Jump to content

Hvordan bruker man systemrens på påhengs?


Mastiff

Recommended Posts

Ser jo bra ut dette! Mulig mer og mer av ulumskhetene løser seg opp når de får tid på seg, spesielt når syren blir varm. Må jo være en veldig grei forebyggende øvelse å gjøre med feks 5 års mellomrom. Jeg fikk min innenbords syrekjørt etter 7 år. Valgte det i stedet for å åpne intercooler osv for sjekk iht manual.

Link to post
Posted (edited)

Det er iallfall veldig klart at det gjør noe! Det sitter fire anoder i kjølesystemet. Jeg tok bilde inn i hullet til den ene før jeg begynte. Sånn så det ut, med et kanskje 2 mm tykt belegg, kanskje mest salt? Men det hadde iallfall ikke løst seg opp i tidligere ferskvannskjøring med muffe.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Og sånn ser det ut nå. Man skulle tro at jeg hadde vært inne med børste eller noe sånt, men det er bare syra. Det aller meste av belegget er borte, det som er igjen, er nok heller irr. Det sitter iallfall godt fast. Og rust og dritt er også borte fra den stanga som står på tvers for å hindre at anoden går inn i motoren hvis man har vært hjernedød og glemt å skru den fast... :lol:

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Alt i alt vil jeg si at dette uten tvil renser opp i systemet!

Edited by Mastiff
Link to post
Posted (edited)

Det så temmelig bra ut ja! Som jeg sa: dette ble det nye referansecaset 😁 Congrats. Well done!

 

Så finnes det nok sterkere syrer/blandinger som kan brukes men det kjekke med sitronsyra er at den er såpass snill men likevel brukandes til mye. Flyttet for 2-3 år siden og overtok 3 toaletter der det åpenbart ikke vart spylt mye etter bimmelim. Helt brune i vannlåsen og det satt godt. Prøvde alskens vaskemidler og satt og ventet på tilbakering fra rørlegger etter å ha lagt inn bestilling på 3 stk nye på hans tlf svarer. Så kom jeg på sitronsyra… En gryte kokende syreblanding i hver vannlås (ga f i om de sprakk, dette var last resort) så lå hele belegget som brunhvit grus i vannlåsen etter 10-15 min. Minnet om urinstein i båttoalett. Gryter som ser litt pjuskete ut skinner etter en omgang, osv osv. Har faktisk 25 kg sekken stående på kjøkkenet. 😁 Ble i sin tid ‘frelst’ da jeg så virkningen under vann på 20 år gamle brønnhoder der pakningsflater skinte etter en omgang med sitronsyrespyling fra ROV’ens backpack.

Edited by Fantino
Link to post

Takk, takk! Jeg vil absolutt ikke anse dette som bortkastet tid, nei. Jeg tror ikke fruen ville likt en sekk sitronsyre på kjøkkenet, men det er tydelig at den er brukbar til mye rart, ja! Jeg ser levende for meg de vannlåsene. Du burde jo ha tatt før- og etterbilder...men det er vel for folk med andre tilbøyeligheter enn båtliv! :giggle:

 

Link to post
HiWard skrev On 6.6.2021 at 16.32:

Ikke meningen å drive reklame for garasjetid.no, men jeg kjøpte denne https://www.garasjetid.no/gloss-factory/100106/salty-mixer-for-gardena-tilkobling-blander-enkelt-salty-inn-i-htspyleren 

 

Og denne https://www.garasjetid.no/gloss-factory/156358/gloss-factory-salty-konsentrat-fjerner-salt-og-hemmer-korrosjon

 

Funker med spyleklokker eller gardenakobling om motoren har det. Fungerte veldig bra på min E-Tec, lot motor kjøre seg varm på tomgang (for å åpne tremostatee) før jeg åpnet for salty.

 

Salty er basert på syre, Salt-X er verdt å prøve neste gang (uten syre og miljøvennlig)

Link to post

Felleskjopet selger vaskemiddel til melkeanlegg, 10Kg for 1039,-

Det har det samme virkestoffet som Salt-X, Sulfaminsyre.

https://www.felleskjopet.no/husdyr/storfe/mjoelkeku/desinfeksjon/vaskemiddel-pulver-acid-47242762/

image.png.ba5e01134a38b32bf936822ea95bea85.png

 

Kravene til god melkekvalitet øker stadig. For å oppnå best mulig kvalitet er det viktig med en riktig melkerutine og effektive vaskemidler.

Acid 50 er et lavdosert, fosfatfritt, syrevaskemiddel for vekselvask av melkeanlegg. Acid 50 fjerner effektivt mineralbelegg og er lavtskummende.  Acid 50 brukes til rengjøring av rørmelkeanlegg og melketanker. For å oppnå ønsket vaskeresultat skal Acid 50 brukes i kombinasjon med Alcali 30, annenhver vask.

  • Effektiv - Gir godt vaskeresultat
  • Lavdosert - Gir god vaskeøkonomi
  • Sikre - Anbefalt av Tine Norske Meierier BA

For mer informasjon, les i brosjyren under fanen "Dokumenter og sikkerhetsdatablad".

Dosering:
0,3 dl/10 L vann

Innhold:
Syre: Sulfaminsyre
Fuktemiddel: Biologisk nedbrytbart tensid
Korrosjonsbeskyttelse: Organisk forbindelse
Desinfeksjonsmiddel: Organisk syre

 

faresymboler-web-helsefare.png

H315 - Irriterer huden
H319 - Gir alvorlig øyeirritasjon
H412 - Skadelig, med langtidsvirkning, for liv i vann

Link to post

Ellers er vel riktig systemrens basert på fosforsyre, det finnes å kjøpe som vaskemiddel til aluminum eller syrevask til alufelger uten båtmerkelappen på den.

Link to post
Posted (edited)

Her er bunnfallet som var igjen i den store murerbalja, helt over i ei hvit balje sammen med litt vann. Jeg vet ikke helt hva det består av, men det ser ut som det kan være sandkorn. Skjønner ikke helt hvorfor det har satt seg fast inni kjølingen, men det er sikkert uansett greit å få det ut.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Det var også litt igjen i murerbalja:

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Det er ikke noe annet som har kommet nedi (unntatt ett hvitt kronblad fra en eller annen blomst på hvert bilde), så alt som er der, kom ut av motoren.

Edited by Mastiff
Link to post
Mastiff skrev On 9.6.2021 at 21.43:

Sånn så det ut, med et kanskje 2 mm tykt belegg, kanskje mest salt?

 

Det er kanskje en kjent misoppfattelse at det er rent salt i motoren, men det er egentlig helt andre tungtløselige mineraler og salter, samt annet smuss. Havsalt i seg selv løses utrolig fort av rent vann. Man kan utføre en enkel test, lag litt kraftig saltlake i en kasserolle og kok det helt tørt, sett så kjelen under rennende kaldt vann. Tar toppen 30 sekunder for alt saltet har løsnet og renner vekk.

Edited by PolarLi
Link to post
oberst1 skrev for 17 timer siden:

Salty er basert på syre, Salt-X er verdt å prøve neste gang (uten syre og miljøvennlig)

Jeg fikk med meg at sulfaminsyre er virkestoffet i salty, men den er jo ikke farlig på noe vis (i følge databladet) og det skurrer jo med min ungdomsskolekjemi hvor vi lærte at sterke syrer måtte oppbevares i syrebestandige beholdere og håndteres med respekt og ærbødighet.

Link to post
HiWard skrev On 12.6.2021 at 16.41:

Jeg fikk med meg at sulfaminsyre er virkestoffet i salty, men den er jo ikke farlig på noe vis (i følge databladet) og det skurrer jo med min ungdomsskolekjemi hvor vi lærte at sterke syrer måtte oppbevares i syrebestandige beholdere og håndteres med respekt og ærbødighet.

Mer en generell betraktning fordi mange tar feil av Salty og Salt-X, to forskjellige produkter...

Men i casen her er sitronsyre en meget fornuftig kandidat vel? Har hørt den ikke skader gummi og pakninger slik Systemrens kan gjøre? Vet ikke noen her tenker det samme?

Link to post
Mastiff skrev On 12.6.2021 at 14.40:

bunnfallet som var igjen i den store murerbalja

Var murerbøtta helt ren da du begynte?


Det kan selvsagt være sand, men jeg har en mistanke om at en del av faststoffet du hadde der var div. salter og korrosjonsprodukter.

 

Du har kanskje kastet grumset nå, men et artig eksperiment ville vært å se om det helt eller delvis løser seg opp igjen i et nytt tilsvarende syrebad med «god temperatur»…

 

Uansett; veldig bra at du dokumenterte prosessen; det gir inspirasjon til oss andre også. Takk for at du delte :thumbsup:

Link to post

@Familiesnekke Takk, det var ganske morsomt å gjøre, faktisk! :thumbsup: Balja var splitter ny, rett fra Bondekompaniet (tidligere Felleskjøpet Rogaland og Agder), og den hadde stått i en stabel på lageret, så det var ikke så mye som et sandkorn i den. :wink: Alt som er nedi, kom ut av motoren. Det var heller ikke noen mulighet for at noe tyngre enn et par kronblader og noen vanlige blader kom oppi, og jeg fjernet dem ganske kjapt, de fløt jo på toppen. Jeg har kastet det, ja. Jeg tenkte ikke på å løse opp sånn. Men det så for meg ut som korn av et eller annet, og ikke noe som krystalliserte seg i bunnen.

Link to post

Du får gi tilbakemelding @Mouche om hvordan den funker. Ellers så synes jeg at om man skal kjøpe slike produkter (saltfjerning) er det mer gunstig å se til industrien enn til overprisede produkter "spesialberegnet" til båtfolk.

Link to post

Ja, i volum (og tilsynelatende i blandeforhold) så er jo prisen en femtedel av hva Salty koster. Men som så mange sier her; pytt, pytt, bare det beste for båten min og det er jo bare båtpenger. Jeg er ikke akkurat flau over å være annerledestenkende! 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...