Jump to content

[markedsundersøkelse] Interesse for KAD EDC interface?


ttyridal

Recommended Posts

Hei Båtfolk!

 

Jeg har i sommer puslet litt med et elektronikkprosjekt, en boks som kan lese diagnoseporten på KAD44 (og KAD300), lignende Yacht Devices sin "dings", med "litt attått"

 

Egenskaper:

* Inngang forTO motorer

* Rapporterer info fra motorer: rpm, timetall, fuelforbruk, turbotrykk, temperatur etc

-Til NMEA2000

-Til wifi json/actisense/SignalK

* NMEA2000 -> wifi: Overfører generell NMEA2000 trafikk til wifi actisense/json/SignalK

* Løpende vindu (siste 12 timer?) med reisehistorikk (sekund(?)-data av tid, posisjon, fart + overnevnte motordata) - last ned eller se på med integrert web-app

* Profesjonelt produsert og levert i en lekker :) IP67 boks.

* Muligens: Sesonghistorikk (6måneder?) gjennomsnittspunkter (f.eks hvert 10 minutt) av overnevnte data.

 

muligens også mer diagnose data (ser om det er mulig å få ut info som registrert maks-temperatur, max rpm osv)

 

 

Så det store og enkle spørsmålet:

Hadde båtfolket vært interessert i en slik dings?   Klart til levering vil jeg tippe prisen havner på i overkant av 2500 NOK

 

Link to post
2 hours ago, Førstefender said:

Hvis du kunne lage tilsvarende for TAMD74/75 så absolutt intressert ;)

 

Tror det skal la seg gjøre. 73,74 og 75 vel også er "EDC1"  Men må i tilfelle ha noen velvillige prøvekaniner før jeg kan love bort noe :)    Skal også være mulig å støtte endel andre motorer som baserer seg på J1708 standarden (bla Caterpillars og Cummins) .

Link to post

Artig prosjekt ?

Dersom du tar ut det som du har listet + det som lar seg lese ut så tegner jeg meg. 

(det er vel liten vits i å feks bare ta ut 8 av 10 funksjoner) 

Håper du velger en kompakt boks med alle deler i sjøvannbestandige kvaliteter og støvplugger/hetter på portene.

Stå på ?

Link to post
ttyridal skrev 1 time siden:

 

Tror det skal la seg gjøre. 73,74 og 75 vel også er "EDC1"  Men må i tilfelle ha noen velvillige prøvekaniner før jeg kan love bort noe :)    Skal også være mulig å støtte endel andre motorer som baserer seg på J1708 standarden (bla Caterpillars og Cummins) .

Jeg har TAMD74P EDC, kjøper gjerne og kan være prøvekanin ;)

Link to post
3 hours ago, Skippern10 said:

Men må vite litt mere om hva som trengs av utstyr for å vise disse dataene

 

Det er NMEA2000, så det kommer opp på kartplotteren om man strekker en kabel imellom :) 

 

Alternativt (og for informasjonen som ikke støttes av plotter) så kan den kobles til eksisterende wifi ombord eller fungere som et frittstående wifi aksesspunkt.  Den har en innebygget webside/web-app som viser informasjonen.

-Så den kan integreres med de meste ombord, eller fungere frittstående med mobiltelefon/pc som brukerflate.

 

 

2 hours ago, Martin_ said:

Spennende! Hva slags hardware benyttes? Programmeres dette i Arduino?

Det er bygget rundt en ESP32, men ESP-IDF, ikke Arduino. 

Link to post
  • 3 uker senere...

@Førstefender @dieselfan

 

Et praktisk spørsmål.

 

Dette blir en boks med tre ledinger (nema + motor1 + motor2). nmea blir en plugg/kontakt, men tenkte egentlig fastmontert ledning for motorene. 

Blant annet pga kostnad, "simplicity" og plass (tror ikke jeg får på plass 2 kontakter til uten å gjøre boksen unødvendig mye større)

 

Kan enten plassere boksen (min) ved den ene motoren og ha en leding på tvers (fremstår ikke som helt ideelt) eller plassere boksen på transom og ledninger frem til den elektroniske boksen på motorene.   - Da trenger jeg rundt 2x1.5m med ledning sånn ca..

Har dere noen tanker om installasjon?

 

 

 

 

Ser forresten lovende ut for TAMD74/75 @Førstefender  etter et dypdykk i en voida kopi jeg fikk tak i ;)

 

En liten smakebit på data dumpen jeg får fra mine KAD44:

Engine Speed rpm 2992.5
Air inlet pressure kPa 238.91
Coolant temperature °C 79.8
Fuel temperature °C 29.5
Boost temperature °C 30.8
Boost pressure kPa 141.9
Active MS-unit - 1
Relative load % 100
Fuel rate l/h 49.1
Engine speed ref rpm 4000
System voltage V 13.93
Rod position (%) % 78.6
Alpha ° 12.16
Lever installation - Electric single
Gear type - LINEAK
Panel buttons -  
Indicators - Main-relay
Engine spec - 0000000000_____
Data set - 3819380_00_____
Programming date - 100610 10:54___
Engine number - 0000000000_4___
Programming station - Volvo Parts Cor
Total Engine Hours h 807.681
Rpm max - 3793.8
Time above rpm limit s 0
Max air pressure kPa 278.2
Time above air pressure limit s 0
Max air temp °C 70.5
Time above air temp limit s 234.5
Min air temp °C 0.2
Time below air temp limit s 1664511
Max engine temp °C 90.5
Time above engine temp limit s 0
Min engine temp °C 0.2
Time below engine temp limit s 1105051.6
Max fuel temp °C 66
Time above fuel temp limit s 0
Min fuel temp °C -1.8
Time below fuel temp limit s 14791451.6

 

Den siste bolken der kan jo være svært interessant for den som er ute i markedet for å kjøpe seg en båt med KAD44 også.

 

 

 

Så kan man lage gøyale grafer selvsagt:

image.jpeg.59eae7d856e3f9d8d8a9c44165ddbfa4.jpeg

 

Kort tur, så datagrunnlaget er tynt, men får likevel antydning til en trend.  - Fort er bedre :yesnod:   (var egentlig noe av motivasjonen for hele prosjektet: Hva er mest økonomisk av 19 og 28 knop.

Link to post
ttyridal skrev for 3 timer siden:

tenkte egentlig fastmontert ledning for motorene. 

Ser ikkeno problem med fast kabling for motorportene.

 

Om du har bestemt deg for boks må du gjerne dele bilde og dim på boksen.

 

Har du tilgang på Vodia?  Lista ser på husken identisk ut med Vodia.
Hva representerer "Alpha ¤ 12.16"  ?

 

Aner du eller andre om "fuel rate" er fysik målt, eller om det er stipulert?

 

Dette ser lovende ut :thumbsup:

Link to post
22 minutes ago, dieselfan said:

Har du tilgang på Voda?  Lista ser på husken identisk ut med Vodia.
Hva representerer "Alpha ¤ 12.16"  ?

 

Aner du eller andre om "fuel rate" er fysik målt, eller om det er stipulert?

 

Tilgang og tilgang.. den som leter på internett finner mye ;)   Men mangler sikkert både et og annet, så får ikke kjørt programmet.  Men man kan komme langt med en decompiler.

 

Alpha? Hakke peiling. Jeg kan IT ikke motor :crazy:   

 

Det blir det neste spennende, å se avvik mellom fylt på tanken og "målt" forbruk. 

men det er ganske mye "støy" på verdien, så det gir vel et slags håp.

 

Boks: Planen så langt er å bruke denne HAMMOND 1591XXMSFLBK eventuelt noe tilsvarende kinesisk.

 

Link to post
ttyridal skrev 11 minutter siden:

Boks: Planen så langt er å bruke denne HAMMOND 1591XXMSFLBK eventuelt noe tilsvarende kinesisk.

86x57x27mm er det ca riktig?

 

ttyridal skrev for 3 timer siden:

Rod position (%) % 78.6

Dersom rod position er "plunger" posisjon, så er det nok en stipulert verdi, og dermed ikke like spennende og nøyaktig som en flowcelle men, likevel klart nyttig :thumbsup:

Link to post
On 10/10/2024 at 10:29 PM, GeirFrode said:

men det burde da være mulig å få det ut på diagnoseporten?

 

Ikke sett noe som tyder på at det er tilgjengelig.   skulle jeg gjette ville jeg sagt analog sensor som er koblet direkte til instrumentpanel.  De trengte vel ikke oljetrykk for å regulere motoren, så tok derfor ikke det signalet inn til ECU ?

 

 Vurderte å legge inn et par analoge innganger for å kunne koble inn f.eks olje trykk eller fueltank... Men konkluderte med at det ble for mye rot :)  (og forvirrende og dyrere og større boks og og og)

Link to post
ttyridal skrev On 9.10.2024 at 20.39:

@Førstefender @dieselfan

 

Et praktisk spørsmål.

 

Dette blir en boks med tre ledinger (nema + motor1 + motor2). nmea blir en plugg/kontakt, men tenkte egentlig fastmontert ledning for motorene. 

Blant annet pga kostnad, "simplicity" og plass (tror ikke jeg får på plass 2 kontakter til uten å gjøre boksen unødvendig mye større)

 

Kan enten plassere boksen (min) ved den ene motoren og ha en leding på tvers (fremstår ikke som helt ideelt) eller plassere boksen på transom og ledninger frem til den elektroniske boksen på motorene.   - Da trenger jeg rundt 2x1.5m med ledning sånn ca..

Har dere noen tanker om installasjon?

 

 

 

For min egendel @ttyridal hadde jeg ikke hatt noen problemer med en kabel på tvers mellom motorene, er kabel lang nok, kan den strekkes nede langs dørk eller over motorer i taket. TAMD74-75 motorer har ikke transom og står gjerne midt i båten.

Link to post
  • 4 måneder senere...
On 3/10/2025 at 8:21 AM, Sundancer50 said:

Jeg er interessert i noe slikt, tenker du å selge disse @ttyridal?

 

Det var tanken :)  småskala i første omgang. Har materiale liggende for et lite antall.


Prosjektet har ligget litt brakk i vinter, men har tatt opp tråden nå for å få noe ferdig før sessongen. 
-Pusler med slik brukervennlighet: At en "ikke software utvikler" kan få koblet den til og satt den opp. Og skuddsikker SW oppgradering :)

Link to post

Vet du om du kan hente ut samme data fra Cummins Mercruiser CMD motorer?

De har vel omtrent samme EDC motorstyring som KAD 300 motoren vil jeg tro. Har en 4,2l CMD 300hk (sort motor) som jeg har hatt et lite prosjekt på å lage f.flow/speed måler vha ESP32 og webapp men da med to flow målere (t/r) som sensorer og ikke data fra motorstyring som du har. Prosjektet har blitt slukt av tidsklemma og lagt på is foreløpig men jeg er veldig interessert i å kjøpe produktet ditt dersom du kan hente ut data fra Mercruiser motoren. Flow målingen du får er vel på plunger posisjon i pumpen men det er jo ikke sikkert det gir noe dårligere resultat enn to kina flow målere på tur og retur..

Hovedårsaken til at jeg begynte å pusle med dette var nettop den grafen som du henter ut og som viser mest økonomiske fart i liter/Nm.

Veldig interessant å lese det du skriver! Håper du får tid til å fullføre prosjektet. 

Link to post
1 hour ago, jake said:

Vet du om du kan hente ut samme data fra Cummins Mercruiser CMD motorer?

De har vel omtrent samme EDC motorstyring som KAD 300 motoren vil jeg tro. Har en 4,2l CMD 300hk (sort motor) 

 

Ifølge internett burde det kunne gå med feks KTA19 og KTA38 motorer som bruker samme elektriske interface (men annen protokoll vil jeg anta 🤷🏼‍♂️)

 

En interessant fase 2 kanskje?

 

 

 

 

Link to post
ttyridal skrev 3 minutter siden:

 

Ifølge internett burde det kunne gå med feks KTA19 og KTA38 motorer som bruker samme elektriske interface (men annen protokoll vil jeg anta 🤷🏼‍♂️)

 

En interessant fase 2 kanskje?

 

 

 

 

 

Ja det går jo mange av disse motorene også så det vil jo kunne utvide nedslagsfeltet ganske mye skulle man tro. 

Motorstyringen ser slik ut om det hjelper til å finne ut noe mer om hvilke protokoller den kjører og. evt. hva man kan hente ut tav den. 

 

20230816_165032.jpg.e6c162733c2592752a967a9f337dce58.jpg

Link to post
ttyridal skrev On 19.9.2024 at 16.10:

 

Tror det skal la seg gjøre. 73,74 og 75 vel også er "EDC1"  Men må i tilfelle ha noen velvillige prøvekaniner før jeg kan love bort noe :)    Skal også være mulig å støtte endel andre motorer som baserer seg på J1708 standarden (bla Caterpillars og Cummins) .

Er det J1708 som benyttes for KAD-motorene? 9600BPS?  Det er vel en del jobb å finne ut hvordan de ulike parameterene sendes. Flott prosjekt!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...