Jump to content

Hur många watt kan man ta ut ur en batteribank med fyra Litium batterier med varsin 100 A BMS


Ove T

Recommended Posts

En tidligere kompis var stridsvognfører på førstegangstjenesten. En eller annen slapp en skiftenøkkel over et av batteriene, og skiftenøkkelen brant av. Og det var stridsvogn med bensinmotorer. 2 stk GM (Cadillac), tror jeg det var.

 

Ikke annen grunn enn at erfaring har vist at noen av automatene kobler ut tidliger og tidligere etter hvert som de blir brukt. Og så ofte som sikringene går hos meg, så trenger jeg ikke slike. Det er ingen dyptfølt aversjon mot slike sikringer, i og for seg.

Link to post
Arne2 skrev for 19 timer siden:

Når det gjelder regelveket så er det nok sannsynligvis Forskrift og maritime elektriske installasjoner og Forskrift om elektroforetak og kvslifikasjonskrav, som er  den mest sentrale. 

 

Slik jeg tolker det, så har folk flest lov til å jobbe med inntil 50V AC og 120V DC. Det er i tillegg ett forbehold om at det ikke skal være stor nok energi til å kunne utgjøre noen fare, (eller tilsvarende formulering). Med andre ord, skjer det noe, så er det ikke lenger rett frem.  Men det er heller ikke noe rett frem å påstå at @Komodo eller andre her på bp ikke har lov til å jobbe med 12V anlegget i båten sin. Det som er helt klokke klart, er at invertere og annet utstyr på  230V  ikke kan installeres uten å kunne dokumentere relevant kompetanse. 

 

 

Når det gjelder sleipner SE80 og Sleipner generelt, så er vel det en av verdens største produsenter av slikt utstyr, og @Komodo har fulgt brukermanualen slik jeg husker den.  95mm2 er ok, @Arne2 , du må tenke på at dette er svært tidsbegrenset last med en sikkerhet i form av at en sleipner thruster kobler ut etter 3 minutter pga. temperatur.  Viklingene i denne thrusteren vil ikke tåle kontinuerlig drift slik en 400V AC elektromotor som trekker 600A ville gjort. Slike er dessuten på størrelse med julegriser, og det er ikke SE80.  Dette er utstyr som garantert er testet av Sleipner, og når man da følger installasjons manualen, så har man gjort en god jobb. Jeg er faktisk mer bekymret for 12V elektro installasjoner utført av enkelte hus elektrikere som kjøper seg båt, enn installasjonene til ufaglærte men elektro kompetente BP medlemmer som i mange tilfeller viser stor evne til å lese seg opp på utstyret de skal installere. Sier ikke dette for å snakke ned hus elektrikere, for de har mye god kunnskap, men det trengs litt oppdateringer for å forstå 12V DC i maritime omgivelser. Den kunnskapen finnes det veldig mye av hos enkelte ufaglærte på BP. Det eneste som bekymrer meg hos enkelte i båthavnene er forståelsen for risiko ved installasjon av invertere og eco flow enheter. Mange kan ikke dokumentere 30mA jordfeilutkobling på 230V ut fra inverter eller eco flow.  Da tar vi sikkerheten 30 år tilbake i tid, litt som å kjøpe en bil uten airbag.

Link to post
Steihy skrev for 15 timer siden:

Superbillig er en "underdrivelse". Disse er helt like de som Watski tar 400 for. Jeg har et par i mitt system, og kunne trengt flere. Til denne prisen er det jo bare å kjøpe 5 av hver for å ha liggende...

Har noen en kvalifisert mening om kvaliteten?


jepp stor sannsynlighet att det er eksakt samme produkt…….

https://www.watski.no/1852-automatiske-sikringer-11wZg?artnr=206751&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Pmax - 600 ROAS Low&utm_id=21095958850&gad_source=1&gbraid=0AAAAADCv68qP_b2KtKaVX3JIJL06YGiXs

 

har jobbet litt med import fra Kina, for en større entreprenør her i Norden, vi fikk bla sytt arbeidstøy i en fabrikk der,

og på ´linen´ inntil syddes det Bjørnklæder eller om det var blåklæder….(husker ikke)

finner man bare rett fabrikk og specar rett, vad man vill ha, så får man det…..

er man bare interessert i lav pris……da får man det…..så blir kvaliteten deretter 

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Det er nettopp det å

Hulda skrev for 6 timer siden:

Enig, visuelt samme produkt. Hva som er inni, er et åpent spørsmål. 

Ja, det var jo nettopp spørsmålet. Men dette er jo ikke Rolex- eller andre teknisk avanserte produktkopier som det er mulig å fylle med rask. Akkurat denne sikringen tar jeg risken på - det er sannsynligvis den samme som selges under forskjellige merkenavn, til mye høyere pris, i Norge.

 

Når det er sagt. Jeg prøvde å bestille fra den linken Gunga Din la ut, og kassen brukte helt andre priser. Ikke dyrt, men definitivt mye mer enn NOK 10,39. Jeg hater funksjonaliteten i Aliexpress. Hadde handlet mye mer der om jeg hadde følt at jeg visste hva jeg gjorde. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
Hulda skrev On 26.9.2024 at 18.57:

Har du sikringer som kobles rett på batteripolene? Jeg er på utkikk etter slike.

 

Seilars skrev On 26.9.2024 at 20.59:

 

Batteributikken.com selger noen cube sikringer til å ha på batteripoler.  Har ingen erfaring med dem selv, men har sett andre bruker dem. 

 

 

Ove T skrev On 26.9.2024 at 21.31:

Hej

Jag har terminalsäkringar på alla batterier som huvudsäkringar, det bästa och säkraste, inga kablar som är osäkrade. Terminalsäkringar finns i alla omöjliga priser, jag har både billiga och dyra och ser ingen skillnad i funktionen. Sök på Terminalsäkring. Här är en billig Terminalsäkring

hälsningar Ove

 

Eg ville vært forsiktig med å bruke disse sikringene som kortslutningsvern på lithiumbatteri, de har ikke mer enn ca. 10 000 A bryteevne mens et lithiumbatteri kan levere rundt 20 000. Dvs. at kretsen i værste fall kan opprettholdes selv om sikringen ryker.

 

På blybatteri derimot ser de veldig tiltrekkende ut.

 

 

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post

Ja, 12000 A ble de vel oppgitt til, og så vidt jeg skjønte godkjent av USCG på lithium.

 

Hos meg er ikke dette eneste sikringen. Batteriene har BMS som skal kutte på 200 A. Shunten brenner vel av på 800 A, tror jeg. Lenger 'ut' i kretsen sitter en bryter som tar 600 A. Deretter ANL-sikringer (pluss og minus) på ca. 140 A. Før det foretas noen form for fordeling nedstrøms lithium. Og et eller annet nedstrøms her må forårsake kortslutningen som skulle gi denne voldsomme utladingen. Og en god kandidat er skjøtewinchene, som er sikret med rundt 50 A hver med 16 kvadrat (?) ledninger. Er ikke helt sikker på denne siste. Føler meg nokså godt sikret når det nye kommer på plass.

Link to post
cortinaman skrev for 9 timer siden:

 

 

 

Eg ville vært forsiktig med å bruke disse sikringene som kortslutningsvern på lithiumbatteri, de har ikke mer enn ca. 10 000 A bryteevne mens et lithiumbatteri kan levere rundt 20 000. Dvs. at kretsen i værste fall kan opprettholdes selv om sikringen ryker.

 

På blybatteri derimot ser de veldig tiltrekkende ut.

 

 

Jeg testet litt hjemme med et "drop in" Lithium batteri på 100 ah som jeg koblet til en inverter som maks kan gi 3500 watt vekselstrøm ut.

Jeg opplevde at når jeg økte belastningen på inverteren slik at jeg nærmet meg oppgitt kapasitet på BMS så falt spenningen en god del. Var vel nede i 10 volt når jeg var på ca maks belastning av batteriet ifht spesifikasjonene.

 

Jeg mistenker derfor at det ligger begrensinger internt i batteriet/BMS som gjør at det kanskje ikke vil kunne levere 20000 A ved kortslutning av polene?

 

Begrensninger kan ligge i BMS eller kabling internt i batteriet for alt jeg vet.

Link to post
cortinaman skrev for 7 timer siden:

Eg ville vært forsiktig med å bruke disse sikringene som kortslutningsvern på lithiumbatteri, de har ikke mer enn ca. 10 000 A bryteevne mens et lithiumbatteri kan levere rundt 20 000.

 

Dette er veldig interessant informasjon, og det kan gjelde andre sikringstyper også. 

 

Jeg har mine 4 stk. lithium batterier tilkoblet på victron lynx, med 500A sikringer på pluss mellom hvert batteri og victron lynx.  Dette er victron sine mega sikringer, og jeg har ikke sett noen dokumentasjon på hva disse skal tåle av kortslutningsstrømmer.  

 

Link to post
baatglede skrev for 15 timer siden:

Jeg testet litt hjemme med et "drop in" Lithium batteri på 100 ah som jeg koblet til en inverter som maks kan gi 3500 watt vekselstrøm ut.

Jeg opplevde at når jeg økte belastningen på inverteren slik at jeg nærmet meg oppgitt kapasitet på BMS så falt spenningen en god del. Var vel nede i 10 volt når jeg var på ca maks belastning av batteriet ifht spesifikasjonene.

 

Jeg mistenker derfor at det ligger begrensinger internt i batteriet/BMS som gjør at det kanskje ikke vil kunne levere 20000 A ved kortslutning av polene?

 

Begrensninger kan ligge i BMS eller kabling internt i batteriet for alt jeg vet.

 

BMS spiller selvsagt en viktig rolle, men hva vet du om bryteevnen til BMS'en din?

 

Det er flere teknikker som klan heve bryteevnen. For sikringer er det gjerne en spesiell type sand som omslutter en smeltetråd slik at sanden fyller tomrommet og lysbuen slukker, eller det kan være mekaniske sikringer (automatsikringer) med stort nok gap til at lysbuen ikke opprettholdes. Gapet kan reduseres ved å fylle sikringen med en spesiell gass eller en kan blåse ut lysbuen, men dette er metoder som helst blir brukt i store høyspentbrytere og ikke aktuelt for fritidsbåt.

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
Seilars skrev for 11 timer siden:

 

Dette er veldig interessant informasjon, og det kan gjelde andre sikringstyper også. 

 

Jeg har mine 4 stk. lithium batterier tilkoblet på victron lynx, med 500A sikringer på pluss mellom hvert batteri og victron lynx.  Dette er victron sine mega sikringer, og jeg har ikke sett noen dokumentasjon på hva disse skal tåle av kortslutningsstrømmer.  

 

 

Littlefuse sin SF51 High Capacity serie har en bryteevne på ca 5000A.

 

https://www.littelfuse.com/media?resourcetype=datasheets&itemid=ca9aeabe-2f7d-43e4-a719-f9142ab656d1&filename=littelfuse-datasheet-878-mega60v-hbc-r2.2

image.png.f5289bd76b5caa61665648a086ba46c0.png

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
Hulda skrev for 19 timer siden:

Ja, 12000 A ble de vel oppgitt til, og så vidt jeg skjønte godkjent av USCG på lithium.

 

Hos meg er ikke dette eneste sikringen. Batteriene har BMS som skal kutte på 200 A. Shunten brenner vel av på 800 A, tror jeg. Lenger 'ut' i kretsen sitter en bryter som tar 600 A. Deretter ANL-sikringer (pluss og minus) på ca. 140 A. Før det foretas noen form for fordeling nedstrøms lithium. Og et eller annet nedstrøms her må forårsake kortslutningen som skulle gi denne voldsomme utladingen. Og en god kandidat er skjøtewinchene, som er sikret med rundt 50 A hver med 16 kvadrat (?) ledninger. Er ikke helt sikker på denne siste. Føler meg nokså godt sikret når det nye kommer på plass.

 

Dersom du ikke har opplysninger om bryteevne til BMS og shunt kan du se bort fra disse.

 

USCG godkjenning for lithium er betryggende, men det ligger helt sikkert begrensninger eller forutsetninger i en slik godkjenning som må vurderes mot din installasjon.

 

Jo lenger ut i kretsen korslutningen oppstår jo lavere vil kortslutningsstrømmen være, det er kortslutninger nær batteriet som er krevende for kortslutningsvernet (batterisikringen). F.eks. om du mister en skiftenøkkel over eksponerte tilkoblinger og jorder batterikabelen. Startmotor er en annen interessant feilkilde som ofte er nær batteriet.

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post

Det er en del av sikkerhetsinstallasjonen at det ikke skal være mulig å kortslutte over polene på batteriene. Det er vel hva man kaller 'inherent safety', eller oversatt til konstruksjonssikkerhet. Som eksempelvis ikke feitere batterikabler enn nødvendig, som er skikkelig terminert, uskadde og dobbeltisolert, som er skikkelig klamret på isolerende underlag osv. Jeg er ikke voldsomt nervøs, selv om polsikringene ikke har ankommet enda.

 

Selvstarteren går på vanlig blybatteri.

Link to post
cortinaman skrev for 2 timer siden:

Littlefuse sin SF51 High Capacity serie har en bryteevne på ca 5000A.

 

Tusen takk, det er jo en god forbedring.

 

Jeg er i dialog med leverandør av batteriene mine for å få svar på hva kortslutnings strømmen er på dem. Hadde i utgangspunktet ikke trodd at ytelsen var så stor pr. batteri med oppgitte 20 milli ohm indre motstand og ett batteri pr. sikring. Det er tross alt samme oppgitte indre motstanden som de forrige AGM batteriene.  Men samlet så vil jeg tro at banken leverer mer enn mega sikringer liker.  Må nok revurdere litt av sikringene ombord etter informasjonen om at mega kun håndterer 2000A.  Alt ut fra lithium banken er også sikret med siemens skuffer som har NH00 sikringer som håndterer 120KA like etter lynx, men det hjelper kun ved kortslutninger ute i anlegget.  Skjer det noe i lynx fordeling eller inne i ett av lifepo4 batteriene som ikke BMS håndterer, så var det disse mega sikringene til littlefuse som skulle være redningen. 

 

Tanken i øyeblikket er å kortslutnings sikre alt med SF51 eller class T, men venter på svar fra leverandør mtp. hvilke strømmer som kan forventes.  Har en litt spesiell lynx fordeling der jeg har fjernet minus skinnen og kun har pluss og mega sikringer. Det var noe jeg valgte å gjøre fordi jeg ikke likte designet der victron har pluss og minus usikret i samme kapsling.  Sannsynligheten for kortslutning regner jeg derfor som liten, men jeg liker å ha tingene på stell, så her skal det forbedres. 

 

 

 

Link to post
Arne2 skrev On 29.9.2024 at 16.49:

 

Risikoen ombord i en fritidsbåt er nok den samme som på land, og kanskje vel så det. Så godt som alt regelverk innenfor elektrofagene handler om denne riskoen. Det finnes alt vesentlig 2 typer av den: 1. Risiko for brann. 2. Risiko for elektrisk sjokk.  Det siste er ikke så aktuelt for 12 Volt.

 

Det er nok slik at man har noen hundre båtbranner i året, hvor av en forholdvis stor del er relatert til brann i 12 Volt anlegg.

 

Nå som det har blitt moderne å bygge ut stadig større forbrukskretser som følge av de mulighetene som finnes med moderne lihimumbatterier, så kan jeg vanskelig se for meg noe annet enn at dette på sikt må medføre an økning i antallet båtbranner, når de prinsippene for elsikkerhet som er nedfelt i regelverket ikke blir fulgt.

 

 

 

Risiko for Liv og helse er nummer 1... Så brann og utstyr nummer2.

Hvor har du lest at en forholdsvis stor del av noen hundre båtbranner er relatert til brann i 12V systemet?

Vet vi noe som helst om at båtbranner skyldes ukyndiges installasjon, eller er dette bare synsing. 

Link to post
Seilars skrev for 22 timer siden:

 

...

Alt ut fra lithium banken er også sikret med siemens skuffer som har NH00 sikringer som håndterer 120KA like etter lynx, men det hjelper kun ved kortslutninger ute i anlegget.  Skjer det noe i lynx fordeling eller inne i ett av lifepo4 batteriene som ikke BMS håndterer, så var det disse mega sikringene til littlefuse som skulle være redningen. 

 

Tanken i øyeblikket er å kortslutnings sikre alt med SF51 eller class T, men venter på svar fra leverandør mtp. hvilke strømmer som kan forventes.  Har en litt spesiell lynx fordeling der jeg har fjernet minus skinnen og kun har pluss og mega sikringer. Det var noe jeg valgte å gjøre fordi jeg ikke likte designet der victron har pluss og minus usikret i samme kapsling.  Sannsynligheten for kortslutning regner jeg derfor som liten, men jeg liker å ha tingene på stell, så her skal det forbedres. 

 

 

 

Skuffesikringer med NH00 er jo en kjempeløsning.

120kA bryteevne er for AC, databladet for NH00 opplyser ikke DC bryteevne. Men databladet for et av baseelementene, 3NH3030, sier 120kA AC og 25kA DC. Hvilken skuffeløsning eller baseelement har du?

 

Dersom du flytter skuffen foran Lynx fordelingen eller setter inn class T, ser du fortsatt behov for å fjerne minusskinne i fordeling?

 

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
Komodo skrev 5 minutter siden:

NH00, altså slike?

 

https://www.elektroimportoren.no/hoeyef-sikr-nh00-160a-500v/1619233/Product.html 

 

Kalte det for knivsikringer den gangen jeg jobbet i industrien, men det var kanskje ikke helt korrekt. Er dette gode greier å ha i båten på 12V likespenning?

 

Knivsikringer ja.

Kanskje litt overkill med tanke på et vanlig 12V anlegg, men det gir tilgang på utstyr som takler høye kortslutningsstrømmer hvis du har lithium.

 

Ulempen er at det er gjerne plasskrevende og beregnet for innbygging i skikkelige skap. Det ser du igjen på kapslingen og begrenset beskyttelse mot fukt. I tillegg er mange systemer er 3 polt beregnet for AC, for batterianlegg trenger du 1 eller 2 polt og beregnet for DC.

 

Men finner du egnede komponenter og har plass til en god installasjon kan det bli bra.

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
Komodo skrev 18 minutter siden:

Javel? Jeg fikk med en slik type da jeg handlet min truster. Men på 500A da:

 

image.png.4c8d3a7cd2b3fc10d5a19f7c9754c312.png

 

Edit:

Ser nå at den kalles ANL

https://www.sparelys.no/sikring-anl-500a

 

 

ANL er ok for å beskytte mot overbelastning på enkeltkurser.

ANL er også ok som kortslutningsvern på AGM og blybatteri.

ANL er IKKE ok som kortslutningsvern på lithium, bryteevnen er for lav.

 

Poenget er at en må skille mellom overbelastningvern og kortslutningsvern.

Kortslutningsvern må sitte så nær batteriet som mulig og må takle den maksimale strømmen batteriet er i stand til å produsere.

Overbelasningsvern er sikringer som står på hver kurs, gjerne i en hovedfordeling med etterfølgende underfordelinger. Prinsippet gjelder uansett om en har bygd det inn i skap/tavler eller skrudd sikringene fast i skottet. Unntaket er overbelastningsvern av kabel frem til første fordeling, denne oppgaven kan dekkes av kortslutningsvernet hvis størrelsen dimensjoneres riktig i forhold til kabelen.

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...