bror74 Startet 17.September.2024 Link til dette innlegget Startet 17.September.2024 Hej! Jag går i tankarna att byta ner mig i storlek på båt. Har idag en ryds 560ht som väger 750kg, den sista modellen av ryds camping. Tanken är att åka lite lättare båt. Lättdrivet o lättare att dra upp på vintern. Vi åker dagsturer i sthlm mellersta skärgård i hyffsat lugna vatten. Fiskar ibland. Ofta följer det med gäster som hälsar på i båten o vi blir uppåt 8pers. 4 vuxna, 4-5 barn. Finns någon här som har erfarenhet av att åka så många i en Rana 17 Fisk? Tacksam för svar! Allt gott josef Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Vi har prøvd å være nesten så mange i vår Rana 17 (DC). 4 voksne + 4 barn blir veldig trangt. 2 voksne + 3 barn går fint på fisketur og andre småturar. Båten er alltid stabil og går fint, uansett kor mange vi er i den. Rana 17 er forøvrig godkjent for max 750 kg last. Vil tru at ein planande båt er meir lättdrivet. Rana 17 er ein halvplaner med kjøl. Min går ca 23 knop med 40 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Ville gått opp 2 fot til noe rundt 19, planende båt som ligger mer stabilt i vannet. Rana 17 med kjøl ruller mye og er sensitiv for last (legger seg skjevt). Det er en trygg og god båt jeg har vært ute i ganske rufsete vær med. 8 personer blir veldig trangt. 4 voksne er på grensen. Om båten er helt åpen, kan det til nød gå - men det blir garantert ikke en trivelig tur. Om båten har vindskjerm og kalesje (se link i signaturen min for prosjekt-tråden om min fars rana 17 DC), blir det enda trangere. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
bror74 Svart 17.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Takk! Spännande. Dyker direkt upp några frågor till: är en planande båt stabilare i vattnet än en halvplanande båt? Trodde liksom att kjölen gjorde den mer stabil. Vidar: Vad menar du med att den ”lägger sig skevt” är det alltid så att en halvplanande båt går långsammare ju fler man är i båten? Ju tyngre båten är? Kollar just nu på en helt öppen Rana 17 fisk med en 30hk på. Gjorde 20knop med 2vuxna i när jag testkörde. Åka snabbt är inte viktigt men skönt med 15-18 knop iallafall. ska tillägga att vi nästa alltid är ”bara” våran familj, 2+3. Men vore topp om man kunde ta med en familj till när det behövs. Takk igen Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 bror74 skrev for 6 timer siden: är det alltid så att en halvplanande båt går långsammare ju fler man är i båten? Ju tyngre båten är? det gjelder nok både planende og halvplanende båter. Jeg vil ellers betegne denne båten som en planende båt - når den har nok motor. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bror74 Svart 18.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 ivar skrev for 6 timer siden: Jeg vil ellers betegne denne båten som en planende båt - når den har nok motor. Ok takk för svar. tycker du att det är för litet med 30hk på Rana 17? Har läst att den lägger sig på sidan om man lyckas få upp den i plan. Vad är dina erfarenheter? Vh Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 10 minutes ago, bror74 said: Ok takk för svar. tycker du att det är för litet med 30hk på Rana 17? Har läst att den lägger sig på sidan om man lyckas få upp den i plan. Vad är dina erfarenheter? Vh Hei hadde Askeladden 16 ,Den gikke det veldig fint med 4 voksne og 2-3 barn, men hadde 50hk. med 30HK tror jeg du ikke ville fått noe særlig fart! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Gamle Rana 17 fisk har ikke særlig høye rekker ( men er ellers en god båt) Med 8 stk hadde jeg heller sett på Rana 20, Sting 600 eller lignende Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 bror74 skrev for 1 time siden: tycker du att det är för litet med 30hk på Rana 17? Har läst att den lägger sig på sidan om man lyckas få upp den i plan. Vad är dina erfarenheter? Kjenner flere som har eller har hatt Rana 17, med og uten dekk/vindskjerm. Jeg har kjørt den som åpen båt med styrekonsoll bak og 40hk 2t - den gikk fint i sjøen syns jeg. Samt med dekk/vindskjerm og 40hk Honda 4t. Ikke like mye fart i den Vet andre som har 15/20/25hk på båten, brukes da til mest til fiske med en person i båten. Skal man kjøre tur, med 4 voksne eller mer, så mener jeg 30 hk blir for lite Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mammut1 Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 ivar skrev for 3 timer siden: Vet andre som har 15/20/25hk på båten, brukes da til mest til fiske med en person i båten. Skal man kjøre tur, med 4 voksne eller mer, så mener jeg 30 hk blir for lite Tiltredes. Eg gjekk frå 30 til 40 hk (og større propell) og det blei ny båt. 8kn ekstra toppfart. Og kan dra tube med tre voksne i båten (moro for kidsa). Eg kjenner folk som har 9,9 hk på Rana 17. Det fungerer jo det også, spørs kor stor fart du ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
bror74 Svart 18.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Tusentakk för alla inlägg! Jag vill säkert ha en större motor på vad tiden lider men 30hk kan duga ett tag. Jag åker 15-17 knop i den båt jag har nu. Ryds 560ht. Är rana 17 likvärdigt sjösäker o sjöduglig som askeladden i liknande storlek? För/nackdelar? Vh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.