finnmarken Startet 17.September.2024 Link til dette innlegget Startet 17.September.2024 Hei på dere. Jeg har for tiden båten ute for salg. I den forbindelse får man jo ulike typer henvendelser. For eksempel har jeg fått en henvendelse fra Yacht broker båtmegler. Han tilbyr meg å selge båten til utlandet. Hva tenker folket her om dette? Er det lønnsomt? Er det trygt? Noen som har erfaringer med Yacht broker eller andre som tilbyr dette? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 17.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Ingen som har erfaringer med Yacht broker? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Se over betingelser og kostnader. Mange utlendinger følger med på Finn og kjøper direkte ( da legger du selv betingelser og føringer for salget ) jeg solgte en båt til utlandet i år, var ingen problemer det. Sitér dette innlegget Link to post
Anders And Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Jeg har ingen erfaring fra båtmeglere, men jeg la ut en gammel Scand på Finn i sommer som ble kjøpt av en nederlender. Han hentet båten og salget foregikk uten problemer. Den dårlige krona har nok skylden for at norske båter er ekstra attraktive for utlendinger nå. Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Faxen Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Det samme gjelder brukt bil. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Eika Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Kamerat av meg skal selge båt nå, det er båt til 1.4-1.5 her i landet men andre plasser i Europa så er det båt til ca 2, så hvis en seriøs megler tilbyr seg og annonsere i utlandet til en høyere pris, så er det absolutt noe jeg ville vurdert ja Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 I dag er kursen 100 nkr lik 8,49 eur. Da er det som @Anders And sier, hvis du kjøper båt med euro i lomma, kan du gjøre en god handel. Hvis Norges Bank greier å styrke krona, vil norske båter (og alt annet "norsk") bli mindre interessant for de som har euro, eller dollar eller annen sterk valuta. Yacht Broker markedsfører seg mye i Norge, men det er som nevnt betingelsene som er avgjørende. Jeg har også tenkt tanken. Men på den annen side leser også utlendinger på "Finn". Det går an å skrive annonsetekst på Finn på engelsk eller tysk, i tillegg til norsk. Da kan det jo hende at det napper - og til en bedre pris enn i det snevre norske markedet? Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Eika Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Eller hva med og annonsere selv til noen tusen mer på https://www.boat24.com/no/selge/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw9Km3BhDjARIsAGUb4nw0lu_nKma_KHoPSoatjRxJE6xbosjMu5CumMu0Cqlp8AJ05Jpv7OIaAhxWEALw_wcB Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 18.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Takk for mange gode svar. Som sagt så ble jeg kontaktet av Yacht Broker. Å ja, jeg må selvsagt studere deres betingelser godt, før jeg går inn for dette. Tror de tar noe sånt som 10 % honorar. Min båt ligger ute til 1 340k, så det er i tilfelle et stort honorar, men hvis de får mer for båten så kan det jo bli greit. Ellers kan jeg jo vente til våren. Ikke mye fart akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Markedet i Holland kan man følge via Marktplaats.nl der ser man hvordan prisnivået ligger. Ganske mange bruktbåter går til Holland fra Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 En bekjent slet med å selge både når og bil, begge i høyere prisklasse, her i Norge. Ble anbefalt å annonsere i utlandet. Gjorde det, og begge ble solgt på under en uke. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
seilfred Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Ser ikke noe problemer med det umiddelbart. Dkk følger ubetinget euro, så der kan det være gode forutsetninger for handel på begge sider, og det er ikke fryktelig langt. Danskene bruker DBA.dk som annonseringsplass. Kan være det er verdt en annonse? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Boatmad Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Boatmad skrev for 5 timer siden: Markedet i Holland kan man følge via Marktplaats.nl der ser man hvordan prisnivået ligger. Ganske mange bruktbåter går til Holland fra Norge. Eksempel fra Marktplaats i Holland. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.September.2024 Link til dette innlegget Svart 19.September.2024 finnmarken skrev On 18.9.2024 at 12.36: Som sagt så ble jeg kontaktet av Yacht Broker. Mener du nå www.yachtbroker.no hvor en megler har kontaktet deg direkte via din annonse på finn ? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 19.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2024 De kaller seg flere ting, også skippern.no og Skippern Yatch Ja, de kontaktet meg fordi de ønsker å selge båten for meg. Jeg har sagt til dem at jeg kan vurdere å la dem forsøke å selge den for meg i utlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.September.2024 Link til dette innlegget Svart 20.September.2024 Jeg ville også tenkt annonsering i utlandet, men jeg hadde ikke giddet å blande megler inn i det for å spise 10% eller mer av ‘lasset’. Har litt allergi mot de.. Så lenge du har penger på konto før båten går fysisk ut av landet ser jeg ikke all verden risiko, kanskje til og med lavere risiko enn å selge i Norge ift kjøpers rettigheter som er ganske drøye her, feks tatt i betraktning av EU i sine CE kategorier anser lystbåtmotorer for utrangerte etter 480 t/5 år feks. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 20.September.2024 Link til dette innlegget Svart 20.September.2024 Du kan også annonsere båten på OLX i Polen, siden Polen bryr seg lite om MVA så vil noen kunne bruke båten med norsk MVA med en tur utenfor Polsk farvann hver 6 måned. Båter begynner å bli populære i Polen siden de fleste mer vellykkede folk har allerede kommet til den biten hvor drømmebil er helt vanlig så båt står for tur (da hytter er lite populært i Polen og dersom noen kjøper ekstra eiendom så er det som investering som skal leies ut eller være hotell). I tillegg dersom du ikke har noen problem med å putte på penger i banken med 50 000 per uke så kan du ta betalt i norske kontanter som er utrolig billige for alle i Europa ved valutakontor i all slags land ikke bare i Polen. Da får du sikkert 5 % mer siden kjøper får penga 10 % rimeligere og de fleste utenlandske kjøpere har null sjans å putte penger i en norsk bank selv siden de har verken slektninger eller konto i Norge. Så det vedkommende må gjøre er å betale banken en utrolig vekslingsgebry som kan gjerne være 10 000 NOK eller mer + få dårligere kurs enn i google siden de norske bankene har monopol på digitale kroner. Banker i utlandet tilbyr ikke lenger kontoer i kroner pga. den norske staten sine endringer i Mai 2023. Dermed er kronekursen også falt generelt pga. dette + utenlandske investorer ønsker ikke å eie kroner da de må ligge i norsk bank og da er ikke veien lang til at noen politikere f.eks finner ut av at utlendinger må betale skatt av å eie kroner, det har ikke skjedd (da hadde kronekursen sikkert tapt 20 % ekstra) men investorer tenker ofte fremover i tid det er derfor de tjener penger. Det er jo ingen som vet hva som ville skjedd når det luftes ideer som at Rødt og MDG skulle styrt med AP, dermed daler kronekursen for ingen vil være utsatt for risiko både for skatt og kursras av valuta. Og dermed gode utsikter for salg til utlandet hvor noen tar med båten osv. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.September.2024 Link til dette innlegget Svart 22.September.2024 Du har mange rare teorier om norsk økonomi, XardasKSP. Men jeg må få minne deg om at slike politiske innlegg ikke er tillatt her på forumet. Her diskuterer vi båt, ikke medlemmenes forhold til politiske partier. Verken om man er for eller mot. Så det hadde vært fint om du kunne respektert dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anders And Svart 23.September.2024 Link til dette innlegget Svart 23.September.2024 Boatmad skrev On 18.9.2024 at 14.45: Marktplaats.nl Artig, der fant jeg gamlebåten min til salgs for 2,7 gangen det jeg solgte den for :) Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Boatmad Svart 23.September.2024 Link til dette innlegget Svart 23.September.2024 Anders And skrev for 7 timer siden: Artig, der fant jeg gamlebåten min til salgs for 2,7 gangen det jeg solgte den for :) Har selv fulgt markedet i Holland over mange år og tittet på havner der nede og sett hvor mange norsk eksporterte båter som er der. Ser dem med det gamle reg nr og gamle navn :) Norskproduserte båter har alltids vert populært i Holland. Priser på båter som Scand Classic ligger laaaangt over markedspris i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 24.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 Ja, det ser jo ut til å være ganske høye priser, som f eks denne: https://www.marktplaats.nl/v/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m2153954287-sollux-930-bwjr-2006-vaste-as-240pk-yanmar-diesel-uniek Også er det veldig mye gammelt som jeg nok også synes er høyt priset, som f eks denne gamle damen: https://www.marktplaats.nl/v/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m2133158550-fjord-38-motorjacht-bj-1972-in-uitzonderlijke-mooie-staat Så ja, prisene ser høye ut, men det er jo selvsagt litt vanskelig å vurdere da det er få båter å sammenlikne med. Jeg får ta en telefon til Skippern Yatch og høre hva de tenker de kan selge min Viksund 340 2008 mod for. Jeg er veldig usikker på dette. Den båten vi har fungerer jo bra, men så var det dette med kona og hennes 4-5 fot syke da. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 24.September.2024 Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 Prisnivået på Scand 25 og lignende båter er høyt i Holland, men mange av båtene er godt påkostet og bedre tatt vare på enn gjennomsnittet hos oss. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 24.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 Anders And skrev On 23.9.2024 at 11.06: Artig, der fant jeg gamlebåten min til salgs for 2,7 gangen det jeg solgte den for :) Det var jo helt vilt? Hva solgte du for og hva er den til salgs for nå? Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart 24.September.2024 Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 En må huske på at kjøper i utlandet må betale moms der også og tror ikke noen utlendinger betaler noen markedspris Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 24.September.2024 Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 ohio skrev for 2 timer siden: En må huske på at kjøper i utlandet må betale moms der også og tror ikke noen utlendinger betaler noen markedspris Priser i Holland ligger generelt endel over Norske priser. Eldre plast snekker er populær i Holland det er bare titte på markedet der :) pris der i Holland ligger laaaaaangt over priser på Finn i Norge . nå vet hvilken båter exporteres men snekker selges som varmt hvetebrød i Holland :) norske snekker er som gull i Holland :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.