Jump to content

Lekkasje Hydraulisk styring

kjbrat

Recommended Posts

Hei, sliter med lekkasje fra servo styring (Antar lavtrykksiden..) Motor er en VP D6 330hk. DPH-A Drev. 

Hadde båten på verksted grunnet lekkasje på styring. Denne lekkasjen var ved transom en plass og båt måtte på land og ut med motor for tilkomst. 

Da jeg endelig fikk båten på vannet igjen så virket styring men virker som det er mye luft i systemet. Er min første båt så mangler erfaring her. 

Ratt har liten og varierende motstand. Det kommer ikke mot noe endeslag om det heter det.. Er det vanlig? Skal en merke det tydelig når aggregat har kommet helt til ene siden? 

Båten har to styreposisjoner en inne og en på flybridge. Hadde veldig dårlige bilder for hånden men legger ved noen jeg fant. 

• Styreposisjon inne har tett plugg (Det lekker dog her om jeg bruker styreposisjon på fly.. Mulig gjengetape kan fikse den..)
  • Styreposisjon på fly: Her er det montert en slags lufte nippel med slange på. Ser den om en legger godvilje til på første bilde. Skal det være motert slik? Er dette en nippel som bare skal slippe ut luft og ikke olje? Når jeg ratter så lekker det olje ut her.. 
  • Ser det ligger en del poster vedrørende lufting på forum så det tror jeg at jeg skal få til. Bekymringen er om det kan være noe feil som bør finnes ut av og fikses. Tenker da:
    • Kan det være noe intern lekkasje som kommer fra servopumpe motor som forårsaker dette? Evt bare lufting som skal til?
    • Den nippel med slange på fly.. kan jeg sette på en blindplugg her etter lufting er gjort? Eller skal som nevnt denne fungere som at den slipper ut luft men ikke olje? 
    • På siste bilde / skisse der det er merket med tall 4. Bør en evt lufte herifra? Eller er dette for tilkobling av autopilot? 

Screenshot_20231104_185944.jpg

20240916_122834.jpg

20240901_154938.jpg

Screenshot_20240923_150800_Gallery.jpg

Screenshot_20240923_150957_Gallery.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...