Jump to content

Raymarine ST70 - hvorfor finner den ikke logg i kalibreringsmeny?

lr-80

Recommended Posts

Som overskriften sier, jeg skal prøve å kalibrere hastighet, men i kalibreringsmenyen finnes bare vind. 
IMG_5911.jpeg.a2e7ef9f8ec2823a3e8f64cdc2e21ed7.jpeg

fart er tilgjengelig, men er nesten alltid noen desimaler høyere enn gps, så vil prøve å kalibrere. 
IMG_5912.jpeg.0fdc9bbdb0f5e442e8130b0a54c4b63d.jpeg
Menyvalg for å finne sensorer

IMG_5914.jpeg.b2135a000202be2f612c4a79caef4aa0.jpegIMG_5915.jpeg.0ba66a2ea278cfcd8b2dbe70a95c6e4c.jpegIMG_5916.jpeg.d1201301854aaa92dc2d97d127e8e577.jpeg
Instrumentet finner bare vind, det kommer aldri noe fra loggen (kombinert fart, dybde og temp). Jeg har en blanding av SeaTalk og SeaTalkNG. 

Ser ikke noe galt på tilkoblinger, og all den tid jeg har dataene i display, men ikke i kalibreringsmenyen, er vel ikke feilen der uansett?

Kalibreringen gjøres der datene (farstgiveren) kommer fra.

Om den kommer fra feks et bi eller tridatainstrument gjøres det der.

Kommer den fra en kombinert ekkolodd/ fart/ temp svinger gjøres det i menyen på plotter for denne giveren, som regel på ekkoloddmenyen.

Regner med at pilotpanelet ditt henter loggen fra enten plotter eller tridata

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 41 minutter siden:

Kalibreringen gjøres der datene (farstgiveren) kommer fra.

Om den kommer fra feks et bi eller tridatainstrument gjøres det der.

Kommer den fra en kombinert ekkolodd/ fart/ temp svinger gjøres det i menyen på plotter for denne giveren, som regel på ekkoloddmenyen.

Regner med at pilotpanelet ditt henter loggen fra enten plotter eller tridata

Aha. Har kastet ut gammel Raymarine plotter og bruker Orca.
ST70 (den jeg prøver å kalibrere) er tridata, men kan sjekke om jeg får tilgang til dette fra ST6002 autoplilot display. Plotter i dag er Orca, ser ikke noen mulighet for å kalibrere speed der…

(Har den gamle plotteren tilgjengelig, så kan evt se om jeg får koblet på den igjen, men har «ryddet» mye i kabelsalaten).

Jollen skrev for 7 timer siden:

Mulig jeg er på villspor her nå, men det vil vel alltid vær litt forskjellig fart på loggen (fart gjennom vann) og GPS fart?

Bruker den ofte selv for å finne ut om jeg seiler med eller mot strømmen. 

Eller snakker vi om en annen logg?

Samme logg. Men jeg ser nesten aldri høyere GPS-fart enn STW, og det er neppe motstrøm begge veier. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...