Jump to content

Rense kjølesystemet på 9,9 hester 2takt Evinrude

Erik

Recommended Posts

Jeg overtar en gammel båt med påhengs motor fra far, og han sier at motoren kjølte dårlig sist den var i bruk for 3 år siden, han kan ikke kjøre lenge på full gass..

Han har fått sjekket termostat og skiftet impeller, så det er nok selve kjølekanalene som er tette må man anta..

Jeg tenker da å kjøre system rens på den, men jeg ser at det er flere muligheter, feks Systemrens fra Maritim, Salt-x fra T.Hansen og Sitronsyre pulver fra Felleskjøpet.

Det koster jo litt for alle disse, så da bør jeg hvert fall velge noe som faktisk fungerer bra.

Hva er best/mest effektivt å bruke på en slik påhengs for å rense kjøle kanalene ?

Er det sannsynlig at det vil bli bra ?

Hvor mye vann/stor dunk må jeg regne på en 9,9 Hester (så jeg kan beregne hvor mye godstoff jeg må kjøpe for rett blande forhold) ? 

Er det andre ting å tenke på eller ta hensyn til eller prøve ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Mastiff skrev 20 minutter siden:

Jeg brukte sitronsyrepulver og fikk ut veldig mye av min motor. Dokumentert i denne tråden. Bildene er borte (aner ikke hvorfor, men etter et par år virker det som om noen bilder forsvinner her), men det var veldig god forskjell.

Ja, jeg så den tråden, men uten bildene var det litt uklart hvor effektivt det egentlig var?

Det fungerte altså godt, og kan anbefales ? 

Blandingsforhold 1,5Kg pr 10 liter vann var passelig ?
Jeg er litt usikker på pris og tilgjengelighet, for på Felleskjøpet sine sider står det ikke pris, bare "ta kontakt".  Er det restriksjoner på det kanskje ?

Det fungerte ypperlig, ja. Veldig godt fornøyd med resultatet, kjølekanalene på den motoren hadde ikke blitt renset på de 10 årene og 1600 timene siden den var ny. Jeg har fremdeles en god del sitronsyrepulver, så jeg tar nok en ny runde neste gang jeg skal ta sørvis med bytte av impeller. Jeg tipper det blir i 2026, hvis ikke jeg får for dårlig kjøling i mellomtiden. Jeg har tilgang til en slipp, og impelleren ligger klar, så jeg kan ta det på kort varsel hvis det trengs.

Har opplevd kjøleproblemer på Evinrude 9,9/15 hk.  (1985 modell) På min motor var det tæring i recessen for kjølevannsrøret, der gummiforingen mellom kjølevannsrøret og eksosrøret ble klemt sammen  over kjølevannsrøret slik at kjølevannet ble strupt igjen.

For å fikse dette måtte motor deles mellom blokk og stamme, recess rengjøres for aluminiumsoksyd og kjølevannsrøret monteres igjen med ny gummiforing.

Fiks skrev for 5 timer siden:

@MastiffGjorde jobben selv, var egentlig en grei jobb, men aner ikke hva noe sånt kan koste på et verksted i dag. Motoren ble for øvrig  byttet ut i 2007 på grunn av  tenningsfeil. Postet innlegget mitt  som eksempel for å vise TS at det kan være problemer i kjølesystemet som ikke kan løses med systemrens.

Grovt regna, 1000kr timen, hvis de må kødde med rustne skruer som knekker så går tusenlappene fort

Så det enkleste er vel og si sånn ca hvor lang tid du brukte 

Må nok til å skru selv ja. Bør man egentlig åpne opp og dele motoren for å se etter mekaniske ting først, og så ta kjemisk rens etterpå, eller vil kjemisk rens fungere som det skal uansett strupt vann tilførsel (og det kan umulig skade på en gammel motor) og så åpne opp hvis det fortsatt ikke blir bra? 

Det ser ut for at man kan få seg en 9,9hk 2 takt som fortsatt fungerer for 5-6 000 på finn, så budsjett for å fikse denne begrenser seg innenfor det budsjettet.... 

• 3 uker senere...

Da har jeg kjørt en runde systemrens.

Usikker på om det ble godt nok, uten å ha prøvekjørt den på fjorden etterpå, men merket at kontroll stråle temperaturen var merkbart kaldere etterpå, da denne ble ganske varm på kort tid før behandling.

Etterpå kjørte jeg en gammel 2,5 hk i samme dunken, da den har hatt veldig slapp kontrollstråle i sommer.

Der kunne jeg formelig se strålen øke mye etter bare noen minutter kjøring, så at systemrens har en viss effekt synes i hvert fall tydelig.

Jeg greide å få vannvolumet jeg kjørte i ned i 20 liter med å kjøpe en trang men høy dunk , og så fylte jeg 3 * 5 liter kanner + 3 * en liters kanner med vann og senket rundt stammen. Da er det allerede brukt 18 liter plass uten å påvirke konsentrasjonen, så da fikk jeg 20 liter til å rekke høyt nok opp på stammen til at den pumpet gjennom, og jeg slapp unna med 4 liter systemrens for å få 20% blandingsforhold.

Krysser fingrene for at det kjøler godt nok på 9,8 hesteren nå da, blir spennende å prøve.

dunk.jpg

Godt gjort, håper det ordnet seg. Morsomt at du bruker den dunken fra Jula, jeg har seks-åtte sånne som jeg bruker til teinetau, både til kreps, hummer og havteiner! De er uventet solide, ingen har sprukket på tre år, selv om de har fått mye juling også i minusgrader.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...