Jump to content

"Lakking" med epoxy? (Litt OT)


Herman

Recommended Posts

Jeg har en ny bordplate som skal overflatebehandles. På forskjellige restauranter ser man ofte at bordene har et lag epoxy som overflatebehandling. Hvordan påføres dette? Jeg har tenkt å beise lett med en farge først. Kan epoxyen legges rett på dette, eller behøver jeg da en grunning først? Jeg ser for meg et par mm lag med epoxy, vil jeg rekke å påføre alt dette (ca 2 m2) før poxyen stivner? Hvis ikke, vil en "skjøt" synes? Noen som har erfaring med slikt arbeid?

 

Eller rett og slett, er dette et håpløst prosjekt?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg et par mm lag med epoxy, vil jeg rekke å påføre alt dette (ca 2 m2) før poxyen stivner?

Påføres med kost eller rull som vanlig lakk og bygges opp vha. flere strøk. 2mm er voldsomt, hva skal du med det egentlig? Husk også at Epoxy ikke er UV bestandig og trenger noen strøk dekklakk hvis det skal stå ute

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

At 2mm er :eek: har jo flere sagt. At epoxy ødelegges dersom det er veldig lysutsatt (UV) har også andre sagt. Det jeg kan legge til er at med 2mm tykkelse vil det antagelig sprekke pga av bøyningen før eller senere.

 

Hvordan vet du forøvrig at det er epoxy på restaurantbordene?

Link to post
Share on other sites

At 2mm er :eek: har jo flere sagt. At epoxy ødelegges dersom det er veldig lysutsatt (UV) har også andre sagt. Det jeg kan legge til er at med 2mm tykkelse vil det antagelig sprekke pga av bøyningen før eller senere.

2 mm var bare noe jeg kastet fram, mulig det blir litt tykt ja, men tykkere enn 3-4 lakklag vil jeg ha det. Jeg får prøve meg fram på en liten bit først. Bordet skal stå innendørs, så UV-stråling er ikke noe problem.

 

Hvordan vet du forøvrig at det er epoxy på restaurantbordene?

Jeg VET ikke at det er epoxy, men det ser unektelig slik ut. Jeg så f.eks. et bord hvor en kniplingsduk var støpt ned i overflaten, det får du ikke til med lakk.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det var noe av det kuleste jeg har hørt noen gang. Bilder ?

 

Suzuki

Dessverre, men det var på restaurant STIM på kaia i Stavanger, kanskje noen kan stikke innom å ta et bilde? Jeg er ferdig med min pendling for en stund.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Håper det er greit at jeg går litt videre på denne tråden... Det jeg lurer på er i samme gate liksom... Jeg har tenkt å legge eikestaver med nating mellom på dørken min. Jeg lurer på om jeg med fordel kan bruke 3-4 strøk med epoxy på dette, før jeg lakker? Jeg har en rottweiler som skal være med i denne båten, så jeg tenkte kanskje at dette kunne være en god idè for å ikke skrape opp dørk-borda (bikkja har klør...). Eller vil dette bli vanskelig å få pent? Kanskje jeg kan støpe ned en kniplingsduk i dørken.... :lol: Det hadde gjort seg...

Link to post
Share on other sites

Håper det er greit at jeg går litt videre på denne tråden... Det jeg lurer på er i samme gate liksom... Jeg har tenkt å legge eikestaver med nating mellom på dørken min. Jeg lurer på om jeg med fordel kan bruke 3-4 strøk med epoxy på dette, før jeg lakker? Jeg har en rottweiler som skal være med i denne båten, så jeg tenkte kanskje at dette kunne være en god idè for å ikke skrape opp dørk-borda (bikkja har klør...). Eller vil dette bli vanskelig å få pent? Kanskje jeg kan støpe ned en kniplingsduk i dørken.... :lol: Det hadde gjort seg...

Dette er mye brukt blant båtbyggere, så det skal ikke være noe problem. Pass på at epoxyen ikke gjennomherder før nytt lag legges på. (kjemisk binding) Temperaturen er også viktig. (som regel 15 garder eller mer.) Ved sig eller drypp bør man tørke opp før det setter seg.

 

Full herding etter siste strøk, vask med lunkent vann, puss over, vask igjen og begynn på lakkingen..

 

Pero

Link to post
Share on other sites

Søkte litt på nette og fant denne: Epoxy i båten

 

Jeg har et knøttlite badegulv i båten, som jeg skal "pusse opp".

 

Har samlet skjell som jeg skal legge på gulvet. Hva kan jeg bruke å legge disse skjellene i (skal dekkes helt) som er gjennomsiktig?

 

Epoxy, acryl eller hva? Hvor får jeg evt. tak i dette? Har forhørt meg flere steder uten å få svar.

 

Svar:

Morsom idé. Her ser jeg for meg et badegulv som ligner de dekorative do-lokkene, som har kommet de senere årene, med både skjell, piggtråd og spiker innstøpt i sete.

 

Utfordringen er å finne en masse som kan bygges opp 2-3 cm og fortsatt være blank og som fester til underlaget og tåle bevegelse uten at den løsner.

 

Jeg har sjekket litt og en hyggelig mann hos Rescon Mapei, et spesialfirma som jobber bla med epoxy og akrylprodukter, sier at dette er fult mulig. Du må bruke et produkt som heter Matecoat Universal.

 

Dette er epoxy som leveres i relativt små pakker og føres bla av Granitt og Betong i Oslo. Kanskje en ide å lage en prøve i en ramme på 20X20cm før du setter i gang med gulvet.

 

Skal bli spennende å høre om du lykkes. Send gjerne et bilde av ferdig gulv.

 

Mener jeg engang så bilder av naturstein støpt over med epoxy så 2 mm på en bord plate skulle ikke være usansynlig

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

2mm lang med ren Epoxy tror jeg vil sprekke opp over tid. For å få et så tykt lag holdbart må du nok laminere inn en glassfiberduk. En vanlig tynn glassfiberduk (beregnet for Epoxy) vil bli helt gjennomsiktig og vil ikke synes. Den vil gi mye styrke, både bøye, strekk og slag styrke til materialet som støpes inn.

Link to post
Share on other sites

2mm lang med ren Epoxy tror jeg vil sprekke opp over tid. For å få et så tykt lag holdbart må du nok laminere inn en glassfiberduk. En vanlig tynn glassfiberduk (beregnet for Epoxy) vil bli helt gjennomsiktig og vil ikke synes. Den vil gi mye styrke, både bøye, strekk og slag styrke til materialet som støpes inn.

Kanskje derfor de hadde laminert inn en kniplingsduk på den restauranten da? Både styrke og dekor i ett.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Den som har besøkt Westernbyen i Kongeparken har kanskje lagt merke til at bordene i saloonen og bardisken er dekket av noe som kan se ut som 1cm tykk klarlakk.

 

Jeg var så heldig å få slå av en prat med han som hadde stått for utforming og dekorasjon av

Westernbyen. På spørsmål om hva han hadde brukt for å lage så tykke sjikt kunne han fortelle

at det var polyester av samme type som brukes i båtbygging!

 

Har ikke prøvd dette selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...