btt Startet 20.September Del på Facebook Startet 20.September Hei, teak dekk er vasket og slipt , hva skal jeg bruke ? Teak sealer eller teak olje ? hva holder lengst ønsker vel fargen som er på bilde her Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 20.September Del på Facebook Svart 20.September Höveling Golden Teak Sealer 3, 2 ganger pr år. Sitér dette innlegget Link to post
W27 Svart 20.September Del på Facebook Svart 20.September Problemet med Høveling er at den smitter når den blir våt, f eks ved regnvær. Da renner den som gulbrune striper på hvite skrogsider og andre overflater. Et greit produkt ellers til å gi teaken et naturlig uttrykk, men den har vel ingen beskyttende effekt etter det jeg har erfart ved bruk av den. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.September Del på Facebook Svart 20.September W27 skrev 5 minutter siden: Problemet med Høveling er at den smitter når den blir våt, f eks ved regnvær. Da renner den som gulbrune striper på hvite skrogsider og andre overflater.. Da tror jeg du bruker altfor mye. Jeg påfører med liten svamp og tørker av det som ikke trekker inn umiddelbart. Bruker først ojle, så sealer. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 20.September Del på Facebook Svart 20.September W27 skrev 46 minutter siden: Problemet med Høveling er at den smitter når den blir våt, f eks ved regnvær. Da renner den som gulbrune striper på hvite skrogsider og andre overflater. Det har jeg ikke opplevd de 6 årene jeg har brukt den. Forstår ikke at det skal være mulig. Eneste er om man har på altfor mye og det renner før det har tørket. Skjer aldri når det har tørket etter et par timer. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.September Del på Facebook Svart 20.September Ønsker du beholde fargen og utseendet du har på bildet er det gjerne nanoprodukter som er det beste. Kjøpte en slik nanoforsegler hos Maritim for noen år siden, Respect Invisible. Den var bare å spraye på og holdt i et godt års tid før det var behov for et nytt strøk. Fordelen var at både farge og totalt utseende ble værende som nyslipt hele året. Det første halvåret prellet vannet når det regnet, men selv om det sluttet å prelle etter hvert beholdt teaken den nyslipte fargen godt fram til neste behandling. Fant ikke samme produkt hos dem nå, denne er det nærmeste (men har ikke prøvd akkurat denne selv). Høveling er også beskyttende, men selv liker jeg den ikke siden teaken blir så guloransj og unaturlig i fargen. Jobber en del med teak, og har aldri sett tilsvarende farge naturell som denne guloransje fargen, den har lite og ingenting med hvordan teak ser ut, etter mitt syn. Hvis du takler fargen er Høveling et greit produkt (blant flere) som ikke mørkner teaken i samme grad som enkelte andre typer olje beregnet for teak. Sitér dette innlegget Link to post
W27 Svart 20.September Del på Facebook Svart 20.September Jeg har brukt Høveling på flere båter, og påført svært varsomt. Da blir heller ikke den guloransje fargen like fremtredende, og resultatet nærmere teak naturell. Jeg har likevel hver gang hatt problem med avrenning, selv et år etter påføring - gjerne i forbindelse med regnvær eller vask med vannslange. Dette gjelder benker og dørk i cockpit som er beskyttet av kalesje når båten ikke er i bruk. Etter hvert blir problemet mindre, men det er fordi produktet gradvis vaskes bort. Jeg er i dag svært i tvil om den i det hele tatt har noen reell beskyttende effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 20.September Del på Facebook Svart 20.September W27 skrev 9 minutter siden: Jeg har likevel hver gang hatt problem med avrenning, selv et år etter påføring - gjerne i forbindelse med regnvær eller vask med vannslange. Dette gjelder benker og dørk i cockpit som er beskyttet av kalesje når båten ikke er i bruk. Etter hvert blir problemet mindre, men det er fordi produktet gradvis vaskes bort. Jeg er i dag svært i tvil om den i det hele tatt har noen reell beskyttende effekt. Merkelig, har også brukt produktet på flere båter, både på helt ny teak og på eldre,ute på badeplattform og på teak under kalesje, aldri opplevd avrenning. Det jeg har sett at en åpnet kanne ikke kan brukes året etter, da den klumpet seg og det man forsøker påføre ikke har samme egenskapene. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 23.September Del på Facebook Svart 23.September Hva med Biltema sin. Er det noen erfaringer med den? Det jeg leser her gjør at det ikke frister med Høveling Skal ha det i cockpiten under kalesje og badeplattform Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Førstefender Svart 23.September Del på Facebook Svart 23.September Bellil skrev 25 minutter siden: Hva med Biltema sin. Er det noen erfaringer med den? Det jeg leser her gjør at det ikke frister med Høveling Skal ha det i cockpiten under kalesje og badeplattform Hva er det som gjør at det ikke frister med Hövling? Det er premium produkt, best i test osv osv Søk opp bilder av teak gulv som er behandlet. Ved søl på gelcote vaskes dette lett av med produkter fra KMI. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 23.September Del på Facebook Svart 23.September Bellil skrev 1 time siden: Hva med Biltema sin. Er det noen erfaringer med den? Mateco her på forumet testet litt Biltema-produkter for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.September Del på Facebook Svart 23.September Hakkannen skrev for 4 timer siden: Mateco her på forumet testet litt Biltema-produkter for noen år siden. Jeg kan også gå god for Biltema sine Teak Cleaner og Teak Brightener. Dette er egentlig ganske enkle formler med syrer hos de fleste leverandørene, noe som gjør det ganske enkelt å produsere. Formelen er liksom funnet for oppdraget. Det er ikke det samme for olja, der er det flere faktorer å ta hensyn til. Så langt har jeg ikke funnet en olje som er bedre enn Høveling sin, både ute og inne under kalesjen. Den heter vel "Teak Sealer" den i metall-boksen som jeg bruker: Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 23.September Del på Facebook Svart 23.September Førstefender skrev for 7 timer siden: Hva er det som gjør at det ikke frister med Hövling? Det er premium produkt, best i test osv osv Søk opp bilder av teak gulv som er behandlet. Ved søl på gelcote vaskes dette lett av med produkter fra KMI. Basert på tilbakemeldingen om renning og dårlig farge Det finnes mange varer som regnes som kvalitetsprodukter som jeg ikke ønsker å bruke. Pris er ikke nødvendigvis en garanti for kvalitet Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
W27 Svart 23.September Del på Facebook Svart 23.September Den gule avrenningen etter Høveling vaskes lett bort, men det er irriterende med slike renner hver gang overflaten har vært utsatt for vann. Samtidig viser det faktum at renningene lett vaskes bort med vann at produktet er vannløselig. Jeg har som nevnt opplevd dette ved bruk av Høveling ved flere anledninger (brukt varsomt), og er selv for tiden på jakt etter bedre løsninger. Nanobaserte produkter virker lovende synes jeg, noe Hakkannen er inne på. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 24.September Del på Facebook Svart 24.September Jeg har brukt Höveling Golden Teak Sealer 3, påfører den 2 ganger pr år. Har brukt denne i 15 år og aldri opplevd at den renner når teaken blir våt. Påfører den med skumpensel : https://www.maritim.no/west-skumfordriver-1 Denne hindrer at du påfører for mye og kan brukes om igjen neste gang det skal påføres sealer. (bare legg den i en plastpose som er tett) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 24.September Del på Facebook Svart 24.September W27 skrev for 22 timer siden: Den gule avrenningen etter Høveling vaskes lett bort, men det er irriterende med slike renner hver gang overflaten har vært utsatt for vann. Det her har jeg vanskelig for å tro. Kan andre som har samme problem med Høveling rekke opp hånda? Enten er du skikkelig uheldig hver gang du bruker den eller så er det noe rart på teaken din fra før. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 24.September Del på Facebook Svart 24.September Eg har og avrenning når eg får vatn på dekket;Brukte Høveling for første gang i vår,muleg eg brukte for mykje,min feil. da var snerk i boksen er dette normalt? Sitér dette innlegget Link to post
W27 Svart 24.September Del på Facebook Svart 24.September Hva er det som gjør det vanskelig å tro? Jeg har som nevnt brukt Høveling på flere båter. Svamp er nevnt som påføringsmiddel, det har også jeg brukt. Jeg er nok i tillegg mer enn middels opptatt av god finish, og har ikke vært misfornøyd med selve det synlige resultatet (når det legges på svært tynt, ellers blir det brunorasje). At jeg opplever markant avrenning er hevet over enhver tvil, så får vi slå fast at dette kan skje. Jeg har brukt fersk Høveling uten snerk. Det er enkelt å tørke bort med en våt klut. Dette viser at Høveling lett lar seg løse i vann, så avrenning under vannpåvirkning er ikke uventet. Så får vi heller leve med at vi har ulike erfaringer. Jeg vil tro det er mest konstruktivt å få belyst brukererfaringer også med andre produkter, for eksempel de som er nanobaserte. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 24.September Del på Facebook Svart 24.September For meg høres det så rart ut siden jeg selv har brukt den i 6 år, og årlig på vår Bavaria 35 sport uten noe som helst avrenning slik du beskriver. Jeg bruker rensen først og så oljen. Både ute på dekket og inne. Så når du skriver at det renner hver gang dekket blir vått så er det så fjernt fra hva jeg opplever. Jeg påfører med vanlig billig-pensel 50mm bredde fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 24.September Del på Facebook Svart 24.September Eg synest da og er rart men slik er da på min båt, eg har rimeleg mange kvadrat med teak, skal ta og vaske i morgo og sjå om da vert mindre farge på vatnet , Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 24.September Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September Hei, jeg ente med Jotun Teak Sealer da jeg har bruk det tidligere på bord innvendig. ble meget fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 25.September Del på Facebook Svart 25.September Var og spylte Teaken i dag og mest ingen avfarging var nok eg som påførte for mykje Høvling, Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.September Del på Facebook Svart 25.September Jeg har brukt Höveling i mange år men aldri sett spor av farget vann. Er gniten ved påstryking og bruker heller 2 strøk. Den er dog tyntflytende så blir lett striper om jeg ikke er nøye når jeg behandle teakrekka, men disse tørkes enkelt vekk. Rotet med diverse oljer på tidligere båter, med elendig resultat. Aldri mer. Det skal finnes/fantes en ‘clear’ versjon av Höveling også for de som misliker fargen men ser ikke ut til at denne er så lett å oppdrive. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 25.September Del på Facebook Svart 25.September Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Hakkannen Svart 25.September Del på Facebook Svart 25.September Fantino skrev for 4 timer siden: Det skal finnes/fantes en ‘clear’ versjon av Höveling også for de som misliker fargen men ser ikke ut til at denne er så lett å oppdrive. En slik versjon vil (i alle fall for min del) kunne være en langt mer interessant variant enn den guloransje, synd den fargeløse ikke er lett å oppdrive. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.