Jump to content

Fjerning av bunnstoff/primer


Tommy_H.

Recommended Posts

I vinter har jeg tenkt å påta meg dritjobben med å fjerne gammelt bunnstoff på min Scand Baltic. Planen er å bruke Bosh elektrisk skrape. Er det noen som har gjort dette før og kan gi noen tips, eventuelt hvilken type skrape jeg skal bruke?

Jeg har tenkt å bruke International Geldshield 200 2-komponent primer som kan brukes ned til 5 grader og finnes i to farger for 100% dekning. Bør jeg bruke et strøk med hardt bunnstoff etter primingen, og skal dette legges på før siste strøk med primer er herdet?

Tips mottas med takk!

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Hei.

Fjernet selv alt bunnstoff etter at jeg overtok båten for mange år siden med kjemikalier. Aldri mer!! Går du inn på "gamle" båtplassen til Båtmagasinet og søker litt der på skrape, elektrisk, bunnstoff ol. finner du mange fornøyde brukere av elektrisk skrape. Obs, avrundede hjørner på skrapen!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke å legge hardt bunstoff etter primingen, med mindre Internationals bruksanvisning sier dette.  Hvorhvidt du skal legge på bunnstoffet før primeren er gjennomherdet finner du også i bruksanvisningen. :crazy:

 

Når det gjelder maling med epoxyprodukter er det som regel angitt en minste tid mellom hvert strøk og mellom siste primerstrøk og overmaling med toppstrøk ved gitte temperaturer.  :smiley: Dette er viktig for å få god vedheft mellom strøkene uten å måtte slipe.  Jeg ville tro, uten å kjenne produktet til International at det er lurt å male første bunnstoffstrøk før siste primerstrøk er gjennomherdet, men det står garantert i Internationals produktguide.

 

En annen ting, om du skal bruke selvpolerende bunnstoff.  Jeg har på mine båter brukt en farge i første strøk, og en annen farge i påfølgende strøk.  Dette kan du spare mange penger på :smiley:.  Om du ikke tar båten på land hvert år, kan du bare dykke ned i løpet av sommeren, å sjekke om du har fargeskille noe sted.  I såfall bør båten opp for å stoffes.  Om båten er på land hver vinter trenger du bare å flekke der hvor du ser det første strøket på grunn av slitasje.  Ellers holder det ett år til.  Jeg har faktisk sluppet å stoffe gjennom flere sesonger på grunn av denne løsningen :smiley:.  Litt flekking er allt som skal til, intill fargeforskjellene tilsier at nå er det tid for en hel påføring av bunnen.  Men det tar mange år.  Fordelene er flere,  mindre utgifter, mindre arbeide, det bygges ikke opp tykke lag av bunnstoff, ingen krakkelering, etc.

 

Lykke til med skrapingen. :crazy:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Skrapte av 3-4 lag gammelt bunnstoff + primer på vår 31ft seilbåt i vår. Brukte kun handskrape ifra sandvik. Den er sylskarp, slik at riktig brukt så høvler du av bunnstoffet. Har også en elektrisk bosh skrape, syns ikke den var noe særlig. Bare vær forsiktig med sanvik skrapen, pass på å holde den rett ned på skroget. Den er så skarp at hvis du ikke passer på, så er det lett å lage sår i skroget.

Som primer vil jeg annbefale JOTAMASTIC, den får du kjøpt hos grossister som leverer til skipsindustrien. Det er en 2 komponent epoxy primer. Fåes i 3l spann, den er billigere enn 0,75l boksene som blir tilbudt til fritidsbåter, og vel så bra. Datablad om produktet kan du hente på hjemmesiden til Jotun

Link to post
Share on other sites


Roy: Som primer vil jeg annbefale JOTAMASTIC, den får du kjøpt hos grossister som leverer til skipsindustrien. Det er en 2 komponent epoxy primer. Fåes i 3l spann, den er billigere enn 0,75l boksene som blir tilbudt til fritidsbåter, og vel så bra. Datablad om produktet kan du hente på hjemmesiden til Jotun

 

 

Det du sier her er helt riktig.  :smash: Vær imidlertid klar over at Jotun kun anbefaler bruk av pensel/rull til flekk eller små arealer.  :wink: Ved bruk av pensel eller rull får du lagt på betydelig mindre  :wink: maling (rull minst) enn ved bruk av høytrykks (airless) malersprøyte som er anbefalt :lol: brukt.  Skal du bruke JOTAMASTIC 87  må du ta dette i bertakning, slik at du er sikker på å få på nok primer.  Med sprøyte legger du 245 my våtfilm (200 my tørrfilm) pr strøk, og det anbefales 2 - 3 strøk som primer til båt. Teoretisk spredeevne pr strøk er da 4,1 liter pr kvadratmeter.  Om du bruker rull må du passe på at malingsforbruket ditt passer overens med dette for å få riktig totaltykkelse på primeren. Du må regne med 4 - 6 strøk  :eek: for å oppnå dette.  Under påføring må underlaget være tørt, underlagets temperatur må være minimum +10 grader, og minimum 3 grader over luftens duggpunkt. Temperatur og relativ fuktighet må måles nær underlaget.  Ved 10 grader er malingen berøringstørr etter 8 timer, Overmalbar etter 24 timer og gjennomherdet etter 14 dager.  Ved 23 grader er tallene: 4, 10, 7. :wink:

Det er mulig Jotun har kommet med mindre embalasjer nå, men tidligere fantes kun 16,5 liter komp. A og 2,75 komp. B.  Produktet skal som man ser av embalasjestørrelsene mixes i forholdet 6:1.  Mikset blanding bør stå 10 minutter før bruk.

 

Det står ingenting i Jotuns datablad for malingen at den egner seg til bruk på glassfiberbåter. Malingen er beregnet for korrosjonsbeskyttelse av stål over og under vann.  Imidlertid er det Jotuns teknikere som har anbefalt produktet på glassfiberbåter idet det tilsvarer Non Stop eller bedre. Jeg har benyttet produktet ved flere anledninger på stål med svært godt resultat, og benyttet det på min egen glassfibersnekke for snart ti år siden.  Da jeg solgte snekken i fjor hadde jeg ikke merket mangler ved behandlingen.  Båten ble bare tidvis tatt opp om vinteren. :smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru: Skal man skrape av bunnstoff med skrape er det svært lurt å gjøre dette mens det er kaldt i luften. Da flasser bunnstoffet av i svære flak og det går langt raskere enn om dette gjøres i varmt vær.

 

fint vinterarbeid med andre ord!


 

Uffda...... da blir det ikke mye bunnstoffskraping på meg gitt, med 20-graders vintre..... men det tar jeg ikke så tungt.... :smiley:

Link to post
Share on other sites


Per Atle:
Uffda...... da blir det ikke mye bunnstoffskraping på meg gitt, med 20-graders vintre..... men det tar jeg ikke så tungt.... :smiley:

Det er hva jeg vil kalle et luksusproblem... :smash: (For nye medlemmer, Per Atle befinner seg i Rio!)

 

Når det gjelder primer så har jeg tidligere brukt Gelshield siden den var alene om å komme i to farger.

Men dette produktet er svært tyntflytende og lagene blir tilsvarende tynne.

Nå er også Hemples Light Primer å få i to farger, denne dekker mye bedre.

 

Ellers så har jeg også hørt at lystbåtproduktene bare er en "utvannet" utgave av de profesjonelle. Så tipset om Jotamastic var bra.

 

Det finnes en annen norsk fabrikant av profesjonelle epoxy produkter også, http://www.rescon.no/

Link to post
Share on other sites

Du akkurat det er jeg altfor lat til.Også har jeg litt averasjon  mot å krysse kanal brua i Tønsberg .Gjør

det kun under trusel om ekstrem vold :seeya:

Reise gjør jeg ca 220 dager i året  og i Rio har jeg vært.

:confused:

Dessuten så tror jeg vår utflyttede landsmann vil ha no penere å se på en 2 vinterbleke øl drikkende typer som oss som antagelig ikke blir ferdig i overskuelig framtid? :cheers:

Link to post
Share on other sites

høhøhøhø.... Nei, solbrentrosa skummetmelk fargete ølvommete bunnstoff-flekkete halvgamle typer som aldri blir ferdige høres definitivt mindre attraktivt ut en den lokale arbeidskraft..... :seeya: Selv om det ikke er smekre jenter i Rios tanntråd bikini som vasker skuta til vanlig. :cheers:

 

Spøk til alvor, det er jo en av "fordelene" her, selv om det på en måte gjenspeiler mye elendighet, den billige arbeidskraften. Snakker da om totalt uskolert arbeidskraft, og det er tross alt bedre at man tjener en slant på å pusse båt enn å tigge i gatene. Derfor har jeg min egen "matros", som pusser og steller på båten til stadighet, og som sørger for at den alltid er nyvasket og klar til en fisketur. For det så må jeg ut med ca NOK 250/mnd.....

Høres jo litt "blå blazer"-aktig ut, men det er unektelig veldig behagelig. Så har jeg bedre tid til det morsomme selv, fixe ting, vedlikehold, etc.etc.

 

Skal prøve å poste noen bilder til sommeren, slik at dere har noe å varme dere på gjennom kalde vintermånder.

:confused:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Har prøvd å fjerne bunnstoff med el.skrapa fra bosch, men ble ikke særlig imponert.

Etter en lang dag, og med ca. 1 m2 bart skrog som resultat ga jeg opp.

Er det noen som har erfaring med bruk av f.eks. kaustik soda blandet med tapet klister?

Hørte via noen som hadde hørt om en som hadde brukt dette med det resultat at båten så ut som om den kom rett ut av støpeforma.

Er det noen fare for skade på gelcoat ved bruk av kaustik-soda?

Tips mottas med stor takknemlighet? :yesnod: :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...