Jump to content

Hummerfisket 2024

Mastiff

Recommended Posts

Det ble faktisk til tirsdag, det har vært smått uryddig på utsiden i noen dager. Ny runde med én lovlig og en rogn, så jeg er nå oppe i to flere i fryseren enn jeg hadde da jeg ga opp i fjor den 6. november. Det blir interessant å gå ut i morgen, det kan være et par meter bølger på veien ut, men det skal være helt greit der teinene står. Krysser fingrene.

Kan melde om bra hummerfiske her på Hvaler. Har nå så mye i samleteinene at jeg stresser ned trekkingen videre. I dag ble det ei diger gryte med krabbeklør, skrottene blir knust og lagt i samleteinene som fôr. Usikker på hvor mange hummer jeg fikk totalt i dag, men kastet ut ganske mange med rogn, og et par tre undermålere. Men jeg kan ikke huske å ha kastet ut så mange som var over maksmålet som det jeg har gjort i dag! Bra for bestanden videre :thumbsup:

Disse to hoene hadde rogn, dessuten var begge langt over maksmålet. Begge satt i samme teine og fikk selvsagt friheten tilbake. 

20241015_093743.jpg.d57d6cf36abd7b5091a8c4c64638e654.jpg

Denne blå hoa hadde ikke rogn, men var over 35cm. 

20241015_124615.jpg.cc278cc6686047f78573c7e861ec2317.jpg

I denne teina var det enda ei hoe over maksmålet som også hadde rogn. Hannen var innafor målet og ble med hjem. 

20241015_134516.jpg.23b9d88b381876193d4b256f1720fc50.jpg

20241015_134525.jpg.c9b473284c75de8aac1412a09c04f550.jpg

Dette var noen eksempler i dag, fikk enda flere som var over maksmålet.  Men bare hoer av en eller annen grunn. 

@Komodo Strålende fangst! Vi fikk ei stor, firkanta murerbalje full av krabber, det var over 30 bare i den ene teina. Det gjaldt den lenka som sto sånn til at det nok ble litt påvirket av de kraftige bølgene som gikk gjennom sundet i helga. Det var ei lyr på drøyt kiloen som hadde svømt inn i den teina der det var mest krabber, det var ikke mye igjen av den...

Og ellers er det noen som har brent seg på sanketeiner her i området. Natt til fredag ble det tatt over 60 hummer fra flere forskjellige sanketeiner rundt Skjernøya. Jeg sverger jo til vakuumfrysing (med frysefolie rundt hummeren og dobbelt lag rundt klørne, så den ikke punkterer fryseposen), så jeg ble ikke påvirket der.

Vi fikk forresten en del noen titall pygmetrollhummer (det navnet vil sikkert snart bli kansellert...), som ser sånn ut. De blir opptil 18 mm lange. De fulgte med teiner opp, vi spylte på sjøen så mange som mulig. Hadde vi fått like mange vanlige hummere, ville sesongen vært slutt nå! :giggle:

image.png.b4d29906e43178bf5a2888b55976a368.png

To med hjem, og en med rogn i dag. Og ny setting på et sted jeg aldri har satt før. Når lille julaften, bursdager og bryllupsdag nå er dekket, satser jeg på å eksperimentere litt de siste dagene av sesongen min. Hadde med hjem en del krabber i dag, den ene lenka var full av dem. 30-40 stykker, tre stykker med innhold... Det blir siste kokingen i år.

Kom sent i gang med årets hummerfiske.

IMG_5164.jpeg.a589c06a493e04728c23cbe6c25cbcba.jpeg

Etter 9 trekk så har det blitt 12 lovlige med hjem. Har fått 3 ganger 2 humrer i en teine, har ikke fått det så ofte før. De fleste er over 30 cm lange.

Dårlig bilde da….

IMG_5178.png.eaca498d660ee39959b90bded6d9238b.png

Gleder meg til kveldsmat..

Mastiff skrev On 22.10.2024 at 7.05:

@Komodo Er det der en feil, eller stemmer det?

Vis hele sitatet  

Det er nok ikke feil. Det blåste mer enn 46 m/s i kastene, og over 38 m/s i middelvind en liten periode. Har blåst mye her også, men ikke så mye. Ser ut som om fredag blir neste mulighet til å se over teinene, så sant ikke meteorologene ombestemmer seg innen det :smiler:

@Komodo Stemmer, sånn blir det her også. Jeg har surnet agn til ett trekk til, så det blir trekk på fredag, nytt agn og siste trekk og opptaking på søndag. Så venter krepsene og fiskene utålmodig på at jeg skal få satt krepselenke og havteinelenker. Ser ut som om det blir ganske greit de dagene. Jeg tror det har vært litt for mye bevegelse der jeg fisker til at hummeren har gått i teinene. Jeg har inntrykk av at de er mye mer vare for kraftig strøm og bølger enn krabbene, selv nede på 25-30 meters dyp.

Mastiff skrev On 22.10.2024 at 7.52:

Jeg har surnet agn til ett trekk til, så det blir trekk på fredag, nytt agn og siste trekk og opptaking på søndag.

Vis hele sitatet  

Jeg fikk tømt teinene for krabbe og fylt opp med agn den siste dagen her før vinden brøt ut. Bruker mye agn for å lokke fram hummeren :smiler: Men er du fremdeles sikker på at sur agn er greia? For meg virker det ikke som om sur agn fisker bedre enn fisk som er saltet ned fersk. 

Mastiff skrev On 22.10.2024 at 7.52:

Jeg tror det har vært litt for mye bevegelse der jeg fisker til at hummeren har gått i teinene. Jeg har inntrykk av at de er mye mer vare for kraftig strøm og bølger enn krabbene, selv nede på 25-30 meters dyp.

Vis hele sitatet  

Her er du inne på noe. Sist jeg var ute hadde vi havblikk, men strømmen var voldsomt kraftig den dagen. Den dro så kraftig i blåsene at selv om jeg har to vak på hver teine, var flere av dem dratt under vann! Hadde det ikke vært havblikk er det nok flere teiner jeg ikke hadde funnet. Tenker også som deg, at når det drar så mye i tauet, så blir det kanskje litt bevegelse i teina som gjør at hummeren ikke går inn. Krabba derimot er litt tøffere, den bare går på. Men samtidig så har vi erfaring herfra med at vi fisker veldig bra etter et skikkelig uvær som det vi har hatt nå. Gamlingene sier at bevegelsene i vannet virvler opp saker og ting som gjør at hummeren går ut og finner seg mat. Vet ikke om det er noe i det, men statistikken viser i alle fall tydelig at det er bra hummerfiske når det blåser. Så det også tydelig her for et par-tre år siden. Da hadde vi liten storm i kastene 1. og 2. oktober. Da var jeg stort sett alene utaskjærs med mine teiner, og fangsten var upåklagelig. Var vel knapt ei teine de ikke satt 2-3 hummer i. Og da blåste det altså så det rev i teinetauene. (Kan vel heller ikke se at sur agn hadde gjort fangsten bedre da :fniser:). 

@Komodo Det med surt agn kjørte jeg test på for noen år siden, jeg brukte fersksaltet makrell fra krepsefisket og den sursaltede i annenhver teine. Det ble bare fullt i teinene av tomme krabber når jeg fisket der agnet ikke var surnet. Det kommer jo krabber i teinene, selv med surnet agn, men mange færre. Men det kan jo variere fra sted til sted, og om det er mye krabber på stedene der man fisker. Her på Sørlandet er det iallfall klart flest som fisker med surt agn.

For min del er det ikke teinetauens rykking som er hovedproblemet, for det gjelder bare de to ytterste teinene på lenka, de tre innenfor blir ikke påvirket av det, vil jeg tro. De ytterste 20-kilosteinene må jo fungere rykkdempere. Men likevel er det mer krabber også i de teinene når det er mye bevegelse i vannet. Jeg står i et ganske trangt sund, så det vil jo konsentrere bølgene og strømmen når de har den riktige retningen, dermed påvirker det kanskje vannet dypere ned?

Jeg legger debatten om surt agn død, vi får bare fiske med det vi har mest tro på :glimter: 

For å unngå rykk i teina har nok også mellom vælen mye å si.  Det er et tredje vak som sitter omtrent midt på tauet, eller 10-20 meter opp fra bunn. Jeg har dette vaket ca 12-15 meter opp fra teina på mine tau. (Vak kalles væle (med tjukk "l") her i distriktet). Mellomvæla gjør at tauet blir stående i en knekk. Når det røsker i væla som ligger på overflaten, vil mellomvæla trekkes ned og demper rykket i tauet. 

Ellers er det jo slik at det er mindre bevegelse i vannet når man kommer dypere. Siden det var meldt mye vind nå disse dagene har jeg sørget for å ikke ha noen teiner grunnere enn 20m, helst ned mot 30 eller mer. Ved dykking har jeg merket at det kan heise i vannet helt ned til 25m etter at det har vært mye vind. Dette har vært på frittliggende grunner som er utsatt for at sjøene bryter. Når det er ekstremt mye vind så går nok denne heisingen enda dypere. Ved å sette teinene litt dypt blir de mindre utsatt for slitasje og at de ligger og beveger seg i urolig vann. 

Bra at du kjører tredje vak (væle var nytt uttrykk for meg...) så pass langt nede. Da kommer du ikke inn under min årlige hatgruppe, de som har hanefot på teina med én flyt i enden. Dette er som regel en treflyt som er malt svart og hvit og ikke er altfor godt synlig hvis det ikke er flatt hav og strålende sol, en sånn som de brukte på 1960- og 1970-tallet. Det er nesten bare de på 70 pluss som gjør det nå, har jeg inntrykk av. Så er det 5-10 meter med tau bort til en mindre flyt, som ofte er vanskelig å se når det er litt bølger. De ivrigste har enda en flyt på. Sist vi var ute, holdt vi på å kjøre på en sånn med minst ti meter tau rett under overflaten, og den sto selvsagt midt i leia! De er en fordømt plage.

Men jeg ser logikken med en vak langt nede. Jeg gjør noe lignende hvis jeg har en del tau til overs. Jeg hekter på en dypvannsflyt med linekrok på et passende sted mens tauet holder på å gå ut (gjerne halvparten av dybden jeg setter på), og så fester jeg et par 250-gramslodd mellom den og blåsene/flaggbøya. Det strammer opp tauet og gjør at det blir mindre avstand mellom teina og blåsene. Men det funker selvsagt ikke hvis det er altfor langt tau i forhold til dybden, så derav den andre tråden om å skjøte tau enkelt. Jeg begynner å trene på dobbelt flaggstikk med innstikk i kveld. :fniser:

Mastiff skrev On 22.10.2024 at 9.14:

Jeg begynner å trene på dobbelt flaggstikk med innstikk i kveld. :fniser:

Vis hele sitatet  

Ja, du hadde jo en egen tråd om det der. Hvis jeg husker det skal jeg legge ut et bilde av hva jeg mente da jeg forklarte det i den tråden. Det er veldig enkelt, og det går fort!

Da kom endelig tieren. På en lett frusterende dag. Én undermåler, to rognhummer og den ene lovlige. Så jeg er nesten jevnt på det, med ti lovlige og ni som gikk uti igjen, sju av dem rognhummer. Ett eller to trekk til så får det holde, krepselenka hyler etter å komme seg uti. :fniser:

Hadde 2 trekk forrige uke, 9 stk totalt, alle måtte ut igjen.

Antar hummeren ser på teinene mine som Bed and Breakfast.. 32 stk ut så langt i år, ny miserabel rekord.

På den andre siden så vil det bli mye yngel neste år, samt at andelen for store hummer er dobbelt så stor som i fjor. Tror bestanden er på rett vei:tommel_opp:

@hanto1 Godt vi er så lovlydige! :tommel_opp: Og det var jo også et innslag på Daffrevyen i går om at det gikk veldig bra i Kragerø-området. Så det kan godt være at det endelig begynner å gi resultater det med freding av rognhummere og store hummere. Jerg er ikke i nærheten av ditt nivå, men 19 til sammen er oppe blant det meste jeg har fått. Det meste lovlige mener jeg å huske (dette var før jeg begynte å logge i app) var på 15 lovlige for drøyt ti år siden, men det var før man måtte hive uti for store hummer, og det var et ekstremår.

På lørdag var det sol og havblikk utover ytre Oslofjord, og jeg fikk meg en fantastisk tur på sjøen :seiler:

Mye stor hummer, bare den dagen kastet jeg ut tre digre. 

Denne hannen målte 40cm, og bare det ytterste leddet på knusekloa målte 22-23cm!

20241026_153846.jpg.d8a3023fe62a12a1a1dee256dbdce031.jpg

20241026_153909.jpg.a39c7367e7212e18264a6d2a75714802.jpg

I går var det helt stille på morran, men det begynte å blåse akkurat da jeg dro ut. Det ble en anstrengende tur med bølger som etterhvert vokste seg store som hus. Som dere ser, ikke helt gunstig å dra ut kl 14...

Screenshot_20241029_171019_CoastWeather.jpg.0536fe9ccc0803e47dd76a3a64d25c17.jpg

I ei teine satt det tre hummer; en over målet, en under målet, og en med rogn :fniser:

I ei annen teine satt det derimot tre lovlige ? Ei hoe uten rogn, og to friske hanner opp mot maksmålet ???  Endte med seks lovlige med hjem i går, noe som gir mer enn en halv hummer på teina og må sies å være bra ? 

Det har blåst mye i det siste, dermed ikke fått trekt då ofte. Men allikevel godt fornøyd med sesongen så langt. Tar nok opp teinene til uka.

Ja, det er en stor fordel :tommel_opp: Men også en fordel å vite litt om hvordan det ser ut på bunn, og hvor teinene bør stå :glimter:  Bruker mye tid med ekkoloddet for å finne de rette stedene, og flytter hele tiden teinene litt for å variere. Hver teine må med omhu plasseres hver for seg på de ønskede plassene. Forsøker å finne steder der ingen andre fisker. 

Og du har tid til sånt. Nettopp derfor driver du med presisjonsbombing og jeg med teppebombing. :fniser: Kanskje i sesongen om fire år, når jeg endelig er blitt pensjonist (gleder meg vilt!), kan jeg kjøpe et ordentlig ekkolodd. Plotteren er en 2011 Garmin GPSMap 720, før de kjøpte opp ingeniørene fra Lowrance (tror jeg det var) og ble ordentlig gode, med en hekksvinger som ikke er imponerende. Da kjøper jeg meg en 722SX med en gjennomgående syrefast svinger perfekt tilpasset alubåten min, så kan jeg begynne å studere bunnen for alvor.

Mastiff skrev On 30.10.2024 at 10.39:

Kanskje i sesongen om fire år, når jeg endelig er blitt pensjonist (gleder meg vilt!), kan jeg kjøpe et ordentlig ekkolodd.

Vis hele sitatet  

Jeg hadde en Lowrance HDS 12 gen. 2. Var veldig fornøyd med den, men den la på røret nå i høst, uka før hummerfisket startet :frustrert: 

Gikk for et nytt instrument av samme type, bare litt nyere og bedre. Veldig fornøyd med det :tommel_opp: 

https://mjosservice.no/produkt/lowrance/kombimaskiner/lowrance-hds-pro-12 

Har en gjennomgående bronsesvinger som også gir downscan signal, samt en sidesøkende sonarsvinger. Disse svingerene har blitt svindyre nå, men jeg satte dem inn da jeg bygde båten, og de passer heldigvis på det nye instrumentet. Sonaren har jeg lite utbytte av på de dybdene jeg fisker, men downscan er veldig nyttig.

Mastiff skrev On 30.10.2024 at 10.39:

Da kjøper jeg meg en 722SX med en gjennomgående syrefast svinger perfekt tilpasset alubåten min,

Vis hele sitatet  

Ehh, syrefast svinger i en alubåt :ingen_kommentar: Få deg heller en plastsvinger, men se på innmaten i svingeren. Jeg handlet mitt instrument hos Mjøsservice, de er kanskje de i Norge som har best kontroll på slike svingere. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...