Jump to content

Salg av båt til utlandet. Er dette en mulighet nå med billig NOK

finnmarken

Recommended Posts

Ingen grunn til å kalle gamle norske snekker som noe annet enn det de er. Disse gamle snekkene er enkle greie båter som koster lite å kjøpe og lite å oppgradere, og er etter min mening et ypperlig alternativ for dem som vil prøve båtlivet. 

Anders And skrev for 4 timer siden:

130.000kr og ligger til salgs for 35.000 EUR. Men de har gjort noe oppussing - det skal sies.  

Ja, oppussing til tross så er jo det helt vilt. Hva slags båt er dette?

finnmarken skrev On 18.9.2024 at 12.36:

Takk for mange gode svar. 
Som sagt så ble jeg kontaktet av Yacht Broker. Å ja, jeg må selvsagt studere deres betingelser godt, før jeg går inn for dette. Tror de tar noe sånt som 10 % honorar. Min båt ligger ute til 1 340k, så det er i tilfelle et stort honorar, men hvis de får mer for båten så kan det jo bli greit. 
Ellers kan jeg jo vente til våren. Ikke mye fart akkurat nå. 

@Enzo Var dette innlegget fra TS jeg kommenterte på.

Enzo skrev for 22 timer siden:

10% + ?

Kjenner ingen meglere som tar så ekstreme summer og jeg kjenner takstene til flere 

Det er 10% de oppgir St de tar, men mitt inntrykk er at det er mulig å prute på dette. 

Ja, det er jo altfor mye. Det er jo mer enn jeg betalte når jeg solgte huset. Det er riktignok 6 år siden, men da tror jeg megleren tok noe sånt som 80k for et salg på 3 mill. Det de ber om er jo 134k for en båt til 1 340k Ja, altfor mye, men det kan man nok forhandle om 

Det er nok snekker som hentes mest fra Norge og det at dem er priset lavt i Norge i forhold til det Hollanske bruktmarkedet hvor snekker som Scand, Saga etc er svært populære.

Sammenligner man bruktpriser på Finn og i Holland ser man at det ofte lønner seg å importere til Holland selv etter at frakt og moms er tatt med.

Snekker er jo også en super båt for bruken i Holland.

Tror nok Holland vil importere masse båter av snekketypen framover fra Norge som dem også har gjort tidligere.

Eika skrev 43 minutter siden:

På Targa 31 med 2x d6 350, så skiller prisen i Norge og England ca halv mill 

Så på enkelte båter og modeller, så er det endel og tjene på salg utenlands, men det betyr ikke at alle båter har høyere pris utenlands 

Det er nok kun en liten del av båtene som egner seg til eksport fra Norge men den lille delen egner seg.

Når jeg har tittet rundt i Holland tidligere år og sett såååå mye eldre Norske snekker tenker man bare wowww .

Som Eika sier med UK så er jo Targa en type båt som er perfekt på kysten der :) ganske lik Norge.

Targa typen er en fantastisk multi bruks båt som kan kombineres til masse båtbruk.

Kanskje blir det  den  neste store eksport fra Norge ? Etter snekka ?

Bergen skrev 3 minutter siden:

Hvorfor sier du det når det finnes uttalige eksempler på snekker og billige seilbåter som er solgt ut av landet?

Også for større og dyrere båter går det enkelte av ut av landet. Har en kjenning som solgte en Princess V type,noen og førti fot til Danmark i 23.

Utopi er nok endel feil der fra Ohio.

Det eksporteres masse båt fra Norge.

Til Sverige  Danmark Holland Tyskland og Belgia går det bruktbåter hele tiden.

det går også båter fra samme land til Norge:) etc men i mindre nummer.

Vi har sett flere Norske båtmerker som Nidelv, Sandvik og Wesling på kanalene i Europa. Så helt uvanlig er det ikke selv om den store overvekten er lokale båtmerker.

De fleste Norske båtmerker er vel å betrakte som lavpris båter med den fit og finnish de innehar i forhold til lokale båter som Linssen etc. Lokale båtmerker er gjerne tilpasset kanalfart noe Norske båter ikke er.

Jeg vil tro at båter som Viknes med stor uteplass og styring ute kan være attraktive på kanalene. 

Noen å tenke på ved salg i EU er VAT, eierskap, CE.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...