Jump to content

[markedsundersøkelse] Interesse for KAD EDC interface?

ttyridal

Recommended Posts

On 3/14/2025 at 7:12 AM, Martin_ said:

Er det J1708 som benyttes for KAD-motorene? 9600BPS?  Det er vel en del jobb å finne ut hvordan de ulike parameterene sendes. Flott prosjekt!

J1708 9600 BPS står for det fysiske overføringslaget ja. Men Volvo har funnet på sin egen greie på toppen 🙄

On 3/16/2025 at 6:57 PM, Martin_ said:

Så Volvo bruker ikke J1587 protokollen over J1708?  Er det ASCII-tegn som sendes ut?

Nei, de har som sagt funnet på noe eget - som ligner.  En real økt med å grave med disassembler for å finne ut av. 

Ellers er det lovende fremdrift om dagen, flettet inn mellom dag-jobb, vårpuss og familietid 😅

• 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
ttyridal skrev On 19.9.2024 at 13.36:

Hei Båtfolk!

Jeg har i sommer puslet litt med et elektronikkprosjekt, en boks som kan lese diagnoseporten på KAD44 (og KAD300), lignende Yacht Devices sin "dings", med "litt attått"

Egenskaper:

* Inngang forTO motorer

* Rapporterer info fra motorer: rpm, timetall, fuelforbruk, turbotrykk, temperatur etc

-Til NMEA2000

-Til wifi json/actisense/SignalK

* NMEA2000 -> wifi: Overfører generell NMEA2000 trafikk til wifi actisense/json/SignalK

* Løpende vindu (siste 12 timer?) med reisehistorikk (sekund(?)-data av tid, posisjon, fart + overnevnte motordata) - last ned eller se på med integrert web-app

* Profesjonelt produsert og levert i en lekker :) IP67 boks.

* Muligens: Sesonghistorikk (6måneder?) gjennomsnittspunkter (f.eks hvert 10 minutt) av overnevnte data.

muligens også mer diagnose data (ser om det er mulig å få ut info som registrert maks-temperatur, max rpm osv)

Så det store og enkle spørsmålet:

Hadde båtfolket vært interessert i en slik dings?   Klart til levering vil jeg tippe prisen havner på i overkant av 2500 NOK

Hejsa

Er du kommet videre med interface 

Er det plug and play og skal man have nmea2000 eller kan den køre ren wifi/Bluetooth hvad skal den koste til 2 motor kad 44 edc

Mbh

Flemming 

Evt mail:hirschgaard@live.dk 

Hei Hirsch,   

Den støtter inntil to motorer

Kablene kan være rimelig lange. jeg har testet 8-10 meter. Planen er å levere med 2 x 1.8m Men akkurat dette er jeg noe usikker på. Det er en fornuftig lengde i min installasjon 🙂

Og det ser ut som jeg klarer å holde meg til 2500 NOK, ferdig pakket.

Ser ingen grunn til at det ikke skal virke med simrad evo 3. det er standard NMEA2000 meldinger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...