Jump to content

Er denne vannavskilleren feilmontert?


subwoofer

Recommended Posts

Skjelettene ramler ut av diverse skap når man begynner å pirke, det kan se ut til at denne vannavskilleren er montert i revers? Logisk sett burde pilene følge væskestrømmen, men her går den motsatt. 
 

IMG_4143.jpeg.f7e7b1208ee34bafa75b66999c9641fe.jpeg

 

Og et bonusspørsmål, når det er koblet riktig, kan jeg fortsette å bruke det med diesel (bensin nå)? Tømmes og med nytt filter selvfølgelig. 

Link to post

Så vidt jeg minnes så kommer drivstoffet inn på toppen av filteret dersom en følger pilretningen og derfor bruker mange å kjøre drivstoffet i motsatt retning slik at evt. vann vil legge seg i bunn i stedet. Fatter ikke hva de har tenkt på da de konstruerte dette filteret...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Er vel egentlig et finfilter dette beregnet mellom materpumpa og innsprøytningspumpa. Men noen lure hoder byttet ut metallbunnen med glassbunn og vips så hadde man forfilter og vannutskiller også. Og når drivstoff da følger pilene havner skitt på toppen av filter og ikke nede i glasset. Mange som trodde de hadde rent filter og drivstoff siden det var rent i glasset helt til filter ble tatt av. Jeg hadde utgaven med bare et stort glass uten filter og da funket det greit. Så både vann og urenheter da en slags plastskive inne glasset stoppet de verste uhumskheter. Men jeg hadde sil i materpumpa så forfilter var ikke så påkrevd .

Eneste jeg har tenkt på er om det har noen betydning hvilken vei drivstoffet går gjennom filterinnsatsen, for det blir jo endret når man speilvender inn og ut. Sikkert meninger om det  

Link to post
subwoofer skrev for 1 time siden:

Og det funker med diesel?

Nå har du jo ikke lagt ut bilde av hele greia, men hvis det er et vanlig CAV filter, så har jeg tilsvarende i vår Viksund. Fungerer utmerket :thumbsup: Men jeg foretrekker den varianten som har en klar glassbeholder under filteret, ikke bare filter. Da ser du vann og rusk som evt. legger seg der, fin "daglig" visuell kontroll. 

 

Angående flowretning har jeg ingen meninger, men der har jo @SveinHa redegjort. 

Link to post

Ikke det du spør om, men jeg synes de filterne er noe klin å skifte, og noe fikkel å få sammen og tett. I de båtene jeg har hatt med slike, har jeg fjernet de og satt inn Racor 50fg, finnes også i kinakopi til rimelig penge. Raske og renslig å skifte filter. Det finnes også en ombygingssats til de cav filtrene så man kan benytte spin-on filter, mener Lekang hadde det før hvertfall. 

Link to post
Gullfisk skrev for 3 timer siden:

Ikke det du spør om, men jeg synes de filterne er noe klin å skifte, og noe fikkel å få sammen og tett. I de båtene jeg har hatt med slike, har jeg fjernet de og satt inn Racor 50fg, finnes også i kinakopi til rimelig penge. Raske og renslig å skifte filter.

Akkurat det der har jeg lest så mange ganger her på forumet, at til slutt så kjøpte jeg en slik fra Ali. Men nå har holderen ligget i garasjen i flere år av den enkle grunn at jeg ikke ser problemet med å skifte filter på CAV holderen. 

 

Filteret mitt ser slik ut 

20240915_174427.jpg.f11e8bee9a9344ffdc0511b8ef49b181.jpg

 

Og slangene er koblet slik

20240915_174446.jpg.bc94a6f1e3668f848c64949daad1fddb.jpg

 

Men etter @SveinHas forklaring lenger opp vurderer jeg å bytte plass på slangene. Det høres jo mye mer fornuftig ut å få inn dieselen i bunn.

 

 

Link to post

Pil inn på begge sider er "samme hullet" og samme med pil ut så om en kobler til på ene eller andre siden eller begge sider spiller ingen rolle, en må heller ta et valg om en kjører medpils eller motpils :confused:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
SveinHa skrev for 2 timer siden:

Pil inn på begge sider er "samme hullet" og samme med pil ut så om en kobler til på ene eller andre siden eller begge sider spiller ingen rolle, en må heller ta et valg om en kjører medpils eller motpils :confused:

Kan det være riktig? 

Hvis du ser på siste bildet jeg la inn, så får jeg diesel fra tanken til filteret i pilretning. Så går diesel fra filter til motor, da også med pila. En inn, en ut, begge på samme side. Mener du at disse hullene kommer inn og ut på samme plass? Eller er det noe jeg misforstår? Må innrømme at jeg ikke har studert innsiden av denne filterholderen, kun forholdt meg til at slangene følger pilretning. 

Link to post
Komodo skrev 14 minutter siden:

Mener du at disse hullene kommer inn og ut på samme plass?

De 2 som har "pil inn" er samme kanalen inni filteret og de 2 som har "pil ut" er også samme kanalen men en annen enn "pil inn".

 

Mest logisk er diesel inn på "pil inn" helt uavhengig av hvilken side av filteret du velger og tilsvarende mest logisk med diesel ut ved "pil ut" så det ser riktig ut slik du har gjort det @Komodo Spørsmålet er bare om det er lurere å kjøre dette filteret motstrøms (eller motpils om du vil...).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
SveinHa skrev 13 minutter siden:

Mest logisk er diesel inn på "pil inn" helt uavhengig av hvilken side av filteret du velger og tilsvarende mest logisk med diesel ut ved "pil ut" så det ser riktig ut slik du har gjort det @Komodo 

Ok, da er vi enige :thumbsup:

 

SveinHa skrev 13 minutter siden:

Spørsmålet er bare om det er lurere å kjøre dette filteret motstrøms (eller motpils om du vil...).

Ja, det var akkurat det som var poenget. Jeg kjører jo nå medpils, men etter det du skrev lenger opp lurer jeg på om det er best å bytte slik at det blir motpils (likte de begrepene :giggle:). 

 

Hvis det er slik at diesel inn går rett i filteret og ikke i koppen, så vil jo filteret fylles med dritt før det kan ses i koppen. Da blir jo hele ideen med glasskopp nesten bortkastet. 

 

Link to post
Komodo skrev 3 minutter siden:

Hvis det er slik at diesel inn går rett i filteret og ikke i koppen, så vil jo filteret fylles med dritt før det kan ses i koppen. Da blir jo hele ideen med glasskopp nesten bortkastet. 

Nettopp... Liten vits å se den ferdig filtrerte dieselen i glasset og ser du skitt der har du allerede hatt langt større problem med skitt som har beveget seg lengre inn mot "det aller helligste"...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
Komodo skrev for 12 timer siden:

Akkurat det der har jeg lest så mange ganger her på forumet, at til slutt så kjøpte jeg en slik fra Ali. Men nå har holderen ligget i garasjen i flere år av den enkle grunn at jeg ikke ser problemet med å skifte filter på CAV holderen. 

 

Filteret mitt ser slik ut 

20240915_174427.jpg.f11e8bee9a9344ffdc0511b8ef49b181.jpg

 

Og slangene er koblet slik

20240915_174446.jpg.bc94a6f1e3668f848c64949daad1fddb.jpg

 

Men etter @SveinHas forklaring lenger opp vurderer jeg å bytte plass på slangene. Det høres jo mye mer fornuftig ut å få inn dieselen i bunn.

 

 

Kan hende jeg ikke var så veldig god på det, men jeg hater dieselsøl, og det synes jeg det ble rikelig av når jeg tok det fra hverandre. Og så var det å stable bunn, pakning, glass, pakning, filter, pakning, etter husken, og treffe med den lange skruen fra toppen til lokket i bunn.

Racor bytter jeg ovenfra uten noe søl på nullkommaniks.

Link to post
Komodo skrev 24 minutter siden:

 

Hvis det er slik at diesel inn går rett i filteret og ikke i koppen, så vil jo filteret fylles med dritt før det kan ses i koppen. Da blir jo hele ideen med glasskopp nesten bortkastet. 

 

Ja det er som jeg skrev lenger opp. Man blir jo lurt til å tro at alt er gullende rent. I grunnen rart at ikke cav har tatt seg bryet med og snu pilene hvis filteret blir solgt som forfilter og vannutskiller. Da får man jo drivstoffet i glasset først før det går filter. Det er vel derfor drivstoffstrømmen er speilvendt på subwoofer sitt.

Link to post
hegra skrev 2 minutter siden:

Ja det er som jeg skrev lenger opp. Man blir jo lurt til å tro at alt er gullende rent. I grunnen rart at ikke cav har tatt seg bryet med og snu pilene hvis filteret blir solgt som forfilter og vannutskiller. Da får man jo drivstoffet i glasset først før det går filter. Det er vel derfor drivstoffstrømmen er speilvendt på subwoofer sitt.

 

Når produktet er etablert i markedet er det litt for seint å endre uten å endre utseende radikalt, hvis ikke ville forvirringen være total - spesielt i overgangsperioden da begge versjoner finnes i butikkhyllene.

Link to post
Gullfisk skrev for 18 timer siden:

Ikke det du spør om, men jeg synes de filterne er noe klin å skifte, og noe fikkel å få sammen og tett.

 

Det er min erfaring også.  Det som berga meg var at jeg hadde et ekstra sett, så jeg kunne bytte pakninger til noen som ikke var oppsvella når det skulle byttes filter

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
subwoofer skrev 3 minutter siden:

 

Når produktet er etablert i markedet er det litt for seint å endre uten å endre utseende radikalt, hvis ikke ville forvirringen være total - spesielt i overgangsperioden da begge versjoner finnes i butikkhyllene.

Ja du har nok rett i det, men føler at mange blir litt lurt om man kjøper dette. Det er vel fremdeles i handelen.

 

subwoofer skrev for 4 timer siden:

Men det går fint å bruke begge som er merket i samme retning? Det står en Eber i båten som tidligere hadde egen tank (diesel til brenner, bensin til motor, da må det jo bli sånn), tenkte å koble den til hovedtanken.

Dette har vært diskutert før på BP. Det ble vel enighet at det ikke var så lurt om jeg husker rett, fordi materpumpa til motoren suger ut av slangen til varmeren, enten den er på eller av. Ingen mening jeg, bare noe av det som kom opp dengang det ble diskutert.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...