Jump to content

Lavbudsjett teak-fornyelse med bare Biltema produkter!


mateco

Recommended Posts

Først; Jeg har ingen tilknytning til Biltema annet enn som kunde. Denne tråden er en slags test av Biltemas teakbehandlings-produkter av meg som en helt uavhengig aktør.

 

Min båt er en Princess 414 fra 1983, altså en båt som er 36 år gammel. Den har teakkledd dollbord, akterdekk og flybridgedekk som er av samme årgang.

 

Av de produktene som her er brukt er: Biltemas Teak Cleaner (30-570), Teak Brightener (30-571), og Kinesisk treolje (36-3663)

 

Dette bildet viser utgangspunktet:

1_Utgangspunkt.jpg.d8ded37fea0a3a81da45ab74591614eb.jpg

 

Et temmelig stygt dekk. Noen vil kanskje velge å skure vekk grønsken og beholde dekkets triste gråfarge. Men det blir ikke meg!

Teak Cleaner, som skal helles direkte på tørt dekk, ble smurt utover og arbeidet inn i treverket med kost. Jeg vil anslå mitt akterdekk til å være ca. 8 m2. For ikke at Teak Cleaner skulle tørke ut så var jeg påpasselig med å dusje lett med ferskvann der jeg merket at det tørket. Påføring av akterdekket var gjort unna på ca. 15 minutter. Deretter lot jeg stoffet virke i ca. 5 minutter før jeg spylte dekket med rikelig ferskvann.

 

Da så det våte dekket slik ut:

2_Skyll_teakclean.jpg.2a4cc7afd1b0eeb9fe562ea55bacf509.jpg

 

Deretter ble Teak Brightener børstet inn på den våte overflaten som tok ca. 10 minutter. Lett børsting denne gang da dritten var fjernet allerede med Teak Cleaneren. 

Lot stoffet virke i ca. 5-10 minutter før rikelig med ferskvann ble brukt for å spyle vekk Brightener.

 

Da så dekket slik ut:

3_Skyll_teakbright.jpg.3f21d4afe593346754cbee08f3905baa.jpg

 

Deretter var det bare å la dekket tørke. 

3 sommerdøgn, men på nettene så "slo det seg" (Nordmørsk uttrykk for nattefukt). Men omsider tørt nok.

 

Dekket tørt:

4_Tort_dekk.jpg.a925f610e6161b1c0843bad6b6c2cec7.jpg

 

Deretter var det å smøre med Kinaoljen. Ca. 30 minutter.

 

Nysmurt:

5_Smurt_kinaolje.jpg.c8a60c11ea903a1eae1a7897b62e300e.jpg

 

Dagen etterpå var oljen tørket:

6_Tort_oljet_dekk.jpg.92eaf617ef18f900507e417af31e6565.jpg

 

Noe glans i natene etter den tørkede oljen

 

Dekket etter ca. 2 ukers bruk, og utsatt for halve tiden med sommer regn.

7_etter_2uker.jpg.18d8c3a6ace2758f36eccd67bf726461.jpg

 

Må si meg fornøyd !!

 

Kostnad:

1 flaske Teak Cleaner (1 ltr),      kr. 80,- (holder til ca. 8 m2)

1 flaske Teak Brightener (1 ltr)  kr. 80,- (rikelig til ca. 8 m2)

1 boks Kinesisk treolje (1 ltr)   kr. 159,- (rikelig til ca. 8 m2)

Totalt:                                           kr. 319,-

 

Arbeids Tidsforbruk (uten tørketid):

Behandling Teak Clean: 20 minutter

Behandling Teak Bright: 20 minutter

Olje behandling:               30 minutter

 

Arbeidstid                         50 minutter (8 m2)

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det må jeg si, imponerende! Og langt mer naturlig teakfarge enn fra mange andre produkter på markedet. Må si jeg har mindre sans for den gule «gyllenfargen» enkelte produkter etterlater seg, den er langt fra naturlig i mine øyne. Blir spennende å se hvor lenge gløden varer hos deg:smiley:

 

Føler du cleaneren og brightneren tok tak i og etset vekk mye av feltene mellom årringene? Hos meg er teaken naturligvis grå (seilbåt), men slipte den en god millimeter rett etter jeg kjøpte båten for å få bort disse høydeforskjellene mellom årringene og feltene mellom. Det var såpass høydeforskjell at man nesten kunne bruke overflaten som solur. 

Link to post
Share on other sites

Dette er dessverre en prosess jeg må gjennom hvert eneste år. Båten ligger som sagt ute hele året og blir utsatt for dens naturlige vinter-elementer som snø, frost,  vind m/jord og sand og salter.

 

Har hatt båten siden 2007 og har gjennom årene forsøkt forskjellige produkter. I år falt valget på de produktene som Biltema kunne tilby. Langt billigere og tilsynelatende med like god effekt.

 

I de tidligere åra så har behandlingen vart sesongen ut. Det er først når høststormene og minusgradene kommer at treverket syner slitasje. Når våren kommer så er den lik som vist på første bildet.

 

Jeg skal påføre en par strøk til med Kinaolje gjennom sommeren. 

 

Oppdateres!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

@mateco Hvordan holdt Biltema sin Kinaolje seg gjennom vinteren 2019 og frem til sesongen 2020? Var den grei å etterbehandle før sesongen i fjor? Måtte du etterbehandle i løpet av sommeren også for å beholde "dekning" og unngå slitasje på utsatte steder? Gikk det greit eller måtte du pusse ned/rense før du fornyet?

Lurer selv på om jeg skal gå for denne etter å ha prøvd andre produkter tidligere som Golden Teak Sealer. (som uten forvarsel sist skilte seg selv om den sto varmt og tørt, for deretter å delvis regne bort etter å ha brukt den på badeplattformen)

Hadde vært supert med en oppdatering og dine erfaringer med Kinaoljen etter litt lengre tids bruk!!

Link to post
Share on other sites

Dekket har holdt seg like fint gjennom sommer- sesongen!

 

Min båt ligger ute hele året og er ikke tildekket på noe vis.

Det betyr således at teaken er utsatt for vinterens vær med frost og snø.

 

Behandlingen må derfor gjøres hver vår, men den jobben lever jeg greit med !

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd forskjellige (dyre) merker for rens og bleking, men faller alltid tilbake på at Cleaner og Brightner fra Biltema funker best. Har ikke forsøkt Kinaolje men kan jo gi det et forsøk i år. Noe erfaring med den sammenlignet med Biltema Teakolje?

 

Jeg gikk forresten tom for Cleaner i fjor, og hadde kun igjen et par kvadrat teak å rense. Brukte da i stedet Biltema terrasserens og opplevde det som et identisk produkt.

Link to post
Share on other sites

mateco skrev for 13 timer siden:

Dekket har holdt seg like fint gjennom sommer- sesongen!

 

Min båt ligger ute hele året og er ikke tildekket på noe vis.

Det betyr således at teaken er utsatt for vinterens vær med frost og snø.

 

Behandlingen må derfor gjøres hver vår, men den jobben lever jeg greit med !

 

Så du må gjenta hele runden med først rens og så oljing nå på vårparten igjen? (noe du også gjorde i fjor?)

Eller holdt det med å vaske og matte ned før du bare oljet på ny igjen?

Jeg har ikke renset hvert år ved bruk av Golden Teak Sealer, bare mattet ned hvis jeg har etterbehandlet ila sommeren slik at det har holdt seg greit før vinterlagring innendørs. Skjønner det er litt annerledes for din del som har båten ute, men har du noen tanker om at det hadde gått på samme vis som jeg forklarer ovenfor, bare med kinaoljen? Dvs kun etterbehandlet, mattet/oljet og så sluppet full rens hvert år?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...