Idi Startet 13.Januar.2006 Del på Facebook Startet 13.Januar.2006 Hei folkens Er det noen som har erfaring med denne båttypen...Birckwood-TS33 med BMW 2x180HK. Er spesielt interesert i erfaringer om motortypen da jeg har hørt noen negative uttalelser om denne.Har gått bl.a på dårlig topp da den etter som jeg forstår er av aluminium. Håper dere har noen råd\meninger\erfaringer. Hilsen Idi Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 (redigert) Hei, og velkomen til forumet! Har dessverre ingen erfaring med denne båten, annet enn at jeg liker den selv også. Må vel være en av de største 33-foterne på markedet. Når det gjelder motorene så kan du jo lese litt i Emneovesikten, og se om du blir noe klokere. Står en god del om BMW-motorene der. Redigert 13.Januar.2006 av GeirFrode (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 Velkommen ombord fra en utreist Stavangergutt!! Sitat fra et av mine tidliger innlegg....men søk på "Birchwood" her på forumet..... " Birchwood har et litt blandet rykte vedr. kvalitet. Noen av båtene erveldig bra og andre er ikke. Fabrikken har hatt en del økonomiske vanskeligheter oppover årene (ref. blandet kvalitet). Har hørt om eiere som har hatt områder i skroget som er kun et par lag tykt, og gelcoaten er det som holder ting sammen. Ting som du bør sjekke, men høres litt rart ut, er: - I dagslys / sollys - Gå inn i motor-rommet og lukk lukene.... sjekk at lys som slipper inn i skroget er jevnt, og ikke har tydelige forskjell på skrogtykkelse. - Sjekk motorfester. - Sjekk hvordan skroget er ferdigstilt bak skapene, under køyene osv. Dette vises veldig bra under cockpiten og hvis det finnes stikk-køyer ombord. - sjekk davitfestene + Sjekk hvordan møblene er festet til skroget ... skal være glassfiberlaminerte stringers med treverk skrudd inn (har hørt om bruk av spiker, noe som ikke holder lenge i litt uvær, men kan vøre usynlig i mangen år hvis båten er lite brukt, eller kun brukt i govær). BMW - Litt problemer med kjøling, men tror at det var et vannpumpe ombygningssett levert en eller annen gang som fikset dette. - Av og til litt vanskelig med deler, men synes å huske at disse er noenlunde de samme maskinene som Mercruiser leverte den gang da... TS 33 med Mercruiser / BMW maskiner selger ikke veldig godt her borte eller i Europa. Typisk er de 10% billigere enn med tilsvarende Volvo maskiner (TMD 41)." Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Tittin Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 BMW 180Hk er ikke en dårlig motor! Den hadde en del problemer der det ble benyttet en frostveske som skummet for mye. Resulterte i varmegang i toppene. Disse motorene ble overtatt av Mercruiser på slutten av 80-tallet, det ble da tilbudt ettermontering av extra kjøler. Det er enkelt å se om dette er gjort på motorene. Det er et svart rør som er montert langsetter på styrbord side under intercooleren. Hvis det har blitt byttet topper på motoren ser du det av at disse sansynligvis er svarte. ( Svart pga Mercruiser) Det er helt greit åskaffe deler til denne gjennom Mercruiser leverandør eller R. Solberg Motors i Sandefjord (BMW). Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 Mener å huske at Birchwood gikk konkurs for ikke så lenge siden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 BMW 180Hk er ikke en dårlig motor! Den hadde en del problemer der det ble benyttet en frostveske som skummet for mye. Resulterte i varmegang i toppene. Disse motorene ble overtatt av Mercruiser på slutten av 80-tallet, det ble da tilbudt ettermontering av extra kjøler. Det er enkelt å se om dette er gjort på motorene. Det er et svart rør som er montert langsetter på styrbord side under intercooleren. Hvis det har blitt byttet topper på motoren ser du det av at disse sansynligvis er svarte. ( Svart pga Mercruiser) Det er helt greit åskaffe deler til denne gjennom Mercruiser leverandør eller R. Solberg Motors i Sandefjord (BMW). Lykke til! BMW motorene fikk et dårlig rykte pga ovennevnte og et dårlig rykte er som kjent meget vanskelig å bli kvitt. Har lest mange innlegg fra fornøyde BMW marine eiere som ikke forstår ar deres gode motorer rakkes ned på. Er de oppgradert er de nok ok men brukt er brukt lykke til Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Hardball Svart 14.Januar.2006 Del på Facebook Svart 14.Januar.2006 BMW: Det som var det store problemet med disse motorene var varmeveksleren. Problemet ble vel løst med en justering av Vinklene på platene inni varmeveksleren, slik att vannet fikk bedre fordeling. Husk på att disse motorene bør/må ha en kjøleveske som er beregnet for alu. Jeg bruker en RØD type. Det som er viktig (som med alle motorer) spesielt med BMW, er att disse får bakke seg varme før gasspådrag. Samt. att de får gå seg "kalde" før full stopp. Det skal vel ikke være sink på motorene heller, skjekk dette!!! De er sinket igjennom drevet/skjoldet. Eller på annen måte. Problemet er att sinken legger seg i kjølesystemet. Lykke til. NB! Deler er ikke så vanskelig, R.Solberg skaffet det meste, men det kan koste noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Har selv en Birchwood TS 37, med VP 41 maskiner. Har ikke hatt den så lenge, men for meg så ser dette bra ut. Veldig stødig i sjøen ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JonnyBoy Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 (redigert) Det som var det store problemet med disse motorene var varmeveksleren. Problemet ble vel løst med en justering av Vinklene på platene inni varmeveksleren, slik att vannet fikk bedre fordeling. Det finnes forøvrig en del mer info ang dette problemet på denne service bulletinen fra Mercruiser Redigert 16.Januar.2006 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
kringeland Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 BMW: Det skal vel ikke være sink på motorene heller, skjekk dette!!! De er sinket igjennom drevet/skjoldet. Eller på annen måte. Problemet er att sinken legger seg i kjølesystemet. OBS OBS sink på toppen av varmeveksleren i forkant !!!!!!!! Slurver du med denne kan du begynne å spare til ny varmeveksler ,tærer ufattelig fort i endene. (snakker av dyrkjøpt erfaring) Ellers kjempemotorer hvis de behandles med vett. Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.