Jump to content

8 hk Evinrude påhenger/bytte impeller


viking87

Recommended Posts

Hei

Så ut for at det kom dårlig med kjølevann fra motoren i sommer, reiner da med at det er impelleren som må skiftes.

Er for det første usikker på om impelleren sitter nede i stammen på den underste delen, slik at girhuset må skrus av eller om den sitter øverst mot motoren.

Trodde det kunne være nederst, men etter å ha løst tre skruer som holder huset samt tatt ut giret så sitter det fremdeles fast i noe, hva er det som henger igjen?

Kom da til å tenke på at hvorfor ikke spørre her, så kanskje jeg slipper å ødelegge noe, da det ikke er sikkert at jeg er på rett sted engang.

Motoren er fra begynnlesen av 80 tallet.

Kan noen hjelpe med dette?

Redigert av viking87 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei viking 87!

Du skal regne med at impellerpumpen ligger nede mot undervannshuset. Det er vel revers på motoren, og da er det nok girsjalterakslingen ned gjennom stammen som holder igjen, vanligvis er det en liten luke midt på stammen der du kan komme inn og dele denne akslingen. Men har du sjekket at det ikke er tilstopping i åpningen for kjølevannskontrollstrålen oppe på motoren? Var ute for det en gang, ordnet det med å stikke en tynn ledningstump inn gjennom åpningen og rote litt rundt med den.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Ser det beveger seg i gir sjalter akslingen ja, det henger i noe støtdempende fester.

Får prøve om det går å splitte det her.

Tenkte og litt på om det kunne være noe her som det hang i, men kunne ikke se sånn uten videre at det var til å dele her. Får vel kikke enda litt nærmer da.

Det er med revers på motoren.

Link to post
Share on other sites

På min 6Hk Evinrude, er det ihvertfall i nederste del den ligger, men som nevnt her må du åpne en luke og løsne gir 'staget' for å få den løs.

 

Gjorde samme operasjon selv, pga ingen kjølevann, men impelleren var fin, var saltavleiringer som stoppet vannet.

 

OBS : Impelleren står rett på akslingen. Impelleren har ett hakk og i akslingen er det en liten 'pinne' som står i dette hakket, og gjør at impelleren følger akslingen rundt. Denne lille 'pinnen' står løs i ett lite hull i akslingen, og faller lett ut. Jeg greide å miste min (demonterte på brygga). :headbang:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har nå funnet ut hva girhuset hang i!

Dette kan jo kanskje og være noe å lære av for andre.

Driv akslingen går direkte mellom veivakslingen og girhuset, med impelleren plassert i mellom her på akslingen.

Det er meiningen ved demontering at akslingen skal løsne fra veiven, men i mitt tilfelle så har den antagelig rustet fast i stjernesporet.

Får jo heller ikke av nedre del så lenge en ikke kommer til å få løsnet impelleren fra huset sitt.

Resultatet var at jeg jekket impelleren gjennom huset, slik at dette må kjøpes nytt.

Grunnen til at det ikke var kjøling var at impelleren var vulket på ein sekskantet dings på akslingen, der vulkingen hadde løsnet.

Har ennå ikke fått løsnet akslingen, men jeg snudde motoren på hodet å dusjet med rustløser, har nå stått i 14 dager, i tillegg har jeg fått laget et verktøy til å klemme/skru fast over akslingen, som jeg igejn kan feste et lodd i, for å dunke ut med.

Er ikke lett å fa tak i ein rett aksling ellers.

Så nå får eg håpe den gir seg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...