lr-80 Startet 22.September Del på Facebook Startet 22.September Som overskriften sier, jeg skal prøve å kalibrere hastighet, men i kalibreringsmenyen finnes bare vind. fart er tilgjengelig, men er nesten alltid noen desimaler høyere enn gps, så vil prøve å kalibrere. Menyvalg for å finne sensorer Instrumentet finner bare vind, det kommer aldri noe fra loggen (kombinert fart, dybde og temp). Jeg har en blanding av SeaTalk og SeaTalkNG. Ser ikke noe galt på tilkoblinger, og all den tid jeg har dataene i display, men ikke i kalibreringsmenyen, er vel ikke feilen der uansett? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 22.September Del på Facebook Svart 22.September Kalibreringen gjøres der datene (farstgiveren) kommer fra. Om den kommer fra feks et bi eller tridatainstrument gjøres det der. Kommer den fra en kombinert ekkolodd/ fart/ temp svinger gjøres det i menyen på plotter for denne giveren, som regel på ekkoloddmenyen. Regner med at pilotpanelet ditt henter loggen fra enten plotter eller tridata Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
lr-80 Svart 22.September Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September sap_2000 skrev 41 minutter siden: Kalibreringen gjøres der datene (farstgiveren) kommer fra. Om den kommer fra feks et bi eller tridatainstrument gjøres det der. Kommer den fra en kombinert ekkolodd/ fart/ temp svinger gjøres det i menyen på plotter for denne giveren, som regel på ekkoloddmenyen. Regner med at pilotpanelet ditt henter loggen fra enten plotter eller tridata Aha. Har kastet ut gammel Raymarine plotter og bruker Orca. ST70 (den jeg prøver å kalibrere) er tridata, men kan sjekke om jeg får tilgang til dette fra ST6002 autoplilot display. Plotter i dag er Orca, ser ikke noen mulighet for å kalibrere speed der… (Har den gamle plotteren tilgjengelig, så kan evt se om jeg får koblet på den igjen, men har «ryddet» mye i kabelsalaten). Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 23.September Del på Facebook Svart 23.September Hvordan er fartsgiver tilkoblet? Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 23.September Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September @J-Å, du er nok inne på noe. Nå er ikke jeg i båten, men jeg mener bestemt at logg (Airmar Smart Tri Multisensor) går rett på NG-nettverket. Vindgiver går via en boks, men det tror jeg er SeaTalk-SeaTalkNG konverter. Jeg har ingen dedikert speed instrument, kun ST70 tridata. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 23.September Del på Facebook Svart 23.September Hvis fartsgiver er et annet merke, f.eks. Airmar, så må du gjerne inn i NMEA2000 device list for å kalibrere den. Noen Airmar givere kalibreres med en mobil app via bluetooth. https://www.brommeland.no/nmea-data-og-nettverk/seatalkng Sitér dette innlegget Link to post
Jollen Svart 24.September Del på Facebook Svart 24.September Mulig jeg er på villspor her nå, men det vil vel alltid vær litt forskjellig fart på loggen (fart gjennom vann) og GPS fart? Bruker den ofte selv for å finne ut om jeg seiler med eller mot strømmen. Eller snakker vi om en annen logg? Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 25.September Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September Jollen skrev for 7 timer siden: Mulig jeg er på villspor her nå, men det vil vel alltid vær litt forskjellig fart på loggen (fart gjennom vann) og GPS fart? Bruker den ofte selv for å finne ut om jeg seiler med eller mot strømmen. Eller snakker vi om en annen logg? Samme logg. Men jeg ser nesten aldri høyere GPS-fart enn STW, og det er neppe motstrøm begge veier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.