Tommy_H. Startet 22.Oktober.2002 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2002 I vinter har jeg tenkt å påta meg dritjobben med å fjerne gammelt bunnstoff på min Scand Baltic. Planen er å bruke Bosh elektrisk skrape. Er det noen som har gjort dette før og kan gi noen tips, eventuelt hvilken type skrape jeg skal bruke? Jeg har tenkt å bruke International Geldshield 200 2-komponent primer som kan brukes ned til 5 grader og finnes i to farger for 100% dekning. Bør jeg bruke et strøk med hardt bunnstoff etter primingen, og skal dette legges på før siste strøk med primer er herdet? Tips mottas med takk! Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 22.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2002 Hei. Fjernet selv alt bunnstoff etter at jeg overtok båten for mange år siden med kjemikalier. Aldri mer!! Går du inn på "gamle" båtplassen til Båtmagasinet og søker litt der på skrape, elektrisk, bunnstoff ol. finner du mange fornøyde brukere av elektrisk skrape. Obs, avrundede hjørner på skrapen! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina Lente IV Svart 22.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2002 Du trenger ikke å legge hardt bunstoff etter primingen, med mindre Internationals bruksanvisning sier dette. Hvorhvidt du skal legge på bunnstoffet før primeren er gjennomherdet finner du også i bruksanvisningen. Når det gjelder maling med epoxyprodukter er det som regel angitt en minste tid mellom hvert strøk og mellom siste primerstrøk og overmaling med toppstrøk ved gitte temperaturer. Dette er viktig for å få god vedheft mellom strøkene uten å måtte slipe. Jeg ville tro, uten å kjenne produktet til International at det er lurt å male første bunnstoffstrøk før siste primerstrøk er gjennomherdet, men det står garantert i Internationals produktguide. En annen ting, om du skal bruke selvpolerende bunnstoff. Jeg har på mine båter brukt en farge i første strøk, og en annen farge i påfølgende strøk. Dette kan du spare mange penger på . Om du ikke tar båten på land hvert år, kan du bare dykke ned i løpet av sommeren, å sjekke om du har fargeskille noe sted. I såfall bør båten opp for å stoffes. Om båten er på land hver vinter trenger du bare å flekke der hvor du ser det første strøket på grunn av slitasje. Ellers holder det ett år til. Jeg har faktisk sluppet å stoffe gjennom flere sesonger på grunn av denne løsningen . Litt flekking er allt som skal til, intill fargeforskjellene tilsier at nå er det tid for en hel påføring av bunnen. Men det tar mange år. Fordelene er flere, mindre utgifter, mindre arbeide, det bygges ikke opp tykke lag av bunnstoff, ingen krakkelering, etc. Lykke til med skrapingen. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tommy_H. Svart 22.Oktober.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2002 Den største oljeskifteren som Pan Pan hadde bilde av har de også på Biltema til 498 kroner. Min har fungert utmerket i 3 år nå. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Roy Svart 22.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2002 Skrapte av 3-4 lag gammelt bunnstoff + primer på vår 31ft seilbåt i vår. Brukte kun handskrape ifra sandvik. Den er sylskarp, slik at riktig brukt så høvler du av bunnstoffet. Har også en elektrisk bosh skrape, syns ikke den var noe særlig. Bare vær forsiktig med sanvik skrapen, pass på å holde den rett ned på skroget. Den er så skarp at hvis du ikke passer på, så er det lett å lage sår i skroget. Som primer vil jeg annbefale JOTAMASTIC, den får du kjøpt hos grossister som leverer til skipsindustrien. Det er en 2 komponent epoxy primer. Fåes i 3l spann, den er billigere enn 0,75l boksene som blir tilbudt til fritidsbåter, og vel så bra. Datablad om produktet kan du hente på hjemmesiden til Jotun Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina Lente IV Svart 23.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2002 Roy: Som primer vil jeg annbefale JOTAMASTIC, den får du kjøpt hos grossister som leverer til skipsindustrien. Det er en 2 komponent epoxy primer. Fåes i 3l spann, den er billigere enn 0,75l boksene som blir tilbudt til fritidsbåter, og vel så bra. Datablad om produktet kan du hente på hjemmesiden til Jotun Det du sier her er helt riktig. Vær imidlertid klar over at Jotun kun anbefaler bruk av pensel/rull til flekk eller små arealer. Ved bruk av pensel eller rull får du lagt på betydelig mindre maling (rull minst) enn ved bruk av høytrykks (airless) malersprøyte som er anbefalt brukt. Skal du bruke JOTAMASTIC 87 må du ta dette i bertakning, slik at du er sikker på å få på nok primer. Med sprøyte legger du 245 my våtfilm (200 my tørrfilm) pr strøk, og det anbefales 2 - 3 strøk som primer til båt. Teoretisk spredeevne pr strøk er da 4,1 liter pr kvadratmeter. Om du bruker rull må du passe på at malingsforbruket ditt passer overens med dette for å få riktig totaltykkelse på primeren. Du må regne med 4 - 6 strøk for å oppnå dette. Under påføring må underlaget være tørt, underlagets temperatur må være minimum +10 grader, og minimum 3 grader over luftens duggpunkt. Temperatur og relativ fuktighet må måles nær underlaget. Ved 10 grader er malingen berøringstørr etter 8 timer, Overmalbar etter 24 timer og gjennomherdet etter 14 dager. Ved 23 grader er tallene: 4, 10, 7. Det er mulig Jotun har kommet med mindre embalasjer nå, men tidligere fantes kun 16,5 liter komp. A og 2,75 komp. B. Produktet skal som man ser av embalasjestørrelsene mixes i forholdet 6:1. Mikset blanding bør stå 10 minutter før bruk. Det står ingenting i Jotuns datablad for malingen at den egner seg til bruk på glassfiberbåter. Malingen er beregnet for korrosjonsbeskyttelse av stål over og under vann. Imidlertid er det Jotuns teknikere som har anbefalt produktet på glassfiberbåter idet det tilsvarer Non Stop eller bedre. Jeg har benyttet produktet ved flere anledninger på stål med svært godt resultat, og benyttet det på min egen glassfibersnekke for snart ti år siden. Da jeg solgte snekken i fjor hadde jeg ikke merket mangler ved behandlingen. Båten ble bare tidvis tatt opp om vinteren. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 23.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2002 Skal man skrape av bunnstoff med skrape er det svært lurt å gjøre dette mens det er kaldt i luften. Da flasser bunnstoffet av i svære flak og det går langt raskere enn om dette gjøres i varmt vær. fint vinterarbeid med andre ord! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MVH Svart 23.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2002 Fjernet alt gammelt bunnstoff med Bosch elektrisk skrape fra min Norline 29 i vår. Etter noen forsøk hvor jeg forstod teknikken ved å bruke denne falt bunnstoffet av som en lek. Anbefales!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per Atle Svart 23.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2002 Baat-Guru: Skal man skrape av bunnstoff med skrape er det svært lurt å gjøre dette mens det er kaldt i luften. Da flasser bunnstoffet av i svære flak og det går langt raskere enn om dette gjøres i varmt vær. fint vinterarbeid med andre ord! Uffda...... da blir det ikke mye bunnstoffskraping på meg gitt, med 20-graders vintre..... men det tar jeg ikke så tungt.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 23.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2002 Per Atle: Uffda...... da blir det ikke mye bunnstoffskraping på meg gitt, med 20-graders vintre..... men det tar jeg ikke så tungt.... Det er hva jeg vil kalle et luksusproblem... (For nye medlemmer, Per Atle befinner seg i Rio!) Når det gjelder primer så har jeg tidligere brukt Gelshield siden den var alene om å komme i to farger. Men dette produktet er svært tyntflytende og lagene blir tilsvarende tynne. Nå er også Hemples Light Primer å få i to farger, denne dekker mye bedre. Ellers så har jeg også hørt at lystbåtproduktene bare er en "utvannet" utgave av de profesjonelle. Så tipset om Jotamastic var bra. Det finnes en annen norsk fabrikant av profesjonelle epoxy produkter også, http://www.rescon.no/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 24.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2002 Rio?Da kan det vel være en mulighet for å skaffe litt billig arbeidskraft for å få jobben gjort? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PanPan Svart 24.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2002 thor: Rio?Da kan det vel være en mulighet for å skaffe litt billig arbeidskraft for å få jobben gjort? Thor: Skal vi melde oss på som "billig arbeidskraft", begge to? Billett mrk: Arbeidstid: 11:30 til halv tolv. Fritt opphold, enerom og vin til maten? Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 24.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2002 Du akkurat det er jeg altfor lat til.Også har jeg litt averasjon mot å krysse kanal brua i Tønsberg .Gjør det kun under trusel om ekstrem vold Reise gjør jeg ca 220 dager i året og i Rio har jeg vært. Dessuten så tror jeg vår utflyttede landsmann vil ha no penere å se på en 2 vinterbleke øl drikkende typer som oss som antagelig ikke blir ferdig i overskuelig framtid? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per Atle Svart 24.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2002 høhøhøhø.... Nei, solbrentrosa skummetmelk fargete ølvommete bunnstoff-flekkete halvgamle typer som aldri blir ferdige høres definitivt mindre attraktivt ut en den lokale arbeidskraft..... Selv om det ikke er smekre jenter i Rios tanntråd bikini som vasker skuta til vanlig. Spøk til alvor, det er jo en av "fordelene" her, selv om det på en måte gjenspeiler mye elendighet, den billige arbeidskraften. Snakker da om totalt uskolert arbeidskraft, og det er tross alt bedre at man tjener en slant på å pusse båt enn å tigge i gatene. Derfor har jeg min egen "matros", som pusser og steller på båten til stadighet, og som sørger for at den alltid er nyvasket og klar til en fisketur. For det så må jeg ut med ca NOK 250/mnd..... Høres jo litt "blå blazer"-aktig ut, men det er unektelig veldig behagelig. Så har jeg bedre tid til det morsomme selv, fixe ting, vedlikehold, etc.etc. Skal prøve å poste noen bilder til sommeren, slik at dere har noe å varme dere på gjennom kalde vintermånder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 24.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2002 Antagelig så hadde vi kosta deg mer pr. dag i øl enn kr. 250 pr dag Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per Atle Svart 24.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2002 tja, sånn som kursen er akkurat nå, koster en vanlig burk øl 2 kroner, spørs vel hvor mye skraping det ville blitt etter 125 øl ja...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Flem340 Svart 9.April.2003 Del på Facebook Svart 9.April.2003 Har prøvd å fjerne bunnstoff med el.skrapa fra bosch, men ble ikke særlig imponert. Etter en lang dag, og med ca. 1 m2 bart skrog som resultat ga jeg opp. Er det noen som har erfaring med bruk av f.eks. kaustik soda blandet med tapet klister? Hørte via noen som hadde hørt om en som hadde brukt dette med det resultat at båten så ut som om den kom rett ut av støpeforma. Er det noen fare for skade på gelcoat ved bruk av kaustik-soda? Tips mottas med stor takknemlighet? :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.