Jump to content

Ankertau - hvilke typer er egnet for ankervinsj?

Edh1

Recommended Posts

Et blytau som dette vil i hvert fall ikke passe inn i min vinsj. På min vinsj så går jo kjettingen inn som "tenner i et tannhjul". Vet ikke om det finnes forskjellige vinsjer som virker på litt forskjellig måte. På min båt så måtte man i så fall ha hatt et blytau som lignet ganske mye på en kjetting, i fysisk utførelse. Vet ikke om det finnes noe slikt, eller om vinsjen på andre båter enn min er laget helt forskjellig.

Jeg har kombikabular - vinsjrulle med friksjon på babord side og kjettingkabular på styrbord side, 20 meter med kjetting og svært mye tau.  Ankertauet er treslått, det gjør at det er greit å spleise mot kjettingen.  Ved bruk av ankervinsjen har jeg imidlertid et problem at tauet tvister seg motsatt vei av hva det er slått - og da går tauet fort i stykker.  Jeg må manuelt sørge for å tvinne det i riktig retning så ofte som jeg kan.

Kanskje det hjelper om jeg snur tauet.  Det slår meg at ankervinsjen kan gå begge veier, jeg kan jo eksperimentere med å surre det feil vei rundt ankervinsjen og kjøre vinsjen i revers.

Ut fra erfaringene ovenfor tipper jeg at ankertau beregnet for bruk på vinsj ikke er treslått.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev for 10 timer siden:

Kanskje det hjelper om jeg snur tauet.  Det slår meg at ankervinsjen kan gå begge veier, jeg kan jo eksperimentere med å surre det feil vei rundt ankervinsjen og kjøre vinsjen i revers.

Ut fra erfaringene ovenfor tipper jeg at ankertau beregnet for bruk på vinsj ikke er treslått.

Å snu tauet kan vel hjelpe midlertidig, men trolig vil det forbli høyreslått :smiley:

Kombikabelar av den typen jeg har er beregnet for treslått tau, og det fungerer som sagt fint.  Flettet tau fungerer dårlig på min vinsj, men det er capstan over kabelaret som kan brukes.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...