutter siden: så lenge man stoler på sikkerhetsventilen, Hvis tanken tåler 7 bar, klarer ikke luft på 90 grader sprenge den, så sikkerhetsventilen kan gjerne henge… Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 HiWard skrev 5 minutter siden: Det burde jo i teorien holde med en. Så lenge kjølevæsken blokkeres i ene enden vil den ikke sirkulere i den delen av sløyfa. Hvis en skal stenge av hele den eksterne sløyfen, så holder det med én. Det er en bypass i motoren som alltid er åpen. Men hvis en har flere del-sløyfer, så kan det være greit med flere ventiler eller treveisventiler, for å ha kontroll på flow. En kan for eksempel lage en by-pass for en delsløyfe som ligger i serie. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 J-Å skrev 26 minutter siden: Hvis en skal stenge av hele den eksterne sløyfen, så holder det med én. Det er en bypass i motoren som alltid er åpen. Men hvis en har flere del-sløyfer, så kan det være greit med flere ventiler eller treveisventiler, for å ha kontroll på flow. En kan for eksempel lage en by-pass for en delsløyfe som ligger i serie. Takk for innspill, jeg har kun denne berederen på kjølesløyfa. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
mawilu Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Med frakoblet varmeelement er det 100%problemfritt å kjøre med tom vanntank hele vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Jag förstår heller inte problemet. Efter att du tappat ur systemet lämnar du ju bara säkerhetsventilen öppen. Den modellen som sitter på Isotemp Slim 20 kan man ju låsa i öppet läge, och det är ju dessutom oftast den vägen man tappar ur dricksvattnet ur systemet: Då kommer eventuellt vatten som rinner tillbaka att kunna komma ut, och vid vilket tryck ventilen öppnar och allt resonemang ovan om att det kan bli ett farligt tryckkärl o.s.v. är utan betydelse/relevans. Även att stänga av kylvattenslingan/bypass till (den tomma) VVB är helt onödigt. Låt det vara som det är. Öppna dock gärna en kran i pentryt också, så kan kvarvarande vatten lättare rinna ut och ersättas av luft. Jag har själv ofta kört båten flera turer i början av säsongen innan dricksvattnet fyllts på och börjat användas. Precis som sagts ovan är det inga problem alls att köra med tom VVB så länge du inte ansluter elpatronen. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
HiWard Svart 12.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Ingper skrev 1 time siden: Jag förstår heller inte problemet. Efter att du tappat ur systemet lämnar du ju bara säkerhetsventilen öppen. Den modellen som sitter på Isotemp Slim 20 kan man ju låsa i öppet läge, och det är ju dessutom oftast den vägen man tappar ur dricksvattnet ur systemet: Då kommer eventuellt vatten som rinner tillbaka att kunna komma ut, och vid vilket tryck ventilen öppnar och allt resonemang ovan om att det kan bli ett farligt tryckkärl o.s.v. är utan betydelse/relevans. Även att stänga av kylvattenslingan/bypass till (den tomma) VVB är helt onödigt. Låt det vara som det är. Öppna dock gärna en kran i pentryt också, så kan kvarvarande vatten lättare rinna ut och ersättas av luft. Jag har själv ofta kört båten flera turer i början av säsongen innan dricksvattnet fyllts på och börjat användas. Precis som sagts ovan är det inga problem alls att köra med tom VVB så länge du inte ansluter elpatronen. Mange takk! Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.