Jump to content

Birchwood TS33\BMW2x180HK


Idi

Recommended Posts

Hei folkens

 

Er det noen som har erfaring med denne båttypen...Birckwood-TS33 med BMW 2x180HK.

Er spesielt interesert i erfaringer om motortypen da jeg har hørt noen negative uttalelser om denne.Har gått bl.a på dårlig topp da den etter som jeg forstår er av aluminium.

 

Håper dere har noen råd\meninger\erfaringer.

 

Hilsen Idi

Link to post

Velkommen ombord fra en utreist Stavangergutt!!

 

Sitat fra et av mine tidliger innlegg....men søk på "Birchwood" her på forumet.....

 

" Birchwood har et litt blandet rykte vedr. kvalitet. Noen av båtene erveldig bra og andre er ikke. Fabrikken har hatt en del økonomiske vanskeligheter oppover årene (ref. blandet kvalitet). Har hørt om eiere som har hatt områder i skroget som er kun et par lag tykt, og gelcoaten er det som holder ting sammen.

 

Ting som du bør sjekke, men høres litt rart ut, er:

 

- I dagslys / sollys - Gå inn i motor-rommet og lukk lukene.... sjekk at lys som slipper inn i skroget er jevnt, og ikke har tydelige forskjell på skrogtykkelse.

- Sjekk motorfester.

- Sjekk hvordan skroget er ferdigstilt bak skapene, under køyene osv. Dette vises veldig bra under cockpiten og hvis det finnes stikk-køyer ombord.

- sjekk davitfestene

+ Sjekk hvordan møblene er festet til skroget ... skal være glassfiberlaminerte stringers med treverk skrudd inn (har hørt om bruk av spiker, noe som ikke holder lenge i litt uvær, men kan vøre usynlig i mangen år hvis båten er lite brukt, eller kun brukt i govær).

 

BMW

- Litt problemer med kjøling, men tror at det var et vannpumpe ombygningssett levert en eller annen gang som fikset dette.

- Av og til litt vanskelig med deler, men synes å huske at disse er noenlunde de samme maskinene som Mercruiser leverte den gang da...

 

TS 33 med Mercruiser / BMW maskiner selger ikke veldig godt her borte eller i Europa. Typisk er de 10% billigere enn med tilsvarende Volvo maskiner (TMD 41)."

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

BMW 180Hk er ikke en dårlig motor!

Den hadde en del problemer der det ble benyttet en frostveske som skummet for mye.

Resulterte i varmegang i toppene.

Disse motorene ble overtatt av Mercruiser på slutten av 80-tallet, det ble da tilbudt ettermontering av extra kjøler.

Det er enkelt å se om dette er gjort på motorene. Det er et svart rør som er montert langsetter på styrbord side under intercooleren. Hvis det har blitt byttet topper på motoren ser du det av at disse sansynligvis er svarte. ( Svart pga Mercruiser)

 

 

Det er helt greit åskaffe deler til denne gjennom Mercruiser leverandør eller R. Solberg Motors i Sandefjord (BMW).

 

 

Lykke til!

Link to post

BMW 180Hk er ikke en dårlig motor!

Den hadde en del problemer der det ble benyttet en frostveske som skummet for mye.

Resulterte i varmegang i toppene.

Disse motorene ble overtatt av Mercruiser på slutten av 80-tallet, det ble da tilbudt ettermontering av extra kjøler.

Det er enkelt å se om dette er gjort på motorene. Det er et svart rør som er montert langsetter på styrbord side under intercooleren. Hvis det har blitt byttet topper på motoren ser du det av at disse sansynligvis er svarte. ( Svart pga Mercruiser)

Det er helt greit åskaffe deler til denne gjennom Mercruiser leverandør eller R. Solberg Motors i Sandefjord (BMW).

Lykke til!

 

BMW motorene fikk et dårlig rykte pga ovennevnte og et dårlig rykte er som kjent meget vanskelig å bli kvitt. Har lest mange innlegg fra fornøyde BMW marine eiere som ikke forstår ar deres gode motorer rakkes ned på. Er de oppgradert er de nok ok :rolleyes: men brukt er brukt

lykke til :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

BMW:

 

Det som var det store problemet med disse motorene var varmeveksleren.

Problemet ble vel løst med en justering av Vinklene på platene inni varmeveksleren, slik att vannet fikk bedre fordeling.

Husk på att disse motorene bør/må ha en kjøleveske som er beregnet for alu. Jeg bruker en RØD type.

Det som er viktig (som med alle motorer) spesielt med BMW, er att disse får bakke seg varme før gasspådrag. Samt. att de får gå seg "kalde" før full stopp.

 

Det skal vel ikke være sink på motorene heller, skjekk dette!!! De er sinket igjennom drevet/skjoldet. Eller på annen måte.

Problemet er att sinken legger seg i kjølesystemet.

 

Lykke til.

NB! Deler er ikke så vanskelig, R.Solberg skaffet det meste, men det kan koste noe.

Link to post

Det som var det store problemet med disse motorene var varmeveksleren.

Problemet ble vel løst med en justering av Vinklene på platene inni varmeveksleren, slik att vannet fikk bedre fordeling.

Det finnes forøvrig en del mer info ang dette problemet på denne service bulletinen fra Mercruiser

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

BMW:

 

 

 

Det skal vel ikke være sink på motorene heller, skjekk dette!!! De er sinket igjennom drevet/skjoldet. Eller på annen måte.

Problemet er att sinken legger seg i kjølesystemet.

OBS OBS sink på toppen av varmeveksleren i forkant !!!!!!!!

Slurver du med denne kan du begynne å spare til ny varmeveksler ,tærer ufattelig fort i endene.

(snakker av dyrkjøpt erfaring)

 

Ellers kjempemotorer hvis de behandles med vett.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...