Jump to content

Bavaria 42 cruiser seil valg for singelhand seiling


Sande

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg kjøpte meg en Bavaria 42 cruiser (2005) tidlig i vår. Båten er jeg kjempe fornøyd med. Til nå har jeg for det meste seilt i Rogaland, foruten en tur til Sørlandet. Tanken er og har vært at jeg skal bruke båten alene og i ferier med mine to barn på 12 og 4år, noen som i sommer gikk over all forventing. 

Med tank på at alt av løpende rigg i min Bavaria er trukket til cockpit føler jeg meg rimelig trygg uansett vær.

 

Når det kommer til seilene er de helt ok, men det er snakk om Dacron seil som er ca 12-14 år. Begge er rulle seil, ingen har spiler og genoaen (Crosscut) på 130 %, har ikke hatt UV beskytter. 

Har vært innom seilmaker med genoaen, der det ble konkludert med at det var så store UV skader i akterliket ,at det bør klippes ned i størrelse før evt. UV beskyttelse monteres. 

 

Med tanke på dette, vurderer jeg å kjøpe nye seil. Min utfordring er at jeg er litt usikker på hvilke forseil jeg skal velge, både med tanke på seilegenskaper og pris. Ser at mange velge å gå over til en spilet fokk 100-110% sammen med en gennaker, som alternativ til en stor genoa på 140%. Jeg han forholdsvis grei seil erfaring, men ønsker ikke å singlehand seile en gennaker.   

Seiler i vind mellom 4-8 m/s 90% av tiden, men kan gjerne ta en tur ut på det åpne hav i litt friskt vær av og til. Tenker derfor og gå for en stor genoa 140% med reve/duk kompensator og evt. klippe ned den gamle genoaen fra 130% til 100%.

 

På grunnlag av dette er min spørsmål: Høres dette ut som en god ide med tanke på pris og egenskaper i den aktuelle vinden eller er det bedre alternativer?  

Link to post

Jeg har gått over fra 150% genoa til en 110% fokk med vertikale spiler, og er veldig fornøyd med den. En slik fokk er mye lettere å slå med, da det blir mye kortere vandring på skjøtene.Å sy om en 130% til 100% har jeg ikke tro på. Et nytt seil blir mye bedre.

 

Min båt er noe mindre, 38', men jeg seiler lett gennaker alene. Jeg henger den  i en pose i hovedluken, kroker posen på liner som går inn oppunder dekk et stykke, så den kan skyves fram, og gi passasje. Tackline og fall er på forhånd trukket helt tilbake dit. Jeg når både gennakerpose, avlastere, vinsjer og autopilot uten å flytte på meg.  Jeg kan dermed både sette  og droppe gennakeren fra cockpit, uten å bevege meg et skritt. Jeg kan også rigge klar spinnakerbommen på forhånd, så jeg kan sette vanlig bras hvis det blir platt. Hvis jeg skal jibbe og ha spinnakerbommen over på motsatt side må jeg på dekk, men da kan gennakeren stå med tackline, så jeg kan bruke den tiden som trengs.

 

Under noen forhold seiler jeg platt med gennakeren uten bom, på "feil" side.  Ikke tillatt i regatta: NorRating:"...Det er ikke tillatt å seile med spinnakerskjøtet inn på lo side, selv om skjøtet er løst og ikke blir påvirket av en spristake eller bom. "

Link to post

Jeg har en 40f bavaria fra 2008. Byttet begge seilene til samme størrelse som var der, 140% i crusing laminat. Veldig fornøyd med det og fin fasong.

 

Noen tanker jeg har om dette er at det går fint å seile alene med 140%. Klart, er litt styr å slå, men er vant til det så tenker ikke så mye over det. Båten min (og muligens din) har motoren i forseilet. I lite vind ville min blitt undermotorisert på alt under sikker 6ms antar jeg med 100-110%. Rom slør og lens kunne jeg nesten glemt med mindre det var mye vind tror jeg.

 

SÅ ville tenkt meg litt om mtp å sette på 110% uten å hatt en plan om at en code 0, code 1, eller gennaker skulle kjøpes inn.

 

Å fikse på de gamle seilene hadde jeg ikke gjort. Nye seil er en helt annen verden.

Link to post

Tusen takk for alle svar!
Jeg har spurt dette spørsmålet i flere forum nå og det virker som om dette er en kjent utfordring. Spørsmålet burde jeg kanskje formulert annerledes, da hovedsakelig i et slikt valg handler om hvilke budsjett en har. Min tolking er at hvis du har et romslig budsjett og ikke planer om og drive med ekstrem seiling alene, er et mindre forseil og et veldig stort til lite vind det optimale, men hvis spørsmålet er at du kun skal kjøpe et seil, da bør du gå for en større genoa med revekompensator, kanskje paret med en spirbom eller lignende. Det er kanskje ikke helt optimalt, men er økonomisk og dekke de fleste situasjoner helt greit. Spesielt når det gjelder seiling alene eller med familien. En ting det virker som om et er stor enighet om, er at båten blir en helt annen ved bytte til nye seil, kontra original seil fra bavaria😄.

Link to post

Hvis jeg skulle kjøpt ett seil, så hadde jeg kjøpt en ca. 110% fokk med vertikale spiler. Akkurat så stor at den kan skjøtes på innsiden av vantene, uten å ta i salingshornene. Jeg ville også lagt opp mulighet for å spri denne.  Jeg finner ikke sammenlignbare tall for Bavaria 42, men her er to First 40.7 i Norrating. Den ene har 150% genoa, den andre 110% fokk, Dette er jo raskere båter, men det sier likevel endel om hvor liten forskjellen er. (I medvind setter begge båtene omtrent like store spinnakere):

 

NOR 12700 First 40.7 150%

Rated boat velocities in knots
Wind Velocity 6 kt 8 kt 10 kt 12 kt 14 kt 16 kt 20 kt 24 kt
Beat Angles 42.6° 40.4° 38.5° 37.2° 37.1° 36.8° 36.8° 37.6°
Beat VMG 3.91 4.71 5.23 5.47 5.59 5.66 5.73 5.69
52° 5.91 6.88 7.39 7.63 7.74 7.81 7.90 7.92
60° 6.19 7.09 7.55 7.80 7.94 8.02 8.14 8.19
75° 6.37 7.21 7.66 7.97 8.19 8.35 8.55 8.69
90° 6.25 7.16 7.66 8.00 8.30 8.56 8.95 9.21
110° 5.96 7.13 7.77 8.21 8.61 8.95 9.40 9.83
120° 5.79 6.98 7.67 8.15 8.60 9.04 9.94 10.64
135° 5.19 6.43 7.30 7.84 8.28 8.74 9.79 11.49
150° 4.38 5.56 6.54 7.28 7.78 8.19 9.05 10.16
Run VMG 3.80 4.81 5.66 6.39 7.01 7.54 8.34 9.15
Gybe Angles 143.1° 147.1° 148.7° 156.5° 166.0° 176.3° 178.1° 177.2°

 

 

NOR 10407 First 40.7 110% 

Rated boat velocities in knots
Wind Velocity 6 kt 8 kt 10 kt 12 kt 14 kt 16 kt 20 kt 24 kt
Beat Angles 42.6° 40.6° 39.0° 37.5° 37.2° 37.0° 36.9° 37.6°
Beat VMG 3.68 4.48 5.06 5.39 5.54 5.63 5.72 5.69
52° 5.59 6.60 7.21 7.53 7.70 7.79 7.89 7.92
60° 5.87 6.84 7.39 7.70 7.89 8.00 8.14 8.19
75° 6.06 7.00 7.51 7.85 8.10 8.30 8.54 8.68
90° 5.94 6.93 7.57 7.91 8.17 8.44 8.89 9.20
110° 5.85 7.04 7.70 8.14 8.52 8.85 9.26 9.57
120° 5.68 6.88 7.60 8.07 8.50 8.91 9.72 10.29
135° 5.09 6.31 7.20 7.75 8.18 8.61 9.58 10.99
150° 4.26 5.44 6.45 7.23 7.74 8.15 8.98 10.03
Run VMG 3.69 4.71 5.59 6.34 6.97 7.51 8.31 9.09
Gybe Angles 141.1° 147.8° 151.4° 156.5° 166.2° 176.8° 178.1° 177.7°

 

 

NOR 16223 Bavaria 42 144%

Rated boat velocities in knots
Wind Velocity 6 kt 8 kt 10 kt 12 kt 14 kt 16 kt 20 kt 24 kt
Beat Angles 45.4° 43.4° 42.3° 41.3° 39.8° 39.1° 39.1° 39.8°
Beat VMG 3.20 3.96 4.53 5.00 5.36 5.57 5.71 5.67
52° 5.00 6.05 6.81 7.34 7.68 7.89 8.08 8.10
60° 5.34 6.37 7.10 7.57 7.87 8.08 8.33 8.38
75° 5.55 6.58 7.30 7.75 8.04 8.28 8.67 8.89
90° 5.43 6.58 7.44 7.95 8.26 8.46 8.79 9.21
110° 5.53 6.78 7.63 8.13 8.52 8.88 9.48 9.82
120° 5.39 6.63 7.53 8.07 8.46 8.82 9.55 10.31
135° 4.88 6.07 7.01 7.69 8.15 8.53 9.31 10.18
150° 4.07 5.23 6.23 7.08 7.69 8.12 8.83 9.58
Run VMG 3.52 4.53 5.40 6.17 6.82 7.39 8.22 8.89
Gybe Angles 144.4° 148.5° 151.2° 154.3° 160.0° 171.4° 178.6° 178.1°

 

 

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...