Jump to content

Vinterkonservering av VP D2-55F - beste praksis?

dennrick

Recommended Posts

@lr-80 Takk for innspill, dog med litt for avanserte ord for meg :smiley: Jeg vet ikke forskjellen.

Den interne kretsen i motoren skal jeg ikke røre. Der har Ragnar Ringstad akkurat vært på ferde ifm en reparasjon av en oljelekkasje og ordnet med grønn kjølevæske fra VP.

Jeg skal utelukkende vinterkonservere sjøvannssystemet i denne motoren. Jeg tar gjerne en anbefaling på hva jeg skal bruke som frostvæske her :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 29 minutter siden:

@lr-80 Takk for innspill, dog med litt for avanserte ord for meg :smiley: Jeg vet ikke forskjellen.

Den interne kretsen i motoren skal jeg ikke røre. Der har Ragnar Ringstad akkurat vært på ferde ifm en reparasjon av en oljelekkasje og ordnet med grønn kjølevæske fra VP.

Jeg skal utelukkende vinterkonservere sjøvannssystemet i denne motoren. Jeg tar gjerne en anbefaling på hva jeg skal bruke som frostvæske her :smiley:

Etylenglykol (blå frostvæske)

https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetningsmidler/frostvaske/frostvaske-konsentrert-12-kg-2000053527

Propylenglykol (grønn, ok om det skal ut i sjøen)

https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetningsmidler/frostvaske/frostvaske-3-kg-2000054085?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw6c63BhAiEiwAF0EH1Kf0qj2hga9WgJA_QyFPRjlljYE3_G-4OpKTE21UaMBss92Cpi347hoCZQsQAvD_BwE

Da har jeg fått hjelp av en sønn til å starte og stoppe motor, samt speide etter kjølevæske ut av båten, og jeg tror vi fikk jobben gjort idag.

Men først, det ble rød frostvæske fra Biltema da den blå var utsolgt. Jeg ble litt skeptisk til den grønne pga -13C som det sto på den (mulig det er ubegrunnet): https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetningsmidler/frostvaske/frostvaske-longlife-konsentrert-12-kg-2000053721 Dersom det er slik at denne absolutt ikke skal i sjøen, så kan jeg jo kanskje starte motoren til våren mens en hjelper holder en bøtte ved eksosutløpet?

Nå har jeg blandet ca 60% frostvæske og resten vann. Gjorde det slik:

1. Tok med meg en vannslange inn i båten med stoppventil fra Gardena

2. Tok av lokket til sjøvannsfilteret, renset det, og spylte en god del vann ned der og ut gjennom begge sjøvannsinntak inkl drev. Stengte etterhvert det inntaket som ikke gikk gjennom drevet slik at alt vannet ble spylt ut gjennom drevet. Jeg har en sånn tre-veis ventil under sjøvannsinntaket.

3. Satte på lokket og stengte mot drevet, og koplet av slangen fra det ekstra sjøvannsinntaket og koplet på den grønne slangen som sugde vann fra den hvite bøtta. 

4. Fyllte 20L vann i den hvite bøtta, og blandet frostvæsken i den grønne. Da var vi klare til å starte motor, og det så slik ut:

1_Vinterkonservering.jpg.63cb761c670647a7319ea0a348f05edd.jpg 

5. Den hvite bøtta ble etterhvert slurpet tom samtidig som jeg hadde ferskvann på fullt. Da stoppet vi, fyllte opp den hvite bøtta igjen, og startet opp igjen. Da gikk det lengre tid før den ble slurpet tom. Varmen kom opp i 50C på motoren. Kjørte bare på tomgang. Det gikk bare noen få små luftbobler gjennom den tykkere slangen fra sjøvannsfilteret mot impelleren så jeg.

6. Byttet raskt over til frostvæskeblandingen, og det gikk kanskje med 10-12 L før guttingen så frostvæske i den andre enden og sporenstreks slo av motoren. Da så det slik ut:

2_Vinterkonservering.jpg.80b462f3382ec8b0c9861db11d337664.jpg

7. Deretter stengte jeg ventilen nede ved drevet, åpnet tre-veis ventilen i alle retninger, og koplet på slangen til det ekstra sjøvannsinntaket, og stengte ventilen ved gjennomføringen der.

8. Tok av lokket til sjøvannsfilteret og toppet opp med frostvæskeblanding.

9. Deretter åpnet jeg og stengte kuleventilen nede ved drevet for å slippe gjennom litt frostvæske. Det samme gjorde jeg med det ekstra sjøvannsinntaket. Så begge kuleventilene i begge sjøvannsinntak står nå stengt. Er det korrekt?

10. Så etterfyllte jeg med frostvæske i sjøvannsfilteret igjen og skrudde på lokket. Da så det slik ut inne i motorrommet:

3_Vinterkonservering.jpg.2b55cde0d73e1a8e8d28caa668b3cfd4.jpg 

Aldri gjort dette før, og syntes det var en grei jobb så fremt jeg har gjort det korrekt da. Stusser litt over at det er litt luft i slangen mot impeller, men jeg kan kanskje fylle på med litt mer frostvæske i sjøvannsfilteret? Det er vel heller ikke slik at det skal stå vann / frostvæske i begge slangene mot vakuumventilen? Jeg ser det har rent ned.

Kom gjerne med kritikk dersom dere mener det er noe feil. Det er jo litt viktig at dette er, evt blir, korrekt :flag_bp:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Høres bra ut @Seilerslask:thumbsup: Takk for innspill.

Det er jo litt mer arbeid igjen der båten nå står på land, så jeg skal nok bruke helgen til mer. Selv om det er kjipt at sesongen er over og at det ikke var 5-8 m/s og 25C hver gang vi var i båten ila sesongen, så har jo denne vinterklargjøringen sin sjarm, på en måte, også.

Selv om det sikkert hadde vært praktisk å henge i krana til våren, så er den nå fjernet etter at vi kom på land på tirsdag:smiley:

2024-09 På land.jpg

Takk for det @leopard Dette har jeg diskutert med @Komodo. Starter man en tråd med et spørsmål og får svar, og så bruker oppskriften fra medlemmene her, så er det viktig å avslutte tråden med resultater.

Men - kan du forklare hvorfor de skal stå åpne? Jeg fikk ikke med meg at det var det foredragsholderen i Bavariaklubben sa. Men antatt at du har rett, så vil jo dette også gjelde resten av kuleventilene ?

Hei @dennrick

jeg har fått beskjed fra flere "opplasgs firmaer" at det tryggeste er å la alle ventiler stå åpne når båten står på land. De har ment at ventilene er bedre frost sikret slik, mulig det har noe med kondens å gjøre. Gjør det samme med  septik ut og inn.  Jeg har modellen under deg og har alltid latt de stå åpne. Stenger de rett før båten blir lagt ut igjen. 

dennrick skrev for 3 timer siden:

2. Tok av lokket til sjøvannsfilteret, renset det, og spylte en god del vann ned der og ut gjennom begge sjøvannsinntak inkl drev. Stengte etterhvert det inntaket som ikke gikk gjennom drevet slik at alt vannet ble spylt ut gjennom drevet. Jeg har en sånn tre-veis ventil under sjøvannsinntaket.

Kom gjerne med kritikk dersom dere mener det er noe feil. Det er jo litt viktig at dette er, evt blir, korrekt :flag_bp:

Ikke noe kritikk, alt er sikkert gjort riktig, men hvordan forhindrer du muligheten for å fylle motoren med vann når du spyler ned i sjøvannsfilteret med vannslangen? Jeg har aldri turt å gjøre annet enn å ta av slangen av drevet og stappe den ned i en bøtte, slik at motoren suger selv.

Dersom du vi spyle gjennom drevet, hadde jeg gjort det direkte gjennom en slange på krana til inntaket/drevet.

Lars Hansen skrev Just now:

Ikke noe kritikk, alt er sikkert gjort riktig, men hvordan forhindrer du muligheten for å fylle motoren med vann når du spyler ned i sjøvannsfilteret med vannslangen? Jeg har aldri turt å gjøre annet enn å ta av slangen av drevet og stappe den ned i en bøtte, slik at motoren suger selv.

Dersom du vi spyle gjennom drevet, hadde jeg gjort det direkte gjennom en slange på krana til inntaket/drevet.

Man bør nok ikke sette trykk på sjøvannskretsen til motor. Men det er ikke noe problem å sette munnstykket ned i sjøvannsfilterets inntak for å spyle baklengs mot drevet. Med motor i gang bruker man bare slangen til å holde filterkoppen fylt, ikke trykk mot motor.  

lr-80 skrev 5 minutter siden:

Man bør nok ikke sette trykk på sjøvannskretsen til motor. Men det er ikke noe problem å sette munnstykket ned i sjøvannsfilterets inntak for å spyle baklengs mot drevet. Med motor i gang bruker man bare slangen til å holde filterkoppen fylt, ikke trykk mot motor.  

Det blir noe annet om du lar motoren gå hele tiden ja, men det tror jeg ikke Dennrick gjorde🤔

Kompisen min lot motoren suge fra bøtte som stod høyere enn motoren, og fyllte sylindrene med vann. Oppdaget der heldigvis før han forsøkte å starte igjen, så det gikk bra...

Vedrørende pkt 2, så spylte jeg litt forsiktig slik at det rant ut vann gjennom drevet. Lokket var av , så jeg håper ikke det skapte press mot motoren der det allerede sto sjøvann? Motoren gikk ikke da.

Det skal vel godt gjøres å lage noe trykk om man etterfyller sjøvannsfilter med kanne eller annen åpen løsning som ikke presses ned i sugeslangen. Men om man presser en gardena ned i sugestussen i bunn av filteret, så vil man jo kunne sette trykk på systemet dersom det blir restriksjoner mellom innerveggen på sugestussen og munnstykket.  Men det blir det ikke av å holde munnstykket som TS har i toppen av filteret for å skylle drevet.  

dennrick skrev for 22 timer siden:

Takk for det @leopard Dette har jeg diskutert med @Komodo. Starter man en tråd med et spørsmål og får svar, og så bruker oppskriften fra medlemmene her, så er det viktig å avslutte tråden med resultater.

Ja, det er en god regel 👍

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...