Jump to content

Oppbevare 21 fot Uttern på opplagstraller

moby666

Recommended Posts

Hei

Har en 21 fot uttern som jeg tenker å lagre på 2 stk opplagstraller(https://www.boatpower.no/produkt/battralle-justerbar-galvanisert/) i garasjen i vinter og har noen spørsmål i den forbindelse.

Hvor vanskelig er det å trille båten på slike traller? Tror det er ca 1 cm helning pr. M i garasjen, ville jeg kunne klare å flytte båten ved hjelp av to voksne? Båt+motor veier ca 1500kg. 

Kan båten hvile på disse trallene eller må jeg bygge opp noen flere støtter?

Får en kranbil til å plassere båten på trallene, men er litt usikker hvor jeg skal plassere trallene. Antar en skal stå bakerst, men er det enkelt å plassere den andre trallen?

Er underlaget slett er det greit å trille, uansett kan du jo bare feste en talje bak i garasjen. Kranbil? Kan du ikke bare ha den på en båthenger? Jeg har vår 18" (totalt 1200kg) på henger og den kan jeg dytte rundt selv på grusen.

Er trallene brede nok klarer det seg nok sikkert for lagringens del, men skal du oppi kan du jo sette under noe mer. Om tralla ikke 'passer' under skroget kan du jo også bare skru fast en slik på tralla:

image.png.a9e33f95278aad660ed88a5564597f36.png

Edit: Den tralla er ment å funke alene opp til 1500 kg, med to vil nok båten stå fjellstøtt nesten uansett. Sett en nesten bakers og en så langt fremme det går uten at kjølen tar nedi.

Kaptein Plast skrev for 3 timer siden:

Er trallene brede nok klarer det seg nok sikkert for lagringens del, men skal du oppi kan du jo sette under noe mer.

Tegn et enkelt 2D stabilitetsdiagram basert på bredden av kontaktflaten mot underlaget ift bredden på båten. Da ser du nok at å bevege seg oppi båten er ok så lenge du er innenfor de midtre ca 120cm av båtens bredde. 

moby666 skrev for 6 timer siden:

Antar en skal stå bakerst, men er det enkelt å plassere den andre trallen?

a Finn balansepunktet i båten.
b Plasser en tralle helt bak.
c Mål avstanden til fra trallen til balansepunktet.
d Ideell plassering av tralle nr to er like langt fremfor balansepunktet som målet i c.

Enhver kranbilfører (bedre enn nøtteliten) kan lande en 21fot på to slike traller i 8m/s med ett styretau og 12m/s med to styretau

moby666 skrev On 10.9.2024 at 20.06:

Hei

Har en 21 fot uttern som jeg tenker å lagre på 2 stk opplagstraller(https://www.boatpower.no/produkt/battralle-justerbar-galvanisert/) i garasjen i vinter og har noen spørsmål i den forbindelse.

Hvor vanskelig er det å trille båten på slike traller? Tror det er ca 1 cm helning pr. M i garasjen, ville jeg kunne klare å flytte båten ved hjelp av to voksne? Båt+motor veier ca 1500kg. 

Kan båten hvile på disse trallene eller må jeg bygge opp noen flere støtter?

Får en kranbil til å plassere båten på trallene, men er litt usikker hvor jeg skal plassere trallene. Antar en skal stå bakerst, men er det enkelt å plassere den andre trallen?

Jeg tenker at det mest fornuftutige du kan gjøre er å kjøpe en båthenger som passer til båten. Du vil ganske raskt ha spart inn det det koster med kranbil opp og ned hvert år.

Har vurdert henger, men jeg har kommet frem til det ikke lønner seg.

1. Bilen kan trekke maks 1600 kg

2. Jeg har ikke lappen for henger over 3500kg

3. En henger koster 50-75000

Kranbil tar 2500 pr tur. Dvs har jeg båten i 5 år koster det 25000, som jeg antar er verditapet på en eventuell henger.

Kranbil funket helt topp. Fikk den over på trallene og fikk den såvidt inn i garasjen med hjelp av 4 mann.

Garasjen er helt rett og der klarer vi å flytte båten ganske enkelt.

En båthenger hadde ikke fått plass i garasjen.

moby666 skrev for 2 timer siden:

Har vurdert henger, men jeg har kommet frem til det ikke lønner seg.

1. Bilen kan trekke maks 1600 kg

2. Jeg har ikke lappen for henger over 3500kg

3. En henger koster 50-75000

Kranbil tar 2500 pr tur. Dvs har jeg båten i 5 år koster det 25000, som jeg antar er verditapet på en eventuell henger.

Kranbil funket helt topp. Fikk den over på trallene og fikk den såvidt inn i garasjen med hjelp av 4 mann.

Garasjen er helt rett og der klarer vi å flytte båten ganske enkelt.

En båthenger hadde ikke fått plass i garasjen.

Da skjønner jeg valget ditt. Det er en hyggelig pris du har fått på kranbil, er det vennen din eller du er nabo til marinaen?;)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...