Jump to content

Teleflex styring på jolle har irret fast på et år. Hvordan løsne?

Kpteinen

Recommended Posts

"Hummer båten", Rana 17, "open fish", har ikke vært brukt siden desember. Nå når jeg skal klargjøre til ny sesong er styringen helt låst.

Tidliger eier sier den er fettet inn hver høst. Jeg kjøpte den i fjor vår.

Jeg regner med at det vil løsne med varme og kuldespray. Etter hvert… Men…. Er det noen foringer / pakninger, gummi inni her som ikke tåler varme? Tåler aluminiumen denne varmen? Fra en gass ugressbrenner? Osv?

Det hvite kuleleddet er fjernet. Er det pakning inne i sort mutter?

Har evt. tenkt tanken på å prøve med lastestropp til bryggen og dra det løs.

det har nå stått to døgn med crc nedi. Derfor rar vinkel på bilder og kabel.

Redigert av Kpteinen
Prøver å få lagt inn bilder, men de blir bare sorte (see edit history)

Takk, det er godt og vite. Og skal også prøve å vri og banke mer på dette. Jeg får prøve og montere det igjen, så det blir litt mer mothold, når jeg vrir og slår. Telefleks ved motor har stått loddrett ved motor i tre dager nå, og crc har ikke rent ut nederst så da er det vel irr eller fett som har satt seg helt.

Får prøve med litt forsiktig varme.

Jeg kjøpte en båt hvor kabel hadde satt seg godt. Endte med å ta ut hele kabelen og satte i skrustikka.   Lyktes med å få den løs uten alt for mye pes.   Morroa begynte når den skulle på plass igjen - den lå skjult og jeg hadde i kampens hete glemt å feste noe i kabelen for å dra den tilbake :lol::headbang: 

På en Rana 17 så ligger den vel mer tilgjengelig slik at dette ikke bør være noe problem.   

Siden du nevner hvitt kuleledd, så høres det ut som at kabelen er av litt eldre type, som ikke går gjennom styrerør på motor men som sitter i akterspeilfeste?   

I så fall, på endel kabler av denne typen så kan man etter å ha skrudd av den svarte plastmutra, dra wiren helt ut av strømpen.   Så om du får løsnet den, sjekk om den kan tas ut.  Da kan den renses (feks i parafin eller white sprit) og inspiseres for rust og slitasje.  Og så har jeg brukt rester fra giroljetuber for å smøre den opp igjen når den skulle tilbake i strømpen.   
En smule grisete jobb, men styring som går lett, og som ikke setter seg så lett.     

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei. Ja den er av god gammel 80’ talls type. Enkelt og greit :smiley:

Nå har det stått ett par dager med crc, og jeg rigget meg til med blåselampe og kjølespray osv, men prøvde så det enkleste rådet her først, etter å ha trøblet med å få nok mothold på løs kabel, og fikk banket inn på enden med tung hammer. Og etter et par harde slag så jeg litt bevegelse :thumbsup: og så litt til osv. Så enden på dette er at nå beveger det seg greit, for hummerfisk sesongen i hvertfall. Takk for alle råd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...