ttyridal Startet 19.September Del på Facebook Startet 19.September Hei Båtfolk! Jeg har i sommer puslet litt med et elektronikkprosjekt, en boks som kan lese diagnoseporten på KAD44 (og KAD300), lignende Yacht Devices sin "dings", med "litt attått" Egenskaper: * Inngang forTO motorer * Rapporterer info fra motorer: rpm, timetall, fuelforbruk, turbotrykk, temperatur etc -Til NMEA2000 -Til wifi json/actisense/SignalK * NMEA2000 -> wifi: Overfører generell NMEA2000 trafikk til wifi actisense/json/SignalK * Løpende vindu (siste 12 timer?) med reisehistorikk (sekund(?)-data av tid, posisjon, fart + overnevnte motordata) - last ned eller se på med integrert web-app * Profesjonelt produsert og levert i en lekker :) IP67 boks. * Muligens: Sesonghistorikk (6måneder?) gjennomsnittspunkter (f.eks hvert 10 minutt) av overnevnte data. muligens også mer diagnose data (ser om det er mulig å få ut info som registrert maks-temperatur, max rpm osv) Så det store og enkle spørsmålet: Hadde båtfolket vært interessert i en slik dings? Klart til levering vil jeg tippe prisen havner på i overkant av 2500 NOK Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 19.September Del på Facebook Svart 19.September Hvis du kunne lage tilsvarende for TAMD74/75 så absolutt intressert ;) Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 19.September Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September 2 hours ago, Førstefender said: Hvis du kunne lage tilsvarende for TAMD74/75 så absolutt intressert ;) Tror det skal la seg gjøre. 73,74 og 75 vel også er "EDC1" Men må i tilfelle ha noen velvillige prøvekaniner før jeg kan love bort noe :) Skal også være mulig å støtte endel andre motorer som baserer seg på J1708 standarden (bla Caterpillars og Cummins) . Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.September Del på Facebook Svart 19.September Artig prosjekt 👍 Dersom du tar ut det som du har listet + det som lar seg lese ut så tegner jeg meg. (det er vel liten vits i å feks bare ta ut 8 av 10 funksjoner) Håper du velger en kompakt boks med alle deler i sjøvannbestandige kvaliteter og støvplugger/hetter på portene. Stå på 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 19.September Del på Facebook Svart 19.September ttyridal skrev 1 time siden: Tror det skal la seg gjøre. 73,74 og 75 vel også er "EDC1" Men må i tilfelle ha noen velvillige prøvekaniner før jeg kan love bort noe :) Skal også være mulig å støtte endel andre motorer som baserer seg på J1708 standarden (bla Caterpillars og Cummins) . Jeg har TAMD74P EDC, kjøper gjerne og kan være prøvekanin ;) Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 19.September Del på Facebook Svart 19.September Kan være interessert i en slik. Men må vite litt mere om hva som trengs av utstyr for å vise disse dataene? Er det f.eks en app? Har to kad44p Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 19.September Del på Facebook Svart 19.September Spennende! Hva slags hardware benyttes? Programmeres dette i Arduino? Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 19.September Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September 3 hours ago, Skippern10 said: Men må vite litt mere om hva som trengs av utstyr for å vise disse dataene Det er NMEA2000, så det kommer opp på kartplotteren om man strekker en kabel imellom :) Alternativt (og for informasjonen som ikke støttes av plotter) så kan den kobles til eksisterende wifi ombord eller fungere som et frittstående wifi aksesspunkt. Den har en innebygget webside/web-app som viser informasjonen. -Så den kan integreres med de meste ombord, eller fungere frittstående med mobiltelefon/pc som brukerflate. 2 hours ago, Martin_ said: Spennende! Hva slags hardware benyttes? Programmeres dette i Arduino? Det er bygget rundt en ESP32, men ESP-IDF, ikke Arduino. Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 9.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober @Førstefender @dieselfan Et praktisk spørsmål. Dette blir en boks med tre ledinger (nema + motor1 + motor2). nmea blir en plugg/kontakt, men tenkte egentlig fastmontert ledning for motorene. Blant annet pga kostnad, "simplicity" og plass (tror ikke jeg får på plass 2 kontakter til uten å gjøre boksen unødvendig mye større) Kan enten plassere boksen (min) ved den ene motoren og ha en leding på tvers (fremstår ikke som helt ideelt) eller plassere boksen på transom og ledninger frem til den elektroniske boksen på motorene. - Da trenger jeg rundt 2x1.5m med ledning sånn ca.. Har dere noen tanker om installasjon? Ser forresten lovende ut for TAMD74/75 @Førstefender etter et dypdykk i en voida kopi jeg fikk tak i ;) En liten smakebit på data dumpen jeg får fra mine KAD44: Engine Speed rpm 2992.5 Air inlet pressure kPa 238.91 Coolant temperature °C 79.8 Fuel temperature °C 29.5 Boost temperature °C 30.8 Boost pressure kPa 141.9 Active MS-unit - 1 Relative load % 100 Fuel rate l/h 49.1 Engine speed ref rpm 4000 System voltage V 13.93 Rod position (%) % 78.6 Alpha ° 12.16 Lever installation - Electric single Gear type - LINEAK Panel buttons - Indicators - Main-relay Engine spec - 0000000000_____ Data set - 3819380_00_____ Programming date - 100610 10:54___ Engine number - 0000000000_4___ Programming station - Volvo Parts Cor Total Engine Hours h 807.681 Rpm max - 3793.8 Time above rpm limit s 0 Max air pressure kPa 278.2 Time above air pressure limit s 0 Max air temp °C 70.5 Time above air temp limit s 234.5 Min air temp °C 0.2 Time below air temp limit s 1664511 Max engine temp °C 90.5 Time above engine temp limit s 0 Min engine temp °C 0.2 Time below engine temp limit s 1105051.6 Max fuel temp °C 66 Time above fuel temp limit s 0 Min fuel temp °C -1.8 Time below fuel temp limit s 14791451.6 Den siste bolken der kan jo være svært interessant for den som er ute i markedet for å kjøpe seg en båt med KAD44 også. Så kan man lage gøyale grafer selvsagt: Kort tur, så datagrunnlaget er tynt, men får likevel antydning til en trend. - Fort er bedre (var egentlig noe av motivasjonen for hele prosjektet: Hva er mest økonomisk av 19 og 28 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Oppsettet med faste kabler høres greit ut, hvis man kan kjøpe skjøtekabler så man kan plassere boksen et passende sted og likevel rekke til motorene. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober ttyridal skrev for 3 timer siden: tenkte egentlig fastmontert ledning for motorene. Ser ikkeno problem med fast kabling for motorportene. Om du har bestemt deg for boks må du gjerne dele bilde og dim på boksen. Har du tilgang på Vodia? Lista ser på husken identisk ut med Vodia. Hva representerer "Alpha ¤ 12.16" ? Aner du eller andre om "fuel rate" er fysik målt, eller om det er stipulert? Dette ser lovende ut Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 9.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober 22 minutes ago, dieselfan said: Har du tilgang på Voda? Lista ser på husken identisk ut med Vodia. Hva representerer "Alpha ¤ 12.16" ? Aner du eller andre om "fuel rate" er fysik målt, eller om det er stipulert? Tilgang og tilgang.. den som leter på internett finner mye ;) Men mangler sikkert både et og annet, så får ikke kjørt programmet. Men man kan komme langt med en decompiler. Alpha? Hakke peiling. Jeg kan IT ikke motor Det blir det neste spennende, å se avvik mellom fylt på tanken og "målt" forbruk. men det er ganske mye "støy" på verdien, så det gir vel et slags håp. Boks: Planen så langt er å bruke denne HAMMOND 1591XXMSFLBK eventuelt noe tilsvarende kinesisk. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober ttyridal skrev 11 minutter siden: Boks: Planen så langt er å bruke denne HAMMOND 1591XXMSFLBK eventuelt noe tilsvarende kinesisk. 86x57x27mm er det ca riktig? ttyridal skrev for 3 timer siden: Rod position (%) % 78.6 Dersom rod position er "plunger" posisjon, så er det nok en stipulert verdi, og dermed ikke like spennende og nøyaktig som en flowcelle men, likevel klart nyttig Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 9.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober 35 minutes ago, dieselfan said: 86x57x27mm er det ca riktig? stemmer https://www.hammfg.com/files/parts/pdf/1591XXMSBK.pdf?v=1706629457 Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 10.Oktober Del på Facebook Svart 10.Oktober Hvorfor vises ikke oljetrykk på Vodia? Det får man forøvrig heller ikke på Yacht Devices. Vet at det er mulig via en ekstra enhet på Yacht Devices, men det burde da være mulig å få det ut på diagnoseporten? Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 12.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober On 10/10/2024 at 10:29 PM, GeirFrode said: men det burde da være mulig å få det ut på diagnoseporten? Ikke sett noe som tyder på at det er tilgjengelig. skulle jeg gjette ville jeg sagt analog sensor som er koblet direkte til instrumentpanel. De trengte vel ikke oljetrykk for å regulere motoren, så tok derfor ikke det signalet inn til ECU 🤷 Vurderte å legge inn et par analoge innganger for å kunne koble inn f.eks olje trykk eller fueltank... Men konkluderte med at det ble for mye rot :) (og forvirrende og dyrere og større boks og og og) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 18.Oktober Del på Facebook Svart 18.Oktober ttyridal skrev On 9.10.2024 at 20.39: @Førstefender @dieselfan Et praktisk spørsmål. Dette blir en boks med tre ledinger (nema + motor1 + motor2). nmea blir en plugg/kontakt, men tenkte egentlig fastmontert ledning for motorene. Blant annet pga kostnad, "simplicity" og plass (tror ikke jeg får på plass 2 kontakter til uten å gjøre boksen unødvendig mye større) Kan enten plassere boksen (min) ved den ene motoren og ha en leding på tvers (fremstår ikke som helt ideelt) eller plassere boksen på transom og ledninger frem til den elektroniske boksen på motorene. - Da trenger jeg rundt 2x1.5m med ledning sånn ca.. Har dere noen tanker om installasjon? For min egendel @ttyridal hadde jeg ikke hatt noen problemer med en kabel på tvers mellom motorene, er kabel lang nok, kan den strekkes nede langs dørk eller over motorer i taket. TAMD74-75 motorer har ikke transom og står gjerne midt i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.