Jump to content

Yamaha 9,9 Sport 20hk bensinlekkasje


Jowel

Recommended Posts

Bensinlekkasje

Hei. Har skrudd på en forgasser til Yamaha 9,9 Sport 20hk til eg gikk lei. Kjøpte ny bensinpumpe, men bensinslange hoppet av og monterte slangeklemme. Resultatet ble at det begynte å lekke bensin mellom manifold og forgasser. Det endte med kjøp av ny 20hk forgasser, monterte denne men fortsatt bensinlekkasje mellom manifold og forgasser. Mistenker bensinpumpe kan levere for mye bensin. Er det noen på båtplassen som har gjort lignende erfaring og funnet løsning.  

Link to post
Jowel skrev 29 minutter siden:

bensinslange hoppet av og monterte slangeklemme. Resultatet ble at det begynte å lekke bensin mellom manifold og forgasser.

 

dvs det lekker under slangeklemma?   Hvaslags slangeklemmer bruker du?   

På små slangedimensjoner så er det fort gjort at klemma ikke klarer å stramme like godt rundt hele slangen , dermed lekkasje 


Denne typen funker oftest bra..:

w794h600.jpg

 

denne typen her her vil deformere slangen om man strammer godt til: 

Slangeklemme 10-16 mm 5 stk - Caravan.no AS

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Slangeklemme stoppet lekkasje i slange, men lekkasje dukket opp mellom forgasser og manifold. Virker som trykk fra ny bensinpumpe er større enn den som ble skiftet ut. Lurer derfor på om den nye bensinpumpen kan være beregnet for en større motor.


Svaret fra Subwoofer virker interessant, at nåleventil ikke tetter. Som nevnt i mitt innlegg dukket lekkasje mellom manifold og forgasser både på den gamle og den nye forgasseren. Med andre ord nåleventil tetter ikke, både i den gamle og nye forgasser.

Link to post
Jowel skrev for 9 timer siden:

Resultatet ble at det begynte å lekke bensin mellom manifold og forgasser.

Har du byttet til ny pakning ?

Er du sikker på at du har strammet likt på begge skruene og ikke for hardt? 

 

Jowel skrev for 2 timer siden:

Virker som trykk fra ny bensinpumpe er større enn den som ble skiftet ut.

Glem denne teorien. Trykket er likt. Når alt virker som det skal så styrer flotøren nivået i flotørkammer og alle slanger og kanaler tåler sikkert 3-4 ganger det trykket disse pumpene gir. En lekkasje mellom innsug og forgasser kommer ikke av bensintrykk. Det er piiip åpen ut mot flammedemper og det kan IKKE bygge seg opp noe trykk her.
 

Ikke bruk slanger som er for store for nippelen.

Link to post

Ny runde med skruing på forgasser i dag og oppdaget at den ene pakningen mellom forgasser og manifold hadde forskjøvet seg. Dette har nok vært årsak til lekkasjen. Monterte forgasseren og passet på at pakning lå på plass. Startet motoren, (startet lett) og gikk greit på ulike turtall, men etter hvert begynte den fuske på litt lavere turtall. Er litt usikker på om den nye forgasseren er rett innstilt, (kjøpt på nett) og vurdere å sette tilbake den originale forgasseren. Takker for gode innspill i tråden..

Montert ny forgasser med tekst.jpg

Link to post
Jowel skrev for 4 timer siden:

(startet lett) og gikk greit på ulike turtall, men etter hvert begynte den fuske på litt lavere turtall.

Dersom flotørkammeret og dyser var helt rene når du monterte forgasseren, kan din forklaring tyde på at du har en kilde som forurenser. Tanken? grovfilter? gammel bensin?


Vil på sterkeste anbefale alle med moderne 4T påhenger et godt filter med vannutskiller kopp under i klart materiale, montert så nært motoren som mulig. Den forbaskede 95E10 bensinen gjør alt MYE verre. Nye moderne småmotorer har så små hull i dysene og flotørkammerne er så grunne at det skal svært lite til å tette ett hull i en dyse...
En behøver perfekt syn for å se at ett av de minste dysehulla er tette. Jeg ser ikke godt nok, men jeg innrømmer det, har tatt konsekvensen og kjøpt mikroskop til den jobben.

Tank og slanger trenger også vedlikehold. Jeg setter tanken på skrå i 15min så suger jeg ut en kopp eller to fra det laveste punktet i tanken (når den står på skrå) eller tøm den helt.  Pump gjennom slangene og grovfilter med ren bensin om du finner vann i tanken.

 

Anbefaler å drenere forgasser to ganger i sesongen, siden det er så enkelt å gjøre. Prøv å samle det som kommer ut i en klar kopp (feks en topp på en sprayboks) så kan den stå i 5 min også kan su se hvor mye vann og shit det var i din forgasser...  

Link to post
  • 2 måneder senere...

Takker for gode tips. Problemet med bensin lekkasjen er ikke løst. Som tidligere nevnt ble det kjøpt ny forgasser og ny bensinpumpe og nå et reparasjons sett, (service kit) samt bensin-slange clips. Monterte den gamle forgasseren med ny nåleventil og pakninger. Fjernet slangeklemmer på bensinslange til forgasser og monterte i stedet clips. Motor startet greit og gikk jevnt og fint, men oppdaget bensinlekkasje på bensinslange ved bensinpumpe. Fjernet clips og monterte i istedet stedet slangeklemme. Stoppet lekkasje på slangen, men nå strømmer det bensin fra forgasseren, (har tidligere ment lekkasjen var mellom forgasser og manifold, men er i tvil om det er riktig - vanskelig å lokalisere) 

Motoren går jevnt og fint og responderer greit ved gasspådrag, men som nevnt det strømmer bensin fra forgasser, (det samme skjedde med den nye forgasseren) Noen som har en ide?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...