Jump to content

Hummerfisket 2024

Mastiff

Recommended Posts

@Komodo Den blir nok en tanke for dyr for meg. Jeg satser heller på en brukt 722XS etter hvert.  De koster rundt 10 nye, jeg har sett dem ned til 6000 brukt så langt.

Og hm... Så du mener at Garmin og Airmar tar feil? Dette er den som anbefales for alu. https://www.garmin.com/nb-NO/p/115908 

Eventuelt denne, jeg tror den er bedre for å se fisker også. Jeg vil gjerne kunne se makrellstim, for det er det som er mest interessant for meg, det jeg fisker annet enn med teiner pleier å være agn. https://www.garmin.com/nb-NO/p/1063169

Jeg må ha noe som går gjennom skroget, det som irriterer meg mest er at jeg alltid mister bunnen i plan, og så tar det iblant flere minutter å få den igjen, eller jeg må skru av og på igjen plotteren. Jeg har fått høre fra trollingfiskere at det unngår man bare helt med gjennomgående svinger.

Edit: Kunne det vært en idé å bore hull, montere en plastsvinger og så støpe glassfiber utenpå den? Jeg måtte jo satt det bort til noen som kan gjøre det, men det ville jeg vel gjort med monteringen av stålsvingeren også. Jeg vil helst at et firma skal ha ansvaret i tilfelle det går galt, og at det ikke er mitt eget surr som er årsaken...

@fritidsfiskeren Det stemmer bra det. :ja: Og takk, jeg jobber meg rundt fjorden nå som jeg har gitt meg lenger ute. I dag var det bare en rognhummer å få, men heldigvis satte jeg fem havteiner langt ute på Oddfjorden på tirsdag, så det ble til lørdagskosen. 11 greie kreps og to trollkrabber. Og så hadde jeg et heldig trekk på polet og fikk noen flotte Estrella Inedit hveteøl! :fniser:

image.png.8fd7aa11ba703b4366f7f8ca9d2b937e.png

Ble hummerwok her i kveld, kan anbefales ?

Blanker en sjalottløk og en hvitløk i en raus mengde smør og olivenolje. Deretter tilsetter jeg soyasaus, oystersaus, noen dråper worshestersaus, og en raus mengde med sweet chilisaus. Hummeren kokes 3-5 minutter (avhengig av størrelse). Så renser jeg ut alt kjøttet og hiver det i sausen i stekepanna. Etter et par minutter er det klart til servering. Serveres på nystekte baguetter med bremykt, og toppes med et par teskjeer hjemmelaget majones etter @lurvetass sin oppskrift. Det smaker skikkelig digg ??

Litt ingredienser 

20241102_202700.jpg.691d93f6e90b903220c6a8dbc13c62be.jpg

En kinesisk hvitløk, en stor sjalottløk 

20241102_205213.jpg.d25d2dbfaf802f9592585e19329b111f.jpg

Kjøtt fra to store hummere 

20241102_211103.jpg.a3d02b432dcd7225a991d56377d36e5f.jpg

lurvetass skrev On 3.11.2024 at 7.26:

Det så spennende ut og var sikkert kjempegodt.

Vis hele sitatet  

Ja, det ble digg, men faktisk ikke like vellykket som forrige gang. Tror rett og slett det ble for mye hummerkjøtt, og det gir fra seg litt vann i stekepanna. Tror det er lurt å lage dette i litt mindre porsjoner. Ble så mye at vi hadde ikke sjans til å spise det opp. 

Mastiff skrev On 3.11.2024 at 8.15:

@Komodo Det ser interessant ut, men jeg tipper det ville være for sterkt for meg.

Vis hele sitatet  

Hvor sterkt det skal være regulerer man selv. Denne retten fikk en god varme av chilli uten å bli for sterk etter vår smak. Den søte chilisausen er overhode ikke sterk, så for å få opp varmen litt hadde jeg i en halv teskje hjemmelaget chilliolje. Den er kruttsterk, men gir en veldig god smak. Hadde også oppi litt friske urter, bla litt estragon. 

Bergens fisketorg fornekter seg ikke, med klart høyest pris på hummer. Kragerø 549 kroner kiloen, Hvaler 690 kroner kiloen, Oslo 860 kroner og Fjellskål på fisketorget 1599! :forvirret: Jeg holder meg helt klart til prisene på Fisketorget når jeg beregner kilo fangst opp mot bensinforbruket! :ler: Tidsforbruket og båten har jeg alltid holdt utenfor, det er jo hobbyen min! Men jeg har regnet hummer i bensinforbruk. Så langt er dert vel rundt 2500 kroner i bensin og 7 kilo hummer (ti stykker med snittvekt på 700 gram). Da blir det altså 11 193 kroner i Bergen-priser. :tommel_opp: I Kragerø-priser blir det 3843, men dem regner jeg ikke med... :fniser:

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/betydelig-hoyere-fangst_-na-selges-hummeren-pa-tilbud-i-kragero-i-telemark-1.17102531

@fritidsfiskeren Da har jeg beveget meg litt bortover på fjorden, mot de strekene dine. Jeg krysser fingrene. I dag ble det bare rognhummer. Til gjengjeld fikk jeg åtte små og ei stor trollkrabbe og vel 14 kreps på de fem havteinene. Det klager jeg ikke på! Selv om det små trollkrabbene fikk friheten igjen, det er for mye smerter og for lite kjøtt når de er små. :fniser: Disse seks vandrende nåleputene var i den ene teina:

image.png.9ff14c518b9dee805a73cc05640680ff.png

Takk for tilbudet, men det neste trekket på tirsag blir det siste. :tommel_opp: Og de to kom på nordsiden av brygga, langs fjellet på det ene stedet du viste. Den vest for Skjøringsundet ble bare krabber, så den lenka flyttet jeg ut på utsiden av Skjøringa, det er meldt helt greit vær på tirsdagen der. Ellers dro jeg med meg 12 kreps fra havteinene, kastet uti et par trollkrabber som var litt for små, og så ble det ei grei lyr på rundt kiloen som fruen fileterte. Hun kunne heller ikke la være å koke krabber, selv om hun hver gang sier at det er siste gang i år... :ler: Det er nok vannkrabber det meste av det, men når kjelen først er varm etter å ha kokt kreps og hummer, koster det jo ikke mange kronene ekstra. Det blir vel iallfall en smak av krabbeklør, om ikke annet.

Høres bra ut! Der har vi fått hummer på hvert eneste trekk i år, faktisk. Ikke fullt så mye på Skjøring-siden, men noen få der og. 

Vi har for øvrig tatt opp teinene våre nå, og endte på 25 hummer med hjem (totalt 43, inkl. feil størrelse og med rogn).

Det er ny rekord for oss, og vi startet i tillegg ikke før 6. oktober, da "noen" hadde bestilt sydentur til høstferien.. Rakk 15 trekk i år.

Det er imponerende på det antallet trekk! Jeg har aldri vært av de flinke "presisjonsbomberne" med teiner, jeg har heller teppebombet de områdene jeg har fisket i. Dermed var lenkemetoden logisk for meg. :fniser: Jeg er fornøyd med 12 hummer på de ti teinene, og 23 til sammen, det er 3-4 mer enn vi pleier å ha.

Neppe, jeg klarer ikke å kjenne igjen folk på så lite informasjon. Jeg må inrømme at jeg egentlig aldri har skjønt dette voldsomme hemmeligholdet av hvor mange hummer man får. Greit nok at man vil holde enkelte plasser for seg selv, hvis det ikke er andre som fisker der. Det er jo ikke mange plasser her i området som er sånn, iallfall. Men akkurat antallet man får på en sesong ser jeg ingen grunn til å hemmeligstemple med kjølhaling som straff for å røpe noe! :ler:

Det ble hummer på @sap_2000 og meg i går kveld!??? @Komodo kom med ferdig kokt hummer! Snakk om digg levering!???

Det var virkelig snadder!!!! Fikk noen meget gode tips om rensing!??

IMG_8212.jpeg.ca3313c7753e95734ffec5d28c718c44.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev On 15.11.2024 at 21.55:

Det ble hummer på @sap_2000 og meg i går kveld!??? @Komodo kom med ferdig kokt hummer! Snakk om digg levering!???

Det var virkelig snadder!!!!

Vis hele sitatet  

Bare hyggelig å kunne dele litt av havets frukter folkens ?

Tok opp tre stykker i går og kokte, godt å ha på matpakka når vi sitter på Gardermoen og venter på flyet i dag ???

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...