Jump to content

Bmc 2,52 liter liten lekkasje dieselpumpe

Jomes

Recommended Posts

Hei. 

Ser nå at det drypper litt diesel fra en skrue i dieselpumpa. Det sitter en skrue rett før der dieselrøret er skrudd på dieselpumpa, det går til sylinder 1. Er det lufteskruer til hver sylinder på dieselpumpa? Prøvde ta noen bilder som ble elendige. Ikke vet jeg hvilken dieselpumpe som sitter der heller. Ligger utpå nå,og er redd for å prøve løsne,stramme skruen. Jeg tenker vel at det ikke kun er en skrue, uten en haug med pakninger og styr. Noen som vet hva skruen er til ? Og evnt hvilke pakninger ? Skruen er der det lyser hvitt i bildet

IMG_20240914_121610362_MFNR.jpg

IMG_20240914_121731014_MFNR~2.jpg

IMG_20240914_121715766_MFNR~2.jpg

IMG_20240914_121711427_MFNR.jpg

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Sandebukta skrev 13 minutter siden:
Sandebukta skrev 13 minutter siden:

Ikke så lett å se. Jeg synes det ser ut som en banjoskrue i forbindelse med returdiesel? Den kan du sikkert stramme på til kai.  Er pumpa fra CAV/Simms kan du sikkert Google en sprengskisse.

Går det retur fra hver sylinder tilbake til dieselpumpa? Det skal vel være en kobber skive mellom skrue og pumpe vel?

Sandebukta skrev 15 minutter siden:

Ikke så lett å se. Jeg synes det ser ut som en banjoskrue i forbindelse med returdiesel? Den kan du sikkert stramme på til kai.  Er pumpa fra CAV/Simms kan du sikkert Google en sprengskisse.

Dette er vel skrua som holder høytrykkrøret til den ene sylinderen. Like under er det en tilsvarende mens de to andre er på baksiden av pumpa. Røret går gjennom braketten til stoppvaier og der ser man skjøten til dyserøret. Tilsvarende skjøter på de tre andre.

Returen fra dysene går normalt til toppen av finfilter og videre til tank, men der er retur fra pumpa også. 

hegra skrev 12 minutter siden:

Dette er vel skrua som holder høytrykkrøret til den ene sylinderen. Like under er det en tilsvarende mens de to andre er på baksiden av pumpa. Røret går gjennom braketten til stoppvaier og der ser man skjøten til dyserøret. Tilsvarende skjøter på de tre andre.

Returen fra dysene går normalt til toppen av finfilter og videre til tank, men der er retur fra pumpa også

Hvorfor lekker det der tru? Da er det kanskje ikke bare skru ut for å sette inn pakning/kobber ring vel Hegra?🫣

Nei, det er ikke kjekt å skru på noe på pumpa. Har knapt gjort det selv og det krever vel 100% renslighet. Men er du sikker på det er der den lekker? Mener et utsatt punkt på disse er der hvor gassvaier er festet. Altså den bevegelige delen som går inn i lokket. Slike lekkasjer er ikke lett å se alltid. Tror det er bakepulver man strør på for å se om lekker, men slett ikke sikker.

hegra skrev 1 time siden:

Nei, det er ikke kjekt å skru på noe på pumpa. Har knapt gjort det selv og det krever vel 100% renslighet. Men er du sikker på det er der den lekker? Mener et utsatt punkt på disse er der hvor gassvaier er festet. Altså den bevegelige delen som går inn i lokket. Slike lekkasjer er ikke lett å se alltid. Tror det er bakepulver man strør på for å se om lekker, men slett ikke sikker.

Oppdatering!!!

Det ser ut til at det ikke lekker der jeg beskrev i utgangspunktet. Ser ut til at det lekker fra skruen under gassvaierfestet men som ikke tilhører festet . Lufteskrue tro? Se lilla pil

IMG_20240914_180630883_MFNR~3.jpg

Det er lufteskrue ja. Den har et langsgående spor i gjengene slik at luft og diesel kan komme ut under lufting, uten at skruen må helt ut. Prøv å løsne litt på den uten å skru den helt ut, og pump med håndpumpa til det kommer diesel ut. Skru den så forsiktig fast igjen. Er du heldig blir det tett. Skrua tåler ikke mye så vær varsom. Kan ikke huske at det skal være noe ring eller pakning på den.

hegra skrev 5 minutter siden:

er lufteskrue ja. Den har et langsgående spor i gjengene slik at luft og diesel kan komme ut under lufting, uten at skruen må helt ut. Prøv å løsne litt på den uten å skru den helt ut, og pump med håndpumpa til det kommer diesel ut. Skru den så forsiktig fast igjen. Er du heldig blir det tett. Skrua tåler ikke mye så vær varsom. Kan ikke huske at det skal være noe ring eller pakning på den.

Tusen takk. 

Jeg ser det ikke lekker fra den lille skruen på toppen som ser ut til å være skrudd i en større skrue/mutter som er skrudd direkte i dieselpumpa. Det pipler ut mellom  fra den mutter/ skrue og dieselpumpa  

Screenshot_20240914-184351.png

hegra skrev 18 minutter siden:

Der er skrue i mutter ja. Bare prøv og skru mutteren forsiktig fast. Ikke uvanlig at den følger med når lufteskrua skal løses. Kan være det som har skjedd

Takk igjen Hegra. Tar ingen sjanser nå når jeg ligger utpå . Prøver når jeg kommer til havna i morgen. Oppdaterer i morgen jeg. Takk igjen, fortsatt god helg 🥂🍻

Jomes skrev 2 minutter siden:

Takk igjen Hegra. Tar ingen sjanser nå når jeg ligger utpå . Prøver når jeg kommer til havna i morgen. Oppdaterer i morgen jeg. Takk igjen, fortsatt god helg 🥂🍻 så mener jeg å se en pakning mellom skrue i mutter og godset på pumpa hvis jeg ikke ser feil .

hegra skrev for 20 timer siden:

Hei igjen...

Etter en nøyere titt ser jeg jo det heller ikke lekker fra lufteskrue, men faktisk som du sier, den bevegelige delen på toppen i festet til gassvaier staget , den bevegelige delen. Så , hva gjør jeg nå? Er dette en lett fiks? Hvordan gjør jeg dette for å tette lekkasjen ? Kobber pakning, ? Simring? Oring? Noe jeg kan skru på ? 

Screenshot_20240915-140633 (1).png

Hei igjen...

Etter en nøyere titt ser jeg jo det heller ikke lekker fra lufteskrue, men faktisk som Hegra sier, den bevegelige delen på toppen i festet til gassvaier staget , den bevegelige delen. Så , hva gjør jeg nå? Er dette en lett fiks? Hvordan gjør jeg dette for å tette lekkasjen ? Kobber pakning, ? Simring? Oring? Noe jeg kan skru på ? 

Screenshot_20240915-140633 (1).png

Uffda, hadde håpet det bare var lufteskrua som lakk, det hadde vært en enklere fiks. Vet ikke hvordan den lekkasjen fikses. Er redd lokket på pumpa må av, men ikke sikker. Hadde nok ikke prøvd på dette uten å være sikker på hvordan det skal gjøres. 

Pumpa eller tilsvarende pumper var mye brukt på traktorer( BM volvo og massey Ferguson blant annet) Så har du noe landbruksverksted i nærheten så kanskje de kan hjelpe. Ta et godt bilde av pumpa som du kan vise frem. Ellers blir det vel google og Youtube som kan hjelpe om ingen på her forumet slår til da.

hegra skrev for 3 timer siden:

Fant mye om motoren i dokumentarkivet ja. Sprengskisse av pumpa også, men om det er noe om hvordan den repareres er jeg usikker på. Det står på engelsk. Det er ikke min sterke side og heller ikke å legge ut link til siden. Men under motorer og en som kaller seg baatmann fant jeg mest . 

Tusen takk, er desverre ikke så motorkyndig at jeg kan fikse noe sånt 🫣 men trur jeg fant sprengskissen

Screenshot_20240915-224315.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...