JRK Svart 27.September.2024 Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 Brigg skrev On 12.9.2024 at 22.26: God beskrivelse @JRK Når jeg skulle ha ut septikslangen var utfordringen at den var godt fuget med sika eller lignende der den går gjennom skottet mellom motorrom og teknisk rom innenfor stikklugaren. Og så var en håndfull ledninger, kjølevannslanger til defroster og dieselslange til varmeren som går gjennom samme hullet limt sammen med septikslangen. Vanskelig å få fjernet fugemassen uten å ødelegge noe. Tok lang tid, men gikk til slutt. Jeg har ikke fuget på nytt etter bytte av septikslange. Ove T skrev for 11 timer siden: Hej Jag är helt inne på att detta hade varit bättre, problemet är platsen, 100Ah batterier får plats där jag idag har 110 Ah blybatterier. Hälsningar Ove Seatronic har disse batteriere som passer ditt måt på 150 AH, vil jeg tro. Har hørt at det er Skanbatt som egentlig leverer disse: https://seatronic.no/prosupply-lithium-12v-lifepo4-batteri-150ah-100a-bms-pro1042323 Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 27.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 JRK skrev 25 minutter siden: Seatronic har disse batteriere som passer ditt måt på 150 AH, vil jeg tro. Har hørt at det er Skanbatt som egentlig leverer disse: https://seatronic.no/prosupply-lithium-12v-lifepo4-batteri-150ah-100a-bms-pro1042323 Hej Tack för tipset, men det finns ett likadant till bättre pris.www.eco-worthy.com En kompis har köpt dessa 150 Ah och frågat och fått svar, dessa har 120 A BMS och man kan lägga ihop dessa BMS men vid långvarig förbrukning bör man räkna med 75 A/batteri. Tre sådana skulle ge 225 A vilket räcker gott till min förbrukning så jag har fått svar på min fråga. Tack för alla som svarat. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2024 Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 Jeg får ikke vridd hue mitt rundt til å forstå hvordan disse terminalsikringene funker hvis bolten som leder strømmen går tvers gjennom sikringen. Jeg trenger hjelp fra kompetent hold! Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 27.September.2024 Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 Hulda skrev for 17 timer siden: Har du sikringer som kobles rett på batteripolene? Jeg er på utkikk etter slike. Jeg bruker disse https://sterling-power.com/products/gaue-fuses?_pos=1&_psq=Fuses&_ss=e&_v=1.0&variant=38101621014717 men ser at de også har disse nå.https://sterling-power.com/products/mrbf-terminal-fuse-holder-and-fuses-50a-300a?_pos=4&_psq=Fuses&_ss=e&_v=1.0&variant=43217765662909 Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 27.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 Hulda skrev 19 minutter siden: Jeg får ikke vridd hue mitt rundt til å forstå hvordan disse terminalsikringene funker hvis bolten som leder strømmen går tvers gjennom sikringen. Jeg trenger hjelp fra kompetent hold! Hej Det kan se lite konstigt ut vid första titten, men det sitter en kraftig isolering mellan bulten och järnet. Det är säkringen som leder strömmen mellan järnet och bulten. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.September.2024 Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 Ove T skrev 1 time siden: Hej Tack för tipset, men det finns ett likadant till bättre pris.www.eco-worthy.com En kompis har köpt dessa 150 Ah och frågat och fått svar, dessa har 120 A BMS och man kan lägga ihop dessa BMS men vid långvarig förbrukning bör man räkna med 75 A/batteri. Tre sådana skulle ge 225 A vilket räcker gott till min förbrukning så jag har fått svar på min fråga. Tack för alla som svarat. Hälsningar Ove Ser ut som et veldig godt tilbud! Og ser at du dette batteriet har bluetooth og kan lades helt ned til -7 grader.. Jeg har jo kjøpt LiTime, og vi begge risikerer kanskje litt mindre garanti/reklamasjonsrett, enn om vi har kjøpt i Norge.Jeg mener att de er verdt risken, så lenge prisen er bare halve av det vi får i Norge. (Mitt kan bare ladesbare ned til 0 grader) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.September.2024 Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 @Ove T De fleste (alle?) leverandører advarer mot å ‘legge sammen’ rating på BMS i parallell, som feks i ditt tilfelle å trekke 400A fra 4 stk 100A i parallell. Dette skyldes at en kan få ‘skjevtrekk’ da motstand i transistorer i BMS ikke er helt identisk, forskjeller i motstand i kabling osv. Løsningen - om den er aktuell - er å bygge batteriet selv og kjøpe seg en 500A BMS. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.September.2024 Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 Det som i alle fall er tilfelle er at etterhvert så yter vel ikke alle batteriene like mye og når det første kobler ut, så vil jo de andre batteriene bli overbelastet og hele batteriet dør. Derfor vil i alle fall ikke jeg anbefale slike batterier til thrustere . Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2024 Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 Sjekket ut terminaler. Stirling hadde en fornuftig stykkpris levert til EU. Helt til jeg skulle sjekket ut og det ble lagt til over SEK 1000 for pakking og ekspedering. Det så ut som om Stirling sender fra UK, men de sender fra USA. Jeg kunne brukt min US postboks, men gidder ikke. Terminalene kunne også blitt levert fra Norge, men til en horribel pris. Temu hadde kun 1 stk terminal. Så jeg bestilte gjennom en annen kinamann. Pris for 3 stk terminaler ble NOK 726,49 inkludert speditering frakt, mva og hele pakka. Jeg føler meg skyldbetynget for at ikke støtter det lokale næringsliv. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 On 9/26/2024 at 10:20 PM, Komodo said: Det har jeg gjort selv. Men jeg lurer litt på hvorfor du spør om det. Trusteren er en helt original Sleipner SE80 rett fra hylla, og den trekker så mye strøm dersom du forer den. Ledninger fra batteri og fram til trusteren er 95mm2, levert fra Sleipner sammen med trusteren og spesifisert av dem iht lengde fram og tilbake. Fjernstyrt hovedstrømsbryter er også fra Sleipner, den også dimensjonert for den strømmen motoren kan trekke. Selv sikringen fikk jeg med fra Sleipner, den har aldri gått. Så da er det vel nesten bare kabelskoene som er kjøpt utenom. Vet du er vel på hugget når det gjelder forskrifter og standarder, men ser ikke helt problemet her. Opplys meg gjerne om hvilken forskrift du mener jeg har brutt, men jeg tror ikke denne installasjonen hadde vært mye sikrere om den hadde vært utført av en skipselektriker. Jeg er vel ikke mer på hugget enn det som følger av å ha jobbet med tekniske problemstillinger relatert til forskjellige elektrofag og ført en diskusjon med elektrofaglige myndigheter innenlands og utenlands over en periode på nesten 40 år. (Riktig nok aldri skipselektro, men forksjellige andre varianter av elektrofag.) Og ellers rett nok - En skipslektriker kunne nok ikke hatt den nødvendige formelle kvalifikasjonene til å gjennomføre en slik installasjon. Da måtte han nok ha hatt en nødvendig formell organiasjon bak seg, for å kunne gjennomføre noe slikt. Grunnen til spørsmålet det er at jeg lurte på hvem som hadde installert, det var at jeg vanskelig kan se for meg noen produsent som bruker en slik løsning, nå i dag, og at det, hvis det skulle vært interessant å sett nærmere på de tekniske løsningene som er i bruk, hvis de finnes, med tegninger og dokumentasjon i fra "profesjonell leverandør". Er koblingsskjema og teeknisk beskrivelse for en slik installasjon tilgjengelig i fra Sleipner? Når det gjelder regelveket så er det nok sannsynligvis Forskrift og maritime elektriske installasjoner og Forskrift om elektroforetak og kvslifikasjonskrav, som er den mest sentrale. Innenfor elektrofagene så er det jo slik at det aller meste er regelstyrt ut i fra forskrifter og tilhørende normer, og hvis man ikke er vant til å forholde seg til dette regelverket, kontinuerlig og hele tiden, da kan man vel ikke være elektrofagmann, eller hvordan stiller det seg med det? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 On 9/26/2024 at 4:18 PM, Chiefengineer said: For det første er det overhodet ikke noe som er feil med å legge opp en korrekt dimmensjonert 400A forbruker fra et 12V anlegg, det finner du overalt i lystbåter, så lenge de har thrustere, invertere, ankervinsjer eller andre storforbrukere. Det som står i forskrift om maritime installasjoner, det er bla at man skal kunne riskovurdere installasjonen, og at man følgelig har den kompetanse som behøves både for å kunne gjennomføre en slik riskovurdering pluss at den som skal gjennomføre installasjonen også må ha den nødvendige grad av kompetanse for å kunne gjennomføre den delen av installasjonen. Det krever jo i praksis 10 år eller mer innenfor relevante elektrofag. En faktor i riskovuderingen vil vel formodentlig være forventet eller "normalt" driftsmønster. DVS hvor lange inn og utkoblingstider man har, osv. On 9/26/2024 at 4:18 PM, Chiefengineer said: Forøvrig, den forskriften du viser til har heller ingen relevans til dette, så lenge et fartøy er produsert iht. gjeldende normer og utstyrt med korrekt CE-merking så kan det importeres som nytt (eller brukt) til Norge uten at man har åpnet den norske forskriftsboka. Store produsenter som Princess, Azimut osv. sitter ikke og leser norske forskrifter, dette utføres iht. internasjonale standarder (som forøvrig også de fleste norske elektroforskrifter er baserte på). Vel, det som våre elektrofaglige myndigheter har forklart til meg, opp gjennom årene, det er jo at Norge og EU, nå pr i dag har et felles regelverk for "maskiner" og utlike typer "flyttbart utstyr" som skal kunne handles som handelsvare, på tvers av landegrensene. "Maskinforskiften" er jo for eksempel i dag en "europastandard" ikke på grunn av at EU har overtatt det noske regelverket, men omvendt, på grunn av at det dreier seg om et EU direktiv som er implentert også i Norge. Det ville forbause meg mye om ikke også "forskrift om maritime elektriske installasjoner" også er en norsk implementering av EU sitt regelverk, men det går jo an å undersøke videre. Det skulle ellers vært ganske interessant å sett nærmere på dokumenasjon for 400A 12V installasjoner. Hvis det finnes, og så ville det o0gså være interessant å se litt nærmere på hvilke driftssykluser det legges opp til osv. Jeg for min del har som nevnt aldri jobbet spesielt med båtelektro, men ut i fra det jeg har sett av det regelverket som finnes, så ser det da ut som at prinsippene er veldig like med det som ellers gjelder innenfor elektrofagene. Og hvis man få kikke litt på den dokumenasjon som skal finnes, så kan man jo også kanskje lære noe nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Den gangen jeg installerte min baugpropell, var det etter skjema fra Sleipner. Der Sleipner også leverte kablet og trådløs fjernkontroll. Det eneste Sleipner ikke leverte, bortsett fra ledningsnett og batteri, var den fjernstyrte bryteren mellom batteri og sikring. Det var stort sett plug and pay. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Arne2 skrev 30 minutter siden: Det som står i forskrift om maritime installasjoner, det er bla at man skal kunne riskovurdere installasjonen, og at man følgelig har den kompetanse som behøves både for å kunne gjennomføre en slik riskovurdering pluss at den som skal gjennomføre installasjonen også må ha den nødvendige grad av kompetanse for å kunne gjennomføre den delen av installasjonen. Det krever jo i praksis 10 år eller mer innenfor relevante elektrofag. En faktor i riskovuderingen vil vel formodentlig være forventet eller "normalt" driftsmønster. DVS hvor lange inn og utkoblingstider man har, osv. Vel, det som våre elektrofaglige myndigheter har forklart til meg, opp gjennom årene, det er jo at Norge og EU, nå pr i dag har et felles regelverk for "maskiner" og utlike typer "flyttbart utstyr" som skal kunne handles som handelsvare, på tvers av landegrensene. "Maskinforskiften" er jo for eksempel i dag en "europastandard" ikke på grunn av at EU har overtatt det noske regelverket, men omvendt, på grunn av at det dreier seg om et EU direktiv som er implentert også i Norge. Det ville forbause meg mye om ikke også "forskrift om maritime elektriske installasjoner" også er en norsk implementering av EU sitt regelverk, men det går jo an å undersøke videre. Det skulle ellers vært ganske interessant å sett nærmere på dokumenasjon for 400A 12V installasjoner. Hvis det finnes, og så ville det o0gså være interessant å se litt nærmere på hvilke driftssykluser det legges opp til osv. Jeg for min del har som nevnt aldri jobbet spesielt med båtelektro, men ut i fra det jeg har sett av det regelverket som finnes, så ser det da ut som at prinsippene er veldig like med det som ellers gjelder innenfor elektrofagene. Og hvis man få kikke litt på den dokumenasjon som skal finnes, så kan man jo også kanskje lære noe nytt. Om du spør f.eks. Viknes pent kan du sikkert få en elektrotegning av baugpropellinstallasjonen på f.eks. Viknes 1030/1080 som omhandler effekt opp til ca. 7,5 kW hk tatt ut over et 12 volts anlegg. Og JA, det følger med installasjonsbevis for elektroanlegget fra installatør for disse båtene når de leveres som ny. Må nesten spørre deg, er du helt ukjent med at f.eks. baugpropeller på 4-10 hk med energi hentet fra et 12 volts anlegg og overføringsstrømmer på mange hundre ampere inngår som en del av standardutrustningen på en hvilken som helst båt i størrelse 30-40 fot fra hvilken som helst båtprodusent i dag (Marex, Viknes, Saga, Bavaria, Fairline, Pincess osv), og således spørsmålstiller "lovligheten" og sikkerheten i dette? Mao. stiller tvil rundt korrektheten i CE-merkingen av disse båtene der dokumentasjonen bl.a. er gjennomgått av Sjøfartsdirektoratet? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Arne2 skrev On 16.7.2024 at 6.14: Liker dårlig å være kverulant eller gledesdreper, men mesteparten av det som nevnes faller jo utenfor rammene av en lovlig installasjon. Det finnes jo ikke noe "båttilsyn", men ved en eventuell brann, så kan man jo potensielt få problemer med forsikringen. Hvis 12V Vevor "kombinert inverter" er inportert av en selv fra Kina, da vil den jo også i utgangspunktet være ulovlig å ta i bruk. Hvis den har lovlig importør, da skal den også ha en dokumentasjon som oppfyller relevante elektrofaglig krav, og der vil det jo også framgå beskrivelse av riktig oppkobling og montering, osv. Det samme gjelder jo alle de andre elektriske komponentene også. Sitat fra annen tråd over - denne, der forskrifter debatteres (dessverre OT ift TS’s spørsmål). Jeg foreslår at du @Arne2 slutter å fylle alle tråder du deltar i med endeløse henvisninger til regelverk som i praksis ikke er gyldige for fritidsbåtflåten, samme hvor mye du ønsker det. Med dine 40 år i faget burde du også enkelt kunne søke opp den dokumentasjonen du stadig etterspør, og ikke minst realitetsorientere deg ift 12V anlegg og komponenter originalt installert i CE-merkede fritidsbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Arne2 skrev 1 time siden: Og ellers rett nok - En skipslektriker kunne nok ikke hatt den nødvendige formelle kvalifikasjonene til å gjennomføre en slik installasjon. Da måtte han nok ha hatt en nødvendig formell organiasjon bak seg, for å kunne gjennomføre noe slikt. Hva mener du nå, en formell organisasjon? Mener du en med installatørpapirer? Arne2 skrev 1 time siden: Grunnen til spørsmålet det er at jeg lurte på hvem som hadde installert, det var at jeg vanskelig kan se for meg noen produsent som bruker en slik løsning, nå i dag, og at det, hvis det skulle vært interessant å sett nærmere på de tekniske løsningene som er i bruk, hvis de finnes, med tegninger og dokumentasjon i fra "profesjonell leverandør". Mulig at du ikke oppfatter Fredrikstadbedriften Sleipner som en "profesjonell leverandør", men de produserer altså trustere som trekker strømmer som vi snakker om her. Kan nevne i farta at ca 90% av produksjonen til Sleipner går til eksport, og de har i en årrekke vært hoffleverandører til bla. Princess og Fairline på trustere og akslingsutstyr, og de senere år stabilisatorer, da for større lystfartøy. Men Princess og Fairline er kanskje heller ikke anerkjent som "profesjonelle leverandører" i din verden? I vår båt har vi som nevnt en Sleipner SE80. Som beskrevet i en annen tråd i sommer så målte jeg strømtrekket på den til ca 600A, og jeg ser ikke problemet med det. Her har du en link hvor du kan lese litt om dette produktet om du vil: https://no.sleipnergroup.com/thrustersystemer/baug-og-hekkthruster/se80-baug-hekk-thruster-12v Og her har du noen tekniske data for SE80. Og den enda større SE100 er oppgitt med et enda høyere strømtrekk. 740A begynner jo å bli mye: Arne2 skrev 1 time siden: Er koblingsskjema og teeknisk beskrivelse for en slik installasjon tilgjengelig i fra Sleipner? Vet ikke, jeg fikk muntlige forklaringer på hvordan jeg skulle legge opp dette, men det drar seg jo mot 20 år siden. Arne2 skrev 1 time siden: Når det gjelder regelveket så er det nok sannsynligvis Forskrift og maritime elektriske installasjoner og Forskrift om elektroforetak og kvslifikasjonskrav, som er den mest sentrale. (Min utheving). Jeg etterspurte hvilken forskrift du mener jeg har brutt når jeg har installert min truster, men hvis du ikke har noe mer konkret enn dette å komme med så slår jeg meg til ro med at jeg slett ikke har brutt noen forskrift. Du skriver jo også at for så store effekter så kobler man batteriene i serie: Arne2 skrev On 26.9.2024 at 8.15: Det er vel en forholdvis stor sjanse for at det elektriske anlegget tar fyr og båten brenner opp. For så store effekter så kobler man betteriene i serie, for å oppnå en noe større grad av brannsikkerhet. men det blir vel litt vanskelig når forbrukeren er beregnet på 12V? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 2 hours ago, Hulda said: Den gangen jeg installerte min baugpropell, var det etter skjema fra Sleipner. Der Sleipner også leverte kablet og trådløs fjernkontroll. Det eneste Sleipner ikke leverte, bortsett fra ledningsnett og batteri, var den fjernstyrte bryteren mellom batteri og sikring. Det var stort sett plug and pay. Mange av de profesjonelle produsenter og maskinbyggere (innenfor andre deler av elektrofagene båtelektro), (men inkluside olje og luftfartsindustrien), bruker jo det samme prinsippet, at man kjøper inn ferdig dokumenterte "byggesett" eller "moduler", som så bygges sammen til en helhetsløsning. Men strengt talt så skal man nok ha formelle kvalifikasjoner til å rikovurdere og gjennomføre den praktiske installasjonen, hvis man går ut over den formelle grensen på 300 Watt, eller hva det nå er. Har man de reelle kvalifikasjonene så kan det nok fungere like bra, i alle fall når det allerede har fungert bra, gjennom et stykke tid. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 1 hour ago, Komodo said: Mulig at du ikke oppfatter Fredrikstadbedriften Sleipner som en "profesjonell leverandør", men de produserer altså trustere som trekker strømmer som vi snakker om her. Kan nevne i farta at ca 90% av produksjonen til Sleipner går til eksport, og de har i en årrekke vært hoffleverandører til bla. De er sikkert en profesjonell, leverandør, men hvis du spør dem om baugtrusterne deres er laget for installasjon av ikke elektrofagmann, eller du spør dem om deres riskovurdering for deres baugtrustere har relevans for en installasjon av en inverter i en forbrukskrets, hva tror du de svarer da? Siden jeg selv etterlyste noe dokumentasjon på baugtrustere, så fant jeg noe interessant her: https://no.sleipnergroup.com/thrustersystemer/baug-og-hekkthruster/utanpaliggande-bog-akterpropeller-med-pod-12v Ser ellers at det kan se ut som at flesteparten av de baugtrusterne som de leverer er beregnet for spenninger høyere enn 12 Volt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Arne2 skrev for 2 timer siden: Jeg for min del har som nevnt aldri jobbet spesielt med båtelektro Kanskje du skulle sette deg litt inn i det, ikke bare som pensjonert elektriker for landstømbaserte AC opplegg? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Hulda skrev On 27.9.2024 at 22.30: Sjekket ut terminaler……. disse terminalsikringer som monteres direkte på batteriet, hur mange A skall man ha ? da jeg søkte på terminalsikkring….så kom disse automatsikringer opp…… virker ju superbillig……men blir ju litt mer jobb, men går ju å bruke som hovedstrømbryter også https://www.aliexpress.com/item/1005007240857194.html?spm=a2g0o.productlist.main.103.1502FoiKFoiKcH&algo_pvid=23837ea1-7321-497b-b87b-3dd1d97d7a2c&aem_p4p_detail=202409290529441464060297594960019516145&algo_exp_id=23837ea1-7321-497b-b87b-3dd1d97d7a2c-51&pdp_npi=4%40dis!NOK!60.68!10.39!!!40.22!6.88!%402103896117276129842406747e754c!12000039919657284!sea!NO!0!ABX&curPageLogUid=BHm4Sf404LXN&utparam-url=scene%3Asearch|query_from%3A&search_p4p_id=202409290529441464060297594960019516145_16 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Arne2 Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 2 hours ago, Fantino said: Sitat fra annen tråd over - denne, der forskrifter debatteres (dessverre OT ift TS’s spørsmål). Jeg foreslår at du @Arne2 slutter å fylle alle tråder du deltar i med endeløse henvisninger til regelverk som i praksis ikke er gyldige for fritidsbåtflåten, samme hvor mye du ønsker det. Risikoen ombord i en fritidsbåt er nok den samme som på land, og kanskje vel så det. Så godt som alt regelverk innenfor elektrofagene handler om denne riskoen. Det finnes alt vesentlig 2 typer av den: 1. Risiko for brann. 2. Risiko for elektrisk sjokk. Det siste er ikke så aktuelt for 12 Volt. Det er nok slik at man har noen hundre båtbranner i året, hvor av en forholdvis stor del er relatert til brann i 12 Volt anlegg. Nå som det har blitt moderne å bygge ut stadig større forbrukskretser som følge av de mulighetene som finnes med moderne lihimumbatterier, så kan jeg vanskelig se for meg noe annet enn at dette på sikt må medføre an økning i antallet båtbranner, når de prinsippene for elsikkerhet som er nedfelt i regelverket ikke blir fulgt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 @Gunga Din. Jeg vil ha sikringer rett på batteripolene. BMS'en i Li-batteriene mine er på 200 A. Så da blir det engangssikringer (sikringsblokk) på 200 A der, en på hvert batteri. På startbatteriet kommer jeg til å teste ut en sikring på 300 A. Jeg så en eller annen video der disse sikringsblokkene skal kunne ta 12000 A før det blir overslag. Mens vanlige ANL ligger og pendler nede på rundt 5000 A. Og så har man disse supersikringene, som ikke kan kobles rett på batteripolen, der kommer man opp i 20000 A. De billigsikringene (automatsikringene) er ikke noe for meg. Så langt har det aldri gått en sikring om bord i Hulda uten at jeg har kåla rundt med noe verktøy og laget kortslutning. @Arne2. Når det gjelder Sleipner så kjøper de inn eksempelvis elektromotorer og reléer eksternt. De har egne testfaciliteter. Jeg hadde gleden av å grille en av deres ingeniører innen mitt spesialfelt. Og fyren var absolutt oppegående. Meget god argumentasjon for å dekke over at Sleipner hadde en designfeil. Som har blitt rettet på senere produkter. Og det jeg har kjøpt fra Sleipner er fra øverste hylle, både når det gjelder kvalitet og,ikke minst pris. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Hulda skrev 20 minutter siden: @Gunga Din. Jeg vil ha sikringer rett på batteripolene….. ja det blir vel det enklaste……… jeg har Skyllermarks polskor o plastdeksel på +…….mulig jeg får gi opp plastdeksel…. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Det blir ingen skikkelig kortslutning med det dekselet der. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Gunga Din skrev 1 time siden: da jeg søkte på terminalsikkring….så kom disse automatsikringer opp…… virker ju superbillig…… Superbillig er en "underdrivelse". Disse er helt like de som Watski tar 400 for. Jeg har et par i mitt system, og kunne trengt flere. Til denne prisen er det jo bare å kjøpe 5 av hver for å ha liggende... Har noen en kvalifisert mening om kvaliteten? Hulda skrev 29 minutter siden: De billigsikringene (automatsikringene) er ikke noe for meg. Mener du da de automatsikringene som selges i Norge, eller sikter du til superbillige kopier fra Ali og andre? Og dersom det gjelder automatsikringer generelt: Hva er det du ikke liker? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Gunga Din Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Jeg har bare hatt de på + …….men kan ju sette de på - og sikringen p + Ja det hadde spraket godt om man la skiftnøkkeln rett over Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.