Ove T Startet 25.September.2024 Link til dette innlegget Startet 25.September.2024 Hej Om jag installerar en batteribank med fyra 100 Ah Litiumbatterier med varsin BMS på 100 A kan jag då ta ut bara 100 A x 12,8 V =1280 W eller kan jag ta ut 400 A x 12,8 V =5120 W, Någon som har erfarenhet? Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Teoretisk sett 400A gitt at batteripakken er perfekt balansert. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Ove T skrev On 25.9.2024 at 21.18: Om jag installerar en batteribank med fyra 100 Ah Litiumbatterier med varsin BMS på 100 A kan jag då ta ut bara 100 A x 12,8 V =1280 W eller kan jag ta ut 400 A x 12,8 V =5120 W, Någon som har erfarenhet? Vis hele sitatet Det kommer jo an på hvordan den eller de elektriske kretsene er designet, som tar imot 5 KW ved 12,8 Volt. Det er vel en forholdvis stor sjanse for at det elektriske anlegget tar fyr og båten brenner opp. For så store effekter så kobler man betteriene i serie, for å oppnå en noe større grad av brannsikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Mener du Watt, eller Wattimer? (W eller Wh) Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
J-Å Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Arne2 skrev On 26.9.2024 at 6.15: Det er vel en forholdvis stor sjanse for at det elektriske anlegget tar fyr og båten brenner opp. Vis hele sitatet Det er da ikke uvanlig med thrustere på 400A. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 26.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Akvanauten skrev On 26.9.2024 at 6.16: Mener du Watt, eller Wattimer? (W eller Wh) Vis hele sitatet Hej Jag menar W, Wh vet jag att jag har, nu är det inte aktuellt att ta ut 5 KW, utan mera om man kan lägga samman de 100 A som BMS ger i varje batteri eller inte. Tanken är att använda en Inverter där jag kan ta ut 10 A 230 V = 2300 W Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Ja, du kan legge sammen 4 x 100A i ditt tilfelle, og trekke 400A fra batteri-banken din. For en 2300w inverter vil du altså ha helt greie marginer her. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Arne2 skrev On 26.9.2024 at 6.15: Det kommer jo an på hvordan den eller de elektriske kretsene er designet, som tar imot 5 KW ved 12,8 Volt. Det er vel en forholdvis stor sjanse for at det elektriske anlegget tar fyr og båten brenner opp. For så store effekter så kobler man betteriene i serie, for å oppnå en noe større grad av brannsikkerhet. Vis hele sitatet Dette er jo bare tull, det fins da thrustere for 12V som er større enn 5 kW og som drar strømmen rett fra batteribanken. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Chiefengineer skrev On 26.9.2024 at 10.00: Dette er jo bare tull, det fins da thrustere for 12V som er større enn 5 kW og som drar strømmen rett fra batteribanken. Vis hele sitatet Det finnes vel sikkert mye rart, men ikke noen godkjente installatører som legger opp anlegg for forbruk med 12V og 400A belastningsstrøm? Hvem er det i så fall? Det er vel ikke sikkert at det er så mye hjelp i å si at man anser innholdet forskrift for maritime elektriske installasjoner for tull og tøys, den dagen det brenner. 400A det er jo for eksempel typisk 10 ganger den strømstyrken som en godkjent installatør/elektriker legger opp til en leilighet, og 4-5 ganger det man legger opp til fordelingstavlen i en enebolig. For å kunne legge opp noe slikt så skal man ha papirer og kvalifikasjoner i orden, og da er det vel heller tvilsomt om det blir lagt opp til et forbruk på 12V og 400 Ampere. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Arne2 skrev On 26.9.2024 at 11.34: Det finnes vel sikkert mye rart, men ikke noen godkjente installatører som legger opp anlegg for forbruk med 12V og 400A belastningsstrøm? Hvem er det i så fall? Vis hele sitatet Min truster trekker ca 600A. Hverken den eller ledningene har tatt fyr så langt. Min truster er for 12V. Mener du at jeg bør koble batteriene i serie for å få 48V og dermed lavere strøm? Tror det utgår gitt. Ove T skrev On 26.9.2024 at 8.41: Jag menar W, Wh vet jag att jag har, nu är det inte aktuellt att ta ut 5 KW, utan mera om man kan lägga samman de 100 A som BMS ger i varje batteri eller inte. Tanken är att använda en Inverter där jag kan ta ut 10 A 230 V = 2300 W Vis hele sitatet Teoretisk sett skal du kunne trekke 400A. Men jeg tror jeg ville sjekket hva produsenten sier om slik belastning. Ville i hvertfall sjekket databladet for batteriet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ove T Svart 26.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Komodo skrev On 26.9.2024 at 11.58: Teoretisk sett skal du kunne trekke 400A. Men jeg tror jeg ville sjekket hva produsenten sier om slik belastning. Ville i hvertfall sjekket databladet for batteriet. Vis hele sitatet Det är detta som är så svårt att få fram, jag talade med en leverantör som menar att det är BMS en i varje batteri som bestämmer, något mer än vad det enskilda batteriet ger skulle kanske gå att få ut, men man kan inte lägga ihop BMS i alla batterier. När jag frågade här tänkte jag någon hade egen erfarenhet om det går eller inte. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Komodo skrev On 26.9.2024 at 11.58: Min truster trekker ca 600A. Hverken den eller ledningene har tatt fyr så langt. Min truster er for 12V. Mener du at jeg bør koble batteriene i serie for å få 48V og dermed lavere strøm? Tror det utgår gitt. Vis hele sitatet Hvem er det som har installert dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Hulda har Sleipner SP 95 T, tror den vaker et sted rundt 6- til 7 kW. Montert av meg selv i 2002 (?) Drives av et ca. 170 Ah startbatteri. Ankerwinchen er 1,5 kW og selvstartern på motoren tror jeg er 0,8 kW. Pluss tre 'store' elektromotorer til. Montert av meg. Det er ikke lenge før jeg blir bura inn. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Regelverket for installasjon av 12 volt anlegg er vel ikke så stort ,som flere har vært innom trekker baugpropell ofte over 400 amp derfor er det viktig å trekke til kontaktpunkter ellers kan det lett begynne å brenne noen kjører trøster som det skulle være hovedmotor.Anbefaler å se over det elektriske ved høstopptak Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Arne2 skrev On 26.9.2024 at 11.34: Det finnes vel sikkert mye rart, men ikke noen godkjente installatører som legger opp anlegg for forbruk med 12V og 400A belastningsstrøm? Hvem er det i så fall? Det er vel ikke sikkert at det er så mye hjelp i å si at man anser innholdet forskrift for maritime elektriske installasjoner for tull og tøys, den dagen det brenner. 400A det er jo for eksempel typisk 10 ganger den strømstyrken som en godkjent installatør/elektriker legger opp til en leilighet, og 4-5 ganger det man legger opp til fordelingstavlen i en enebolig. For å kunne legge opp noe slikt så skal man ha papirer og kvalifikasjoner i orden, og da er det vel heller tvilsomt om det blir lagt opp til et forbruk på 12V og 400 Ampere. Vis hele sitatet Jeg har lagt merke til at du gjennom flere innlegg er svært opptatt av elektroforskrifter og regelverk. Det er vel og bra men du må ikke miste gangsynet i denne jungelen her. For det første er det overhodet ikke noe som er feil med å legge opp en korrekt dimmensjonert 400A forbruker fra et 12V anlegg, det finner du overalt i lystbåter, så lenge de har thrustere, invertere, ankervinsjer eller andre storforbrukere. Da er disse forbrukerne utstyrt med korrekte dimmensjonerte sikringer, effektbrytere og kabling. Typisk benyttes ofte 95mm2 såvel som 120mm2 kabling til en slik forbruker. Å blande dette sammen med et 230V anlegg i en leilighet der høyeste sikring er inntakssikringen som overfører en brøkdel av denne strømstyrken har jo overhodet ingen relevans. Forøvrig, den forskriften du viser til har heller ingen relevans til dette, så lenge et fartøy er produsert iht. gjeldende normer og utstyrt med korrekt CE-merking så kan det importeres som nytt (eller brukt) til Norge uten at man har åpnet den norske forskriftsboka. Store produsenter som Princess, Azimut osv. sitter ikke og leser norske forskrifter, dette utføres iht. internasjonale standarder (som forøvrig også de fleste norske elektroforskrifter er baserte på). Kan forøvrig også etter flere byggetilsyn i utlandet nevne at store internasjonale utstyrsprodusenter i liten eller ingen grad tar hensyn til f.eks. tilsynsrapporter med anmerkninger fra DSB , de kjører sitt eget løp da det norske markedet bare utgjør en brøkdel av omsetningen så lenge de mener elsikkerheten er godt nok ivaretatt og i samsvar med øvrige anerkjente normer. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Jeg har 600 Ah lifepoe batterier med 3500w inverter. Ingen problemer. Kjørte tidligere i flere år med kun 400 Ah lifepoe batterier og heller ikke noe problem. Bruker 95mm kabel og separate sikringer pr batteri osv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 TerjeFjern skrev On 26.9.2024 at 16.18: Jeg har 600 Ah lifepoe batterier med 3500w inverter. Ingen problemer. Kjørte tidligere i flere år med kun 400 Ah lifepoe batterier og heller ikke noe problem. Bruker 95mm kabel og separate sikringer pr batteri osv. Vis hele sitatet Har du sikringer som kobles rett på batteripolene? Jeg er på utkikk etter slike. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Arne2 skrev On 26.9.2024 at 6.15: Det er vel en forholdvis stor sjanse for at det elektriske anlegget tar fyr og båten brenner opp. For så store effekter så kobler man betteriene i serie, for å oppnå en noe større grad av brannsikkerhet. Vis hele sitatet Jeg synest du har vel mye tro på at elektriske anlegg med høye strømmer tar fyr. Industrien er full av anlegg med høye strømmer. En 95mm2 kabel belastes ikke noe høyere på 12V enn på 12 000 volt. Spenning økes for å redusere tap ved overføring, ikke for å redusere brann risiko. Kabler belastes ihht. tverrsnitt uavhengig av spenning. Har man ett 48V anlegg, så har man gjerne vesentlig mindre tverrsnitt til å fordele varmen på om det skulle oppstå en dårlig kontakt. Ombord i fritidsbåter, synest jeg det er viktig å dimensjonere rikelig for å minimere tap (varme). Gjør man det, så er det ikke utrygt selv når man belaster hardt. Det blir dessuten ekstra trygt når ett anlegg som er dimensjonert for store strømmer går på lav last. Ove T skrev On 26.9.2024 at 12.16: När jag frågade här tänkte jag någon hade egen erfarenhet om det går eller inte. Vis hele sitatet Jeg har noe relevant erfaring med dette fra vår båt. Vi har 4 stk 200Ah med 200A BMS’er i parallell. Teoretisk så skal de da kunne håndtere 800A. Det tror jeg kun blir i teorien om man tar høyde for ett livsløp og alle drifts situasjoner og ubalanser. Vi har dimensjonert for kontinuerlig 200A belastning på alle batteriene, og batteriene er koblet på en 1000A samleskinne. Men fra samleskinnen og ut i systemene, så er begrensningen at det er 95mm2 kabeltverrsnitt & 400A BEP batteribryter på minus systemet. Så i praksis holder vi oss under 200A kontinuerlig last, selv om vi har forsøkt å både lade og forbruke med opp mot 320A i kortere perioder. En 3kw victron kombi inverter er den største enkelt forbrukeren, og den er sikret med 250A internt. Vi forbruker eller lader ofte opp mot 200A over lengre perioder (timer). Høyeste målte temperatur ved slike belastninger er 65 grader. Det er målt på en 400A BEP batteribryter. Min anbefaling er å ikke legge sammen BMS’er når du skal skal dimensjonere for kontinuerlig drift eller lading. Ha gjerne kun BMS’er som er kraftigere enn den største ladekilden, og den største kontinuerlige belastningen. I ditt tilfelle ville jeg gått for 2x200Ah istedenfor 4x100Ah. Da får du ett mye mer robust og balansert anlegg. Men de er nok ikke så balanserte at du får ut 400A av dem. Men du får sikkert noe i nærheten i perioder der de er godt balansert. Men så lenge du ved feks. 2x200A BMS klarer å holde deg under 200A på det sterkeste batteriet, så kan du nok hente ut 350-400A totalt. Men jeg tror som sagt at du gjør det mye enklere for deg selv om du velger bort 4x100Ah og heller går for 2x200Ah med 200A BMS. Håper du ble noe klokere. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Hulda skrev On 26.9.2024 at 16.57: Har du sikringer som kobles rett på batteripolene? Jeg er på utkikk etter slike. Vis hele sitatet Batteributikken.com selger noen cube sikringer til å ha på batteripoler. Har ingen erfaring med dem selv, men har sett andre bruker dem. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 26.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Hulda skrev On 26.9.2024 at 16.57: Har du sikringer som kobles rett på batteripolene? Jeg er på utkikk etter slike. Vis hele sitatet Hej Jag har terminalsäkringar på alla batterier som huvudsäkringar, det bästa och säkraste, inga kablar som är osäkrade. Terminalsäkringar finns i alla omöjliga priser, jag har både billiga och dyra och ser ingen skillnad i funktionen. Sök på Terminalsäkring. Här är en billig Terminalsäkring hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Arne2 skrev On 26.9.2024 at 12.20: Hvem er det som har installert dette? Vis hele sitatet Det har jeg gjort selv. Men jeg lurer litt på hvorfor du spør om det. Trusteren er en helt original Sleipner SE80 rett fra hylla, og den trekker så mye strøm dersom du forer den. Ledninger fra batteri og fram til trusteren er 95mm2, levert fra Sleipner sammen med trusteren og spesifisert av dem iht lengde fram og tilbake. Fjernstyrt hovedstrømsbryter er også fra Sleipner, den også dimensjonert for den strømmen motoren kan trekke. Selv sikringen fikk jeg med fra Sleipner, den har aldri gått. Så da er det vel nesten bare kabelskoene som er kjøpt utenom. Vet du er vel på hugget når det gjelder forskrifter og standarder, men ser ikke helt problemet her. Opplys meg gjerne om hvilken forskrift du mener jeg har brutt, men jeg tror ikke denne installasjonen hadde vært mye sikrere om den hadde vært utført av en skipselektriker. Arne2 skrev On 26.9.2024 at 11.34: Det finnes vel sikkert mye rart, men ikke noen godkjente installatører som legger opp anlegg for forbruk med 12V og 400A belastningsstrøm? Hvem er det i så fall? Vis hele sitatet Når du skriver dette så får jeg et inntrykk av at du ikke har mye erfaring med båtelektrisk. Det skal ikke store trusteren til for å trekke mer enn 400A. Dette er utstyr som monteres hver dag verden over. Arne2 skrev On 26.9.2024 at 11.34: 400A det er jo for eksempel typisk 10 ganger den strømstyrken som en godkjent installatør/elektriker legger opp til en leilighet, og 4-5 ganger det man legger opp til fordelingstavlen i en enebolig. Vis hele sitatet Ja, det er riktig. Men har du sett mange leiligheter og eneboliger med 70-120mm2 kabler i sikringsskapet? Dette handler om dimensjonering. Arne2 skrev On 26.9.2024 at 11.34: For å kunne legge opp noe slikt så skal man ha papirer og kvalifikasjoner i orden, og da er det vel heller tvilsomt om det blir lagt opp til et forbruk på 12V og 400 Ampere. Vis hele sitatet Hvilke papirer og kvalifikasjoner må man kunne dokumentere for å legge opp en 12V truster i en fritidsbåt? Snakker da ikke om ervervsmessig og betalt arbeid. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Om du prater om kontinuerlig strøm så stemmer det med 400 A. Om du snakker om startstrøm så varierer dette fra leverandør til leverandør. Jeg har kjøpt LiTime batterier og ett !00Ah batteri kan levere 300A i 5 sek før BMS kobler ut battericellene. Dette er batterier laget for Trolling motorer, men fungerer like bra til forbruk. Her har de spandert en litt kraftigere BMS, selv om den nominelt bare tåler 100A litime.de/products/12v-100ah-lifepo4-batterie-elektromotoren-tieftemperaturschutz-tm?variant=49128955052313 (Typisk, så vil en startmotor eller thruster trekke mye mer strøm i startøyeblikket, en under normal drift). I teorien skal 4 av disse batterieen kunne levere 2000A i 5 sekunder, men jeg ville aldri satset på disse til så stor last. Derimot så har jeg 2 stykk Optima Redtop på 50Ah som driver trusterne på tilsammen 1000 A om de skulle tømmes for mye kan jeg enkelt paralellkoble disse mot LiTime batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 26.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Seilars skrev On 26.9.2024 at 18.48: Men jeg tror som sagt at du gjør det mye enklere for deg selv om du velger bort 4x100Ah og heller går for 2x200Ah med 200A BMS. Vis hele sitatet Hej Jag är helt inne på att detta hade varit bättre, problemet är platsen, 100Ah batterier får plats där jag idag har 110 Ah blybatterier. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2024 Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 Ove T skrev On 26.9.2024 at 19.31: Hej Jag har terminalsäkringar på alla batterier som huvudsäkringar, det bästa och säkraste, inga kablar som är osäkrade. Terminalsäkringar finns i alla omöjliga priser, jag har både billiga och dyra och ser ingen skillnad i funktionen. Sök på Terminalsäkring. Här är en billig Terminalsäkring hälsningar Ove Vis hele sitatet Tackar! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.September.2024 Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 Terminalsäkring får komma till nästa säsong ? tackar för tipset Ove! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.