Edh1 Startet 13.September.2024 Link til dette innlegget Startet 13.September.2024 Noen typer ankertau med blyinlegg er merket "egnet for ankervinsj", andre er ikke merket slik. Hva gjør et ankertau egnet? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 13.September.2024 Link til dette innlegget Svart 13.September.2024 Vil tro det har noe med konsistent tykkelse på hele lengden. En del blytau jeg har håndtert har bare blyinnlegg i deler av tauet, som fører til at tampen blir tynnere i den ene enden. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 13.September.2024 Link til dette innlegget Svart 13.September.2024 Et blytau som dette vil i hvert fall ikke passe inn i min vinsj. På min vinsj så går jo kjettingen inn som "tenner i et tannhjul". Vet ikke om det finnes forskjellige vinsjer som virker på litt forskjellig måte. På min båt så måtte man i så fall ha hatt et blytau som lignet ganske mye på en kjetting, i fysisk utførelse. Vet ikke om det finnes noe slikt, eller om vinsjen på andre båter enn min er laget helt forskjellig. Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 13.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2024 Takker for tilbakemeldinger. Leser på de ulike nettbutikkene, og noen tau er det spesifikt beskrevet at "passer til ankervinsj", andre ikke. Blir ikke helt klok på forskjellen. Da er det trolig greit om de har bly i hele tauets lengde, samt at tykkelsen passer til kabularet. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 13.September.2024 Link til dette innlegget Svart 13.September.2024 Ser at det finnes ankervinsjer for blytau som er helt forskjellig fra den jeg har, som er for kjetting. Tydeligvis mye man ikke vet. Men ut i fra bildene så kan man jo se at det også kan være snakk om andre egenskaper som friksjon i overflate og fasthet til å tåle radielt trykk. https://batbua.no/produkt/ankerline-for-vinsj-12mm-x-50m/ Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 13.September.2024 Link til dette innlegget Svart 13.September.2024 Jeg har en tidligere utgave av denne vinsjen akterut, med kombikabelar . Den fungerer fint med en lignende tau/kjetting kombinasjon som dette . Om det ville fungert med disse som @Arne2 nevner er jeg usikker på, men jeg tror 12 mm varianten ville gitt endel trekkraft, og holdt en stund. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.September.2024 Link til dette innlegget Svart 13.September.2024 Jeg har kombikabular - vinsjrulle med friksjon på babord side og kjettingkabular på styrbord side, 20 meter med kjetting og svært mye tau. Ankertauet er treslått, det gjør at det er greit å spleise mot kjettingen. Ved bruk av ankervinsjen har jeg imidlertid et problem at tauet tvister seg motsatt vei av hva det er slått - og da går tauet fort i stykker. Jeg må manuelt sørge for å tvinne det i riktig retning så ofte som jeg kan. Kanskje det hjelper om jeg snur tauet. Det slår meg at ankervinsjen kan gå begge veier, jeg kan jo eksperimentere med å surre det feil vei rundt ankervinsjen og kjøre vinsjen i revers. Ut fra erfaringene ovenfor tipper jeg at ankertau beregnet for bruk på vinsj ikke er treslått. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 13.September.2024 Link til dette innlegget Svart 13.September.2024 3 hours ago, J-Å said: Den fungerer fint med en lignende tau/kjetting kombinsjon som dette . Det tauet er også treslått. Men jeg reagerer mest på prisen - over 5000 kroner for 50m tau @ 12mm pluss 10m kjetting @ 8mm. Det er temmelig drøyt! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 14.September.2024 Link til dette innlegget Svart 14.September.2024 tobixen skrev for 10 timer siden: Kanskje det hjelper om jeg snur tauet. Det slår meg at ankervinsjen kan gå begge veier, jeg kan jo eksperimentere med å surre det feil vei rundt ankervinsjen og kjøre vinsjen i revers. Ut fra erfaringene ovenfor tipper jeg at ankertau beregnet for bruk på vinsj ikke er treslått. Å snu tauet kan vel hjelpe midlertidig, men trolig vil det forbli høyreslått Kombikabelar av den typen jeg har er beregnet for treslått tau, og det fungerer som sagt fint. Flettet tau fungerer dårlig på min vinsj, men det er capstan over kabelaret som kan brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.