Jump to content

Salg av båt til utlandet. Er dette en mulighet nå med billig NOK

finnmarken

Recommended Posts

Hei på dere.

Jeg har for tiden båten ute for salg. I den forbindelse får man jo ulike typer henvendelser. For eksempel har jeg fått en henvendelse fra Yacht broker båtmegler. Han tilbyr meg å selge båten til utlandet. Hva tenker folket her om dette? Er det lønnsomt? Er det trygt? Noen som har erfaringer med Yacht broker eller andre som tilbyr dette? 

I dag er kursen 100 nkr lik 8,49 eur.

Da er det som @Anders And sier, hvis du kjøper båt med euro i lomma, kan du gjøre en god handel. 

Hvis Norges Bank greier å styrke krona, vil norske båter (og alt annet "norsk") bli mindre interessant for de som har euro, eller dollar eller annen sterk valuta. 

Yacht Broker markedsfører seg mye i Norge, men det er som nevnt betingelsene som er avgjørende. 

Jeg har også tenkt tanken.

Men på den annen side leser også utlendinger på "Finn".

Det går an å skrive annonsetekst på Finn på engelsk eller tysk, i tillegg til norsk. 

Da kan det jo hende at det napper - og til en bedre pris enn i det snevre norske markedet?  Hva tenker dere? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Takk for mange gode svar. 
Som sagt så ble jeg kontaktet av Yacht Broker. Å ja, jeg må selvsagt studere deres betingelser godt, før jeg går inn for dette. Tror de tar noe sånt som 10 % honorar. Min båt ligger ute til 1 340k, så det er i tilfelle et stort honorar, men hvis de får mer for båten så kan det jo bli greit. 
Ellers kan jeg jo vente til våren. Ikke mye fart akkurat nå. 

Jeg ville også tenkt annonsering i utlandet, men jeg hadde ikke giddet å blande megler inn i det for å spise 10% eller mer av ‘lasset’. Har litt allergi mot de.. Så lenge du har penger på konto før båten går fysisk ut av landet ser jeg ikke all verden risiko, kanskje til og med lavere risiko enn å selge i Norge ift kjøpers rettigheter som er ganske drøye her, feks tatt i betraktning av EU i sine CE kategorier anser lystbåtmotorer for utrangerte etter 480 t/5 år feks. 

Du kan også annonsere båten på OLX i Polen, siden Polen bryr seg lite om MVA så vil noen kunne bruke båten med norsk MVA med en tur utenfor Polsk farvann hver 6 måned. Båter begynner å bli populære i Polen siden de fleste mer vellykkede folk har allerede kommet til den biten hvor drømmebil er helt vanlig så båt står for tur (da hytter er lite populært i Polen og dersom noen kjøper ekstra eiendom så er det som investering som skal leies ut eller være hotell). I tillegg dersom du ikke har noen problem med å putte på penger i banken med 50 000 per uke så kan du ta betalt i norske kontanter som er utrolig billige for alle i Europa ved valutakontor i all slags land ikke bare i Polen.

Da får du sikkert 5 % mer siden kjøper får penga 10 % rimeligere og de fleste utenlandske kjøpere har null sjans å putte penger i en norsk bank selv siden de har verken slektninger eller konto i Norge. Så det vedkommende må gjøre er å betale banken en utrolig vekslingsgebry som kan gjerne være 10 000 NOK eller mer + få dårligere kurs enn i google siden de norske bankene har monopol på digitale kroner. Banker i utlandet tilbyr ikke lenger kontoer i kroner pga. den norske staten sine endringer i Mai 2023. Dermed er kronekursen også falt generelt pga. dette + utenlandske investorer ønsker ikke å eie kroner da de må ligge i norsk bank og da er ikke veien lang til at noen politikere f.eks finner ut av at utlendinger må betale skatt av å eie kroner, det har ikke skjedd (da hadde kronekursen sikkert tapt 20 % ekstra) men investorer tenker ofte fremover i tid det er derfor de tjener penger.

Det er jo ingen som vet hva som ville skjedd når det luftes ideer som at Rødt og MDG skulle styrt med AP, dermed daler kronekursen for ingen vil være utsatt for risiko både for skatt og kursras av valuta. Og dermed gode utsikter for salg til utlandet hvor noen tar med båten osv.

Du har mange rare teorier om norsk økonomi, XardasKSP. Men jeg må få minne deg om at slike politiske innlegg ikke er tillatt her på forumet. Her diskuterer vi båt, ikke medlemmenes forhold til politiske partier. Verken om man er for eller mot. Så det hadde vært fint om du kunne respektert dette.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Anders And skrev for 7 timer siden:

Artig, der fant jeg gamlebåten min til salgs for 2,7 gangen det jeg solgte den for :)  

Har selv fulgt markedet i Holland over mange år og tittet på havner der nede og sett hvor mange norsk eksporterte båter som er der. Ser dem med det gamle reg nr og gamle navn :)

Norskproduserte båter har alltids vert populært i Holland.

Priser på båter som Scand Classic ligger laaaangt over markedspris i Norge.

Ja, det ser jo ut til å være ganske høye priser, som f eks denne: https://www.marktplaats.nl/v/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m2153954287-sollux-930-bwjr-2006-vaste-as-240pk-yanmar-diesel-uniek

Også er det veldig mye gammelt som jeg nok også synes er høyt priset, som f eks denne gamle damen: https://www.marktplaats.nl/v/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m2133158550-fjord-38-motorjacht-bj-1972-in-uitzonderlijke-mooie-staat

Så ja, prisene ser høye ut, men det er jo selvsagt litt vanskelig å vurdere da det er få båter å sammenlikne med. Jeg får ta en telefon til Skippern Yatch og høre hva de tenker de kan selge min Viksund 340 2008 mod for. 

Jeg er veldig usikker på dette. Den båten vi har fungerer jo bra, men så var det dette med kona og hennes 4-5 fot syke da. :wink:

ohio skrev for 2 timer siden:

En må huske på at kjøper i utlandet må betale moms der også og tror ikke noen utlendinger betaler noen markedspris 

Priser i Holland ligger generelt endel over Norske priser.

Eldre plast snekker er populær i Holland det er bare titte på

markedet der :)

pris der i Holland ligger laaaaaangt over priser på Finn i Norge .

nå vet hvilken båter exporteres men snekker selges som varmt hvetebrød i Holland :)

norske snekker er som gull i Holland :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...