Jump to content

Vurderer autopilot, velge Garmin eller Raymarine?

skøytelars

Recommended Posts

Vurderer autopilot og skal montere dette selv. Skal ikke kobles opp mot Kartplotter foreløpig, da den jeg har nå er av eldre modell. Denne skal byttes ut seinere. Har ingen preferanser ift Garmin eller Raymarine. Hvilke av disse, hvis noen, er enklest å installere? Jeg har i dag hydraulisk styring med servostyring. Det står mellom Raymarine  EV-150 og Garmin Reactor 40. Jeg har utelukket Simrad, da denne er litt dyrere. 

Garmin Reactor 40 i utgaven Retrofit/Solenoid har jeg ettermontert på gammel magnetventil-pumpe en gang og på en Raymarine type 3 en gang. Det var enkelt, plug and play. Og den tåler mye strømtrekk. Om nødvendig, er det enkelt å koble via rele. Piloten styrer så bra som forventet.

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Kjører mest Garmin og det funker bra men ville valgt Raymarine av 2 grunner.

Den første er at den kan fåes med panel med med vri-knapp for å endre kurs. Veldig mye kjekker enn knapper, spesielt i forhold til touchskjerm slik det ofte er på garmin. 

Den andre er at jeg finner det enklere og finjustere parametrene i menyen.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Kjører mest Garmin og det funker bra men ville valgt Raymarine av 2 grunner.

Den første er at den kan fåes med panel med med vri-knapp for å endre kurs. Veldig mye kjekker enn knapper, spesielt i forhold til touchskjerm slik det ofte er på garmin. 

Den andre er at jeg finner det enklere og finjustere parametrene i menyen.

Best med vri-knapp på Autopilot.  Jeg har selv veldig god erfaring med Raymarine Autopiloter.

Kontrollpanelet er rorindikatoren, det er nok rorføler du mener. Har du hekkagregat så vil VRF (virtuell rorføler) virke på en Simrad, men selvfølgelig en fordel med rorføler. Med NAC-2 er det mulig å bruke en liten og forholdsvis rimelig resistiv sensor med wire som kjøpes fra en forhandler av elektronikkomponenter. Jeg må lete litt for å finne igjen denne, men hvis du seriøst vurderer Simrad så skal jeg se på dette. 

Jeg vet ikke om noen med utenbordsmotor som bruker rorføler med moderne Simrad piloter (AP24 som kom i 2007 og nyere). Jeg har minimal erfaring med hekkagregat, men kan ikke se den prinsipielle forskjellen. 

Opplever at piloten styrer bedre med rorgiver enn uten.

skøytelars skrev for 2 timer siden:

Ser ikke hvordan jeg skal få plass til det i min Joda 310...

Den har vel drev, og er det DPH selger VP ett eget sett for montering av vaier på den ene styresylinderen. Den vaieren beveger en rorgiver (fra feks Raymarine) som man plasserer i motorrommet, som regel ved aktuatoren for giring.

Har du eldre VP KAD med DP-E eller G har de innvendig styrearm som det er lett å koble en rorgiver på.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 16 minutter siden:

Opplever at piloten styrer bedre med rorgiver enn uten.

Den har vel drev, og er det DPH selger VP ett eget sett for montering av vaier på den ene styresylinderen. Den vaieren beveger en rorgiver (fra feks Raymarine) som man plasserer i motorrommet, som regel ved aktuatoren for giring.

Har du eldre VP KAD med DP-E eller G har de innvendig styrearm som det er lett å koble en rorgiver på.

Har kad43 med DP-E. Du mener det burde være mulig? 

Har montert både Raymarine og Garmin. Synes Raymarine var enklere å montere. Har brukt Raymarine sin denne sessongen, og er godt fornøyd. Integrert med Orca. Prøvde først uten rorgiver, men det fungerte ikke så bra. Laget rorgiver selv med 3D printer og et potmeter. Etter at jeg monterte rorgiveren ble det en helt annen opplevelse med autopiloten. Autopilot er konge å ha i båten.

/Baard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...