Framtia Startet 26.Juni.2003 Del på Facebook Startet 26.Juni.2003 har kjøpt brukt båt med nye finesser, men uten bruksanvisning. Det jeg lurer på nå er praktiske tips for bruk av dassen om bord. Dette er en enkel sak, med en stengekran på sjøvannsiden, en pumpehendel med mulighet for våt- og tørrpumping, deretter går gørra i en septiktank. Bak septikktanken står en manuell pumpe før det igjen er en ny stengekrav ved utløpet. Har skjønt såpass at tømming av denne bør skje i åpent farvann, noe som har medført at dassen nå har blitt brukt noen ganger uten at septik-tanken har blitt tømt. I går kveld tok jeg imidlertid mot til meg og prøvde for første gang (skal love det ble stank). Hvordan gjør dere dette i praksis? Skal septikktanken tømmes ofte, skal det pumpes med mye vann, bør en unngå ha ha gørr i septikktanken mellom hver tur, osv.......... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars H. Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Hei. Jeg får vel svare litt på "drittspørsmålet" ditt. Men aller først, husk at: Det skal ikke noe annet oppi dassen enn det du har spist først!" (pluss toalettpapir da) Begynner med selve toalettet. Du skal pumpe med mest mulig vann, og etter at all dritten er borte fra skålen, skal du fortsette å pumpe til du kan regne med at det kun står rent vann i skålen og i slangen til septiktanken. Dette for å hindre lukt Men her må du nok skulke litt, ellers går nok septiktanken full alt for fort. Bruk toalettpapir som løser seg lett opp i vann. Resirkulert miljøvennlig papir er ikke alltid så bra. For å få det til å henge sammen, er det brukt limstoffer. Så dette papiret har en tendens til å "klogge" til systemet ditt. Så var det septiktanken. Tøm den så ofte som mulig (utaskjærs), og etter hver tømming, fyll godt opp med vann og pump ut dette også. Og mellom hver tur skal selvfølgelig tanken være tom (eller fyllt med rent vann). Jeg sørger alltid for at den er tom. Så litt teori om bakterier og drittlukt. I en septiktank finnes det to typer bakterier som bryter ned det som måtte være der. Det er såkalte aerobe, og anaerobe bakterier. De aerobe må ha luft (oksygen) for å trives, mens de anaerobe ikke vil ha det. Begge typene bryter ned dritten, men de anaerobe lager LUKT! Derfor er det viktig å ha god tilgang til frisk luft. Lufteslangen (som altså ikke er for å slippe lukt ut, men frisk luft inn) burde derfor ha en diameter på minst en tomme. Men det har den sikkert ikke hos deg heller. Men sørg for at den ikke er tett eller nesten tett. Tilbake til bakteriene. Disse bakteriene trives ikke sammen. Så har du lite frisk luft i tanken, overtar snart "luktbakteriene", og du har et problem. Med god tilgang på luft, vinner de andre, og du har (i teorien) et luktfritt system. Sanitærvæske? Ja, - men ikke den typen som lukter kjemisk fabrikk og dreper alle bakterier. Det finnes andre typer som rett og slett gir næring til disse hyggelige bakteriene der nede i tanken.. En kjedelig sak når en spyler ned dritten med sjøvann er at det over tid bygger seg opp noe i slanger og pumper som heter urinsten. Det ser ut som gul kalkstein. Det er en kalkforbindelse som oppstår når urin og sjøvann blandes. Dette kan over tid tette hele systemet ditt, og da må det systemrens/saltsyre osv til får å få det åpnet. Men dersom du har en flaske eddikk, gjerne den sterke 35% typen stående ved dassen, kan du forebygge dette ved å helle en "skvett" i skålen sånn nå og da. Dette ble mye "drittpreik", men håper det var litt svar på spørsmålet ditt? Ellers anbefales å lese artikkelen til "dassguruen" Peggy Hall som ligger i dokumentarkivet . PS. Da damen har utgitt egen bok om emnet, har hun fjernet artikkelen fra web'en. Men jeg har en kopi på min hjemmeside under linker. Du finner den også direkte her. Lars H. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Framtia Svart 26.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Takk for gode tips. At jeg hadde anaerobe bakterier i sving er det ingen tvil om, hydrogensulfid lukten av umiskjennelig og gjorde inntrykk selv på en kollega som hadde vært uten luktesans i flere år. Etter å ha tømt dassen utaskjærs i går, ble den selvfølgelig fylt opp på nytt like før vi nådde kai, så nå står det atter å gjærer....men som du sier, det er jo bare dritt :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
PanPan Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Meget bra innlegg fra Lars! Jeg bruker også mye vann, har aldri hatt tetting i systemet. Bare en liten detalj i tillegg til hva Lars har skrevet. Innholdet i septikktanken kan med fordel *røres opp* før tømming. Har det stått en stund, kan ting ha begynt å sette seg mot bunnen. Hvis man da pumper inn en viss mengde vann, blir innholdet rørt opp. Da kommer lettere alt ut, i ethverfall om du har *fritt fall* tømming, dvs - innholdet renner ut av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 En enkel måte å hindre/redusere septiklukten på, uten kjemikalier, er å pumpe 50 pump med rent vann i tanken, tømme den og gjenta fylling/tømming en gang. Gjør dette før hver tur og lukta er ikke noe problem (virker hos meg i alle fall). Husk at septiktanken må ha lufting, gjerne 1" eller deromkring. Mindre dimensjoner har lett for å tette seg. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
PanPan Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Aprospos lukt. Dette er også en spørsmål om slangekvalitet. Byttet for sikkerhets skyld til *lukttette slanger kjøpt hos TESS*. Har aldri luktproblemer fra toalett-systemet! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Ved riktig bruk (varierer litt avhengig av installasjon) skal det ikke lukte. Lukta kan godt komme av at det er brukt feil type slanger, eller at du har en liten lekkasje et sted. Ville først få spylt gjennom systemet ved å fylle tanken med vann og tømme flere ganger. Går sikkert an å blande opp med noe lurium også når du fyller tanken med vann. I min båt er septiksystemet over 20 år gammelt, og jeg er stadig frampå med nesa, men kjenner ikke antydning til lukt. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 I min båt er septiksystemet over 20 år gammelt, .... ikke antydning til lukt.*Montebello*-versjon der også? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Selvsagt er det montebello utgave, men i går var det ikke mye montebello preg ombord. Som vanlig klarte jeg å kline og søle noe forferdelig under årets oljeskift. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Selvsagt er det montebello utgave, men i går var det ikke mye montebello preg ombord. Som vanlig klarte jeg å kline og søle noe forferdelig under årets oljeskift.Gikk det utover de hvite hanskene? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Hej Ktpriv! Du har fått en veldi klar redogörelse her, på hur du anvender dasset ombord ! Du kan även få ett referense navn på en kompis till mig, som ikke hade det Lars H skriver! "Lufteslangen (som altså ikke er for å slippe lukt ut, men frisk luft inn) burde derfor ha en diameter på minst en tomme. Men det har den sikkert ikke hos deg heller. Men sørg for at den ikke er tett eller nesten tett." Hans lufteslang var helt tett ! (dette visste han inte!) sen glömde han och tömme tanken innen han la båten, för ett par uker!!!! Då kommer 'PROSESSEN' igang! (då virker lufteslangen andre vegen, slepper ut trykket!) Det gjorde den ikke i min kompis Maxi95a uten det byggde istellet opp ett ganske ansenligt trykk! När han neste gang med familj på semstertur,skulle börja segla, försökte pumpa ut dritten så satt något i pumpen (kan ha varit som Lars H skriver,Något som ikke varit spist!) Han kunde ikke rubba den! Så han tenkte, det her får jeg fixe när jeg kommer i havn! I första gjesthavn så pröver han o losse slangklemman till pumpen, o då hender det, slangen 'exploderer' av övertrykket o skiten fullkomligt spruter opp i sittbrunnsbenken!!!! Vill du ha navnet av mig?,så skall du veta att du ringer med livet som insats, dette er en episode som han ikke vill bli påmind om!!! :lol: Kan bare tillegge ett bar saker till det Lars H skriver! Hur mkt man än pumpar in av sjövann i do-stolen o slanger, så kommer det alltid att vare en liten lukt som kommer emot dig, ner båten har legat en stund. Det er sjövattnet som innehåller en hel del mikroorganismer, som starter en 'prosess' när det står still o blir litt uppvärmt ! men det är ofarligt det oxo! Det andre du bör tenke på, er att förklare för nye gjäster hur dasset fungerar! spesiellt för sådana som aldrig varit i båt! Det skal ikke noe annet oppi dassen enn det du har spist først!" (pluss toalettpapir da) För du skall veta, att när du får stopp i tanken, då er det ikke din gjest som börjar rota med dasset. Det forblir ett av de privilegium du har som skeppare ! Och i den stunden önsker du att dom även spist toalettpapiret!!!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Marø Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Bra innlegg Lars. Din uttalelse om at man ikke skal putte noe i do som ikke er spist først, gjelder også hos meg. I tillegg gjelder dette også toalettpapiret. Ombord har vi alltid en lite pose (fra polet el.l.) hengende til å putte papiret i. Denne kastes ganske enkelt sammen med den andre søpla som samler seg ombord. Alle gjester får beskjed om dette. Han som kjøpte gamlebåten gjorde tydeligvis ikke dette og fikk problemer etter kort tid. Hvis man skal kaste papiret i do må det i det minste være ubleket. Var førøvrig innom en marina for noen uker siden og skulle kjøpe toalettpapir. De hadde bare spesialpapir for bruk i båttoaletter. Kr 65,- for 2 ruller Jeg gikk ombord og tok fram kniven. Delte en kjøkkenrull og fikk 2 toalettruller for nesten ingen ting. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Hur mkt man än pumpar in av sjövann i do-stolen o slanger, så kommer det alltid att vare en liten lukt som kommer emot dig, ner båten har legat en stund. Det er sjövattnet som innehåller en hel del mikroorganismer, som starter en 'prosess' när det står still o blir litt uppvärmt ! men det är ofarligt det oxo! ......derfor: Hvis båten skal ligge lenge ubrukt, slå i en halv liter ferskvann og pump ut, ha på en liten dæsj ferskvann til, - og du unngår den lukten som dannes pga sjøvannet! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.