Jump to content

Savnet seiler, Tromsø-Svalbard


-morten-

Recommended Posts

Som @tobixen skriver er hovedårsaken til at kommunikasjonssatelitter stort sett går i geostasjonær bane er at man kan stille inn en antenne en gang for alle og ha uavbrutt kommunikasjon. Dette virker av naturlige årsaker dårlig på høye breddegrader. Men geostasjonært omløp er ikke den eneste måten å oppnå faste antenneposisjoner på, med tre satelitter i Molniya-bane kan man ha uavbrutt kommunikasjon i polare områder med to faste antenneposisjoner, https://en.wikipedia.org/wiki/Molniya_orbit.

 

Posisjoneringssatelitter som GPS-systemet går i relativt lav bane i flere forskjellige plan (https://www.gps.gov/systems/gps/space/). På grunn av banesystemet GPS bruker skal det alltid være minst 4 synlige satelitter uansett hvor på kloden man befinner seg.

Link to post

Det er riktig at nøyaktigheten man får av posisjoneringssystemer som GPS blir dårligere jo lengre nord/sør man kommerm, men de fleste moderne mottakere kan jo ta inn mange satelitter og har også støtte for flere systemer enn GPS. Feks så går GLOSNASS-satelittene i baner med høyere inklinasjon, så for folk flest fungerer det helt fint langt nord med "GPS" som folk flest kaller det uansett :)

Link to post

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
J-Å skrev for 1 time siden:

En kan vel stille noen spørsmål om kompetansen både hos seileren og HRS-N her.

At RS ikke leter 100 nm syd for startpunktet (14 dager siden?) er vel ikke så rart. Men at vi håper på en grundig uttalelse fra motorbåtmannen er jo klart. Han fikk motorstopp og ender opp der han blir funnet, så om han har seilt vet vi jo ikke. Når man har familie i land som han ringer til, og krysser havområder regelmessig burde vedkommende hatt en inreach mini track’er i det minste, og sende posisjon hver 4. time. Den kan også sende / motta tekstmeldinger. Noen har jo meldt vedkommende savnet.

Link to post
J-Å skrev 30 minutter siden:

HRS bør ha kompetanse til å beregne avdrift for en båt som stanser hvor som helst på ruten.

Det ville gitt ett stort søkeområde. Når startet båten å drive viljeløst, hvor befant den seg da, hvordan har vær og strøm oppført seg siden havariet… jeg leste at det området de har gjennomsøkt er større enn fastlandsnorge. Uten elektronikk / signaler fra båten må vel hvert objekt sjekkes visuelt. Mulig du har tilgang på beregningsmodeller som ville komme frem til den ene posisjonen han befant seg på når han ringte, men generelle kalkulasjoner vlle kmmet opp med den posisjonen og en mengde andre posisjoner spredt over et stort område. Så det blir å lete etter en tannstikker i en veeeldig stor høystakk. Meteorologer klarer å regne tre dager fremover med ganske god nøyaktighet. Jeg tror å kjøre simuleringer på et havari som kan ha skjedd 1 - 14 dager siden er å forvente for mye fra en søk og redningsorganisasjon for å finne en soloseiler uten egne varslingremedier.

Link to post

De fleste av oss tenker vel "hva om jeg får motorstans nå?" ut fra hvor vi er på tur. En eller annen strategi for seiling er som regel mulig, enten dit vi hadde tenkt oss eller et mer vindgunstig alternativ. Kanskje der vi kom fra. Det er klart det er vanskelig å gjøre valg dersom det er 400 mil til nærmeste havn eller mobildekning, uten værdata el.

 

Jeg håper vi får vite mer om denne reisen. Hvor langt var han kommet, hvilke vindforhold rådet, hvilke navigasjonsmidler etc. Pleide han å seile, eller gikk han mest for motor? Helst et skikkelig intervju. Mye læring her, uavhengig av diskusjonen om sporing og kommunikasjon.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
J-Å skrev 53 minutter siden:

Ja, men de har hatt et avansert overvåkingsfly tilgjengelig. 

Ok, så du er missfornøyd med HRS’s kompetanse og innsats, og syns han burde vært lokalisert før han fikk varslet. Jeg har ikke så store forventninger til HRS, så jeg fortsetter å ha operativ AIS, inreach og VHF ombord for å lette arbeidet til HRS, og unngå falske meldinger da pårørende vet hvor jeg er og om alt ser normalt ut med ferden. Han hadde strøm på mobilen, håper vi får hele historien. 

Link to post
J-Å skrev for 5 timer siden:

"Det er grunn til å regne ham som båtvant og at han har kompetanse for det han gjør, uttalte redningsleder Thor Eirik Thorkildsen ved Hovedredningssentralen Nord-Norge i forrige uke."

 

En kan vel stille noen spørsmål om kompetansen både hos seileren og HRS-N her.

 

Marinetraffic:

Screenshot_2024-09-28-07-49-17-236.png

Hvorfor finner du grunn til å stille spørsmål  om kompetansen til seileren og hva baserer du det på?

Link to post

Er det noen som har funnet ut hvorfor han var forhindret fra å seile når motoren streiket?

 

Ellers synes jeg det er merkelig å stille spørsmålstegn til kompetansen til denne fyren som båtmann og seiler. Hadde jeg seilt i det området så hadde jeg nok anskaffet noe kommunikasjonsutstyr med lengre rekkevidde en mobiltelefon, men det handler vel mer om risikovurdering og hvilke sjanser man er villig til å ta enn hvilken kompetanse man har. Jeg ville vel også sørget for et eller annet aggregat som kunne forsyne meg med strøm i tillegg til motorens dynamo, samt minst to separate varmekilder. Men det er meg da. 

Link to post

VHF-radio er vel et minimum man kan forvente av kommunikasjonsutstyr på en seiling mellom fastlandet og Svalbard.  Jeg synes det er svært underlig om vedkomne ikke hadde VHF ombord.  Med antenne i masten er rekkevidden ganske mye større enn rekkevidden til en mobiltelefon - pluss at man ikke er avhengig av å nå en "basestasjon" på land, får man kontakt med andre båter så kan man alltids få ut informasjon om hvor man er og hvilke behov man eventuelt har.

 

Som seiler synes jeg det er ekstremt underlig dersom vedkomne har seilt strekningen mer enn førti ganger (som det påstås i NRK-artikkelen) uten å bruke seilgarderoben - men jeg har vært borti folk tidligere som rett og slett overhodet ikke er interessert i seiling og bruker seilbåten sin som motorbåt, og ferdig med det.  Er man alene ombord og båten ikke er rigget for soloseiling, kan det være at man har gjort en risikovurdering og bevisst har valgt å la være å bruke seilgarderoben.  Kanskje det ble ansett å være for farlig å bevege seg ut på dekk for å heise seil.  Jeg vet også av seilbåtfolk som foretrekker å kjøre for motor for å ha en stabil strømkilde ombord.

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Lazyjack skrev 1 time siden:

Hvorfor finner du grunn til å stille spørsmål  om kompetansen til seileren og hva baserer du det på?

Det at han manglet mulighet for å sende nødmelding, og det han ikke brukte seilene. Men jeg stiller bare spørsmål, jeg dømmer ikke uten mer info. 

 

Forøvrig var han ganske nær hovedleden for større skip (de to strekene oppe til venstre).

 

Marinetraffic

 

Screenshot_2024-09-28-08-52-13-701.png.152d10fb875a5f0c4d5425537452b8a9.jpg

Link to post

Om han mister motoren. Mister strømmen. Mister VHF'en grunnet manglende elektrisk backup. Mister autopiloten. Mister stort sett alt. Om i såfall dette er i noe i nærheten av virkeligheten, så kan man  vel stille spørsmål om kompetanse. Når storseilet ligger pakket på bommen og en gedigen genoa ligger surret til rekka, kan man vel lure på om det har skjedd et uhell om bord. Som for eksempel et beinbrudd eller rygghavari. En vanlig person hadde bare seilt hjem igjen.

 

Jeg har rutine i prolaps, og kan underskrive på at man blir fullstendig demobilisert og nærmest lammet fra midjen og ned. 

 

Og så er det forholdet der man aktiverer søk og redning, om man egentlig burde kunne fikset seg ut av situasjonen selv. 

 

Skal bli interessant å lese forklaringen, om den kommer på trykk. Kun jo være noe som baatplassens havarikommisjon ikke har tatt høyde for. Som en jeg var borti for 40 år siden, den båten hadde ikke rorvirkning om hydraulikkpumpen remdrevet fra motoren ikke funket. Helt håpløst, det også.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...